Toon posts:

geen pc's zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
sinds enkele dagen zit ik met een vervelend probleem. mijn pc is een paar dagen binnen geweest voor reparatie (weer handenvol geld uitgegeven voor dingen die ik zelf had kunnen maken) en sindsdien zit het netwerk volledig in de soep. eenmaal de pc terug op mijn bureau ben ik begonnen met het instellen van een thuisnetwerk. ik stel de werkgroep-naam in op dezelfde als bij op de pc van mijn vader, klik een paar keer op "volgende" en hups klaar. dan ga ik naar "netwerklocaties" en klik op "zoeken naar computers in werkgroepen". Vroeger kreeg ik dan mooi een lijstje met alle pc's in het huis maar nu komt er een foutmelding met de tekst dat ik "mogelijk de juiste machtigingen niet heb en contact moet opnemen met de netwerkbeheerder". Als ik de pc van mijn vader zoek, komt mijn pc er wel staan maar kan er geen verbinding gelegd worden, alweer door de ontbrekende machtigingen. Raar, aangezien ik vroeger maar gewoon de "wizard netwerken" moest uitvoeren op de verschillende pc's om het te laten werken. We loggen beide in als beheerder en draaien beide Win XP

Alvast bedankt

PS : Pingen gaat dus wel heb ik zojuist gemerkt

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 20:29 ]

Verwijderd

kijk even in de group policy ( start --> uitvoeren --> gpedit.msc)
bij Lokaal beleid --> toewijzen van gebruiksrecht.

kijk daar even naar de instellingen bij:

De computer van het netwerk benaderen
Toegang tot deze computer vanaf het netwerk weigeren ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 08:53 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mogelijk de juiste machtigingen niet heb en contact moet opnemen met de netwerkbeheerder
Het staat letterlijk in de foutmelding.
Ik gok zomaar dat je 2 XP PC's hebt ?

- Guest account enabled ?
- Simple Filesharing disabled ?
- Zelfde user/pass op beide PC's ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Als het eerst wel werkte en nu niet, dan moet er iets verandert zijn.
De informatie is te summier om enig commentaar te geven.

wat voor OS-en gebruik je, hoe is je netwerk ingericht:

gebruik je DHCP, internet connection sharing, netbios, wat is je IP configuratie, gateway, je ping resultaten ect..

De meeste logische stappen voor het controleren zijn :

heb je link
pingen op naam (of op IP als op naam niet werkt en je hebt je probleem al gevonden)
autorisaties nakijken
policies nakijken lijkt me nog niet logisch, omdat standaard e.e.a. gewoon werkt
mapping maken op administrative shares

reageer maar wat wel en niet lukt

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 09:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
het zijn inderdaad beide win xp pc's, waarvan die van mijn vader draadloos aangesloten is. Op de d-link DI-614+ wireless router zit een alcatel speedtouch home modem aangesloten.DHCP is ingeschakeld, ip-adressen lopen op van 192.168.0.100. als ik ping op ip komt er direct antwoord terug. Op naam moet ik straks even proberen. gast-account heb ik zojuist moeten inschakelen

pingen op naam blijkt dus niet te gaan. wat nu?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 18:33 ]

Verwijderd

Staat je computerbrowser service aan?
Interne firewall aan?
Zijn er netbios en/of dns instellingen op je router te vinden ?

Er zit ergens een optie om automatisch het netwerk af te zoeken... Hij kan ze alleen op naam vinden door broadcast (netbios) Dus even kijken of je je netbios over TCP/IP aan hebt staan.

Mocht het allemaal niet werken dat moet je even zoeken op hosts.sam, deze file doorlezen en met de hand de aanpassingen maken.

Wat je ook nog kan proberen is de administrative shares van de machines te mappen op IP, dat zou in principe moeten lukken. Het voordeel hiervan is dat je geen resources meer hoeft te sharen, maar direct op de root van de schijven kan connecten. Dat scheelt je direct een hoop werk ook waarschijnlijk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dynamic DNS staat gedisabled. Netbios over TCP/IP heb ik moeten inschakelen, dit stond op standaard. Voor die shares op een ip te mappen,hoe doe ik dit? Ik ben ook weer niet zo thuis in netwerken. Maar share je dan direct de hele schijf, of kan ik een partitie toewijzen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 13:23:
Dynamic DNS staat gedisabled. Netbios over TCP/IP heb ik moeten inschakelen, dit stond op standaard. Voor die shares op een ip te mappen,hoe doe ik dit? Ik ben ook weer niet zo thuis in netwerken. Maar share je dan direct de hele schijf, of kan ik een partitie toewijzen?
Gehehehe... werkt het nu op naam?
Je geen geen toegang tot hardware, maar tot een partitie zoals windows je schijf ingedeeld ziet.
Anyway, mappen op IP doe je hetzelfde als een "gewone" share benaderen..

\\naam(of ip)\share$ (dus C$ of D$)

je kan dit gewoon doen van je menus of rechtermuis op network. In dos is het command "net use"

succes

Verwijderd

Topicstarter
Nope werkt niet. "Kan share niet vinden" zegt ie dan. TRouwens pingen op naam gaat nu nog niet :'(

Verwijderd

Als je xp draait, dan moet het werken

• mars
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 14:59

mars

Fokke en Sukke blijven vrolijk

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad (laptop wireless via linksys, 2 XP computers). Bij mij lag het aan de norton firewall die op m'n laptop draaide (zodra ik die uitschakelde was alles opgelost)

De enige echte :-)

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Verwijder gewoon alle netwerkinstellingen van jouw PC (niet die van je pa...), start vervolgens opnieuw op, maak ze opnieuw aan, herstart dan nog eens en probeer opnieuw.

Zet firewalls uit (ook die van XP, staat nl standaard aan).
Heb je firewire? Controleer dan op je normalen netwerkkaart of de verbinding gedeeld is met je firewire (1394). Is de verbinding gedeeld, dan ook dat even ongedaan maken.

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

heb je de subnetmasker wel goed staan? Komt wel eens vaker voor dat er 255.255.254.0 ingesteld word i.p.v 255.255.255.0. Of andersom natuurlijk...

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 12:24:
[...]

Mocht het allemaal niet werken dat moet je even zoeken op hosts.sam, deze file doorlezen en met de hand de aanpassingen maken.

[...]
Wil ik je graag corrigeren; host.sam is een Sample van de host file, de echt file heet gewoon host (Dus zonder een extensie)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heb je simple filesharing nou al uitgezet :?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Illegal_Alien schreef op 18 januari 2004 @ 15:16:
[...]

Wil ik je graag corrigeren; host.sam is een Sample van de host file, de echt file heet gewoon host (Dus zonder een extensie)
Je hebt gelijk, host.sam is de sample file ;)
My mistake... maar wat ik verder zei klopte wel
Pagina: 1