Kwaliteitsverlies na splitten tv-kabel.

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 19:47
Situatie:
Ik zit op zolder, en heb hierboven een grote kabelversterker hangen waaruit de coax weer naar mijn tv loopt.
Nou is het de ene dag prachtig beeld de volgende zijn bepaalde zenders niet echt knap om te kijken.
Nu wil ik:
Een Pinaccle tv-kaart of de Hercules 9800SE AIW gaan aanschaffen voor in mijn pc.
Nu moet ik de kabel boven dus nogmaals gaan splitten, ik heb evt nog een kleine kabelversterker hier liggen die ik daar nog weer tussen kan hangen maar het leuke aan die versterkers is natuurlijk dat als de ruis doorkomt die ook extra versterkt gaat worden.
Mijn vraag, ga ik nog een beetje knappe kwaliteit overhouden op zowel mijn tv als strax mijn pc?
Of gaat het signaal dan dusdanig achteruit dat dit is af te raden?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 21:57

JdM

Humbled

Je kunt beter die versterker benden neerhangen vlak na het AOP, niet op zolder |:( , dat gaat echt wel schelen :)

• Vinnie
  • Niet online
Radian schreef op 12 januari 2004 @ 19:45:
Je kunt beter die versterker benden neerhangen vlak na het AOP, niet op zolder |:( , dat gaat echt wel schelen :)
Idd, als je boven het signaal gaat versterken dan versterk je alles. Ook de sneeuw/storing dus.

Als je beneden versterkt dan is het beneden behoorlijk krachtig, maar op normaal peil boven op zolder. Het is trouwens ook van belang om zo weinig mogelijk splittingen te maken en goeie kwaliteitskabel+connectoren :)

C:\>_

• ScooBY_DoO
Radian schreef op 12 januari 2004 @ 19:45:
Ja dat snap ik wel.... door onvoorziene omstandigheden ben ik weer thuis gaan wonen en de situatie die nu zo is blijft voorlopig ook zo bestaan.
De versterker is ingebouwd etc.
Op zich valt het beeld boven best wel mee, het gaat mij erom dat als ik het dus nogmaals split of dat echt ernstige gevolgen gaat hebben?

Verwijderd

Dat valt wel mee, als je maar goede spullen gebruikt. Dus geen rotzooi van de Gamma of zo.

• ScooBY_DoO
Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 19:54:
Dat valt wel mee, als je maar goede spullen gebruikt. Dus geen rotzooi van de Gamma of zo.
Goeie spullen als in wat?
Enige wat ik nodig heb is een kabelsplitter en een kabel denk?
Zijn daar ook weer 100den soorten kwaliteit in dan?

• paulman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05-2025
bij mij was de kwaliteit al niet daverend, maar na splitting op mijn kamer is dit nog erger geworden...

paps zou in de meterkast het signaal wel eens effe oppoken :>

maar ik heb trouwens van kwaliteitsverlies meer last op mijn tv, dan op mijn pc (met pinnacle PCTV stereo)

edit:
zal zo ff aan paps vragen of ie het signaal meteen ff versterkt (vraag me niet hoe...). Ben trouwens nu zonder optimaal signaal ook al erg tevreej met mijn pinnacle pctv-kaart

[ Voor 26% gewijzigd door paulman op 12-01-2004 20:00 ]

Verwijderd

Je moet afgeschermde kabel hebben (geschikt voor 100 hz) en een splitter van Hirschman.
Om op een tv-kaart fatsoenlijk beeld te hebben heb je een heel goed signaal nodig (>65db). Dat is meer dan een 100hz tv nodig heeft.
Wat voor versterker heb je er nu aan hangen, en hoeveel db versterkt ie maximaal ?
Soms is het namelijk beter om niet te veel te versterken. Als ik mijn kabelversterker vol open draai worden sommige zenders slecht, draai ik hem te ver dicht dan worden sommige (andere) zenders slecht. 15db to 18db is meestal de beste waarde als je 3-4 tv's aan wilt sluiten.
Het sterkste signaal moet naar de pc, de een na sterkste naar de 100hz tv en dan pas komt de rest. Binnen iedere groep heeft de langste afstand het sterkste signaal nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 20:08 ]

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-02 22:26
Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 19:54:
Ik moet zeggen heb laast zo'n versterkertje bij de gamma van 12,99 op de koop toe gekocht en het verschil is echt gigantisch er staan 3 tvtjes op en mijn pc.
Van echt veel sneeuw naar gewoon strak beeld vooral op mijn pc is dat goed te merken. Dus het help weldegelijk die Gamma rotzooi.

p.s. Is geen reclame voor Gamma ofzo hoor :+

• ScooBY_DoO
Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 20:05:
Je moet afgeschermde kabel hebben (geschikt voor 100 hz) en een splitter van Hirschman.
Om op een tv-kaart fatsoenlijk beeld te hebben heb je een heel goed signaal nodig (>65db). Dat is meer dan een 100hz tv nodig heeft.
Wat voor versterker heb je er nu aan hangen, en hoeveel db versterkt ie maximaal ?
Soms is het namelijk beter om niet te veel te versterken. Als ik mijn kabelversterker vol open draai worden sommige zenders slecht, draai ik hem te ver dicht dan worden sommige (andere) zenders slecht. 15db to 18db is meestal de beste waarde als je 3-4 tv's aan wilt sluiten.
Het sterkste signaal moet naar de pc, de een na sterkste naar de 100hz tv en dan pas komt de rest. Binnen iedere groep heeft de langste afstand het sterkste signaal nodig.
Enige wat ik erop kan aflezen is SONIM.
Verder niks....
En als de pc en de 100hz voor horen te gaan zit het hier idd mooi verkeerd.
Zolder: pc en 1 100hz tv
1e verd. : 1 tv
Begane gr. : 1 tv en uiteraard inkomend signaal.
Nou stoort het hier af en toe wel vaker en zeker mede veroorzaakt door Multikabel.
Sinds mijn modem hier weer is geinstalleerd is het tv signaal afgenomen.
Menneke wat het geinstalleerd heeft buiten heeft het wel zo goed mogelijk verholpen maar het is nog steeds niet 100%
Misschien moet ik Multikabel nog maar eens bellen dat ze een en ander nakijken buiten.

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05-2024

Rattlehead

So What?!

Wazzup! schreef op 12 januari 2004 @ 20:13:
[...]

Ik moet zeggen heb laast zo'n versterkertje bij de gamma van 12,99 op de koop toe gekocht en het verschil is echt gigantisch er staan 3 tvtjes op en mijn pc.
Van echt veel sneeuw naar gewoon strak beeld vooral op mijn pc is dat goed te merken. Dus het help weldegelijk die Gamma rotzooi.

p.s. Is geen reclame voor Gamma ofzo hoor :+
't is maar wat je onder strak verstaat, als je een mooi versterkertje van Astro in huis haalt dan weet ik zeker dat je het beeld met de gamma versterker een stuk minder vindt. Maar als je sneeuw gewend bent, en dan wordt het beter dan lijkt het zeker strak :)

Overigens zouden ze moeten verbieden om nog kabel te verkopen dunner dan 7 mm, de C12-kabel met dubbele afscherming, die dunne waslijntjes da's echte troep.

Check out http://www.getbackonstage.nl

• ModmaN
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

is het dan ook nog van belang dat op ieder cai-doos een afsluitweerstand komt :?

ben toevallig vandaag thuis eens bezig geweest, eerst een hirschmann versterker en splitter gehaald en ben aan de slag gegaan. :P

ik heb waar het signaal binnenkomt een 2-weg splitter van hirschmann zitten. de ene gaat naar de kabelmodem van multikabel, en de andere gaat naar de input van de versterker.
vanuit de versterker ga ik het verdeelbolk in, en vanuit dat verdeelblok ga ik naar 5 tv's.
echter heb ik nog op 2 tv's een beetje ruis in beeld, nu heb ik op mijn kamer een cai-doos zitten zonder een aflsuitweerstand ertussen, zal deze het signaal verbeteren, of maakt dat niet uit.

het is een hirschmann GHV 10/65 met de volgende splitter AFC 1861

wat kan ik aan die laatste 2 tv's doen :?
het zijn niet de verste van de meterkast

get rich or die try'in

Verwijderd

ModmaN schreef op 12 januari 2004 @ 21:44:
is het dan ook nog van belang dat op ieder cai-doos een afsluitweerstand komt :?

ben toevallig vandaag thuis eens bezig geweest, eerst een hirschmann versterker en splitter gehaald en ben aan de slag gegaan. :P

ik heb waar het signaal binnenkomt een 2-weg splitter van hirschmann zitten. de ene gaat naar de kabelmodem van multikabel, en de andere gaat naar de input van de versterker.
vanuit de versterker ga ik het verdeelbolk in, en vanuit dat verdeelblok ga ik naar 5 tv's.
echter heb ik nog op 2 tv's een beetje ruis in beeld, nu heb ik op mijn kamer een cai-doos zitten zonder een aflsuitweerstand ertussen, zal deze het signaal verbeteren, of maakt dat niet uit.

het is een hirschmann GHV 10/65 met de volgende splitter AFC 1861

wat kan ik aan die laatste 2 tv's doen :?
het zijn niet de verste van de meterkast
Als je split moet je einddozen gebruiken en geen doorlusdozen. Doorlusdozen dempen teveel. Als je perfect signaal hebt (>70db) en geen tv-kaart of 100hz tv hebt dan kun je doorlusdozen gebruiken waarbij de laatste doos het beste signaal heeft. Einddozen lus je niet door maar is het einde van een lijn van de split. Deze dozen dempen nauwelijks en geven dus een beter signaal.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

nu ben ik gisteren naar een kennis geweest, die wist mij het volgende te vertellen:

op de binnenkomende antennekabel hoort ongeveer 60 volt te staan, ik dacht wisselspanning, maargoed, ikke meten, en je raad het al: 2 millivolt
had er 60 volt op gestaan dan had het probleem verholpen geweest, dan lijkt het wel een soort van 100 volt-systeem, geen verlies op de kabel dus, en daar heb ik nu wel last van :(

is er op de een of andere manier toch de mogelijkheid om die 60 volt weer op de kabel te krijgen of moet ik dan multikabel bellen :?

get rich or die try'in

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

probleem gevonden :P

andere dozen gehaald, probleem opgelost
( die er zaten waren geen doorlusdozen, wel praxis )

get rich or die try'in

Verwijderd

Je moet de dikke coaxkabel gebruiken, en de metalen splitters (niet de goedkope, maar de dure - je moet ook de kabel in deze splitter "draaien"). Deze spullen (dikke kabel en splitter) kan je gewoon bij de Gamma of andere doe-het-zelf zaken vinden (allemaal zelfde prijs). Ik heb hiermee mijn studentenhuis bekabeld (3 TV's en 2 radio's) en het werkt zeer goed. Er is natuurlijk wel wat kwaliteits verlies, maar dat is vind ik te verwaarlozen. Je kan eventueel ook nog een versterker plaatsen, behoudt je nog meer kwaliteit....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 18:28 ]

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05-2024

Rattlehead

So What?!

ModmaN schreef op 13 januari 2004 @ 12:00:
nu ben ik gisteren naar een kennis geweest, die wist mij het volgende te vertellen:

op de binnenkomende antennekabel hoort ongeveer 60 volt te staan, ik dacht wisselspanning, maargoed, ikke meten, en je raad het al: 2 millivolt
had er 60 volt op gestaan dan had het probleem verholpen geweest, dan lijkt het wel een soort van 100 volt-systeem, geen verlies op de kabel dus, en daar heb ik nu wel last van :(
Dan moet je kennis zijn kennis :) over de cai-techniek maar wat ophalen, want er hoort (minimaal) 60 dB microvolt op de kabel te staan, dat is omgerekend in voltage 1 millivolt.
Maar nu ga je met je 50 Hz meterje op de kabel meten terwijl de televise in het gebied van ongeveer 50 MHz-860MHz (let wel Megahertz, 1 miljoen keer meer dus op de laagste frequentie)
Dat kan dus nooit, de enigste manier om er achter te komen hoeveel signaal er op staat is met een beeldkoffer.

Check out http://www.getbackonstage.nl

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

i know now, problem solved yet

get rich or die try'in

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:20

SkyStreaker

Move on up!

Ik heb zo'n kaart en ik loop tegen wat problemen aan met ruis in beeld.

Verschillende drivers en proggies geprobeerd, maakt niks uit.

Het rare is, NL 1, 2, 3 die hebben altijd al een beetje gestoord op mijn TV, maar de rest was wel prettig om naar te kijken. Sluit ik dezelfde kabel echter aan op de Pinnacle, dan krijg ik in vrijwel elk kanaal ruis. Ik heb elke mogelijke setting en combo's geprobeerd.

- Er staat een lichte spanning op de kabel-aansluiting van de Pinnacle PCTV (non-Pro)
- Ik heb geen aarding op mijn PC (heb ik boven ook nergens, als het hieraan ligt of zou kunnen liggen, wat te doen?)

Voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tranztaz/snap1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tranztaz/snap2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tranztaz/snap3.jpg

Nog wat. Als ik een kanaal bekijk via het Videokanaal (591.25 / kanaal 36) dan ziet het er ogenschijnlijk beter uit. Bovendien heb ik geen problemen met het geluid. Dat klinkt overal prima!

Het gewone kanaal:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tranztaz/amp-vcr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tranztaz/amp-vcr2.jpg

Het kanaal op de video:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tranztaz/amp+vcr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tranztaz/amp+vcr2.jpg

De setup van het alles:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tranztaz/setup.bmp

Kom ik op de vraag, is het een idee om voor mijzelf een 'na'-versterker (zullen we maar zeggen) te kopen?

[ Voor 59% gewijzigd door SkyStreaker op 03-06-2004 22:57 . Reden: toevoeging ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Ik zit eigenlijk wel op een antwoord te wachten :) Ik ben het hele weekend weg, dan kan ik het vandaag nog even in orde maken namelijk :)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-02 16:11
Ik weet niet hoe lang je kabel is naar je tv-kaart toe, want als dat niet zo lang is kan je misschien ook wel eens kijken of je kabel niet kapot is ergens.

Verder heb ik mijn tv boven staan, en is er zo'n 20 meter aan kabel vereist om er te komen, maakt de uitzending erg natuurlijk ook niet beter op. Dus na-versterker gekocht, aangesloten en echt weer perfect beeld :) Bij de gamma zijn die dingen ook maar rond de 20 euro ofzo.

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

RonaldMade schreef op 04 juni 2004 @ 08:15:
Ik weet niet hoe lang je kabel is naar je tv-kaart toe, want als dat niet zo lang is kan je misschien ook wel eens kijken of je kabel niet kapot is ergens.

Verder heb ik mijn tv boven staan, en is er zo'n 20 meter aan kabel vereist om er te komen, maakt de uitzending erg natuurlijk ook niet beter op. Dus na-versterker gekocht, aangesloten en echt weer perfect beeld :) Bij de gamma zijn die dingen ook maar rond de 20 euro ofzo.
Nou... Hij is toch even een metertje of... 15, ook 20? Hebben zij die dingen ook bij de karwei? Maar weet je ook zeker dat dit werkt? Het is namelijk een beetje _duur_ voor mij voor een miskoop.

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-02 16:11
tranztaz schreef op 04 juni 2004 @ 08:25:
[...]

Nou... Hij is toch even een metertje of... 15, ook 20? Hebben zij die dingen ook bij de karwei? Maar weet je ook zeker dat dit werkt? Het is namelijk een beetje _duur_ voor mij voor een miskoop.
Nou, bij mij was het eigenlijk ook net zo slecht als bij jouw, sommige zenders waren zelfs zwart/wit met een hoop ruis erdoor heen en de anderen hadden alleen een hoop ruis. Na de aansluiting van een nieuwe kabel en een na-versterker was het allemaal verdwenen.

Ook had ik wel eens eerder een na-versterker gehad (toen was de kabel nog niet stuk) en toen had het ook een hoop geholpen. (alleen de konijn had hem even professioneel om zeep geholpen :X )
Pagina: 1