Labtec APX-4620 ombouwen

Pagina: 1
Acties:

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Na het bouwen van een tweetal Vifa Korrekt luidsprekers wilde ik mijn pc ook voorzien van een lekker setje. Nu wilde ik dit zo goedkoop mogelijk doen dus heb ik heel impulsief de sattelieten van mijn Labtec APX-4620 open geschroeft. Althans gedeeltelijk, een van de schroeven zat te diep en ik heb uiteindelijk met grof geweld de satteliet opengebroken.

Eerst de frontjes er vanaf (dit doe je door er gewoon een schroevendraaier achter te zetten, het werkt net als een gewoon afneembaar frontje, alleen zitten deze een stukje stroever)
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/luidsprekers/apx1.jpg

Er zitten 3 identieke 4,5cm drivertjes waarvan de bovenste en onderste parallel zijn aangesloten en in 'd appolito configuratie dienst doen als midrange. Deze zouden best goed in een nieuwe behuizing passen.

Toen probeerde ik de baffle er af te schroeven, nou dat is makkelijker gezegd dan gedaan, het onderste schroefje zit zo diep dat ik er met geen enkele schroevendraaier bij kwam. Heb na veel moeilijk doen gewoon die laatste verbinding kapotgebroken.
Toen trof ik dit aan:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/luidsprekers/apx2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/luidsprekers/apx3.jpg

Een grote heatsink moet de 2 2x12Watt versterker IC's koelen (Philips TDA-1516).

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/luidsprekers/apx4.jpg
Het controlecentrum, dit komt in de nieuwe versterkerunit, en niet meer in de satteliet.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/luidsprekers/apx5.jpg
Hier is de linkersatteliet opengebroken, helemaal leeg en nog erger, helemaal van plastic. Hoewel overal werd beweerd dat de binnenkant van de sattelieten van hout was heb ik nu toch even bewezen dat dat niet zo is :+

Juist, hartstikke leuk MD, maareh, wat wil je hier nou mee? :? Jou kennende zal het plan weer halverwege stranden :+

Aangezien het mijn enige vorm is van muziek op mijn kamer zal ik dit toch echt afmaken deze keer. Ik wil de 2 sattelieten ombouwen tot 2 volwaardige houten sattelieten en de versterker zijn eigen behuizing geven. Nu zit ik nog een beetje te twijfelen wat bedrading betreft. Wat voor aansluitingen zal ik gebruiken om de speakers aan de versterker te knopen? Nu worden 3,5mm jack's gebruikt, maar dat vind ik nou niet de meest geslaagde aansluiting. Zou cinch of XLR geen goed idee zijn? En kan ik gewone radioshack luidsprekersnoertjes gebruiken of is enige vorm van shielding gewenst (ivm randapparatuur)?

Ik ga nu even kijken wat precies de inhoud is en hoe ik de bassreflexpoorten ga aanpakken. Wat zal ik trouwens doen aan dempingsmateriaal?

edit: Ben er inmiddels achter de inhoud 1,6L is (+/- 10cl). Berekeningen wilden niet echt lukken dus heb ik dat ding gewoon heel droog vol gegooid met water :+ en gemeten hoeveel water er in zat. Ik zat met m'n berekeningen toch dicht in de buurt (kwam op 1,515L uit).

[ Voor 6% gewijzigd door Mad_Demon op 12-01-2004 19:56 ]

• Mad_Demon
Hmm, geen interesse?

Heb ondertussen wat verder zitten tekenen, rekenen en na zitten denken.
Heb besloten om de aansluiting versterker-satteliet en versterker-woofer met XLR stekkers te doen. De nieuwe sattelieten zullen (bdh) 8*10*45 worden van MDF10. (wat neerkomt op een inhoud van 6*8*331/3 + 6*8*92/3)
De onderste ruimte zal ik gebruiken om de luidspreker iets hoger te maken, denk dat ik het ga vullen met zand of helemaal volstouwen met dempingsmateriaal.

Heb in 3d Max even een render gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/luidsprekers/box2.jpg
Heb nog moeite met materiaal, het lijkt een beetje metaal, zou gewoon gelakt hout moeten zijn.

Ik zit nu nog met de baffle, ik kan de luidsprekers alleen maar van achteren monteren, wat ik geen mooi gezicht vind met nog een rand van 10mm. Een mooiere oplossing zou een schuingefreeste rand van 4mm dik zijn zoals het oorspronkelijke ontwerp is. Een dubbele baffle lijkt me niet zo'n heel strak plan omdat het heel moeilijk is uit te voeren. Niet zo zeer in het maken maar in de uiteindelijke montage.
Omdat ik de units niet van de voorkant in kan bouwen moet ik eerst de bak zonder achterkant in elkaar lijmen en afwerken, en dan de units inbouwen. Als ik ga schuren en lakken als de kist helemaal in mekaar zit ben ik bang dat de units vies zullen worden.
Iemand die hier een creatieve oplossing op weet?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-07 10:12
Hm ben benieuwd wat je ervan gaat maken :)

Heb zelf ook dat setje (nog) bij m'n pc, dus is misschien wel interessant..

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:53
Ik wil jouw zo erg bedanken dat je ze hebt open gemaakt _/-\o_ Altijd vroeg ik me maar af hoe het er binnen uit zou zien :+ Wat ik dus begrijp is dat je eigenlijk alles over wilt nemen, behalve de behuizing. Ben zeer benieuwd wat het resultaat ervan gaat worden en of jij verschil hoort in de klanken, etc. :)

Eigenlijk vind ik nu wel dat je ook de subwoofer moet open maken hoor :+

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Krijg die frontjes er echt no way vanaf hoor :D

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Mad_Demon
Harder trekken, ze zitten echt goed vastgeklemd :)
Als je het met beleid doet blijft de boel heel :+

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:49

K-Jay

Klaas Jan

He, leuk! Die speakers heb ik ook :) Waar stond dat dat ze van hout zouden zijn? Wees nou eerlijk, aan de buitenkant kun je toch zien dat er geen grammetje hout in verwerkt is.
Topic gebookmarked, ben erg benieuwd wat het gaat worden, misschien dat ik ook eens wat ga proberen.
Niets met de sub doen hoor, ideaal voetenbankje dat ding.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• InZane
K-Jay schreef op 14 januari 2004 @ 14:44:
He, leuk! Die speakers heb ik ook :) Waar stond dat dat ze van hout zouden zijn?
Op de doos stond, meende ik, dat er aan de binnenkant nog eens een keertje hout zou moeten zitten.
Misschien dat ik de doos nog wel ergens heb thuis. Mocht dat het geval zijn, dan maak ik wel ff een pic :)

• Mad_Demon
Ik heb net hout gekocht, ga nu even gaten zagen en in elkaar zetten. Zal vanavond even wat pics posten, met een beetje mazzel droogt de lijm snel genoeg om vanavond een testrun te houden :D

UPDATE

Ik heb een kastje in elkaar gelijmd, de andere staat nu te drogen. Het ziet er best netjes uit.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/luidsprekers/apx6.jpg

Binnenkant:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/luidsprekers/apx7.jpg

Moet nu alleen de achterkant van juiste reflexpoortjes voorzien, maar ik denk dat ik zo stiekem toch even ga luisteren :+

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/luidsprekers/apx8.jpg
Zo staat hij trouwens naast mijn monitor (21 inch :Y) )

[ Voor 60% gewijzigd door Mad_Demon op 15-01-2004 20:47 ]

• Mad_Demon
Heb de drivertjes tijdelijk met hete lijm vastgemaakt in de behuizing en zit nu een tijdje te luisteren maar ik ben er nog niet echt tevreden over. Het klinkt nog steeds een beetje goedkoop. Het hoog is heel prominent aanwezig en het midden word daardoor behoorlijk weggedrukt. Nu zit het geheel nog in een kale behuizing en heb ik de achterkant er los achterdrukt, met een kleine opening voor het snoertje. Het klinkt haast een beetje schel.
De irritante resonanties van het plastic zijn wel weg, maar het klinkt niet zoals ik had gehoopt, haast een beetje schel. (En terwijl Bastiaan Ragas een flinke uithaal maakt draai ik het volume omlaag, het klonk eerst beter)
Ik ga morgen demping en aansluitmateriaal en de reflexpoortjes maken. Hopelijk leverd dat wat op.

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

JWO

het zullen natuurlijk nooit hoogwaardige drivers worden he ;)

• Mad_Demon
Misschien ben ik te verwent met m'n Vifa Korrekts :+

Vind trouwens She's a maniac van Michael McDonald wel heel erg prettig klinken nu. Lekker vol.

Hmmm, het probleem lijkt 'm in de jack aansluitingen te zitten, als ik er een beetje mee jiggle lijkt het beter te klinken, er is nog hoop :)

[ Voor 86% gewijzigd door Mad_Demon op 15-01-2004 22:09 ]

• Mad_Demon
Ik heb gisteravond laat de units in de tweede satteliet gezet en ben vanmorgen weer wat gaan luisteren. En het klinkt met 2 sattelieten echt weer een stuk beter. Zelfs op hoog volume is het weer aan te horen. Hifi zal het nooit worden maar ik vind dit toch best een vooruitgang. Duidelijk was het ook de rotte aansluiting die in het begin dat slechte resultaat gaf. Gitaarsolo's klinken nog wel "uit een kleine behuizing", maar het klinkt niet meer plastic.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/luidsprekers/apx9.jpg
Naast m'n monitor

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/luidsprekers/apx10.jpg
De versterker, overal losse draadjes :+

[ Voor 3% gewijzigd door Mad_Demon op 16-01-2004 08:11 ]

• K-Jay

K-Jay

Klaas Jan

De geluidskwaliteit is er dus duidelijk op vooruit gegaan? Interessant, misschien ga ik het dan ook wel doen. Heb alvast het frontje van de linker speaker eraf gehaald :+
Trouwens, wat ga je met de versterker doen? Ik zit er over te denken de hele boel in een oude CDRom speler behuizing te proppen met de knopjes en aansluitingen aan de voorkant. Net als zo'n ding dat bij een Audigy kaart zit zeg maar :) . Of is die printplaat daar te groot voor?

• K-Jay

K-Jay

Klaas Jan

Dubbelpost :(

[ Voor 97% gewijzigd door K-Jay op 16-01-2004 13:08 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:23

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het bewijs dat houten behuizingen beter klinken dan plastic heb ik hier op mijn bureau staan.
Deze speakers heb ik een jaar of 2 terug op de HCC gekocht, en hebben een volledig houten behuizing. De drivers en versterker zijn echter net zo crappy als de goedkope 80 watt dingen die je bij de oude pentiums en 486's zag. En toch klinkt dit super!
Binnenkort eens een experiment doen met visatons, kijken hoeveel beter het dan klinkt...

Afbeeldingslocatie: http://80.100.19.121:8080/images/Mentorspeaker.jpg

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Mad_Demon
K-Jay schreef op 16 januari 2004 @ 13:07:
De geluidskwaliteit is er dus duidelijk op vooruit gegaan? Interessant, misschien ga ik het dan ook wel doen. Heb alvast het frontje van de linker speaker eraf gehaald :+
Trouwens, wat ga je met de versterker doen? Ik zit er over te denken de hele boel in een oude CDRom speler behuizing te proppen met de knopjes en aansluitingen aan de voorkant. Net als zo'n ding dat bij een Audigy kaart zit zeg maar :) . Of is die printplaat daar te groot voor?
Ik ga de versterker in een mooie behuizing bouwen, zit nog een beetje te kijken waar ik 'm neer moet zetten aangezien ook een koptelefoon aansluiting op zit. Als ik het kastje op m'n monitor zet heb ik er straks zo'n draadje voor hangen :P

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 07:11

Nik

Misschien een wat (onnodige) kick, maar aangezien ik ook mijn sats ga slopen (zie [rml][ DIY] lastige kwestie met subwoofer speakerbouw?[/rml]), had ik wat vragen voor de TS (die voor anderen ook interessant kunnen zijn, vandaar deze kick).

TS, je hebt dus een bestaande set uit elkaar gehaald, je wist er geen T/S parameters van, en tóch klinkt het goed? Heb je berekeningen gemaakt? Of ben je dus echt gewoon aan de slag gegaan zonder er al te veel over na te denken?

Ik ben namelijk ook bezig met de ombouw van een setje, dus vandaar, misschien heb jij wat tips of suggesties.

Zoals ik het bedrijp, had een een idee, net als ik, een houten behuizing, met een bepaald design en afmeting.

Ook had je het erover dat het hoog te schel klinkt, wat heb je nog aan demping gedaan, en hoe zit dat met die reflex poorten? Nog wat aan gedaan of niet?

offtopic:
als een mod vind dat ik dit topic onnodig schop, een slotje mag, maar liever niet :>

• Mad_Demon
Het blijft mijn topic ;)

Ik ben door gebrek aan tijd niet echt verder gegaan met het project. Ik heb in feite precies dezelfde inhoud / formaten van de baspoortjes overgenomen van het origineel.

Heb wel wat geexperimenteerd met demping en verzwaring van de satellieten. Ik ontdekte dat de behuizing minder dan resoneerde en ook wat natuurlijker klonk :)

Verdere tips zijn er eigenlijk niet, wat het bouwen betreft houd je je aan de ongeschreven regels van het bouwen van een kast. Verder is het een kwestie van nauwkeurig alles opmeten en dat overnemen in je nieuwe ontwerp.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07 22:17
He leuk. Ik heb zelf een tijd geleden een setje LCS- 2414 gekocht, en al vrij snel de sattelietjes een keer opengeschroeft. Die woofertjes zien er nogal hetzelfde uit. Heb indertijd ook gedacht aan modden, (niet voor het geluid maar voor het zicht) maar is niets van gekomen.
Het idee van de speakers is vrijwel hetzelfde, plastic behuizing, alleen de schroeven zijn van de achterkant toegankelijk.
De sub heb ik ook geprobeerd open te krijgen, maar is me niet gelukt. Ik heb wel een schroevendraaier onder de deksel gezet, en aan de onderkant schroeven los lopen draaien, maar open kreeg ik em niet.

• InZane
He leuk, een oud topic :)

Het net mijne vervangen door een logitech Z680 setje (naja setje... zeg maar set :P ).

Heb de APX4620 nog staan. Misschien ook maar eens wat aan gaan sleutelen.
Pagina: 1