Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Mini review] Sweex Webcam JA000040

Pagina: 1
Acties:
  • 3.479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sweex Webcam 1,3 Megapixel USB 2.0

Afbeeldingslocatie: http://www.sweexeurope.com/media/prodimages/JA000020_pro_b.jpg

Installatie
We beginnen bij het begin, de installatie. Deze kon erg gemakkelijk zijn, gewoon CD-tje erin -> Install drivers -> Webcam erin pluggen en klaar? helaas. De webcam werkt nog nergens op dit moment: MSN niet, Yahoo messenger niet, Dscaler niet nergens niet. Ook een reboot mocht niet helpen. Dan maar eens die bijgeleverde smartcam 2.1 software installeren en starten, resultaat: grappig vormgegeven programma met een zwart scherm waar wazig iets van beeld in te herkennen is.
Bijgeleverde software (6.8/10)
Op de installatie CD vinden we de volgende software pakketten:
- Ulead Photo Express
- Ulead Photo Explorer
- Ulead Cool
- Smartcam software
- Videomail
- PC-Cam
- Drivers
Voor 27 euro hadden we toch wat meer software gezien, als ze bij een webcam van 12 euro dezelfde software leveren is er toch wat ruimte voor bijvoorbeeld bewakingssoftware.
Behuizing / Design (7.3/10)
De behuizing van deze webcam is in orde, ziet er mooi uit en is nog functioneel ook. Het voetje is stevig en stelt de gebruiker in staat om de webcam goed te richten.
Beeldkwaliteit (7.5/10)
Na een update van de drivers naar versie 3.01 omdat er simpelweg nauwelijks beeld te zien was met de bijgeleverde 2.xx drivers. Sweex levert deze drivers nog niet mee en ze zijn ook niet op de Sweex website te downloaden, slechts bij de fabrikant van de controller kun je ze downloaden: http://www.crescentec.com...00/DC1100v3.01_camera.zip . Beeldkwaliteit is het sterkste punt van deze webcam, in de specificaties wordt gepraat over een resolutie van 1,3 megapixels. Dit is natuurlijk onmogelijk gezien het feit dat er een CIF sensor gebruikt is welke maar voor 352 * 288 echte pixels kan zorgen. Zelfs met bijgeleverde software lukt het mij maar om 640x480 shots te maken. Het is wel te zien dat ze gewoon geïnterpoleerde plaatjes zijn door de CIF sensor maar ze zijn van redelijke kwaliteit. Plaatjes in 320 x 240 zijn subliem, zelfs de Logitech QuickCam Pro 4000 kan in deze resolutie geen betere plaatjes maken. Maar aan de andere kant, waarom wil je plaatjes in 320 x 240? Ter vergelijking: De Sweex USB 2.0 Webcam vs de Logitech Quickcam Pro 4000 in MSN messenger

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jpabst/review/test01.jpg

Videokwaliteit (2/10)
De video kwaliteit van deze webcam is belabberd, zelfs met de laatste driver. De geclaimde 30fps komen zelfs in 320x240 over als 15fps met als gevolg dat hij niet goed geschikt is voor bijvoorbeeld instant messengers. Als je zwaait naar de camera zie je in plaats van een bewegende hand gewoon een gekleurde waas. Wel moet ik zeggen dat als de Auto Exposure Control uitgeschakeld is de 30fps wel gehaald wordt, alleen is het beeld dan zo donker dat je jezelf nauwelijks kan zien. Belachelijk voor 27 euro.
Prijs / prestatie (5/10)
Hoewel 27 euro niet veel lijkt is deze webcam zijn geld niet waard, met de bijgeleverde drivers is de webcam niet eens in andere programma’s dan de bijgeleverde te gebruiken. De beeldkwaliteit is redelijk, maar je koopt de webcam toch voor het video gedeelte, anders kun je net zo goed een goedkope digitale camera kopen en het video gedeelte is waardeloos.
Totaal: 5,7 NICE TRY, DON’T BUY!

[ Voor 197% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 18:09 ]

Verwijderd

mooie review, toch jammer dat die de specificaties niet waar kan maken

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-11 22:08

MF

Take a Seat

Het enorme verschil in pixels is simpel te verklaren, gewoon interpolatie. Iets waar ze bij sweex gek op zijn, zo heb je daar al voor 100 euro een 6megapixels digicam die in werkelijkheid nog geen 2megapixels is.

Voor het geld lijkt me de door jou getest webcam wel aardig.

Verwijderd

Topicstarter
MF schreef op 12 januari 2004 @ 21:25:
Het enorme verschil in pixels is simpel te verklaren, gewoon interpolatie. Iets waar ze bij sweex gek op zijn, zo heb je daar al voor 100 euro een 6megapixels digicam die in werkelijkheid nog geen 2megapixels is.

Voor het geld lijkt me de door jou getest webcam wel aardig.
Als ze er nou ook de juiste software voor interpolatie bijgeleverd hadden, maar helaas zelfs dat niet. Maar inderdaad voor 27 euro is dit een mooie huis tuin en keuken webcam, die wel zijn specs niet waar maakt.

Over paar dagen krijg ik zijn kleine broertje van 14 euro, kijken hoe die het doet.

Verwijderd

Topicstarter
Sweex Webcam USB 100K

Afbeeldingslocatie: http://www.sweexeurope.com/media/prodimages/JA000010_pro_a.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.sweexeurope.com/media/prodimages/JA000010_box.jpg

Introductie
De op één na goedkoopste webcam van nederland, rotzooi?: check it out.
[Pricewatch] pricewatch: Sweex Webcam USB 100K
[Fabrikant] http://www.sweex.nl/product.asp?pid=71&s=0
[Technologie] http://www.dynamode.net/cameras/M6215.htm
Installatie
De installatie verloopt vrij vlot, na het invoeren van de bijgeleverde installatie CD-ROM verschijnt een vrolijk installatie menu waar we kunnen kiezen uit het installeren van de software voor de webcam (driver) of extra software. Na de installatie van de Sweex 100k webcam werd deze gelijk als WDM video device herkent en was hij meteen bruikbaar in MSN, Dscaler, Yahoo, Virtualdub en de bijgeleverde software.
Bijgeleverde software (7/10)
Op de installatie CD vinden we de volgende software pakketten:
- Ulead Photo Express
- Ulead Photo Explorer
- Ulead Cool
- Smartcam software
- Videomail
- PC-Cam
- Drivers
Behuizing / Design (4.9/10)
Ik ben van mening dat deze webcam er goed uitziet. De webcam hangt in een soort van voet, met als nadeel dat hij erg snel gaat “wiebelen” en niet goed te richten is.
Beeldkwaliteit (6.5/10)
De beeldkwaliteit in 320x240 is goed te doen, maar haalt het zeker niet bij zijn grote broer de had-to-be 1,3 megapixel. Wat wel erg handig is is de ingebouwde verlichting waardoor deze webcam niet erg veel last heeft van ruimtes met weinig licht, wat we bij zijn grote broer erg sterk zien.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jpabst/review/Cam00001.jpg

Videokwaliteit (7.5/10)
De webcam maakt zijn geclaimde 25fps zeker waar, wat hem ideaal maakt om te gebruiken in videoconferencing en instant messengers. 7.5/10
Prijs / prestatie (9.5/10)
Deze webcam is al tegen 12 euro te krijgen is, tegen de geleverde prestaties maakt dit hem een regelrechte aanrader. Voor 12 euro heb je een webcam die zeker voldoende is voor instant messengers.
Totaal: 7,08 / AANRADER!

Verwijderd

die laatste is echt een aanrader ja
een vriend van mij had hem op de hccbeurs gekocht en ik moet zeggen dat het beeld er goed uitzag en beter is dan mijn(maar hoe wil het oo kanders)thrust 350s powerc@m flash hoewel die ook zn 25 fps heeft op zijn webcamfunctie maar het enige nadeel aan de Thrust is dat hij als mijn verbinding onder de .. kb/s valt hij gewoon uitgaat

Verwijderd

Uitstekende review. Ik zit erover te denken om er een (misschien twee, een voor een vriend) te gaan halen. I kwil eigenlijk nog iets meer weten over de beeldkwaliteit, zou de topicstarter of iemand anders wat meer plaatjes gemaakt met deze beide camera's kunnen posten? Heb het internet al afgezocht maar nog niets gevonden. BVD.

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Erg gaaf ding moet ik zeggen... vraagje; zit hier ook een mic in of zal ik daar een losse mic voor moeten halen ??

Deze plek is te koop.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:59

Ankh

|true

grappig, ik heb nou net die usb2.0 versie.. hij werkt bij mij wel op me msn (6.01) alleen ik krijg die nieuwe drivers niet te pakken heeft iemand een nieuw linkje website van ze lijkt wel down..

alleen ff vraagje over die 2de.. schokte hij daar nog een beetje? of loopt alles mooi floeiend...

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Verwijderd

Ik heb de 100k inmiddels gekocht voor 13.20 euro. Huisgenoot heeft 'em ook gekocht en hij bevalt ons uitstekend voor MSN en fun-doeleinden.

Het videobeeld in MSN is heel aardig, en hij past zich prima aan de lichtsterkte aan. Vanmiddag stond de zon er recht op, toen was het beeld bijna volledig weg (grote rode waas :) ), maar verder geen problemen. Ook bij weinig licht (zoals nu, alleen bureaulamp) krijg ik goed beeld.

Er zit een simpel programma bij om video-mails te sturen; ook erg leuk. Ze zijn gewoon in Windows Mediaplayer af te spelen, ziet er goed uit.

Foto's zien er een wat minder uit: storing/strepen over het beeld die je bij de video niet opvallen, en ik vermoed dat de resolutie (640 x 480) ge-interpoleerd is.
Maar whatever, meer moet je ook niet verwachten voor zo'n lage prijs.

De installatie ging zonder problemen, gewoon cd'tje erin, software installeren, cameraatje erin en hij werkt gelijk.

In het kort: ik ben het met de reviewer eens, je krijgt absoluut waar voor je 12 euro.

Zal morgen bij daglicht nog wat shots uit MSN en misschien videootje posten.

Microfoontje zit er niet in nee.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 18:24 ]

• bunk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 23:30
de link naar de 3.01 drivers werkt niet meer....

iemand een andere url? thx...

• Ankh

Ankh

|true

ik heb ze op me cdrom van me webcam staan (ik heb een nieuwere versie.. :) ) deze werkt al standaard bij msn :) (beetje traag :( zal msn ff mailtje sturen.. kijken waar het aan ligt :P)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Verwijderd

Topicstarter
SCaRaBaeuS schreef op 27 januari 2004 @ 08:40:
ik heb ze op me cdrom van me webcam staan (ik heb een nieuwere versie.. :) ) deze werkt al standaard bij msn :) (beetje traag :( zal msn ff mailtje sturen.. kijken waar het aan ligt :P)
Zet "Auto exposure" maar eens uit, dan gaat het lekker snel maar is alles mega donker, ik heb zowel sweex als crescentec hierover gemaild maar geen antwoord gekregen.
Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 20:32:
Uitstekende review. Ik zit erover te denken om er een (misschien twee, een voor een vriend) te gaan halen. I kwil eigenlijk nog iets meer weten over de beeldkwaliteit, zou de topicstarter of iemand anders wat meer plaatjes gemaakt met deze beide camera's kunnen posten? Heb het internet al afgezocht maar nog niets gevonden. BVD.
Hier alvast 2 van de USB 2.0 zal morgen 2 plaatsen van de 100k, en heb dan mischien ook al de 300k hier voor een review.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jpabst/cam.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jpabst/review/test02.jpg

• Ankh

Ankh

|true

kay zal ik dat ff proberen :) bij mij liggen beide website van sweex en cresentec er helemaal uit :X heel apart hoor

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zelf ook die sweex 100K en afgezien van een klein driverprobleempje bij de install (installprocedure w2k liep niet helemaal) ben ik helemaal tevreden over dat ding. Snapt alles, IR movement detection, de hele mikmak. Werkt prima onder MSN, netmeeting en wat diens meer zij. Zelfs films opnemen met een redelijke FPS is geen probleem.
Plus: het ding kan tegen een stootje :+ (paar keer laten stuiteren :X )

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Ik ben hier bij iemand die de eerste hebben gekocht, ze hebben Win98 en een PC met alleen USB 1.1 connectoren, kan dit enig probleem zijn met eventuele drivers,

De cam geeft namelijk aan dat ze altijd in gebruik is, terwijl er geen andere programma's aan staan.

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• kmmartins
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-03-2024
Ik heb het zelfde probleem, windows xp, alleen usb 1.1 :(
cam werkt wel, maar niet in msn 8)7

(cam werkt perfect als je usb2.0 hebt)

• Ankh

Ankh

|true

kmmartins schreef op 13 februari 2004 @ 12:04:
Ik heb het zelfde probleem, windows xp, alleen usb 1.1 :(
cam werkt wel, maar niet in msn 8)7

(cam werkt perfect als je usb2.0 hebt)
welke heb je? de 1.3Mega pixels?

hoe werkt hij bij jou dan in msn? bij mij schokt alles zeg maar verschrikkelijk
maar als ik webcamxp gebruik werkt het vloeiend :D

• kmmartins
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-03-2024
Ja "1,3" Mpixel

doet het prima..... (moet wel zorgen voor extra ligt)

maar op een andere pc (waar dievoor bedoelt is) moet ie werken op usb 1.1....
en dat wil dat klote ding niet van fatsoenlijk, en dat voor een advies prijs van 39,95 € 8)7

Verwijderd

werkt prima, ook met msn :S (xp pro)

Ik heb er geen problemen mee :)

Alleen ik vin het beeld af en toe traag voor usb2 :/

Verwijderd

Topicstarter
Als jullie de review gelezen hadden kunnen jullie concluderen dat dat trage veroorzaakt wordt door het "verlichten" van de beelden en niet door bandbreete tekort.

De drivers zijn overigens weer te downloaden.

• Ankh

Ankh

|true

bij mij maakte het geen ruk uit of auto exposure aan of uit staat beide willen gewoon niet lekker werken daarom vroeg ik het :)

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 22:12
Ik heb zelf ook de usb 2.0 webcam van sweex.
En helaas dezelfde problemen: 640x480 is niet instelbaar bij mij: en msn werkt niet :r :r :(

Is er al een oplossing (nieuwe drivers maakt bij mij niet uit) ?

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11 07:44
Wat wel erg handig is is de ingebouwde verlichting waardoor deze webcam niet erg veel last heeft van ruimtes met weinig licht, wat we bij zijn grote broer erg sterk zien.

IK snap je bovenstaande verklaring niet met ingebouwd licht?.. ik heb zo'n ding, maar heb niet echt het idee dat zoiets erin zit :)

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 22:12
Carel schreef op 25 februari 2004 @ 12:34:
Wat wel erg handig is is de ingebouwde verlichting waardoor deze webcam niet erg veel last heeft van ruimtes met weinig licht, wat we bij zijn grote broer erg sterk zien.

IK snap je bovenstaande verklaring niet met ingebouwd licht?.. ik heb zo'n ding, maar heb niet echt het idee dat zoiets erin zit :)
Mwah hij bedoeld licht verbetering ofzo.. hij fixed dat het lichter wordt.. Alleen overbelast je dan enorm de verbinding daarmee
Pagina: 1