• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik ben zelf nu ook aan het kijken om over te stappen naar digitaal - en weer terug naar Canon (gebruik nu Minolta).

Qua lenzen ben ik er wel uit:

- Sigma 24-70mm F2.8
- Canon 70-200mm F2.8 (L-series)
- Canon 1.4x Ext. II

Alleen qua body weet ik het nog niet. In de VS zijn deze veel goedkoper, zeker nu de Euro behoorlijk sterk staat. Ik hou inderdaad al rekening met de Douanerechten (4.2% voor de camera body en 6.7% voor de lenzen) en de BTW (19%).

Koop ik deze kit nieuw dan ben ik in Nederland zo'n 3850 euro kwijt. In de VS bij KEH.com (waar ik regelmatig spullen gekocht heb en altijd goede ervaringen mee heb) betaal ik 3168 Euro voor dezelfde kit en ik krijg ongeveer 400 euro terug voor mijn huidige Minolta kit. Verzendkosten reken ik even niet mee want optioneel ga ik alles gewoon daar ophalen en meteen vakantie vieren :)

Echter, ze hebben daar ook enige gebruikte EOS60D bodies welke 853 euro kosten en deze verkeren in goede staat. Ik weet dat de KEH.com grading gewoon goed werkt en heb zelf ervaring met gebruikte lensen en deze zijn altijd prima in orde. Dezelfde kit met gebruikte EOS60D en lenzen (Like New status) komt op 2598 euro en met inlevering van mijn huidige kit ben ik dan ongeveer 2200 euro kwijt.

Dat vind ik een zeer schappelijk bedrag maar nu is mijn vraag.. hoe is de EOS60D in vergelijking met de EOS10D? Heeft iemand ervaring met beide cameras? Het gaat dan voornamelijk om autosport en luchtvaartfotografie en ik heb van beide bodies bijzonder mooie resultaten gezien :)

Weet iemand waarom ik juist wel of niet voor die EOS 60D zou moeten gaan? Het argument "De EOS10D is nieuwe en dus beter" is prima.. maar dat vertelt mij niet waarom ik 1500 euro MEER moet uitgeven. :)

Alle suggesties en informatie is welkom!!

PS: ik val om van de honger dus enige spelvouten .. die moet je me maar vergefen :P

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
deze vraag kan je misschien beter stellen op www.dutchphotozone.com, daar zitten wat meer mensen met duurdere camera's dan hier denk ik :)

ikzelf heb geen ervaring met deze camera's al weet ik wel dat de 70-200 2.8L een hele nette lens is :)

op www.dpreview.com staat in de review van de 10D ook een vergelijking met de D60 .. daar heb je vast wat aan

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Thx, het voornaamste verschil schijnt te zijn dat de autofocus van de D60 onder mindere omstandigheden niet erg geweldig is.. en dat zou met de EOS 10D een stuk beter moeten zijn.

En laat KEH.com nu ook een gebruikte demo EOS10D in prima conditie hebben voor 1369 USD.... Dat is zeker interesant :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

1369 usd is niet slecht, maar je kunt een nieuwe krijgen voor 1499 usd als ik me niet vergis. Dan heb je alles tenminste goed voor elkaar, garantie als er ook maar iets mis is en alles is gewoon gloedjenieuw. Ik zou daar niet op gokken (die tweede handse) maar het is jouw feestje :)

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:43

Pelle

🚴‍♂️

Als je toch al met zulke bedragen gaat smijten, dan zou ik gewoon ook een nieuwe 10D kopen. De CMOS sensor van de 10D is een stuk gevoeliger en produceert aanzienlijk minder ruis.
Verder zijn er veel kinderziektes die er in de D30 en D60 zaten, in de 10D uitgehaald.

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-02 21:08

miekol

erm

tazzman schreef op 12 januari 2004 @ 17:45:
Ik ben zelf nu ook aan het kijken om over te stappen naar digitaal - en weer terug naar Canon (gebruik nu Minolta).

Qua lenzen ben ik er wel uit:

- Sigma 24-70mm F2.8
- Canon 70-200mm F2.8 (L-series)
- Canon 1.4x Ext. II

Alleen qua body weet ik het nog niet. In de VS zijn deze veel goedkoper, zeker nu de Euro behoorlijk sterk staat. Ik hou inderdaad al rekening met de Douanerechten (4.2% voor de camera body en 6.7% voor de lenzen) en de BTW (19%).

Koop ik deze kit nieuw dan ben ik in Nederland zo'n 3850 euro kwijt. In de VS bij KEH.com (waar ik regelmatig spullen gekocht heb en altijd goede ervaringen mee heb) betaal ik 3168 Euro voor dezelfde kit en ik krijg ongeveer 400 euro terug voor mijn huidige Minolta kit. Verzendkosten reken ik even niet mee want optioneel ga ik alles gewoon daar ophalen en meteen vakantie vieren :)

Echter, ze hebben daar ook enige gebruikte EOS60D bodies welke 853 euro kosten en deze verkeren in goede staat. Ik weet dat de KEH.com grading gewoon goed werkt en heb zelf ervaring met gebruikte lensen en deze zijn altijd prima in orde. Dezelfde kit met gebruikte EOS60D en lenzen (Like New status) komt op 2598 euro en met inlevering van mijn huidige kit ben ik dan ongeveer 2200 euro kwijt.

Dat vind ik een zeer schappelijk bedrag maar nu is mijn vraag.. hoe is de EOS60D in vergelijking met de EOS10D? Heeft iemand ervaring met beide cameras? Het gaat dan voornamelijk om autosport en luchtvaartfotografie en ik heb van beide bodies bijzonder mooie resultaten gezien :)

Weet iemand waarom ik juist wel of niet voor die EOS 60D zou moeten gaan? Het argument "De EOS10D is nieuwe en dus beter" is prima.. maar dat vertelt mij niet waarom ik 1500 euro MEER moet uitgeven. :)

Alle suggesties en informatie is welkom!!

PS: ik val om van de honger dus enige spelvouten .. die moet je me maar vergefen :P
Ok ten eerste. Het is D60 en niet 60D[/mierenneuken]

Ten tweede, een DIGITALE camera hoef je geen invoerrechten over te betalen. Enkel BTW, dus dat is weer 4% korting.

Ik heb ze beide gehad en als je autosport wilt gaan doen moet je gewoon aan de 10D. Zo niet aan de 1D.
De auto focus van de 10D is al veel beter als de D60. Maar nog steeds niet op profi (1D) niveau. Voor luchtvaart fotografie zou de 10D denk ik wel snel genoeg moeten zijn. Die vliegtuigen zijn toch lekker groot ;)

Oh ja als laatste zou ik je aanraden een 2e hands Canon 28-70 2.8L voor zon een $850 op de kop te tikken ipv de Sigma. Die is namelijk op alle fronten superieur en tenminste scherp op 2.8. Ervan uitgaande dat je je lenzen op 2.8 wilt gebruiken.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik smijt niet met geld :) Ik probeer een weloverwogen keuze te maken. Op dit moment gebruik ik een Minolta set en ik wil dus overstappen (terug) naar Canon. Qua lenzen weet ik zeker welke ik wil gaan kopen - dit zijn dure lenzen maar ik verwacht daar jaren plezier van te hebben.

Alleen qua body weet ik het nog niet. Om even aan te geven, ik kan een demo D60 kopen voor 800 euro terwijl een nieuwe 10D mij in NL zeker 1500 euro kost. De demo 10D kost in de VS dus 1369 dollar bij KEH.com waar je ook gewoon garantie op krijgt en ik heb zeer goede ervaringen met die winkel. (en ja ik weet wat de douanerechten en btw kosten - ik heb een hele spreadsheet ervoor gemaakt ;) ).

Waar het mij om gaat is dat het gewoon erg veel geld is. En die lenzen - die wil ik zowiezo. Nou zit ik dus te kijken of ik niet beter nu een D60 voor 800 euro kan kopen en dan over 2 jaar ofzo een andere body erbij. Uiteindelijk wil ik weer met 2 bodies werken - wat ik nu doe maar ik heb daar het geld dus niet voor op dit moment.

Het enige wat mij zorgen baart is de mindere autofocus van de D60. De 70-200mm L F2.8 wil ik niet alleen vanwege z'n uitstekende kwaliteit .. maar ik weet uit ervaring dat in combinatie met een EOS3 of EOS1V de autofocus onverslaanbaar snel is.

Nu is de autofocus van de D60 bij mindere lichtomstandigheden al minder en hij is zowiezo minder dan de 10D. Ik ben alleen benieuwd of het verschil in autofocus techniek tussen de D60 en 10D daadwerkelijk merkbaar is.

Maar ik denk dat je wel gelijk hebt.. dat het misschien toch verstandiger is om wat meer uit te geven voor een 10D.. nieuw of gebruikt. (Ik heb zelf geen problemen met het kopen van gebruikte bodies, bij lenzen vind ik het meer een bezwaar maar zoals gezegd heb ik bij KEH.com daar goede ervaringen mee).

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Kijk - super post! hier heb ik zeker wat aan! (Niet dat jullie andere input niet waardeer maar deze poster heeft ervaring met beide bodies en dat is precies wat ik zoek :) ) _/-\o_
miekol schreef op 13 januari 2004 @ 13:52:

[...]
Ok ten eerste. Het is D60 en niet 60D[/mierenneuken]
Je hebt helemaal gelijk. Schoot me ook net te binnen ja - erg verwarrend :)
Ten tweede, een DIGITALE camera hoef je geen invoerrechten over te betalen. Enkel BTW, dus dat is weer 4% korting.
Waar staat dat? Ik weet dat men daar mee bezig is maar is dat al zeker? Er staat op de douane site namelijk nergens een aparte sectie voor digitale cameras. Ik zal ze es ff bellen.

[bel] Al onze medewerkers zijn in gesprek ..... we verbreken nu de verbinding[/bel] |:( |:( Okay ik ben zo nog es 40x :)

Als ik geen Douanerechten hoef te betalen over de body dan haal ik het zowiezo in de VS!
Ik heb ze beide gehad en als je autosport wilt gaan doen moet je gewoon aan de 10D. Zo niet aan de 1D.
De auto focus van de 10D is al veel beter als de D60. Maar nog steeds niet op profi (1D) niveau. Voor luchtvaart fotografie zou de 10D denk ik wel snel genoeg moeten zijn. Die vliegtuigen zijn toch lekker groot ;)
1D is echt buiten mijn budget .. de autofocus is dus van groot belang voor mij (een langsdenderende met manual focus.. ik kan niet het bijbenen :) ) en ik denk dat ik idd beter af ben met de 10D.
Oh ja als laatste zou ik je aanraden een 2e hands Canon 28-70 2.8L voor zon een $850 op de kop te tikken ipv de Sigma. Die is namelijk op alle fronten superieur en tenminste scherp op 2.8. Ervan uitgaande dat je je lenzen op 2.8 wilt gebruiken.
Hmm ja, ik had toch goede verhalen gehoord over die Sigma. Ik weet dat de Canon lenzen veel beter zijn maar 80% van de tijd gebruik ik toch die 70-200mm L F2.8. Is die Sigma dan zo zacht op 2.8? Ik kijk wel ff naar een gebruikte Canon 28-70 L .. zijn er nog andere alternatieven?

Thx voor je post - heeft me goed verder geholpen :)

• miekol

miekol

erm

tazzman schreef op 13 januari 2004 @ 13:53:
Ik smijt niet met geld :) Ik probeer een weloverwogen keuze te maken. Op dit moment gebruik ik een Minolta set en ik wil dus overstappen (terug) naar Canon. Qua lenzen weet ik zeker welke ik wil gaan kopen - dit zijn dure lenzen maar ik verwacht daar jaren plezier van te hebben.

Alleen qua body weet ik het nog niet. Om even aan te geven, ik kan een demo D60 kopen voor 800 euro terwijl een nieuwe 10D mij in NL zeker 1500 euro kost. De demo 10D kost in de VS dus 1369 dollar bij KEH.com waar je ook gewoon garantie op krijgt en ik heb zeer goede ervaringen met die winkel. (en ja ik weet wat de douanerechten en btw kosten - ik heb een hele spreadsheet ervoor gemaakt ;) ).

Waar het mij om gaat is dat het gewoon erg veel geld is. En die lenzen - die wil ik zowiezo. Nou zit ik dus te kijken of ik niet beter nu een D60 voor 800 euro kan kopen en dan over 2 jaar ofzo een andere body erbij. Uiteindelijk wil ik weer met 2 bodies werken - wat ik nu doe maar ik heb daar het geld dus niet voor op dit moment.

Het enige wat mij zorgen baart is de mindere autofocus van de D60. De 70-200mm L F2.8 wil ik niet alleen vanwege z'n uitstekende kwaliteit .. maar ik weet uit ervaring dat in combinatie met een EOS3 of EOS1V de autofocus onverslaanbaar snel is.

Nu is de autofocus van de D60 bij mindere lichtomstandigheden al minder en hij is zowiezo minder dan de 10D. Ik ben alleen benieuwd of het verschil in autofocus techniek tussen de D60 en 10D daadwerkelijk merkbaar is.

Maar ik denk dat je wel gelijk hebt.. dat het misschien toch verstandiger is om wat meer uit te geven voor een 10D.. nieuw of gebruikt. (Ik heb zelf geen problemen met het kopen van gebruikte bodies, bij lenzen vind ik het meer een bezwaar maar zoals gezegd heb ik bij KEH.com daar goede ervaringen mee).
De autofocus van de D60 is gewoon slecht. En komt absoluut niet in de buurt van de prestaties van de 1V en 3.Geen direct licht = geen auto focus. Weinig direct licht = geen auto focus. De 10D is al iets beter maar laat het binnen zonder AF assist ook nog wel eens afweten.

Buiten dat is het naturlijk erg fijn dat hij 7 AF punten heeft als je iets wil tracken. En niet de 3 van de D60 die compositie technisch helemaal niet lekker geplaatst zijn.

Kortom > ga voor die demo 10D.
tazzman schreef op 13 januari 2004 @ 14:01:
<knip>
Hmm ja, ik had toch goede verhalen gehoord over die Sigma. Ik weet dat de Canon lenzen veel beter zijn maar 80% van de tijd gebruik ik toch die 70-200mm L F2.8. Is die Sigma dan zo zacht op 2.8? Ik kijk wel ff naar een gebruikte Canon 28-70 L .. zijn er nog andere alternatieven?

Thx voor je post - heeft me goed verder geholpen :)
Nou ja over de Sigma. Op F4 en hoger ontloopt het elkaar niet zoveel. Op 2.8 moet je veel geluk hebben dat je een goed exemplaar te pakken krijgt. Anders is het eigenlijk onbruikbaar. Tenminste met het exemplaar die ik ooit eens naast mijn 28-70 heb gelegd. Je kan ook nog de Canon 28-80 2.8-4.0L overwegen. Die is al wat ouder en qua autofocus weer iets langzamer. Maar die is wel te koop rond de $500-$600. En qua bouw en optiek wel superieur aan de Sigma.

[ Voor 17% gewijzigd door miekol op 13-01-2004 14:06 ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Thx. Net ff gebeld met de Douane en inderdaad 0% invoerrechten. Zeker nu met de sterke dollar is het voor mij interesant om het in de VS te kopen. Als ik zie wat ze bij Kamera Express vragen voor de EOS 10D en Canon 70-200mm L dan ben ik gewoon veel goedkoper uit om het in de VS te bestellen.

Hmm een Canon 24-70 L F2.8 is 1269 USD. Zeker een goede lens maar ja, ik fotografeer niet binnen en weinig objecten op kleine afstand. :) Dus dat is voor mij te duur.

Zou ik dan beter af zijn met een Canon 28-85 F3.5 - 4.5 of met die Sigma?
Die Canon is dan geen F2.8 maar F3.5 - 4.5 is voor mij ook acceptabel en deze lens kost 299 USD nieuw.

Is die Sigma 24-70 F2.8 Aspherical op F2.8 gewoon onscherp of wazig? Zijn er betere alternatieven rond de 500 USD of is een Canon 28 - 85 F3.5 - 4.5 gewoon een betere keuze?

[ Voor 49% gewijzigd door tazzman op 13-01-2004 14:23 ]

• miekol

miekol

erm

tazzman schreef op 13 januari 2004 @ 14:13:
Thx. Net ff gebeld met de Douane en inderdaad 0% invoerrechten. Zeker nu met de sterke dollar is het voor mij interesant om het in de VS te kopen. Als ik zie wat ze bij Kamera Express vragen voor de EOS 10D en Canon 70-200mm L dan ben ik gewoon veel goedkoper uit om het in de VS te bestellen.

Hmm een Canon 24-70 L F2.8 is 1269 USD. Zeker een goede lens maar ja, ik fotografeer niet binnen en weinig objecten op kleine afstand. :) Dus dat is voor mij te duur.

Zou ik dan beter af zijn met een Canon 28-85 F3.5 - 4.5 of met die Sigma?
Die Canon is dan geen F2.8 maar F3.5 - 4.5 is voor mij ook acceptabel en deze lens kost 299 USD nieuw.

Is die Sigma 24-70 F2.8 Aspherical op F2.8 gewoon onscherp of wazig? Zijn er betere alternatieven rond de 500 USD of is een Canon 28 - 85 F3.5 - 4.5 kan gewoon een betere keuze?
De Tamron 28-75 2.8 (ja ik weet het klinkt slecht) presteert meer dan aardig op 2.8. En is echt een hele goede lens.

Zie deze thread. Lens kost 449 euro in NL.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
miekol schreef op 13 januari 2004 @ 14:22:
[...]
De Tamron 28-75 2.8 (ja ik weet het klinkt slecht) presteert meer dan aardig op 2.8. En is echt een hele goede lens.

Zie deze thread. Lens kost 449 euro in NL.
Hmm die hebben ze bij KEH.com even niet staan. Ik zie wel een Tamron 28-105 F2.8 staan voor 599 USD. Is dat wat? :) Het liefst bestel ik de hele bups bij KEH.com of ik bestel alleen de EOS10D + 70-200mm + 1.4 Ext en koop de Tamron 28-75 later gewoon in NL erbij.

• miekol

miekol

erm

tazzman schreef op 13 januari 2004 @ 14:27:
[...]

Hmm die hebben ze bij KEH.com even niet staan. Ik zie wel een Tamron 28-105 F2.8 staan voor 599 USD. Is dat wat? :) Het liefst bestel ik de hele bups bij KEH.com of ik bestel alleen de EOS10D + 70-200mm + 1.4 Ext en koop de Tamron 28-75 later gewoon in NL erbij.
Dat zou ik niet doen. Ik zou specifiek voor de 28-75 gaan. Misschien bij www.bhphotovideo.com, hebben ook genoeg uit europa goede ervaringen mee. En anders bij kamera express :)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Yup - ik denk dat ik eerst de set haal zonder die lens en daar rustig naar kijken :)

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:25

Marc H

- - Is wakker - -

Ik heb de Sigma 24-70 f/2.8 EX.

En ik ben er niet ontevreden over. Focussen kan inderdaad sneller en stiller, maar traag is hij ook niet. Wide open is hij voor mij scherp genoeg:

Afbeeldingslocatie: http://www.cray.demon.nl/digifoto/voorbeeld3597.jpg

(iso 100, f/2.8, 1/125) als je het origineel (3072x2048, 1.92 MB) wil hebben laat maar even weten:

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Tja ik weet het nog niet welke kleine lens ik erbij neem.. ik denk dat ik eerst de kit gewoon met de 70-200 haal en dan later kijk welke kleinere lens ik erbij zal nemen.

• miekol

miekol

erm

Marc H schreef op 13 januari 2004 @ 16:20:
Ik heb de Sigma 24-70 f/2.8 EX.

En ik ben er niet ontevreden over. Focussen kan inderdaad sneller en stiller, maar traag is hij ook niet. Wide open is hij voor mij scherp genoeg:

[afbeelding]

(iso 100, f/2.8, 1/125) als je het origineel (3072x2048, 1.92 MB) wil hebben laat maar even weten:
Als jij dat scherp genoeg vind moet je hem lekker houden. Perfecte lens voor je dan. Ik vind dat persoonlijk niet scherp genoeg. Maar ik heb ook wat geluk gehad qua financieen waardoor ik de 28-70 2.8L kon aanschaffen :) En luxe went snel ;)
Pagina: 1