Toon posts:

3D Projectie, hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden zag ik in een winkel een zilveren bol met aan de bovenkant een gat.
Binnen in de bol zat een rode knop. Als je er nu vanaf de goeie hoek naar keek lijkt de knop bovenop de bol te zitten. Een geval van gezichtsbedrog door projectie dus.

Wat ik echter maar niet uitged8 krijg is: waarop word deze knop geprojecteerd? Licht moet toch ergens tegenaan "botsen" voor het zichtbaar is?

Ik kan me niet voorstellen dat het tegen luchtmoleculen en ook niet "tegen elkaar".

Weet iemand hoe dit kan? :?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand onder de grote geesten hier????

:? :? :? :?

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:26
Ik weet niet hoe het precies werkt, maar het zal geen projectie zijn. Je hersenen worden gefopt waardoor ze de knop op de verkeerde plek 'neerzetten'.
Denk maar aan 3D films met zo'n wazig brilletje. De twee afbeelding op het scherm worden afzonderlijk naar je linker en rechter oog gezonden, waarna je hersenen er een 3D afbeelding van maken.
Er wordt niet iets in de lucht geprojecteerd, maar je hersenen worden gefopt.

Verwijderd

*insufficient data*

sorry, ik heb die bol niet gezien dus ik heb echt geen idee hoe het eruit zag. Om iets te projecteren heb je idd een scherm nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Dat het vreemde.

Je ziet de projectie vanuit een invalshoek dat je de werkelijke knop niet KUNT zien!

Dus het is wel degelijk een projectie.
Maar dat gaat tegen alles in wat ik heb geleerd over projectie.

Het is jammer dat jullie het niet kennen.
De bewuste winkel is in Breda.
Iemand die hier in de buurt woont??

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Hahaha, ja, ik ken ze, bij ons in de coffeeshop hadden ze een toppie in die bol liggen, moet je kijken hoeveel gasten hem er af proberen te halen...
Leuke bol inderdaad.
Kweet eigenlijk ook niet hoe dat werkt, weet wel dat die binnenkant van die bol uit spiegelend materiaal is gemaakt..
hmmm, als je er zelf ff over gaat brainstormen krijg je wel koppijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is 'm inderdaad!!!

Nou alleen nog een verklaring :? :?

Verwijderd

Goochelaars toveren toch ook dingen weg door er spiegels om heen te zetten en er dan op een bepaalde manier licht op te projecteren...

Is dit niet net zo iets?

Verwijderd

heeft dat niet gewoon met de breking van het licht te maken? of dat de glazenbol fungeerd als een spiegel als je er onder een bepaalde hoek naar kijkt?

kan je het iets beter uitleggen? dan snap ik precies wat je bedoelt....

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Ik geloof er geen zak van. Onzin dus, laat eerst maar eens zien!
En WTF is een "toppie" :?

Verwijderd

Kan het niet zijn dat alle fotonen die uit die knop komen, worden weerkaatst naar de top van de bol, en vanaf daar naar je oog verder vliegen, zodat je oog denkt dat ze vanaf de top komen, ipv vanuit het midden???

Ik roep maar iets geks...

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 20:43

schizofreen

ik & jij

Op maandag 11 december 2000 21:40 schreef Mastermind het volgende:
Ik geloof er geen zak van. Onzin dus, laat eerst maar eens zien!
En WTF is een "toppie" :?
het bruikbare deel van een wietplant

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Verwijderd

hier was laatst een topic over op Tweakers.net
het zijn holografische projectoren ( duh )
een of ander bedrijf maakt en het vette is dat ze nu ook interactief kunnen worden
met bijv een geprojecteerde button die je ook daadwerkelijk in kan drukken
door gebruikmaking van een infrarood raster

mastermind whehe.. toppie aka Bud aka cola oftewel
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/sky68227/dimitri/pics/bud19.gif

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:26
Dit heeft volgens mij toch niets te maken met projectie, oa. omdat het geen voeding nodig heeft. Heb ooit eens iets soortgelijks gezien: een glazen? box waar je zelf een voorwerp in kan doen, waarna dan net lijkt of het voorwerp op de box staat. Maar naar mijn mening is het een spiegel effect.

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt inderdaad hetzelfde principe te zijn.
Het is zeker een spiegeling, daarover is geen twijfel. De vraag is waarop de spiegeling geprojecteerd wordt, aangezien er geen vast vlak is waarop je het ziet....

Niemand meer?

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:53

boner

misantropisch altruïst

het is heel erg eenvoudig. dit grapje is al een paar jaar geleden een keertje bedacht. Het zijn twee bijna perfecte parabolische spiegels. in de bovenste zit een gaatje. Elk object dat op de bodem van de onderste spiegel ligt wordt dusdanig gespiegeld alsof het lijkt of ie in het gat van de bovenste spiegel zweeft.

Ga maar eens met wat natuurkunde regeltjes aan de slag en dan wordt het wel duidelijk.

allemaal errug eenvoudig.:)

Verwijderd

Topicstarter
De vraag blijft hetzelfde.
Ik begrijp best dat er gespiegeld wordt natuurlijk. Feit blijft dat de afbeelding boven (!) het object wordt weergegeven. Nogmaals dus, waarOP wordt er geprojecteerd/gespiegeld?

:? :? :? :? :?

Verwijderd

Dat zeg ik toch? ik zal het nog een keertje proberen uit te leggen:

Het basisobject wordt gespiegeld. De fotonen worden dus weerkaatst, door het gat, de bol uit. Je oog weet niet dat er in die bol van alles gebeurt, en denkt dus dat de fotonen vanaf een plek erboven komen. Wat gebeurt er? Je hersenen maken een beeld van het toppie of whatever, BOVEN de bol

Das toch niet zo lastig?

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Lijkt me stug.
Teken eens dan?

Verwijderd

Topicstarter
quote:
----
Het basisobject wordt gespiegeld. De fotonen worden dus weerkaatst, door het gat, de bol uit. Je oog weet niet dat er in die bol van alles gebeurt, en denkt dus dat de fotonen vanaf een plek erboven komen. Wat gebeurt er? Je hersenen maken een beeld van het toppie of whatever, BOVEN de bol

Das toch niet zo lastig?
----

Dit slaat helemaal nergens op. :(
Het is duidelijk dat je de bol niet kent en niet begrijpt wat de vraag eigenlijk is. :?

Helaas...

Iemand anders nog?

Ik zal eens zoeken naar een afbeelding..

Verwijderd

Ik ken die bol idd niet, maar naar wat ik begrepen had uit de text, leek het me wel een mooie oplossing. Ik zal het eens proberen te tekenen...

Afbeeldingslocatie: http://jaapvr.tripod.com/Info.jpg

De fotonen komen dus allemaal door punt X. Daardoor lijkt het alsof er op punt X zich een object bevind, gelijk aan het basisobject..

Maar like I said, ik ken die bol niet...

edit: Volgens mij zit een of ander adje altijd mijn image-posting te vernachelen :P

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid dat ik de bol nog nooit gezien heb.

Maar volgens mij heeft het iets met de breking van het licht te maken. Als je schuin op een waterspiegel kijkt is de lichtbundel die je ziet gebroken onder een bepaalde hoek \_, je hersens 'weten' dit niet en gaan er dus vanuit dat licht rechtuit gaat \. Het voorwerp dat je ziet ligt dus een stukje dieper dan je ziet. Snap je?

Ik zou het graag willen tekenen maar ik weet niet hoe dat moet.

Narcose,

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op vrijdag 15 december 2000 15:24 schreef Narcose het volgende:
Even voor de duidelijkheid dat ik de bol nog nooit gezien heb.

Maar volgens mij heeft het iets met de breking van het licht te maken. Als je schuin op een waterspiegel kijkt is de lichtbundel die je ziet gebroken onder een bepaalde hoek \_, je hersens 'weten' dit niet en gaan er dus vanuit dat licht rechtuit gaat \. Het voorwerp dat je ziet ligt dus een stukje dieper dan je ziet. Snap je?

Ik zou het graag willen tekenen maar ik weet niet hoe dat moet.

Narcose,
waar treedt dan de breking op? die kan alleen optreden bij een overgang van licht van het ene media naar het andere. dus bijvoorbeeld van lucht naar water
Pagina: 1