Toon posts:

[p4p800] Storingen door usb poorten/voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi, (voor specs kijk in me sig ;) ) en voor de mensen die dat uit hebben staan kijk hier

Ik zit met de volgende problemen:

1) een logitech mx500 muis die niet wil werken op alle 8 de usb poorten
2) een pro soundcard die af en toe een "buzzing noise/hum geeft. (sinds kort)

Probleem 1:

In eerste instantie dacht ik mijn muis is kapot. Dus ik ben vandaag naar de winkel terug geweest en ze hebben daar de muis aangesloten en die bleek daar perfect te werken !. Op mijn computer werken alle knoppen gewoon maar het rode ledje gaat niet branden. Dus muis is dus in orde, maar functioneerd alleen niet goed op mijn pc.

Probleem 2:

Ik ben met deze pro audio kaart (rme digi 98/6 pst) ook terug gegaan naar de winkel en uit zekerheid hebben ze mij een nieuwe kaart gegeven. Echter het zelfde probleem blijft. Ik heb al uit kunnen sluiten dat het niet aan de bekabeling ligt, want ik heb dmv een verloopstekker er een koptelefoon op aangesloten en geduldig zitten wachten tot ik een brom zou horen, en ja hoor die kwam inderdaad dus aan mijn randapparatuur ligt het zo en zo niet.

Verder is de PC 100% stabiel en crasht zelden. Mijn temps van de cpu komen nooit boven de 50 graden uit, hetzelfde geld voor de chipset van mijn moederbord. De voltages zijn alsvolgt:

Vcore: 1,7v
+12v : 12,22v
3.3v : 3.31v
+5v : 5,07v

De voltages zien er op het eerste gezicht goed uit. Nu moet ik er wel even bijvertellen dat deze Voeding een history heeft. Hij komt namelijk uit een pc die bliksem inslag heeft gehad. Alles uit die pc is kapotgegaan behalve de voeding toen :P. Nou heeft deze voeding inmiddels wel al ruim een half jaar probleemloos gewerkt. Zou het toch aan de voeding kunnen liggen ??

Nou ik wist het allemaal niet meer, dus heb ik even een nieuwe partitie aangemaakt en een schone windows installatie gedaan. Wrm ? om uittesluiten dat het geen software problemen zijn. Echter de problemen zijn ook op die installtie aanwezig.

Zelf denk ik dat :
1) mijn voeding niet meer goed is (heb helaas geen voeding liggen die krachtig genoeg is voor dit systeem om dat uit te testen.
2) Mijn moederbord keuren heeft

Maar goed ik weet het zolangzamerhand niet meer en kom hier voor hulp.

Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien ? iemand met soortgelijke vage klachten en zo ja wat kan ik er aan doen ? Hoe kan ik erachter komen wat het probleem is ?

Ik ben benieuwd naar eventuele oplossingen. Bvd. :)

edit:
Mijn audigy 2 nx weigerde ook 2 weken terug, bracht hem naar de winkel en daar werkte die ook goed (is usb2 geval)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 16:40 ]

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Kan je wat systeem specs geven? Processor, moederboord, geheugen, OS?

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Verwijderd

Topicstarter
Device Manager schreef op 12 januari 2004 @ 16:34:
Kan je wat systeem specs geven? Processor, moederboord, geheugen, OS?
Kijk even in de eerste regel bovenaan in mijn post en in mijn sig ;)

Verwijderd

misschien gare ontstoringscondensatoren in je voeding...

enig ID hoeveel Hz ongeveer je brom in?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 20:30:
misschien gare ontstoringscondensatoren in je voeding...

enig ID hoeveel Hz ongeveer je brom in?
Ja zeker het klink tussen de 50/80hz helemaal 50hz is het iig niet. Ik zal kijken of ik het morgen even kan analyzeren.

En zonet is mijn systeem uitgevallen :(. Het beeld viel weg op beide schermen, maar de voeding en de fans bleven door draaien :? . Resetten hielp niet ik moest de pc eerst aan en uit zetten voordat hij weer opstarte en voila weer geen muis :/ . Ik begin nu sterk te twijfelen aan mijn voeding....
Heb net me bios geupdate naar 1014.005 maar dat heeft niet geholpen :'(

Verwijderd

als je audigy ook bromt op usb2 ga dr vanuit dat je OF een gare voeding hebt of dat je ergens in de buurt een dikke stoorzender hebt... (bijvoorbeeld een monitor die niet goed is afgeschermd, wat als ie op 80Hz verversing draait ook meteen je 80 Hz brom verklaart)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 11:44:
als je audigy ook bromt op usb2 ga dr vanuit dat je OF een gare voeding hebt of dat je ergens in de buurt een dikke stoorzender hebt... (bijvoorbeeld een monitor die niet goed is afgeschermd, wat als ie op 80Hz verversing draait ook meteen je 80 Hz brom verklaart)
Nee me audigy 2 bromt niet, die klinkt gewoon goed. En mijn tft schermen draaien op 60hz ieder. Ik heb inmiddels de brom opgenomen en bekeken en het is precie 76hz. Dus met aarde heeft het niets te maken. Het kan idd een gare voeding zijn ben ik bang. Ik heb echter geen verklaring wrm die brom op 76hz zit, ik tast volledig in het duister.... :'(

Ik heb inmiddels besloten om de voeding alvast te gaan vervangen. Hij heeft natuurlijk in het verleden een flinke klap gehad dus mischien is de voeding de oorzaak van alle problemem.

Dus kan een slecht werkende voeding ervoor zorgen dat usb apparaten niet goed meer werken :? :?

Verwijderd

jah.. dat ding geeft nl ook stroom aan je usb-apparaten...

Verwijderd

Topicstarter
Ok kleine update: Ik vond het teveel om in een edit te plaatsen dus hopelijk wordt het niet gezien als schoppen ;)

Na heel veel obseveren ben ik erachter gekomen wanneer die brom/buzz optreed. Namelijk wanneer er grote hoeveelheden data verstuurd worden via de usb poort.
Dus heb ik 4 avi's gelecteerd op me usb2 hdd en die naar een vaste schijf gesleept. Resultaat: Ik werdt getrakteerd op een heel concert van kraakjes en buzzende geluidende die aanhielden zolang er data over de usb poort ging. Vreemd genoeg kwam mijn mx500 muis hierna tot leven en werkt nu :? :? :?

Mar goed, het probleem begint duidelijker te worden. De usb poorten zorgen voor storingen. Ik heb eens goed zitten denken of er iets aan mijn config verandert is maar dat is niet het geval, dus daar kan het niet aan liggen.

Zo mijn laatste vraag is, zou mijn mobo gaar kunnen zijn ? tenslotte zitten daar de usb poorten op. En zou een voeding wel dit kunnen veroorzaken :? Ook dat de pc in een keer uitviel doet me ook denken aan het moederbord. Graag advies :)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Titeledit + move :)

Verwijderd

alles kan...

heb je werkelijk niemand waarvan je een voeding kan lenen?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:49

Shunt

Boe

dat van dat gekraak bij veel usb data is natuurlijk niet zo vreemd ;)
wat je kan proberen is een pci usb 2.0 controller voor die hdd
en jah het kan dus ook dat die hdd gewoon alles stoort ?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 14 januari 2004 @ 19:52:
dat van dat gekraak bij veel usb data is natuurlijk niet zo vreemd ;)
wat je kan proberen is een pci usb 2.0 controller voor die hdd
en jah het kan dus ook dat die hdd gewoon alles stoort ?
Ik vind dat wel vreemd omdat dit eerder nooit voor kwam. ;) En er is niks aan de config verandert .

Maar goed ik heb inmiddels een nieuwe voeding besteld, en hopelijk lost dit het probleem op. Ik zal in iig even vermelden of dat het probleem verhelpt. B)

btw de voeding doe ik besteld heb is de Zalman ZM400A-APF 400W ATX . :)

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-07 22:41

BJD

Heb je je pc wel geaard?
Dat wil ook nog wel es voor de nodige storingen zorgen.

[ Voor 55% gewijzigd door BJD op 14-01-2004 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
BJD schreef op 14 januari 2004 @ 21:17:
Heb je je pc wel geaard?
Dat wil ook nog wel es voor de nodige storingen zorgen.
Ja de pc is netjes geaard, en altijd ook zo geweest :)

Verwijderd

Kraken:
Heb je de PCI latency al verhoogd?
Andere USB/chipset drivers geprobeerd?

Geen muisled:
- Staat er wel +5V op je USB?
- USB niet overbelast?
- Zelfde probleem in Dos/Bios?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 03:47:
Kraken:
Heb je de PCI latency al verhoogd?

- Dit helpt niet, en ik zie ook niet wrm het zou helpen aan gezien er niks verandert is dus mischien wil je dat even toelichten ? :)

Andere USB/chipset drivers geprobeerd?

- Andere chipset drivers (oudere) lost het probleem niet op, en er is maar 1 driver voor de usb momenteel. En ook hier voor geld ook dat er niks is verandert.

Geen muisled:
- Staat er wel +5V op je USB?

- Hoe kom ik hier achter ??? B) Please explain.

- USB niet overbelast?

- Nee er is 500mA per poort beschikbaar en ik zit daar ruim onder :)

- Zelfde probleem in Dos/Bios?

- Geen idee mijn geluidskaart werkt niet onder dos :+ Dit houdt dus in dat die zichzelf MUTE in dos

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 10:56 ]

Verwijderd

Misschien rare opmerking naar je toe, maar heb je in de bios wel ingesteld hoeveel USB poorten je daadwerkelijk hebt? In bios staat standaard 8, maar als je er maar 4 hebt (standard op mobo, en niets erbij aangesloten), dien je dit wel goed in te stellen in bios op 4. Tja, dit had ik dus over het hoofd gezien en dacht ook dat mobo naar de gaar was opdat dingen niet werkten of dat pc automatisch zomaar soms reboote etc...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 13:38:
Misschien rare opmerking naar je toe, maar heb je in de bios wel ingesteld hoeveel USB poorten je daadwerkelijk hebt? In bios staat standaard 8, maar als je er maar 4 hebt (standard op mobo, en niets erbij aangesloten), dien je dit wel goed in te stellen in bios op 4. Tja, dit had ik dus over het hoofd gezien en dacht ook dat mobo naar de gaar was opdat dingen niet werkten of dat pc automatisch zomaar soms reboote etc...
Ik heb hem op 8 ingesteld, en gebruik ook idd alle 8 poorten, en dit heeft in het verleden nooit problemen opgelevert. (Ik heb zon extra bracket voor 4 poorten)

Ik zit momenteel te wachten op UPS voor mijn nieuwe voeding, hopelijk is het hiermee opgelost :)

Edit: Net contact gehad met asus, zij kenden het probleem daar niet, maar vermoeden wel dat het moederbord kuren vertoond. Ik heb afgesproken dat ik eerst de voeding vervang , lost dit niks op, dat mag ik het moederbord komen omruilen,. Nette service van asusdirect 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 14:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb een nieuwe voeding er in gezet, en me mouse werkt nog steeds niet :'(
Alle problemen blijven.

Kan iemand me aub nog advies geven ? ik weet het niet meer..... :/

Moet ik toch maar mijn moederbord gaan vervangen ?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:49

Shunt

Boe

je hebt al het andere al geprobeerd he :D
dus ja je zou je mobo eens kunnen vervangen

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Ok het bleek dat de adapter van de externe usb harddisk al de problemen met de rme kaart veroorzaakte. Je kan op een gegeven moment duidelijk het spinnen van de schijf via de speakers horen, na het aansluiten van de adapter op het ups systeem zijn die problemen iig weg.

Maar goed me mx500 werkt nog steeds niet na behoren en het beeld begint regelmatig wegtevallen nu terwijl de pc gewoon door draait.

mobo of vid kaart dan stuk ?

ram getest met memtest :Z 0 fouten
3 uur 3d mark draaien 0 problemen
Alle hardware goed opnieuw aangedrukt kabels gecontroleerd, temps zijn normaal cpu wordt max 54 graden nu mobo max 43.

Voltages neiuwe voeding:

11,977
5.053
3.36
1,70 (vcore)

Ik zie het allemaal niet meer hopelijk heeft iemand de oplossing of een duwtje in de richting

Ook cpu maar eens weer origineel laten draaien dit geeft echter geen verbetering.

wat nu ? :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 18:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
hierbij 1 schop onder de kont :P :+

Verwijderd

Topicstarter
Bump

btw de muis werkt wel goed via de ps2 port, vandaag nog een nieuwe install gedaan van windows xp, maar onder usb wijgert die te werken. Bij logitech snappen ze er ook niks van. Ze zeiden ik kan de muis opsturen maar dat zal waarschijnlijk niks uitmaken. Verder kreeg ik heel netjes een pasje aangeboden waarmee ik 35% korting krijgt als ik iets aanschaf via hun website. Dat vond ik heel netjes van ze 8)

Overigens na het installeren van de nieuwe 4.1 ati driver, lijkt het probleem opgelost te zijn met het uitvallen van het beeld om mijn schermen.

Dus het enigste probleem wat ik eigenlijk nog heb is het niet functioneren van de mx500 muis op een usb poort.

Dus mijn vraag voor nu zijn er p4p800 users die deze muis wel goed hebben werken op de usb port van dit prachtige mobo ? :)

edit: maakt het kwa precisie nu veel uit of je de muis op ps2 of op usb aansluit :?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 18:32 ]

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

ik heb al zolang de mx500 uit is hem op mijn usb poort hangen
en geen problemen gezien tot heden
hopelijk blijft dat zo
zet hem eens op zijn standaard snelheid ?

[ Voor 16% gewijzigd door star-saber op 23-01-2004 18:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
star-saber schreef op 23 januari 2004 @ 18:52:
ik heb al zolang de mx500 uit is hem op mijn usb poort hangen
en geen problemen gezien tot heden
hopelijk blijft dat zo
zet hem eens op zijn standaard snelheid ?
Ik kan mijn poorten niet terug zetten naar usb 1.1 omdat ik er ook usb 2.0 apparaten aan hebt hangen, als je dat bedoelt tenminste

• star-saber

star-saber

Ryzen

ik bedoel je standaard pc snelheid
volgens je specs loopt ie oc'd

probeer eens op normale snelheid

Verwijderd

Topicstarter
star-saber schreef op 25 januari 2004 @ 21:02:
ik bedoel je standaard pc snelheid
volgens je specs loopt ie oc'd

probeer eens op normale snelheid
Goed ik zei al eerder dat maakt niks uit. Of mijn cpu nu origineel draait of niet , de situatie verandert niet.

• star-saber

star-saber

Ryzen

volgens je specs is je case temp aardig hoog
klopt dat nog steeds ?

zoja probeer eens zonder kap te draaien

Verwijderd

Topicstarter
star-saber schreef op 26 januari 2004 @ 16:33:
volgens je specs is je case temp aardig hoog
klopt dat nog steeds ?

zoja probeer eens zonder kap te draaien
Die kloppen niet meer moet geupdate worden current temps (stressed) :

cpu 44
MB 40

Fans: 3x in op 5v en 3x uit op 5v. Cpu cooler is een zalman 6500cu en op mijn 9700pro zit een Zalman heatpipe geval.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:59
Het lijkt mij dat de USB poorten van je mobo gewoon niet helemaal flex zijn. De 5V zal wel iets mis mee zijn. (Mijn MX700 werkt prima op een P4P800 overigens)

Mensen zeggen altijd dat USB poort veel beter is voor een muis, hogere sample rate etc., maar personally heb ik er nog nooit iets van gemerkt.

Verwijderd

Topicstarter
MikeN schreef op 26 januari 2004 @ 19:20:
Het lijkt mij dat de USB poorten van je mobo gewoon niet helemaal flex zijn. De 5V zal wel iets mis mee zijn. (Mijn MX700 werkt prima op een P4P800 overigens)

Mensen zeggen altijd dat USB poort veel beter is voor een muis, hogere sample rate etc., maar personally heb ik er nog nooit iets van gemerkt.
Ja ik draai hem nu dan al een tijdje op de ps2 poort en dat gaat prima zover geen klachten.

Ja kapotte usb poorten, ik weet het niet helemaal zeker, omdat andere appraten er goed op werken. Helaas is het mobo ook niet op voorraad bij de winkel waar ik hem gehaald op dus omruilen is er op het moment niet even bij, daarkomt nog bij dat ik veel werk te doen heb, en eigenlijk niet te veel risico wil lopen.

Maar goed laten we het hiermaar bij houden, tenzij iemand nog een briliiant idee heeft voor mijn muis. B) Dus voorlopig doe ik her er maar mee zo.. En iedereen bedankt zover voor de reacties :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok het lag dus aan 2 ram sticks van 512mb , omgeruild probleem weg B)
Pagina: 1