Toon posts:

<Proliant 2000>WinNT install vanaf scsi CD-Drive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een aantal dagen bezig met het installeren van een oude Proliant 2000. Er moet WinNT op komen (Zie ook mijn (dode) topic hierover.)

Nu was ik redelijk op de goede weg, maar nu wil ik dus mijn Compaq SCSI-CD ROM drive gebruiken als ik heb opgestart met een Win98 Bootdisk zodat ik WinNT kan installeren vanaf CD..

Dit krijg ik dus niet voor elkaar. Mijn CD-ROM drive wordt wel gevonden tijdens het opstarten, maar als ik eenmaal in DOS zit niet. Nu heb ik de "MS-DOS scsi support disk" gedownload vanaf: http://h18023.www1.hp.com...ver/us/download/7599.html

Maar als ik deze drivers wil laden in DOS geeft hij aandat er onvoldoende expanded memory aanwezig is..

Wat doe ik fout, of hoe kan ik beter WinNT installeren..

Mn smartstart CD biedt ook geen opties voor zover ik kan zien..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 16:11 ]

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik kon ook niet vanaf SCSI CD-ROM booten en NT installeren, er zit een bugje in de installatie. De oplossing is het genereren van de installatie-diskettes, daar vanaf booten, en dan pas later de CD-ROM gebruiken.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:26
Moet je dan niet opgeven dat hij extra drivers voor de hardware moet laden.
(Dus jouw SCSI drivers)

let the past be the past.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 20:55

Jimbolino

troep.com

en als je de winnt bootdisks aanmaakt (of vergis ik me en is dat pas vanaf 2000)

zit er ide op het moederboard, kun je tijdelijk een ide cdrom speler gebruiken voor de setup
onvoldoende expanded memory aanwezig is
himem.sys + emm386.exe geladen ?

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Jimbolino schreef op 12 januari 2004 @ 17:53:
en als je de winnt bootdisks aanmaakt (of vergis ik me en is dat pas vanaf 2000)

zit er ide op het moederboard, kun je tijdelijk een ide cdrom speler gebruiken voor de setup

[...]

himem.sys + emm386.exe geladen ?
Euuh, n00b vraagje: Hoe laad ik deze in dos?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels geboot met de 3 WinNT boot diskettes. Nu vraagt hij of ik de nog niet gevonden SCSI devices wil installeren en dan vraagt hij om een diskette van de fabrikant, deze is natuurlijk negerns te vinden...

Blehhh, hoe krijg ik WinNT op dit systeem...??:(

Verwijderd

Heb je de Nt driver van de scsi controller wel geladen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 09:50:
Heb je de Nt driver van de scsi controller wel geladen?
Ja volgens mij wel, want hij vindt wel alle 4 schijven en mn array controller...

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 12:09
Als de setup je HDD's herkend op je controller moet ie dus de cdrom ook herkennen, immers is er een ASPI driver geinstaleerd en zijn SCSI devices zichtbaar. Dwz dat je de insalatie mbv de diskettes moet kunnen uitvoeren.

Verwijderd

maar vindt hij ook je cdrom speler?

en meestal kun je wel een "standaard" driver gebruiken voor het installeren van je cdrom.

welk merk/type scsi kaart heb je?

lijkt me gewoon een kwestie om ff die drivers te downloaden, want als je eenmaal voor bij het punt bent gekomen dat je op F6 moest drukkken en jij dus de driver disk invoert waar de drivers voor JOU scsi kaart opstaan, floppy met txtsetup.(nogwat) oem ofzo :? dan moet het gewoon werken, tenminste bij de ibm intellistation (dual p2) geloof ik, is ook alleen scsi, en daar zit een adaptec ash7885 oid onboard en die was redelijk makkelijk te installeren, dus gewoon driver disks downloaden van de desbtreffende scsi kaart, eerst op de pc installeren, en gewoon winnt cd erin bij install op F6 drukken disk erin met de drivers en het zou moeten werken.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

jeroenvanthoog schreef op 13 januari 2004 @ 09:59:
Als de setup je HDD's herkend op je controller moet ie dus de cdrom ook herkennen, immers is er een ASPI driver geinstaleerd en zijn SCSI devices zichtbaar. Dwz dat je de insalatie mbv de diskettes moet kunnen uitvoeren.
Doorgaans zitten in dit type systeem de schijven op een andere controller dan de cd-rom (schijven op een array controller, cd-rom op on-baord scsi). Die on-baord scsi is doorgaans een NCR 7xx serie, welke gewoon drivers aan boord van NT heeft. Als NT hem niet vind zou ik persoonlijk toch twijfelen of er niet is mis is met de hardware zelf...

Verwijderd

Niet goed gelezen ;)

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 10:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 13 januari 2004 @ 10:11:
[...]

Doorgaans zitten in dit type systeem de schijven op een andere controller dan de cd-rom (schijven op een array controller, cd-rom op on-baord scsi). Die on-baord scsi is doorgaans een NCR 7xx serie, welke gewoon drivers aan boord van NT heeft. Als NT hem niet vind zou ik persoonlijk toch twijfelen of er niet is mis is met de hardware zelf...
Ja je hebt gelijk, de flatcable gaat direct van de CD-ROM speler naar het moederbord..

En hij werkt wel, want opstarten vanaf de compaq smartstart CD dat doet hij wel..Ik snap dus echt even niet waarom de CD-Rom speler dan wel werkt en niet icm met WinNT setup of in DOS...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 10:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, quote ipv edit.. :(

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 10:21 ]

Verwijderd

Weet je zeker dat de CD-ROM SCSI is. veel Compaq servers hebben gewoon een IDE CD-rom. mischien daty je dus nog een driver moet laden voor een IDE controller. Of is deze gedisabled in de bios. Heb je geen compaq smartstart?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 10:21:
Weet je zeker dat de CD-ROM SCSI is. veel Compaq servers hebben gewoon een IDE CD-rom. mischien daty je dus nog een driver moet laden voor een IDE controller. Of is deze gedisabled in de bios. Heb je geen compaq smartstart?
Ja, want het is een lange platte connector en op de achterkant boven het aansluitpunt staat ook "SCSI connection"

Edit: Ja smartstart heb ik wel, maar van een spiksplinternieuwe server en deze proliant is 10 jaar oud ofzo.. Maar hij start dus wel op vanaf die smartstart, maar ik kan daar verder toch ook niks mee??

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 10:23 ]

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

dus laden van de scsi driver voor je cdrom moet voldoende zijn. Overigens moet je wel even de smartstart gebruiken op een F10 partitie aan te maken.

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

Verwijderd

Topicstarter
k-oz schreef op 13 januari 2004 @ 10:23:
dus laden van de scsi driver voor je cdrom moet voldoende zijn. Overigens moet je wel even de smartstart gebruiken op een F10 partitie aan te maken.
De system partitie heb ik al aangemaakt mbv de smartstart CD..

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

maar het booten van de NT cd lukt dus niet, maar de smartstart wel?

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

Verwijderd

Topicstarter
k-oz schreef op 13 januari 2004 @ 10:30:
maar het booten van de NT cd lukt dus niet, maar de smartstart wel?
Ja dat klopt..

OVer de NT cd zegt hij dat hij niet bootable is..

Verwijderd

Je moet met SmartStart ook NT kunnen installeren, als je een beetje recente versie hebt dan kan je via SmartStart aangeven dat je NT wilt installeren en dan worden de benodigde drivers voor NT direct vanaf de SmartStart CD lokaal gekopieerd en zal hij nadat hij daarmee klaar is vragen om de NT installatie CD.

Op deze manier moet het erg eenvoudig zijn om NT te installeren.

In het andere geval zal je zeker de drivers van de SCSI(Raid) controller moeten downloaden en bij het starten van de NT Setup op F6 drukken om deze driver te installeren.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 10:42:
Je moet met SmartStart ook NT kunnen installeren, als je een beetje recente versie hebt dan kan je via SmartStart aangeven dat je NT wilt installeren en dan worden de benodigde drivers voor NT direct vanaf de SmartStart CD lokaal gekopieerd en zal hij nadat hij daarmee klaar is vragen om de NT installatie CD.

Op deze manier moet het erg eenvoudig zijn om NT te installeren.

In het andere geval zal je zeker de drivers van de SCSI(Raid) controller moeten downloaden en bij het starten van de NT Setup op F6 drukken om deze driver te installeren.

suc6
Ik heb een redelijk recente smart start CD, en mijn collega zei ook dat daar een optie inzit om vanaf de CD NT te installeren, we kunnen deze mogelijkheid echter geen van twee vinden..

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

Je hebt reeds je array geconfigureerd :?

Verwijderd

Topicstarter
k-oz schreef op 13 januari 2004 @ 11:03:
Je hebt reeds je array geconfigureerd :?
Via de smartstart CD heb ik ingesteld:

4 schijven van 2,1 Gig in RAID5, dus totaal te gebruiken schijfruimte = 6,3GB

Is dit vreemd..?? Ik voel me steeds meer een n00b worden.. :(

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

Kun je aangeven wat er gebeurt nadat je de server hebt gestart met de 3 bootdiskettes (laadt dus evt. array en scsi drivers met F6!).

Verwijderd

Topicstarter
k-oz schreef op 13 januari 2004 @ 11:22:
Kun je aangeven wat er gebeurt nadat je de server hebt gestart met de 3 bootdiskettes (laadt dus evt. array en scsi drivers met F6!).
Okey, ik zal hem nu weer even helemaal opstarten met behulp van de 3 bootdiskettes en dan zal ik stap voor stap opschrijven wat hij doet... Geef me 15 minuutjes.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 11:30 ]

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

Proliant 2000 quickspecs
===========================================

CD-ROM Drive

Disk:
Applicable Disk CD-DA (Digital Audio), CD-ROM Mode 1 and 2
CD-XA, PhotoCD (Single and Multi Session)
CD-I, CD-WO

Diameter 12 cm, 8 cm

Capacity 550 MB - 680 MB

Block Size:
Mode 1 2048, 1024, 512 (bytes)
Mode 2 2340, 2336, 1024, 512 (bytes)
CD-DA 2368, 2352 (bytes)
---------------------------------------------------------------------------
Interface SCSI-2
Access Times:
Random Less than 325 ms
Full Stroke Less than 650 ms
Data Transfer Rates:
Sustained (single) 150 KB/second
Sustained (dual) 300 KB/second
Asynchronous 2.5 MB/second

Cache/Buffer 256 KB
Start-Up Time (typical) Less than 7 seconds
Stop Time Less than 2 seconds
Error Rates:
Soft Error 10^-9
Hard Error 10^-12
Seek Error 10^-6
Laser Parameters:
Type Semiconductor Laser GaA1As
Wave Length 780 +/- 25 nm
Divergence Angle 53.5 degrees +/- 1.5 degrees
Output Power 0.14 mW
Dimensions (Height x Width
x Depth, with bezel) 1.67 x 5.75 x 8.23 inches;
(4.25 x 14.6 x 20.9 cm)
Weight 1.96 lb (.89 kg)
Line Out Connector:
RMS Output Voltage 0.8 Vrms (typical)
S/N Ratio 80 dB (minimum)
Channel Separation 65 dB (minimum)
THD and Noise 0.1% @ 1 kHz
Frequency Response 20 to 20 kHz, +/- 2 dB
Head Phone Connector:
RMS Output Voltage 0 to 0.6 Vrms (typical)
S/N Ratio 80 dB (minimum)
Channel Separation 60 dB (minimum)
THD and Noise 0.1% @ 1 kHz
Frequency Response 100 to 20 kHz, +/-2 dB

[ Voor 94% gewijzigd door k-oz op 13-01-2004 12:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, O-)

Na het booten via de 3 diskettes heb ik dus steeds de verkeerde keuze gemaakt.

Bij het zoeken naar mass storage devices en SCSI gedoe vond hij dus mijn Compaq Drive Array en mn NCR 53c710 SCSI Host adapter, ik was in de veronderstelling dat mijn CD Rom speler niet gevonden was, dus koos ik voor het handmatig installeren van extra SCSI (of mass storage devices) dit lukte steeds niet, en daar brak de installatie dan af..

Wat blijkt, (denk ik) de NCR 53C710 SCSI Host adapter, is de onboard adapter waarop mijn CD-ROM speler zit aangesloten, mijn CD ROM speler hoeft dus niet apart geinstalleerd te worden door de NT setup.

Dus ik koos gewoon steeds het verkeerde, ik moest kiezen "doorgaan met de WinNT setup"..

K-OZ bedankt iig, want door dat ik het nog even stap voor stap ging doen met de diskettes kwam ik achter mn eigen fout..

De rest ook bedankt.. En sorry van mn domme fout.. 8)7 :)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

LOL ;)
Da's wel grappig idd... Enkel voor IDE Cd-Rom's geeft hij expliciet het woord cd-rom aan, voor de rest idd enkel de controller zelf... Ik vond het ook al zo vreemd ;P

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

soms moet je weer even terug naar de basis, komt mij heel bekend voor. mooi dat het gelukt is..... goed gevoel he! ... ;)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:26
Wacht nog steeds op mijn nieuwe B)

[ Voor 94% gewijzigd door Rolfie op 13-01-2004 22:50 ]

Pagina: 1