[pics] Nadenken over zelf bouwen ?

Pagina: 1
Acties:

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:36
Hallo.

We hebben sinds enige tijd thuis een nieuwe installatie en de oude is opgeruimd.

Maar nu dacht ik van , mwha die oude speakers misschien is daar wel wat leuks meet te doen.

Dus ik heb ze uit elkaar gesloopt en alle bruikbare onderdelen er uit gehaald.

Tot mijn verbasing zat er in 1 speaker vrij nieuwe woofers ( Visaton ws-13) en dat voor 30 jaar oude speakers van Grundig :?

Ik heb even nagevraagd en het blijkt dat de speaker een keer "gemaakt"is. Woofers dus vervangen.

Over de originele woofers van de speakers ( grundig) kan ik niks vinden , de stikkertjes met informatie zijn helemaal vergaan , ik kan er alleen uit op maken dat ze 8 Ohm zijn evenals de tweeters die ook 8 ohm zijn.

De woofers en speakers voelen allemaal zwaar aan vergeleken met de visatons trouwens.

Nu dacht ik er aan om zelf 2 nieuwe speakers te maken. ( heb het al eerder gedaan maar dan een baskast voor in een auto ;) ) .

Ik had in gedachte dit in iedere speaker --> 2 tweeters , 2 mid , 1 x 10" woofer.

Maar wat voor filters heb je daar voor nodig ? En hoe zit het met de kast , aangezien ik de parameters niet heb kan ik ook geen volume berekenen.

Voor de 10"woofers heb ik nog niks in gedachten , maar ik wil het goedkoop houden aangezien het mijn eerste probeersel gaat worden.

Dus iemand tips ?

De plaatjes van de geripte speakers:

Afbeeldingslocatie: http://innovatix.its.tudelft.nl/~galaxis/GoT/Speakers/01.jpg
Zo waren ze

Afbeeldingslocatie: http://innovatix.its.tudelft.nl/~galaxis/GoT/Speakers/02.jpg
Wol er uit halen....

Afbeeldingslocatie: http://innovatix.its.tudelft.nl/~galaxis/GoT/Speakers/03.jpg
spreekt voor zich

Afbeeldingslocatie: http://innovatix.its.tudelft.nl/~galaxis/GoT/Speakers/05.jpg
Dit kwam er uit de eerste speaker. ( 2 grundig woofers en tweeters. )

Afbeeldingslocatie: http://innovatix.its.tudelft.nl/~galaxis/GoT/Speakers/06.jpg
hey dit zijn andere woofers ... huh?

Afbeeldingslocatie: http://innovatix.its.tudelft.nl/~galaxis/GoT/Speakers/07.jpg
Alles bij elkaar

Afbeeldingslocatie: http://innovatix.its.tudelft.nl/~galaxis/GoT/Speakers/08.jpg
overbelichte foto van de visaton woofer.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 13:23 . Reden: Pics resized ]

Verwijderd

Zonde man, super origineel die bolvormige dingen :p

Om het jezelf niet onnodig moeilijk te maken zou ik sowieso afstappen van het 2 tweeters/mid-woofers idee. Tweeters zijn over het algemeen al gevoelig zat, dus 2 van die dingen verpest je afstraling en het maakt de verhouding met je woofer alleen maar schever.

Van de Visaton weet je de parameters, dus gebruik die gewoon, daarbij neem je de beste tweeter en meet je daar de T/S paramters van óf je gebruikt gewoon een standaard filter afstelling waarin je afgaat op de 8 ohm van de tweeter. Kies je overgang's frequentie dan niet onder de 3500/4000hz, de Fs van die tweeter zal niet erg laag zijn.

Verwijderd

Inderdaad zonde, ik zou ze gewoon intact laten. Voelt aan als collectersitem.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-08 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Idd, die dingen zijn gewoon cool! Nooit weg doen!

Maar mischien heb ik wel een ander leuk idee: koop nog wat van die visaton woofers, niewe goeie tweeters, nieuw filter, en bouw ze weer in. Wil je extra bass, maak je een mooie bijpassende subwoofer (eventueel met die 10" woofer die je (nog niet) in gedachten had).

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 13-01-2004 10:29 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:44

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

en anders, als je van die bollen af wilt, mag je ze altijd nog aan mij doneren ;-)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-08 10:44
deepbass909 schreef op 13 januari 2004 @ 12:27:
en anders, als je van die bollen af wilt, mag je ze altijd nog aan mij doneren ;-)
Hij's sneller maar anders wil ik ze ook wel komen halen :P dat soort dingen sloop je toch niet man?

[ Voor 2% gewijzigd door Charly op 13-01-2004 20:22 . Reden: type 0 ]

• IkBenAlles
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

OMG!
Waarom heb je die bollen gesloopt!!?

Enigste wat je had moeten doen is ze een andere kleurtje geven...
Naja ik hoop voor je dat je ze nog in elkaar kan zetten.

Samen staan we sterk!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29

GaMeOvEr

Is een hork.

Zonde! Schroef weer in elkaar gek! :P

Aannames zijn fataal.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarom wil je 2 tweeters en maar 1 woofer? Dat zie je zelden tot nooit bij luidsprekers :?

En mag ik me ff aansluiten bij de rest dat ik dit echt zonde vind! :D

[ Voor 29% gewijzigd door Grrrrrene op 13-01-2004 13:19 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Sommige mensen moet je de schroevendraaier afpakken :'( :*)

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 14:36

w00Dy

Make soap, not war

schroef die dingen terug in mekaar, vervang desnoods de drivers en spuit ze glanzend.

http://www.roundsound.com/products/micro_adiva.html :9

• IkBenAlles
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

GaMeOvEr schreef op 13 januari 2004 @ 12:35:
Zonde! Schroef weer in elkaar gek! :P
Tjah misschienn dat als je die dingen iedere dag in je woonkamer ziet staan dat je dan de look misschien beu word ofzo...
Maar die dingen zijn gewoon echt Superheftig.

Alleen een ander kleurtje geven...

Samen staan we sterk!

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Zoiets is een collectorsitem. Ik zou die dingen mooi zo laten zo als ze waren :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:36
Mwha ,die dinge klinken echt niet , en ze wren flink beschadigd :P .

maar wat ik gewoon wil is 2 nieuwe speakers bouwen met een 10" ( liefst 12" woofer) e dan 1 mid en tweeter. ze moeten echt gewoon blazen. De mids kan ik de visatons gebruiken en tweeters heb ik ook wel genoeg.

En ja , die bollen nostalgie maar ze zijn er niet meer , de containe is al opgehaald :P :)

• voodooless
  • Laatst online: 06-08 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Galaxis schreef op 13 januari 2004 @ 17:41:
Mwha ,die dinge klinken echt niet , en ze wren flink beschadigd :P .

maar wat ik gewoon wil is 2 nieuwe speakers bouwen met een 10" ( liefst 12" woofer) e dan 1 mid en tweeter. ze moeten echt gewoon blazen. De mids kan ik de visatons gebruiken en tweeters heb ik ook wel genoeg.

En ja , die bollen nostalgie maar ze zijn er niet meer , de containe is al opgehaald :P :)
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Ik wed dat een of andere tweaker er nog wel wat centen voor op de tafel had willen leggen!

Maargoed nu is het te laat :X . Als ik jou was zou ik maar wat DIY topics doorkijken, want bij speakers maken komt we wat meer kijken dan alleen het laten blazen van een 10" of 12" woofer!

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 13-01-2004 18:00 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

deepspace schreef op 13 januari 2004 @ 17:53:
[...]

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Ik wed dat een of andere tweaker er nog wel wat centen voor op de tafel had willen leggen!

Maargoed nu is het te laat :X . Als ik jou was zou ik maar wat DIY topics doorkijken, want bij speakers maken komt we wat meer kijken dan alleen het blazen van een 10" of 12" woofer!
geloof me... als t je niet boeit merk je er niets van

Toen ik nog erg jong was had een vriend van me gigantische tweeters gekocht op de rommelmarkt.. en die bouwden we in in hele goedkope speakers die hij had liggen. En we dachten dat er te weinig lucht de speakers in kon dus hebben we in de achterkant nogal wat gaten zitten boren.

Was niks mis met t geluid maar als ik t nu zou horen zou ik me doodlachen denk ik. Als je er niet echt mee bezig bent maakt t niet uit. Mn moeder vindt de tv net zo goed klinken als de stereo.

Had ik maar zo'n economische smaak :(

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:44

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Heel jammer dat ze al afgevoerd zijn... ik had ze graag in mijn kamer geplaatst...

Maar als je nieuwe speakers wilt maken, kan je beter kijken naar een goedkoop bouwpakket van visaton of iets dergelijks.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Galaxis schreef op 13 januari 2004 @ 17:41:
Ik zou zeggen, schaf jezelf een paar filters aan, twee losse Tonsil 30/80 woofers en bouw uit de losse pols eens een waanzinnige TL. Kost weinig, blaast als een gek, je leert er veel van en als 't je niet bevalt, bouw je gewoon weer wat anders :Y)
Pagina: 1