linux netwerk

Pagina: 1
Acties:

• blinkymichiel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-12-2022
Ok, ik heb thuis een netwerkje tussen 2 computers..deze draaien allebei op win 98 en hebben sygate 4.0 om internet te delen...

Nu werkt internet op me server niet meer en moet ik me windows opnieuw instaleren, waarschijnlijk wordt dit windows 98 SE geen win 98 gewoon, maar SE ga ik erop zetten dan...en ik ben dus van plan om dat ook op me client te zetten...

maarnu, ik heb geen zin meer in dat gekloot met sygate en ben aan een nieuwe uitdaging toe, iedereen loopt hier te zeggen dat een linux servertje zo super is enz enz, dus ik ben wel geinteresseerd hierin...En laat ik nou net een oud computertje hier hebben liggen, een pentium 120@133, 16 mb geheugen, 2 gb harde schijf...(wel een compaqje trouwens)

NU leek het me leuk om hiervan een linux servertje te bouwen, maar het probleem is dat ik geen aars van linux weet...daz dus m'n eerste vraag, is linux moeilijk te configureren/onderhouden?

Ene, bied linux zo veel meer voordelen dan een netwerkje met de standaard internet sharing die zit bij win 98 SE???

Verder, als ik dus linux zou aanschaffen, welke moet ik dan nemen?

alvast bedankt

Canon EOS 400D + Sigma 17-70

• shadax
  • Niet online
Linux is niet echt moeilijk, je moet gewoon er wat over lezen. Kijk eens op http://www.linux-nl.cx ofzo.

Om te beginnen vond ik RedHat wel handig, kijk anders ff op dit forum in de threads over de beste distro.

• blinkymichiel
ahjah...ok, ik zal daar eens kijken...

maareh, shadax, woon jij in de buurt van Wassenaar???

• shadax
  • Niet online
yep, groetjes aan je zus, ik sprak d'r vandaag nog :)

Verwijderd

het aller aller beste kun je freesco nemen, das pas makkelijk!! www.freesco.org voor alles

• shadax
  • Niet online
Mwah, als je alleen je verbinding wilt delen misschien wel. Ik vind zelf dat je met een complete linux distro meer kan. Ftp, webserver, samba enzo.

• blinkymichiel
ik heb nu casema, dus een ftp servertje gaat denkik nie...daar is me verbinding echt te sloom voor...misschien als ik adsl heb

maareh, ik ben dus vooral geinteresseerd in een internetdeler en een firewall...en dan zetik d'r ook gelijk een virusscanner op denkik...dus, moet ik dan naar freesco gaan?

ene, me susje loopt nu al te pitten, ik zal d'r moegen de groeten doen :-)

• shadax
  • Niet online
Ftp en webserver is gewoon soms handig als je ff een paar filetjes van iemand wilt hebben/wilt sturen. Een grote public ftpserver hebben heeft idd weinig use met casema.

• shadax
  • Niet online
Virusscanner op je linuxserver? Er zijn bijna geen virussen voor linux, gewoon omdat die doordat ze weinig uit kunnen richten op een linuxmachine. Het enige wat je misschien kan doen is een programmatje installeren dat je inkomende mail op windowsvirussen checkt.

Verwijderd

je kunt windows virussen scannen in linux
mcafee heeft zo'n linux scanner (niet gratis) die gewoon de windows dat files gebruikt

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 14:29

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Avp heeft ook een linux versie!

En die is volgens mij nog steeds gratis.
Dat was het pakket i.i.g. 1 maand geleden nog wel (of langer)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• blinkymichiel
mm...ik denk datik mandrake 7.2 ga downen...daar zijn de meeste wel positief over+makkelijk

iemand nog een goeie link waar ik hem kan downen?? dit is toch nie illegaal he? want je kan linux toch gratis van i-net downen?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:28

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Voor internet delen kun je heel goed TrinityOS gebruiken.. VEEL info over internet delen.. En als je het mischien een grote lap text vind? Ga dan maar gelijk door naar hoofdstuk 10.

Ik gebruik 'm nu zelf en het werkt perfect!

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1