Zo, kheb hier dus zo'n oude MaxtoR 54098U8 liggen.. Alleen hij is dood.. Tenminste, heb het idee dat de kop of de electromotor die de kop aandrijft kapot is.. Hij wil op zich wel data overschrijven, maar dit gaat meer dan tergend langzaam.. Een bestandje van 3 mb. neemt al een half uur in beslag.. Kan natuurlijk ook het plankje zijn wat er op zit.. Heb de warranty al gecheckt bij MaxtoR, maar helaas, was in Juli dit jaar afgelopen
.. Dus nu wil ik hem zelf maybe opereren.. Natuurlijk moet ik dan eerst de oorzaak weten en wat ik moet doen.. Weten jullie een manier of zeggen jullie dat ik dit ding maar aan mijn paard moet voeden??
Het licht eraan hoevaak je hem gebruikt hebt. Een harde Schijf gaat na een bepaalde tijd gewoon kapot, of je het nou wil of niet.
Normaal gaat een Harde Schijf na 3 jaar pas kapot, en als je Maxtorgarantie maar één jaar is, kan je toch nog proberen contact op te nemen. Tenzij je de oorzaak zelf hebt veroorzaakt.
Normaal gaat een Harde Schijf na 3 jaar pas kapot, en als je Maxtorgarantie maar één jaar is, kan je toch nog proberen contact op te nemen. Tenzij je de oorzaak zelf hebt veroorzaakt.
Als data wegschrijven zo lang duurt kan dit duiden op eindeloze retries waardoor de operatie langer duurt dan normaal. In dat geval is je schijf niet te redden door het vervangen van het PCB. Heb je al geprobeerd om de SMART status van je disk uit te lezen? Weliswaar is die info niet helemaal accuraat, maar het kan een aanknopingspunt bieden over wat er precies mis is met de schijf. Persoonlijk denk ik niet dat ie nog te redden is (ik neem aan dat je de schijf in meerdere machines hebt geprobeerd?), maar het kan de moeite waard zijn...
PS: wat voor schijf hebben we het eigenlijk precies over? Bij mijn weten bestaat er helemaal geen DiamondMax Plus 9 met 5400rpm; alle DMPlus9 versies draaien op 7200rpm, net als de DMPlus 8. Alleen de DiamondMax 16 (dus geen Plus) draait meen ik op 5400rpm, net als de oudere Dxxx series.
PS: wat voor schijf hebben we het eigenlijk precies over? Bij mijn weten bestaat er helemaal geen DiamondMax Plus 9 met 5400rpm; alle DMPlus9 versies draaien op 7200rpm, net als de DMPlus 8. Alleen de DiamondMax 16 (dus geen Plus) draait meen ik op 5400rpm, net als de oudere Dxxx series.
[ Voor 22% gewijzigd door koraks op 12-01-2004 19:43 ]
Op de maxtor site kan je maxblast software ophalen waarmee je je schijf grondig kan testen. Eventueel krijg je een foutcode die je bij een RMA mee kan geven.
Bij maxtor schijven staat de einddatum van de garantie vaak op de schijf.
Als je een 7200 toerenschijf hebt, had je in het verleden 3 jaar garantie.
Helaas is er zojuist ook een van deze bij mij overleden en zit ik te wachten op een reactie van maxtor.
Bij maxtor schijven staat de einddatum van de garantie vaak op de schijf.
Als je een 7200 toerenschijf hebt, had je in het verleden 3 jaar garantie.
Helaas is er zojuist ook een van deze bij mij overleden en zit ik te wachten op een reactie van maxtor.
[ Voor 29% gewijzigd door klungeltweaker op 12-01-2004 20:56 ]
Die schijf stamt uit het jaar 2000.. Garantie is dus in Augustus 2003 vervallen.. Heb hem natuurlijk in meerder machiens getest.. Heb ook het programmaatje van MaxtoR gebruikt, om te kijken of een low-level format of uitgebreide tests enig effect hadden.. Het programma gaf echter de mededeling dat de schijf in orde was, terwijl de low-level format echt een dag of 2 in beslag heeft genomen.. De schijf was naderhand nog nét zo traag als voorhèèn.. Het is op zicht ook geen verplichting om de schijf te reviven.. Ik dacht dat er als er een makkelijke oplossing voor zou zijn, dan wil ik wel een poging wagen.. Maarja, ding is toch drie jaar oud, tijd voor wat nieus!!