[Exchange 2000] Server vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Topicstarter
Ik wil graag de huidige exchange server vervangen door een andere exchange server. Dus andere hardware en andere opslag etc. Op dit moment zijn er 2 domeincontroller.
Domeincontroller Opertations Master: EXCHANGE-01
Domeincontroller 2: SRV-01

Als ik de Operationsmaster overhevel naar de SRV-01. En vervolgens de oude EXCHANGE-01 verwijder. De nieuwe server installeer met Windows 2000, weer domeincontroller maak, ik de zaak laat repliceren en Exchange 2000 (moet dat dan in disaster modus?) installeer en vervolgens de Stores en de Logfiles terugplaats.

Gaat dit dan werken? Of is het beter de nieuwe server te installeren als EXCHANGE-02. En naderhand in de DNS server een verwijzing van de EXCHANGE-01 naar de EXCHANGE-02 te maken?

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Verder wil ik even zeggen dat ik de search netjes heb doorgenomen, hier wordt het aanbevolen om de nieuwe server naast de huidige server te zetten en de mailboxen te moven maar mij lijkt bovenstaande manier handiger, weet alleen niet of dit gaat werken op die manier :)

Enige wat ik er over kan vinden is deze link: http://support.microsoft....-us;297289&Product=exch2k

Ook wil ik graag een stappenplan maken voor het overzetten van de exchange server. En als deze klaar is en werkend is wil ik die in dit topic (of misschien voor de FAQ) posten.

[ Voor 5% gewijzigd door FastBunny op 12-01-2004 14:15 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je kunt het beste de nieuwe server installeren als EXCHANGE-02 en daarna alle mailboxen moven van 01 naar 02. Je clients zullen zich dan automatisch aanpassen. Gewoon een maandje zo laten staat totdat iedereen een keer is aangelogged. Dan ga je volgens http://support.microsoft.com/?id=307917 Exchange van de 01 verwijderen. Als dat uitgerepliceerd is ga je op die machine DCPROMO draaien; dan worden alle FSMO rollen naar andere machines getransferred

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 12 januari 2004 @ 14:50:
Je kunt het beste de nieuwe server installeren als EXCHANGE-02 en daarna alle mailboxen moven van 01 naar 02. Je clients zullen zich dan automatisch aanpassen. Gewoon een maandje zo laten staat totdat iedereen een keer is aangelogged. Dan ga je volgens http://support.microsoft.com/?id=307917 Exchange van de 01 verwijderen. Als dat uitgerepliceerd is ga je op die machine DCPROMO draaien; dan worden alle FSMO rollen naar andere machines getransferred
Okay, Dan krijg ik het volgende stappenplan :)

Voor het process met ExMerge backups maken van alle mailboxen naar PST bestanden alsmede een backup van de Public Folders.

-Nieuwe Server voorbereiden met Windows 2000 installatie, pcnaam EXCHANGE-02
-Deze lidmaken van domeincontrollers.
-Exchange 2000 installeren.
-Hierna de Public Folders replicaten, en de mailboxen moven van EXCHANGE-01 naar EXCHANGE-02.
-Testen

Daarna dmv DCPROMO FSMO rollen transferen alleen hoe werkt dat precies? Is het niet mogelijk om de EXCHANGE-02 alle rechten te geven en daarna heel de EXCHANGE-01 te verwijderen uit het netwerk? En eventueel in de DNS server een verwijzing van EXCHANGE-01 naar EXCHANGE-02 te maken?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:55
FastBunny schreef op 12 januari 2004 @ 15:46:
[...]
En eventueel in de DNS server een verwijzing van EXCHANGE-01 naar EXCHANGE-02 te maken?
Nee, juist niet; de clients worden via de AD automatisch naar de juiste server ge-redirect.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Topicstarter
StevenK schreef op 12 januari 2004 @ 16:10:
[...]

Nee, juist niet; de clients worden via de AD automatisch naar de juiste server ge-redirect.
Ja okay, probleem is echter dat er consultants zijn die maar 1 keer in de maand of soms 1 keer in de 2 maanden op kantoor zijn. En omdat de huidige mailserver na zijn ombouw weer een nieuwe taak krijgt, leek het me handig een redirect in de DNS toe te voegen voor deze gebruikers. Of gaat deze vlieger niet helemaal op?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

FastBunny schreef op 12 januari 2004 @ 16:35:
[...]Ja okay, probleem is echter dat er consultants zijn die maar 1 keer in de maand of soms 1 keer in de 2 maanden op kantoor zijn. En omdat de huidige mailserver na zijn ombouw weer een nieuwe taak krijgt, leek het me handig een redirect in de DNS toe te voegen voor deze gebruikers. Of gaat deze vlieger niet helemaal op?
Dat hangt er van af welke versie van Outlook ze gebruiken: voor versie '97 tot 2000 geldt dat die via de Exchange directory proxy werke; die zijn dus gebaat bij een DNS record voor EXCHANGE-01 dat naar EXCHANGE-02 verwijst. Outlook XP en 2003 maken gebruik van DNS om een Global Catalog te vinden; daar hoef je niks voor te doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 12 januari 2004 @ 19:00:
[...]

Dat hangt er van af welke versie van Outlook ze gebruiken: voor versie '97 tot 2000 geldt dat die via de Exchange directory proxy werke; die zijn dus gebaat bij een DNS record voor EXCHANGE-01 dat naar EXCHANGE-02 verwijst. Outlook XP en 2003 maken gebruik van DNS om een Global Catalog te vinden; daar hoef je niks voor te doen
Hmm wordt hier dus Outlook 2000 SR-1 gebruikt :/

Nog tips of is dan de enige mogelijkheid om de server een maand te laten staan of een reinstall met een disaster recovery ?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:00
FastBunny schreef op 13 januari 2004 @ 08:31:
[...]

Hmm wordt hier dus Outlook 2000 SR-1 gebruikt :/

Nog tips of is dan de enige mogelijkheid om de server een maand te laten staan of een reinstall met een disaster recovery ?
Ik gebruik dus ook outlook 2000 clients, en als ik een mailbox move van de ene naar de andere server, hoef ik NIETS opnieuw in te vullen, gaat volledige automatisch :)

misschien een gerust stelling!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Topicstarter
Grolsch schreef op 13 januari 2004 @ 16:39:
[...]

Ik gebruik dus ook outlook 2000 clients, en als ik een mailbox move van de ene naar de andere server, hoef ik NIETS opnieuw in te vullen, gaat volledige automatisch :)

misschien een gerust stelling!
Ja ga het morgen proberen in een test/simulatie opstelling. Dit omdat mail voor het bedrijf erg belangrijk is en het zo snel mogelijkl gemigreerd moet worden.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:52
FastBunny schreef op 13 januari 2004 @ 08:31:
[...]
Ik heb de Disaster Recovery laatst een geprobeerd en deze beviel me niet echt. Moest toen alles via tape terug zetten. Tot zover ik kon zien moetst ik via de disaterrecovery mode eerst mijn tapes van mijn OS terug zetten, inclusief mijn corrupte settings van Exchange.

Uit eindelijk heb ik via NTbackup een backup gemaakt van mijn Exchange database. En deze op een test netwerk gerestored. Het Test netwerk had ik gemaakt door een DC uit het huidige netwerk te trekken, en deze daarna in mijn test netwerk alle FSMO rollen gegeven. http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;255504
Hierna Exchange geïnstalleerd met Setup /Removeorg. (http://support.microsoft....-us;312878&Product=exch2k).
Alle Exchange server objecten worden hierna verwijderd uit het netwerk.
Oude mail server uit het netwerk verwijdert. Aangezien het bij jouw een DC zou ik het op deze mannier te doen (http://support.microsoft....us;216498&Product=win2000).

Hierna je woon je mail server weer installeren met de zelfde naam (zeer belangrijk). Zelfde updates weer installeren, en hierna kan je een restore doen (niet vergeten restore vinkje aan te zetten in je databases). Alle mailboxen werken hierna perfet gerestored en weer aan de users gekoppend. Niemand hoefde zijn profiel te herconfigureren :-)

Maar Test het eerst natuurlijk :-)
FastBunny schreef op 12 januari 2004 @ 15:46:
[...]
Voor het process met ExMerge backups maken van alle mailboxen naar PST bestanden alsmede een backup van de Public Folders.
Waarom via exmerge een backup maken? Als je een backup wilt maken dan kan je het beter via NTbackup maken.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Topicstarter
Rolfie schreef op 13 januari 2004 @ 20:28:
[...]

Ik heb de Disaster Recovery laatst een geprobeerd en deze beviel me niet echt. Moest toen alles via tape terug zetten. Tot zover ik kon zien moetst ik via de disaterrecovery mode eerst mijn tapes van mijn OS terug zetten, inclusief mijn corrupte settings van Exchange.

Uit eindelijk heb ik via NTbackup een backup gemaakt van mijn Exchange database. En deze op een test netwerk gerestored. Het Test netwerk had ik gemaakt door een DC uit het huidige netwerk te trekken, en deze daarna in mijn test netwerk alle FSMO rollen gegeven. http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;255504
Hierna Exchange geïnstalleerd met Setup /Removeorg. (http://support.microsoft....-us;312878&Product=exch2k).
Alle Exchange server objecten worden hierna verwijderd uit het netwerk.
Oude mail server uit het netwerk verwijdert. Aangezien het bij jouw een DC zou ik het op deze mannier te doen (http://support.microsoft....us;216498&Product=win2000).

Hierna je woon je mail server weer installeren met de zelfde naam (zeer belangrijk). Zelfde updates weer installeren, en hierna kan je een restore doen (niet vergeten restore vinkje aan te zetten in je databases). Alle mailboxen werken hierna perfet gerestored en weer aan de users gekoppend. Niemand hoefde zijn profiel te herconfigureren :-)

Maar Test het eerst natuurlijk :-)
Dat testen ga ik vandaag mee beginnen als ik tenminste W2K Server op een oude Proliant 3000 geinstalleerd krijg :X
Waarom via exmerge een backup maken? Als je een backup wilt maken dan kan je het beter via NTbackup maken.
Dit was meer als een soort extra veiligheid, mocht om wat voor reden dan ook de restore niet goed werken of de boxen niet goed opgepakt worden, dat je dan met exmerge de data terugkan zetten of ik extreme gevallen het via de client gewoon via outlook kunt doen :)

• Rolfie
[quote]FastBunny schreef op 14 januari 2004 @ 09:02:
Dat testen ga ik vandaag mee beginnen als ik tenminste W2K Server op een oude Proliant 3000 geinstalleerd krijg :X/quote]

Dat moet geen probleem zijn.
Dit was meer als een soort extra veiligheid, mocht om wat voor reden dan ook de restore niet goed werken of de boxen niet goed opgepakt worden, dat je dan met exmerge de data terugkan zetten of ik extreme gevallen het via de client gewoon via outlook kunt doen :)
Goed bedacht

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Topicstarter
*schop*

Okay ondertussen is het gelukt. Wat heb je dan gedaan ;)

Vertel Berttt vertelll.... desnoods leggen we geld bij.... :+ (c) Bert Visscher

Okay 3 testservers geinstalleerd met Windows 2000.
Ben begonnen met de EXCHANGE-01. Deze Domeincontroller van test.local gemaakt. Vervolgens Exchange geinstalleerd.
Nadat dat klaar was ben ik SRV-01 gaan installeren, en deze ook domeincontroller gemaakt. (rare volgorde misschien, maar in de echte situatie heeft de EXCHANGE-01 alle FSMO rollen).

Ik heb vervolgens de EXCHANGE-01 uit het domein verwijderd door simpelweg de pc uit te zetten en de netwerkkabel eruit te trekken. (Dit om de 'ramp' te simuleren)

Ik heb mbv KB 255504 de SRV-01 alle 5 de FSMO rollen laten seizen.

Hierna heb ik mbv KB 216498 de EXCHANGE-01 verwijderd als Domaincontroller en uit de AD gehaald.
Vervolgens heb ik de 3e testserver gepakt (welke compleet andere hardware heeft als EXCHANGE-01). En deze domaincontroller gemaakt en hem netjes de naam EXCHANGE-01 gegeven.

Vervolgens Exchange 2000 in disastermodus uitgevoerd. Volgens KB 297289.
In de Exchange System Manager heb ik het vinkje "this database can be overwritten by a restore" aangezet.

Vervolgens de MDBADATA, MTADATA en de SRSDATA mappen gekopieerd vanaf de harddisk van de eerste EXCHANGE-01, naar de zelfde locatie op de nieuwe EXCHANGE-01. (Schijf er ff bijgehangen en gekopieerd).

Hierna kreeg ik de melding dat De Exchange System Assistant niet gestart kon worden. Maar met behulp van KB 301364 heb ik de oplossing gevonden. Simpel weg Exchange setup opnieuw draaien zonder switches en kiezen voor Reintall. Daarna pc herstarten en tadaa... het werkt allemaal weer :Y)

Voor zover in vogelvlucht een howto Disaster restore met nieuwe hardware :)

• Rolfie
Top gedaan :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door Rolfie op 15-01-2004 19:26 ]

Pagina: 1