brom geluid bij gebruik scart voor TV

Pagina: 1
Acties:
  • 1.275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-02 09:28
De situatie
Mijn vriendin heeft een Sony TV. Hierop heeft zij een DVD speler (of videorecorder) aangesloten via een scartkabel van ca. 1.5 m. Alles is ongeaard aangesloten op dezelfde groep.

Het probleem
Als er gewoon via de coax naar de tv wordt gekeken dan is er geen probleem maar zodra de video of de dvd speler is aangesloten via scart dan bromt de tv af en toe. Heel erg frustrerend tijdens films ed dus. De brom is volgens mij random en verschilt in sterkte en duur. Soms lukt het om een film te kijken zonder en soms begint het om de 10 minuten. Een klap op de apparatuur helpt geloof ik niet maar het lucht wel op :)

Geprobeerd:
-Andere inputdevice (video/dvd)
-Andere scartkabel
-Alle electronica in de buurt eruit halen
-Slaan op de tv

Maar niets werkt dus...

Mijn idee
-De scartaansluiting op de tv is beschadigd
-Er is iets in de ether dat het signaal stoort :? (tja.......)

Hopelijk kan iemand mij verder helpen om toch een oplossing te vinden.... Als er meer info nodig is laat het dan even weten.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:47
Trek de coax kabel er eens uit als je een dvd'tje kijkt.
Deze is namelijk ook geaard en kan ook en brom veroorzaken.
Voor dit probleem zijn filters te krijgen.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Een brom is meestal het gevolg van een aarding die niet goed zit. HEt kan ook komen omdat de scart-kabel intern gebroken of los zit. Zeker het feit dat het soms optreedt, kan duiden op een kabelbreuk.
Zeker met goedkope kabels is dat vaak het geval.

Senile! Senile Oekaki

• voodooless
  • Laatst online: 28-02 20:45

voodooless

Sound is no voodoo!

_bas_ schreef op 13 januari 2004 @ 10:55:
Een brom is meestal het gevolg van een aarding die niet goed zit. HEt kan ook komen omdat de scart-kabel intern gebroken of los zit. Zeker het feit dat het soms optreedt, kan duiden op een kabelbreuk.
Zeker met goedkope kabels is dat vaak het geval.
Lezen is ook een kunst :o . De toestellen zijn NIET geaard, en hij heeft ook al een andere scart kabel uitgeprobeert. Lijkt me sterk dat ze beiden kapot zijn.

Maar ik zou mijn geld ook zetten op de tip van StaticZ. Als het dat niet is dan lijkt het toch wel heel sterk op een technisch mankement aan de TV, aangezien je bij zowel de DVD als bij de videorecorder het zelfde probleem hebt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-02 16:59

megaleo

Special member

deepspace schreef op 13 januari 2004 @ 11:00:
[...]

Lezen is ook een kunst :o . De toestellen zijn NIET geaard, en hij heeft ook al een andere scart kabel uitgeprobeert. Lijkt me sterk dat ze beiden kapot zijn.

Maar ik zou mijn geld ook zetten op de tip van StaticZ. Als het dat niet is dan lijkt het toch wel heel sterk op een technisch mankement aan de TV, aangezien je bij zowel de DVD als bij de videorecorder het zelfde probleem hebt.
Coax is vanzichzelf ook geaard. De middelste kern zit het signaal in en de buitenste mantel is de massa. Oftewel aarde. Daarmee is je tv -als je die hebt aangesloten met coax- geaard.

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

megaleo schreef op 13 januari 2004 @ 13:53:
Coax is vanzichzelf ook geaard. De middelste kern zit het signaal in en de buitenste mantel is de massa. Oftewel aarde. Daarmee is je tv -als je die hebt aangesloten met coax- geaard.
Brom door aardingen ontstaan door aardlussen. Als de toestellen geen aarding hebben is de enige verbinding met de aarding, de coax kabel. Je kunt nooit een aardlus krijgen met slechts 1 aarding.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-02 16:59

megaleo

Special member

mahi schreef op 13 januari 2004 @ 14:05:
[...]
Brom door aardingen ontstaan door aardlussen. Als de toestellen geen aarding hebben is de enige verbinding met de aarding, de coax kabel. Je kunt nooit een aardlus krijgen met slechts 1 aarding.
Ik zei ook niet dat ie daardoor een brom had. Ik gaf alleen ff feedback aan deepspace.

• ReallyStupidGuy
Is wel te merken dat dit niet mijn eigen tv is :) Was het topic al weer (bijna) uit het oog verloren. Bedankt voor de replies!

Ik zal iig proberen of het helpt als de coax kabel er uit is. Hopelijk blijkt mijn vermoeden van een mankement aan de tv dan onjuist...
Het is ook jammer dat er geen aparte audio ingang op die tv zit anders zou ik daarlangs het geluid kunnen laten lopen. Ik neem aan dat ik hetzelfde probleem zal krijgen als ik er een schartblokje tussenzet om daar een audiosignaal op aan te sluiten.

Heeft iemand misschien een idee wat het zou kosten om een kapotte scartaansluiting te laten repareren? Het is toch wel een redelijk oude tv dus erg veel gaat ze er waarschijnlijk niet in investeren.

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

Je kan ook proberen of je nog een andere ingang op de TV kan gebruiken. Bijvoorbeeld de video camera ingang. Misschien kan je die gebruiken via een verloopstekker naar scart.

• ReallyStupidGuy
|:( |:( Hoewel ik weleens over een nickchange heb nagedacht heb ik hiermee maar weer eens bewezen dat ik een goede keuze heb gemaakt |:( |:(
De TV was dus toch wel geaard.... Sorry voor mijn belabberde vooronderzoek maar toen ik dit topic opende was ik er van overtuigd dat dat niet zo was..
StaticZ schreef op 12 januari 2004 @ 14:09:
Trek de coax kabel er eens uit als je een dvd'tje kijkt.
Deze is namelijk ook geaard en kan ook en brom veroorzaken.
Voor dit probleem zijn filters te krijgen.
En dit was dus toch de juiste oplossing :) _/-\o_

Ik ga nu dus maar op zoek naar het genoemde filter, iedere keer de antenne eruit halen is ook niet alles. Zou het ook een optie zijn om de aarde van de kabel aan te sluiten op de aarde van het stopcontact? Lijkt me dat de spanningsverschillen daarmee ook opgelost zijn. (maar tv van mn vriendin dus die moet ik niet slopen :Y) )

[ Voor 1% gewijzigd door ReallyStupidGuy op 20-01-2004 08:52 . Reden: vilter, maar dan met een f ]

Pagina: 1