[W2KS] Promise FastTrak 100 RAID laat geen schijven zien

Pagina: 1
Acties:

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-03 08:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Pff, ik begin langzaam het idee te krijgen dat ik incompatible ben met de Promise controllers :P
Elke keer als ik een PC met genoemde controllers installeer , heb ik problemen.

Anyway, dan nu mijn probleem.

Ik wil Windows 2000 server installeren op mijn MSI 694D Pro2.
Deze heeft naast de standaard IDE controllers ook nog een Promise FastTrak 100 "lite" controller onboard zitten.
Aan deze controllers hangen in totaal 3 schijven;

- 2 schijven in een stripe set (2*20Gb)
- 1 schijf in z'n uppier in een stripe set (1*20Gb)

De beide schijven worden onder DOS netjes gezien, en ik kan er ook mee werken.
Vervolgens ga ik ik W2Ks installeren.
Tijdens de installatie ram ik netjes op F6 en voer een diskette in waar de gedownloade drivers (06/28/2001, 2.0.0.14) op staan.
Hij geeft mij 3 opties;

- Driver voor NT4
- Driver voor W2K
- Driver voor XP

Ik kies (uiteraard) de driver voor W2K en vervolg dfe installatie.
Na de installatie kijk ik bij Disk Management, hmm vreemd ... hij ziet de schijven niet.
Een blik in de Device Manager leert mij dat hij de drivers niet geinstalleerd heeft.
Geen probleem, nog eventjes met de hand invoeren dan.
Ik wijs netjes de drivers aan, en het OS wil booten.

Na de boot staat de controller inderdaad netjes in de Device Manager als zijnde een werkende SCSI/RAID controller.

Echter... windows ziet nog steeds geen schijven :?
Terwijl de disks zowel in het BIOS als in DOS toch echt duidelijk zichtbaar en benaderbaar zijn.

Wat doe ik hemelsnaam fout ? Ik blijf elke keer op dit soort punten steken, globaal krijg ik het voor elkaar om bij promise drivers het volgendete krijgen:

- OS boot in een BSOD met inaccessible_boot_device (dat had ik dus voor de huidige installatie)
- OS zet controller met een uitroepteken
- OS zegt dat alles OK is, maar laat geen schijven zien

Als iemand de verlossende tip heeft, graag :Y) ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:58
Staan ze ook niet bij Computermanagement>Disk management? Heb je wel partities op de schijven staan? Want anders geeft Windows ze niet aan.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Staan ze ook niet bij Computermanagement>Disk management? Heb je wel partities op de schijven staan? Want anders geeft Windows ze niet aan.
Hmm, ik dacht dat ik dat gepost had, maar blijkbaar niet ;)

- In de DiskManager zijn de schijven totaal niet zichtbaar.
- Er staan op beide sets partities (op eentje zelfs 2 ghost images van de server die ik op deze controller onder DOS maak).

Net nog even (je gaat alless proberen :P) de VIA 4in1 drivers geinstalleerd van dit type mobo, echter zonder resultaat.

=[edit]=
Net de LiveUpdate tool van MSI geinstalleerd en laten draaien, deze heeft de Promise drivers gedownload en geinstalleerd (versie 2.0.0.14 again) wederom zonder succes.
LiveUpdate meld mij dat alle nieuwste drivers en BIOS geinstalleerd c.q. up2date zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Koffie op 12-01-2004 15:05 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Schop

Ik begin er langzamerhand compleet gek van te worden. Ik heb in de tussentijd niet stil gezeten, en het volgende gedaan/geprobeerd:

- Array weggemikt en helemaal van scratch af aan opnieuw gemaakt. Vervolgens een kleine FAT32 partitie onder DOS aangemaakt
- Herinstall server
- Format C: en Windows 2000 Prof geinstalleerd
- Format C: en Windows XP Prof geinstalleerd
- Alle drivers die maar te vinden zijn geprobeerd te installeren

Keer op keer houd ik er een controller aan over die gewoon netjes in de hardware lijst als functionerend device staat, echter Windows ziet gewoon geen schijven op de controller.

Als ik de utilitys van Promise installeer om je controller te managen brult deze ook dat hij geen controller kan vinden.

Nogmaals :
- De array bestaat, en is onder DOS te benaderen
- De array bevat partities en data

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:34

Shuriken

Life is all about priorities

Als je een orginile bios draait, heb je de lite versie. De lite versie ondersteund maar max. 2 hdd (dus max 1 array).

Met een gehackte bios (dus full) kan je er meer maken.

Verder vraag ik me af hoe je je schijven hebt aangesloten qua master en slave indeling. Want dat is helaas ook belangrijk.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb zelf een Promise Lite op een Anus A7v266E plank zitten. In het bios daarvan kan ik aangeven of de ID van de promise 'asus' of 'promise' moet zijn. Afhankelijk daarvan kan je geloof ik asus-drivers gebruiken ofwel de originele promise drivers. Ik kan me eigenlijk slecht voorstellen dat het daaraan ligt maar je zou eens kunnen kijken of jouw mobo ook die optie heeft...

Voor de rest heb ik geen ervaring met de originele promise drivers. Ik mod namelijk altijd de biossen van mobo's met een LITE controller naar een full-raid versie. Dit omdat ik een raid 0+1 array eraan heb hangen wat met een LITE niet mogelijk is. Echter om dat werkend te krijgen gebruik je aangepaste promise drivers, en die werken bij mij tot nu toe altijd, onder win2k pro en server, win2k3 server en momenteel XP Pro. Mocht je dat willen proberen kan ik je wel een 'gemodde' bios fixen voor je moederbord.

Reactie op shuriken: Als zijn master-slave jumpering niet klopt zouden de drives onder dos ook niet werken aangezien de promise ze dan ook niet zou kunnen detecteren lijkt me... maargoed alles is mogelijk :)

[ Voor 13% gewijzigd door Rataplan_ op 14-01-2004 10:45 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
* Koffie zou graag een gemodde BIOS hebben, want ik wordt er horendol van.
Maakt het uit dat de controller onboard op een MSI Mobo zit ?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Pfff ... om moe van te worden :|

Shuriken is zo vriendelijk geweest om voor mijn mobo een BIOS in elkaar te flanzen met modded promise BIOS erin.
Booten van flop, flashen .. tada ... het BIOS van de controller vermeld vorlijk een Promise FastTrak 100 te zijn (dus geen lite meer).

Windows XP booten, new hardware found -> Modded drivers voor WinXP voeren -> Reboot

Same issue :X

Controller werkt volgens windows, maar ik zie geen enkele schijven in de Disk Manager.
Net de utility software gedraait van Promise, en deze vermeld ook vrolijk dat er geen Promise kaart aanwezig is ;(

Anyone nog ideen over ?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Diepe zucht en schop again

Ik heb dus een gemodde BIOS erin gezet, maar nog steeds geen steek verder.
Voor de zoveelste keer Windows2000 Sever er op nieuw opgezet (W2K Prof en WinXP willen ook niet).
Nu eerst maar eens een gtrokken (jawel .. de image onder DOS gemaakt welke op een partitie op de array staat :P).
Hagelnieuwe identieke schijven (2* 80) gekocht.
De cntroller herkent ze meteen, en ook onder DOS kan ik een partitie maken en lezen/schijven.

Ik ga nu rijtje voor rijtje alle drivers af, maar OF ik krijg een BSOD bij booten (unexpected STOP error, geen inaccess boot device ofzo, speaking of booting .. de controller vermeld een * bij de array wat inhoud dat deze zelfs bootable is) OF ik heb een volgens windows werkende controller maar zie geen enkele schijven.

Drivers tot nu toe geprobeerd;

• Promise 2.0.0.25 "FastTrak 100" original drivers -> BSOD
• Promise Windows family drivers 2.0.0.14 -> Windows zegt alles OK, geen schijven

(ook met de modded/crazy ape drivers heb ik problemen, maar ik ga nu elke driver die ik heb langzaam af).

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
jeetje, wagig :/

Je zegt dat de schijfjes onder dos prima werken, wat inhoudt dat de hardware goed lijkt te zijn. Het lijkt me namelijk sterk dat een controller maar 'half' werkt. Feit is wel dat als je een gemodde LITE gebruikt je zover ik weet de CrazyApe drivers MOET gebruiken.

Verder heb ikzelf het volgende aan de hand, misschien dat het op een of andere manier kan helpen:

ik heb dus een Asus A7V266-E waarvan ik de bios gemod heb naar een Full-Raid. Aan die Raid hangen 4 schijven in een raid 0+1 array. Op de gewone IDE-controller hangt nog een 15gb schijfje van IBM. Booten wil en doe ik van het Raid array. Dat heb ik dus ingesteld in het bios (waar anders zou je zeggen he ;)) Werkt allemaal prima. TOTdat ik Windows 2k/XP/2k3 ga installeren. Vooraan de setup druk ik op F6 om de drivers toe te voegen. Vervolgens krijg je de keuze op welke schijf/partitie je Windhoos wil installeren. En het probleem wil nu dat de IBM als eerste gezien wordt en NIET mijn Raid array. Dit houdt in dat egaal waar ik mijn boot-device op instel, de bootsector voor windows en de rest van dat bootgebeuren (boot.ini, mbr weetikveelwat allemaal) op die IBM gezet worden. Mijn bios gaat echter netjes van die Raid booten waar dus niks op te booten valt. Gevolg: probleem.

Ik los dat op door tijdens het opnieuw installeren van Windows alles van de normale IDE controller te halen. Disablen in de bios heeft geen zin want de HAL van Win2k/xp vind het dan waarschijnlijk evengoed. Na het installeren kan ik die schijf er weer gewoon aanhangen en Windows ziet nieuwe hardware, en hop mijn schijfje is te gebruiken.

Wat ik met dit hele verhaal wil zeggen is dat je misschien eens moet proberen om je IDE controller vrij te maken, Windows dan te installeren (IDE cdrom is geen probleem daar kan windows toch niks op schrijven) en eens kijken wattie dan doet. Ik kan straks thuis ook eens kijken welke versie van die Promise bios ik nou eigenlijk erin heb staan. Staat me iets bij van 2.0016 maar kan dr ook helemaal naast zitten.

Wat doet hij trouwens als je gewoon een schijfje eraan hangt als master? Ziet hij die wel of gaat het ook zonder array al mis?
Pagina: 1