Proc niet meer stabiel

Pagina: 1
Acties:

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 23:49
Ik heb een raar probleem.

Vnaf dat ik mijn nieuwe pctje heb heb ik mijn 2600+ Tbred op 200*10.5 lopen zodat het synchroon loopt met mem.

Dit heeft altijd gewerkt maar sind een paar dagen loopt mijn systeem niet meer stabiel in prime (wat het wel altijd gedaan heeft dus).

Ik krijg vastlopers in Quake zodat enkel een reboot helpt.

Het enige wat ik kan verzinnen waar het aan ligt is dat ik iets aan het knutstelen ben geweest met mijn FSB op 219 wou laten lopen (liep niet stabiel dus trug gezet), en de voltages iets verhoogd.

Kan iemand mij vertellen hoe dit komt en nog liever iemand die mij zegt hoe ik het kan oplossen.

Ow jah mijn specs zijn:

AMD athlon 2600+ (200*10.5)
epox 8rga+
512 mb kingston Valueram.
120 GB WB schijf
40 Gb maxtor
20 GB WD
Aopen crw blablabla brander
Win2k Prf.

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 15:51
iets meer info aub:

cpu temp?
mobo temp?
kast temp?
cpu voltage?
ddr voltage?
mobo voltage?
voeding voltages? (+12, -12, +5, -5, +3,3)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Het zou kunnen dat er lekkende condensatoren zijn, dat is meestal de reden dat een systeem na een paar jaar onstabiel wordt.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Probeer hem eens onder te klokken, mischien is ie dan wel stabiel ?

Verwijderd

Je zegt zelf dat je wat hebt zitten spelen met de voltages.

Staan die ook weer ecaxt terug op de waarde voordat je daarmee ging spelen?
Kan heel goed zijn dat die nog wat hoger staan en daardor meer hitte veroorzaakt bij je proc met gevolg instabiliteit.

• Volk
Ik zie 1 heel raar ding aan mijn voltages en dat is dat mijn -12 Volt lijn op -6,9 V loopt. (eerder heb ik hier nooit probs. mee gehad)

Verder zijn de temps niet schrikbarend hoog stressed ong. 57 graden cpu en 28 graden sys temp.

Verder heb ik mijn CPu lopen op 1.7 volt (wat altijd genoeg is geweest)
Chipset is 1.8 volt en ddr op 2.77V.

Btw. ik heb een Q-tec PSU (ja ik weet het 8)7 )

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 15:51
rfolkers schreef op 12 januari 2004 @ 14:39:
Ik zie 1 heel raar ding aan mijn voltages en dat is dat mijn -12 Volt lijn op -6,9 V loopt. (eerder heb ik hier nooit probs. mee gehad)

Verder zijn de temps niet schrikbarend hoog stressed ong. 57 graden cpu en 28 graden sys temp.

Verder heb ik mijn CPu lopen op 1.7 volt (wat altijd genoeg is geweest)
Chipset is 1.8 volt en ddr op 2.77V.

Btw. ik heb een Q-tec PSU (ja ik weet het 8)7 )
dat met die -12 volt lijn heb ik wel eens gehad, atx-kabel uit moederbord getrokken, cmos gereset. uurtje tv kijken, cmos jumpertje terugzetten, atx kabel erin. En het was weer goed!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:55

Shunt

Boe

alleen jammer dat je er geen ruk aan hebt :D
de - voltages gebruikt je pc nergens voor ;)
ik dacht dat sommige pc's ze nog voor lpt gebruiken maar dat is ook zo goed als niet meer.

ik zou eerder denken aan een brakke voeding hoe veel Wat is hij.
en wat voor vidkaart heb je ?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Volk
Mijn voeding is 450W

en ik gebruik atm nog die onboard GF 4 mx (Gebrek aan pleurie's)

Ik heb net ff mijn CPU voltage op 1.75 gezet en nu wordt proc 63 graden in prime (nog steeds stabiel na 20 tests :P )

Wat ik BTW ook raar vind is dat als ik de voltages heeeel iets omhoog gooi van mijn proc dat de temps omhoog vliegen.

Verwijderd

Ik denk dan toch dat je temperaturen iets te hoog worden op een gegeven moment. Zit je koeler goed vast? Want temperaturen van bijna 60 graden zijn toch niet helemaal normaal voor een proc die op standaard snelheid loopt.

• Volk
Mijn koeler zit goed vast en er zit voldoende (niet teveel) pasta tussen, wel de standaard koelpasta btw.

ik ga zo nog ff testen op lagere voltages

prime loopt nog steeds sus ik heb weer goede hoop.

CPu temp kan ook komen dat ik mijn CPU fan op 3300 RPM (vulcano11 AKA Chinook heli) heb staan en weinig Case fans 9moet ik nog ff fixen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

rfolkers schreef op 12 januari 2004 @ 14:54:
Mijn voeding is 450W

en ik gebruik atm nog die onboard GF 4 mx (Gebrek aan pleurie's)

Ik heb net ff mijn CPU voltage op 1.75 gezet en nu wordt proc 63 graden in prime (nog steeds stabiel na 20 tests :P )

Wat ik BTW ook raar vind is dat als ik de voltages heeeel iets omhoog gooi van mijn proc dat de temps omhoog vliegen.
Dit is niet raar, want je CPU verbruikt nu meer vermogen -> Genereert meer warmte...

Hint: P=U*I ;)

• Volk
Ik heb nu 1 uur en drie kwartier Prime95 gedraaid (nadat hij eerst na een dik uur een rekenfout had gemaakt) en loopt nog steeds goed. ik heb de Kast open en nu blijven de temps goed (56 graden).
Ik ga ff een paar casefans regelen zodat ik betere airflow heb.

@ThePerfectCell P=U*I wat was dat ook alweer
Vermogen is Spanning keer de stroomsterkte.

Wat moet ik dan vermenigvuldigen hoeveel ampere is mijn proccie dan?

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik geloof dat'ie die formule daar ff heeft neergezet om je duidelijk te maken dat't verhogen van de spanning het vermogen opvoert, en wel in een recht evenredig verband. Nu weet ik niet of dat bij een proc wel recht evenredig is, 't lijkt mij toch wel harder oplopen, maar waar het iig om gaat is dat je voltage de temperatuur GIGANTISCH beïnvloedt.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Volk
@Wormaap
Dat snap ik ook wel.
Ik wou alleen uitrekenen hoeveel vermogen mijn CPU trekt.

Dat het voltage de temps beinvloed snap ik ook wel.

Maar als ik 0.05 volt erbij gooi worden de temperaturen v/d proc wel in 1 keer erg hoog :'(

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:55

Shunt

Boe

om dat uit te rekenen zou je of moeten weten wat de weerstand is van je proc maar aangezien die altijd veranderd is dat haast niet te doen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Waarschijnlijk de Q-Tec PSU. Mijn XP1800+ liep ook al tijden stabiel op 170Mhz FSB. Tot ik op een dag vastlopers kreeg. Bleek de voedingsspanning ineens beroerd laag geworden te zijn.
Pagina: 1