Toon posts:

Project storage server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Fellow Tweakerts,

Graag zou ik jullie aandacht willen vragen voor het volgende project wat ik ga doen.
Ik wil graag een storage/file server opzetten van 1 TB dataspace in raid 5 met SATA schijven. Deze gegevens staan vast.

De server wordt gebruikt door 5 gebruikers die met vrij grote bestanden moeten werken 50 tot 350 Mb.
Backup doen we met een HP1000s NAS

Ik dacht zelf aan de volgende config :

- Opteron 146
- Tyan Tiger K8S
- Lian li PC71 /Aopen H700C
- Kingston VR 512 Mb registered x 2
- Enermax 651 AX 550 watt
- WD raptor 36.7 Gb SATA x 2 (sys HD raid 1)
- Maxtor diamond max 200 GB 6 x (data HD raid 5)
- LSI megaraid 150-6 raid controller
- netwerk onboard
- video onboard
- Nec1300A
Dit overgoten met een W2k3 server sausje en voila

Nu zit ik wat met de volgende dingen :

Ik zou ook kunnen kiezen voor 5 x de 250 GB maxtor versie is dit wel verstandig wat performance betreft?

En de algehele koeling van de kast, er zitten minimaal 7 schijven in die een aardige warmte kunnen produceren. Zou het bijvoorbeeld verstandiger zijn om alle schijven in een eigen koelbracket te plaatsen of enkele een bracket en voor de rest van de case hier en daar een xtra fan.
Of gewoon voor een hele ander case gaan kan ook natuurlijk.

Ik hoor het graag

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 12:55 . Reden: typo ]

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Als je niet op elke cent moet beknibbelen zou ik voor RAID 0+1 gaan, RAID 5 bespaart geld ten koste van performance, zeker als er een schijf besluit met vakantie te gaan.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed heb moet je met raid 0+1 minimaal 16 schijven hebben van 250 GB wil je 1 Tb halen (2 schijven voor raid 0 = 250 Gb) + (2 schijven voor raid 1 = 250Gb) x 4 = 16 schijven = 1 Tb

Dat betekent dat ik niet alleen meer schijven moet kopen maar ook (een) grotere controller(s)

Vind ik niet zo heel handig. Aan gezien ik weinig ervaring heb, zeg maar niks met het maken van raid arrays.

Vind je mening wel fijn maar is niet zo heel erg uitvoerbaar in dit geval.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 13:56 ]

• mvdejong

mvdejong

Zucht

[ Voor 96% gewijzigd door mvdejong op 12-01-2004 14:04 . Reden: Wanneer leer ik ooit dat het "edit" en "quote" knopje toch echt een paar jaar geleden van plaats zijn verruild ? ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• mvdejong

mvdejong

mvdejong schreef op 12 januari 2004 @ 14:02:
Nee, je maakt 4 mirror-paren van elk 2 * 250 GByte, en die stripe je tot 1 TByte, dus je hebt totaal 8 schijven nodig.

Maar, dit is echt zo'n topic van "ik schiet, jij schiet terug", zo komt er een mooie collectie van verschillende mogelijkheden tot stand, waar ook anderen wat aan hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al zei niet al te veel ervaring met raid opstellingen.

Zoals jij het uitlegt klopt het idd.

Mijn welgemeende excuses. Dan wordt het zeker iets om over na te denken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk eens op de site van BalusC naar zijn RAID uitleg ( http://balusc.xs4all.nl/ ) en naar RAID FAQ
Denk dat je dan al heel wat meer te weten komt. Overigens, als er 5 man op gaat zitten werkn in een bedijfsomgeving dan zou ik als ik jou was toch zeker voor merkapparatuur en voor SCSI gaan...dan heb je tenminste goede support.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-05 13:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 12:54:

Ik zou ook kunnen kiezen voor 5 x de 250 GB maxtor versie is dit wel verstandig wat performance betreft?
Als je de 250GB MaxLine II ipv DiamondMax Plus 9 neemt krijg je geloof ik meer garantie. Die MaxLine's worden door Maxtor geschikt geacht voor nearline storage applicaties en zouden betrouwbaarder moeten zijn dan de normale DMaxen (zie dit verhaal: reviews: Verslag van Maxtor Intelligent Drive Tour ).

Je moet geen hele geweldige prestaties verwachten in verhouding tot bijv. 10K SCSI RAID 5, maar ik dat het geen problemen zal hebben om voldoende prestaties te leveren voor jouw toepassing.
mvdejong schreef op 12 januari 2004 @ 13:22:
Als je niet op elke cent moet beknibbelen zou ik voor RAID 0+1 gaan, RAID 5 bespaart geld ten koste van performance, zeker als er een schijf besluit met vakantie te gaan.
Mijn ervaring is dat SCSI RAID 5 vrijwel net zo snel is als RAID 10. Bij Serial ATA is er wel een groot verschil tussen de prestaties in RAID 5 en RAID 10.

Zie ter illustratie de benchmarks onderaan plan: Testmateriaal gevonden voor SCSI RAID-vergelijking en de benchmarks in de Serial ATA RAID review op de frontpage.

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op 12 januari 2004 @ 14:46:
Kijk eens op de site van BalusC naar zijn RAID uitleg ( http://balusc.xs4all.nl/ ) en naar RAID FAQ
Denk dat je dan al heel wat meer te weten komt. Overigens, als er 5 man op gaat zitten werkn in een bedijfsomgeving dan zou ik als ik jou was toch zeker voor merkapparatuur en voor SCSI gaan...dan heb je tenminste goede support.
Ik had idd de RAID faq al eens vluchtig doorgelezen was heel verhelderend !

Wat we nu doen is de te bouwen server met een soort van colocatie mirroren op een NAS van HP. Zo hebben we altijd iets om op terug te vallen plus de eventuele benodigde support. Weliswaar niet in 1e instantie maar goed genoeg voor ons. Het is niet zo dat dit mission critical is. Neemt niet weg dat het gewoon goed moet werken.
De mensen werken ook niet direct op de server maar kopieren hun benodigde bestanden naar locaal en zullen ze daar bewerken en eventueel terug plaatsen.

Het zit zo we hebben er niet zo veel geld voor over, als we voor een merk/SCSI oplossing gaan zijn we zo 2,5 x zo veel kwijt. Nu blijven we onder de magische 10.000 euro grens.

Wat de insteek was van deze optie is om een goedkope maar toch goede oplossing te bieden voor de benodigde 1 TB. Met de huidige oplossing hoopte ik dit te bereiken en met de huidige antwoorden kan ik zeker verder.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 12:12 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een ander vraagje wat betreft de schijven en koeling.

In de gekozen kast zitten voldoende mogelijkheden voor een "normale" airflow te krijgen.
De kast komt ook te staan in een geconditioneerde ruimte.

Nu zitten er wat meer schijven in dan normaal, is het raadzaam om deze in een actief gekoelde bracket te plaatsen of op een andere manier deze schijven te koelen.
Pagina: 1