[OC] P4 vcore max en nog een klein vraagje

Pagina: 1
Acties:

• rezjeh
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 16:57
Ik heb sinds kerst een P4 2,6 GHz HT processortje en een Asus P4P800 mobotje, lekker mee aan het overklokken geweest :) Nu heb ik mijn vcore op 1,8 staan, draait superstabiel ook met prime en alles, maar nu is mijn vraag: is dat schadelijk hoog? of kan ik 'm nog verder zetten? Ik heb al uitgebreid gezocht op het forum en van alles gevonden over NSDS, maar dat heeft volgens mij meer te maken met oude cpu's.

Idle temp: 38 graden
Werk temp: 41 graden
Stress temp: 57 graden (3d max beetje hard laten werken ;))

Q-Fan control staat btw aan tegen het geluid, dus koeling kan harder draaien... dus dat zet ik zo weer uit, was even testje :)

CPU-z:
Afbeeldingslocatie: http://rezz.no-ip.com/oc/cpu-z.jpg

ram (2x512mb pc3200) draait 5:4, 2.5 - 4 - 4 - 8 op 2,65 V reference voltage

Mijn vragen samengevat:
- Tot hoe ver kan ik ongeveer met mijn vcore gaan, dus tot hoe ver is het veilig?
- Wat is de beperkende factor voor het verder overklokken van mijn computer, als iemand zo vriendelijk is dat op te merken :) vcore, ram, enz

Bij voorbaat dank, en ja voor de vcore heb ik al het hele forum af gezocht, en voor die tweede vraag raak ik beetje spoor bijster...

- rezjeh

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
1,8vcore is voor dagelijks gebruiker met luchtkoeling en waterkoeling redelijk hoog , meer bedoeld voor prometeia en andere phase change koelers. 1.7 zou ik aan houden of lager.

• rezjeh
Als ik vcore op 1.7 zet dan draait prime niet meer op 100%, fsb dus lager? of mssch wat aan ram doen?

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Ik had dat probleem ook met m'n 2.6C. Je moet maar net geluk hebben met je stepping. Ik had niet zoveel mzzl want ik haalde 3510mhz en niet hoger. Als je 3185mhz haalt stabiel zou ik er tevreden mee zijn, want volgens mij valt er niet echt veel meer uit die 2.6C te halen. Misschien door betere koeling , maar ik betwijfel het.

Ik hoor wel van meer mensen dat de 2.6C een minder OCbaar p4 model is, maar er zijn ook mensen die hebben hem wel erg hoog lopen. Je moet maar net geluk hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Av3ng3rtje op 12-01-2004 12:42 ]

Verwijderd

Met Intel P4's heb je last van NSDS boven 1.75V. Je proc kan dan opeens kapot gaan. Dit komt doordat de gates kapot gaan bij te hoog voltage. Bij Amd heb je dit niet omdat de gates daar sterker zijn. Voltage verlagen is dus de boodschap ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 12:46 ]

Verwijderd

Er is een reden waarom dat het Northwood Sudden Death Syndrome heet, het treet alleen op bij de Northwood's. Als het voltage hoger is als 1.75 kan je CPU binnen een paar dagen tot een paar weken spontaan kapot zijn. Het maakt niet uit hoe goed je koelt, ook de phase changers hadden er last van.

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
rezjeh schreef op 12 januari 2004 @ 12:33:
Als ik vcore op 1.7 zet dan draait prime niet meer op 100%, fsb dus lager? of mssch wat aan ram doen?
Hoezo niet meer op 100%? Hij geeft dan errors? Ik zou toch eens een lager voltage proberen. Mijn 2.6 komt tot 3.3GHz met het default voltage en dit is ook met stock cooling. Juist als ik hogere voltages gebruik dan wordt ie instabiel.

• rezjeh
Heel erg bedankt voor de reacties, ik ga meteen m'n vcore verlagen en maar testen en maar testen :)

Verwijderd

rezjeh schreef op 12 januari 2004 @ 13:14:
Heel erg bedankt voor de reacties, ik ga meteen m'n vcore verlagen en maar testen en maar testen :)
Oja tip om je CPU te testen, gebruik pifast (misschien doe je dat al) die is echt kritisch op OC gebied.
Hiermee heb ik ook de max. uit m`n systeem weten te halen

• rezjeh
Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 13:21:
[...]

Oja tip om je CPU te testen, gebruik pifast (misschien doe je dat al) die is echt kritisch op OC gebied.
Hiermee heb ik ook de max. uit m`n systeem weten te halen
ik deed het zelf altijd met prime, heb nu ook pifast gedownload :) bedankt, en ook nog is leuk om pi te berekenen op 10000000 decimalen :D

core nu 1,6 en stabiel :)

ram draait op 5:4, klein bijvraagje: hoe krijg ik die op 1:1, ben daar niet erg bekend mee

sisoft sandra mem benchmark draait wel 4889MB/s :) wel blijheid

edit:
sorry luiheid, dat van die ram heb ik al gevonden :) thx neway

[ Voor 7% gewijzigd door rezjeh op 12-01-2004 13:58 ]

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Jullie zeggen dat het schadelijk is voor een P4, maar is dat ook voor een AMD?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 12:44:
Met Intel P4's heb je last van NSDS boven 1.75V. Je proc kan dan opeens kapot gaan. Dit komt doordat de gates kapot gaan bij te hoog voltage. Bij Amd heb je dit niet omdat de gates daar sterker zijn. Voltage verlagen is dus de boodschap ;).
Nee dus ;)
Pagina: 1