Toon posts:

[Debian] Instabiele X server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Ik ben aan het stoeien geweest met m`n laptop en van alles geprobeerd om het te fixen, maar ik kom er niet uit. Daarom doe ik een beroep op jullie linux vaardigheden.Ik ben al een week ofzo aan het zoeken in GoT, google, manuals en ben al wel iets opgeschoten, maar nog niet genoeg.

Ik heb een X-server-xfree86 draaien op m`n laptop die heeft een Trident Microsystems 9660 video kaart 4 MB.Ik draai IceWM btw. Als ik op m`n laptop aan het werk ben is er niets aan de hand ook niet onder X, maar als ik even wegloop bij de laptop dan loopt ie na +- 5 min gewoon vast. Dit gebeur alleen als ik in X zit. Hij loopt zover vast dat ik met Ctrl Alt F1 etc en ctrl alt backspace er niet meer uitkom alleen met de uitknop. Ik had al in de messages gekeken /var/log/messages maar ik kon daar niets speciaals in vinden. Ik heb een bijna hetzelfde ervaring gehad met m`n andere linux bak maar dat was gauw opgelost door middel van een nieuwe Xserver te installeren S3 . Trident word gewoon ondersteunt in Xfree86 volgens de site. Zoals ik al zei : Hij loopt pas vast als ik niet bezig ben op de laptop.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22

Ryceck

Constants and Variables

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 10:36:
Hey mensen,

Ik ben aan het stoeien geweest met m`n laptop en van alles geprobeerd om het te fixen, maar ik kom er niet uit. Daarom doe ik een beroep op jullie linux vaardigheden.Ik ben al een week ofzo aan het zoeken in GoT, google, manuals en ben al wel iets opgeschoten, maar nog niet genoeg.

Ik heb een X-server-xfree86 draaien op m`n laptop die heeft een Trident Microsystems 9660 video kaart 4 MB.Ik draai IceWM btw. Als ik op m`n laptop aan het werk ben is er niets aan de hand ook niet onder X, maar als ik even wegloop bij de laptop dan loopt ie na +- 5 min gewoon vast. Dit gebeur alleen als ik in X zit. Hij loopt zover vast dat ik met Ctrl Alt F1 etc en ctrl alt backspace er niet meer uitkom alleen met de uitknop. Ik had al in de messages gekeken /var/log/messages maar ik kon daar niets speciaals in vinden. Ik heb een bijna hetzelfde ervaring gehad met m`n andere linux bak maar dat was gauw opgelost door middel van een nieuwe Xserver te installeren S3 . Trident word gewoon ondersteunt in Xfree86 volgens de site. Zoals ik al zei : Hij loopt pas vast als ik niet bezig ben op de laptop.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Misschien een probleem in je ACPI? probeert hij na 5 minuten je laptop (of een gedeelte hiervan) in sleepstand te brengen wat niet goed loopt ofzo...

Kijk in je kernel ff na wat er aan ACPI aanstaat e.d. en expirimenteer hier eens wat mee (sleep e.d. uitzetten)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het meerdere keren gehad dat het beeld zelf zwart was maar ook dat je nog kon zien waar ik mee bezig was. Maar het zou idd aan de sleepstand kunnen liggen. Ik heb er niet echt naar gekeken, omdat ik dacht dat 5 min wel erg kort was om dan al in de sleepstand te gaan. Maar waar moet ik precies kijken voor die ACPI als ik vragen mag? Moet ik dan kijken bij de menuconfig, zal wel niet. Maar ik ben niet echt een linux professional. Krijg op school voornamelijk Win2k, maar mijn interresse is erg gegroeid voor linux de laatste paar maandjes.

Ik heb al weer ff zitten zoeken. Ik kan nu niet bij m`n laptop die ligt thuis maar zou ik moeten kijken met dmesg ? Of zou mischien een patch helpen? ACPI is een project bij sourceforge. Maar er werd niets gezegd over dit probleem. Ohjah en als ie in sleep gaat terwijl ik alleen met de CLI zit. Dus zonder x dan heb ik helemaal geen problemen met terug komen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 11:18 ]

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22

Ryceck

Constants and Variables

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 10:59:
Ik heb het meerdere keren gehad dat het beeld zelf zwart was maar ook dat je nog kon zien waar ik mee bezig was. Maar het zou idd aan de sleepstand kunnen liggen. Ik heb er niet echt naar gekeken, omdat ik dacht dat 5 min wel erg kort was om dan al in de sleepstand te gaan. Maar waar moet ik precies kijken voor die ACPI als ik vragen mag? Moet ik dan kijken bij de menuconfig, zal wel niet. Maar ik ben niet echt een linux professional. Krijg op school voornamelijk Win2k, maar mijn interresse is erg gegroeid voor linux de laatste paar maandjes.
je zou s kunnen proberen een bootparameter mee te geven "acpi=off noacpi"

En ander in je make menuconfig van je kernel ff zoeken onder Power Management en daar ff wat klooien.
Daarna uiteraard opnieuw je kernel compilen
code:
1
2
3
4
5
make menuconfig
make dep clean (nit voor 2.6.x)
make bzImage modules modules_install
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/kernel-versie (uiteraard daar je eigen naampje invullen :))
ff je bootloader aanpassen dattie de "kernel-versie" opstart

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Of heb je een foute xscreensaver die problemen geeft met opengl?

Draait glgears wel goed?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb volgens mij geeneens een xscreensaver of het moet een default zijn van IceWM. En volgens mij heb ik geen opengl draaien. Ik kan het nu niet controleren zit op m`n stage vandaar. Maar ik heb ook geen id wat glgears zijn. Moet ik dat zien als gears/versnellingen.

Maar ik begrijp dus dat er voor de rest geen mensen zijn die hier eerder last van hebben gehad. Het heeft iets te maken met de tijd. In de /var/log/messages stond zoiets van cannot find xfs of xds het had te maken met de Xfonts. Ik zal vanav die regels wel CP-en.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch nog ff verder zitten snuffelen in GoT en daar vond ik dit bericht :
tricks om X stabieler te krijgen?

Hier hebben ze het over de Xfontserver. Zou dat de reden kunnen zijn dat hij opeens vastslaat? Of zou hij dan alleen uit X moeten gaan?

Verwijderd

dat lijkt me onwaarschijnlijk als ie na een bepaalde periode idlen vastslaat. dan is het eerder de screensaver of ACPI..

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
probeer iig eens je pc op starten met die bootparameters zoals hierboven. Dat is 9 van de 10 keer het probleem bij dat soort dingen.

Verwijderd

Topicstarter
En zo ook bij dit probleem,
iedereen thx voor het meedenken. Het was idd ACPI. Nu nog ff netjes uitzetten enzo in de kernel. Gewoon een vraagje, waarvoor is die ACPI precies.

Verwijderd

powersaving enzo... dus dat ie je monitor op stand-by zet of je harddisk ff laat uitrusten.. het heeft geloof ik nog veel meer features (had volgens mij ook iets te maken met soft off enzo) maar ik heb me er nooit in verdiept...

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
alsje lilo gebruikt kun je ook in je /etc/lilo.conf append="noacpi acpi=off" toevoegen bij je kernelentry, dan hoef je je kernel niet opnieuw te compilen.

Verwijderd

Topicstarter
goede tip, was namelijk net klaar met het compilen van een nieuwe kernel 2.4.23. dus niet zo erg veel behoefte om weer opnieuw te gaan compilen.
Pagina: 1