Toon posts:

Linux Terminal Server ipv Win2003 Terminal server?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met de search al wat gezoch voor linux terminal server. Maar ik wil er toch even wat dieper op ingaan. Vooral omdat win2003 Terminal server zeer goed werkt.

Weet iemand hier uit ervaring met welk type linux je op een net zon goede manier met terminal server kan werken als win2003? Het lijkt me namelijk wel grappig om eens te kijken hoe dat zit enzo.
Ik ben zelf compleet nieuw met Linux en wil het toch wel een kans geven.

Maar ik wil dus gewoon weten uit jullie ervaring welke hier het beste voor is. En wat je er dan misschien extra voor moet hebben. Als ik dat weet zoek ik het verder zelf wel uit.

Alvast bedankt!

ps: hoop dat er hier op tweakers een aantal mensen zijn die er ervaring mee hebben.

Verwijderd

http://www.ltsp.org - voor diskless clients
xdm/gdm/kdm - voor clients met al een OS erop

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 10:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx!

Site kende ik al maar toch bedankt!

Maar heb je zelf ervaring met dit programma en hoe vind je het werken?

Trouwens. Dit is voor clients als ik het goed lees. Moet je op de server zelf niets speciaals installeren? Bij windows is dat iig wel het geval.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 10:43 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, met VNC kan het wel ik weet alleen niet hoe dat gaat als er meerdere users inloggen :?

Alle proemn in n drek

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 19:02
Ik weet dat je gewoon remote kunt inloggen. Meerdere clients kunnen dat ook.
Dat zit gewoon in linux ingebouwd. Bij het starten kun je al naar 5-6 verschillende schermen gaan, waar users simultaan kunnen inloggen.

Dus via SSH kunnen gewoon meerdere clients simultaan inloggen.
Maar dan hebben ze alleen nog maar een shell (een zogenaamde DOS prompt).

Dus als je een grafische X wilt, dan moet je die ook installeren op je server. Voor zover ik weet kun je maar 1 X sessie starten. Dus ik weet niet of daar wel meerdere gebruikers gebruik van kunnen maken. Met een aanpassing zou dat wel lukken denk ik.
Wel kan dat grafische X over een netwerk worden gestuurd. Via bv. SSH kun je dan gewoon een X sessie starten en ermee doen, net zoals je gewoon achter dat beeldscherm zit. Daar was het ook speciaal voor bedoelt toen het werd ontworpen.

Misschien dat je nog wat meer vindt over "remote X". Bij linux is het niet echt terminal server.
Waar je wel op moet letten zijn de systeemeisen van je servertje :)

let the past be the past.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

X kent zelf al een dergelijk iets. het XDMCP protocol.
Het is hiermee mogelijk om een sessie te draaien op een server, terwijl de X output (oftewel de grafische zooi) te painten op je lokale X server. Houd dus in dat de clients een X server moeten draaien.

Dit werkt opzich erg goed, maar gebruikt wat meer recources op de server dan het RDP5.2 protocol van Windows server 2003.
Echter als je een stevige server hebt staan (dwz: snelle processor, en veel, veeel memory) dan kan xdmcp wel leuk zijn.

Het is iig niet zo duur(lees: gratis) als rdp/ica op basis van een windows server ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hmz het werkt dus iig wel redelijk als ik het zo hoor. Kzal er zo met mn stagebegeleider even overleggen of het goed is dat ik dat uit ga proberen.

Hebben jullie zelf ook een tip over welk gratis type linux ik kan gebruiken?
Redhat? Mandrake? ect..

:)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Maakt geen drol uit. Neem de distro die jij het beste kent.

Ik zal even kijken of ik nog kan vinden in welk topic ik dit een keer eerder heb gesproken.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:49

houthakker

Poehé

mmm, ik heb ook al eens met XDMCP gewerkt, werkt echt prima. Client was een P150 notebook met 32mb mem. Daarop was win95 geinstalleerd en Cygwin. Server was een PII 266 met 128mb mem, en Linux Redhat 8.0 Draaide als een trein!

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken dr nog helemaal geen. Dus ben een zogenaamde linux n00b :)
Heb heel vroeger wel eens mandrake geinstalleerd en dat leek qua uiterlijk wel redelijk op windows. Alleen mn pc trok het toen niet (p200mmx :P). Dus weet niet echt of het ook fijn werkte.

2 houthakker :

Mooi! Kzal dan eens kijken naar die RedHat :D

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 11:32 ]

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:23
Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 11:27:
Hmz het werkt dus iig wel redelijk als ik het zo hoor. Kzal er zo met mn stagebegeleider even overleggen of het goed is dat ik dat uit ga proberen.
Ligt er natuurlijk aan voor welke doeleinden het gebruikt moet gaan worden, dus welke applicaties komen er op te draaien.
Dj_Sonicx schreef op 12 januari 2004 @ 11:27 ook nog:
Hebben jullie zelf ook een tip over welk gratis type linux ik kan gebruiken?
Redhat? Mandrake? ect..
tja, daar hebben we een ander topic voor draaien ;)

/edit
ffs..ik begin traag te worden... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Tomaat op 12-01-2004 11:34 ]

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

CyberJ schreef op 06 november 2001 @ 08:43:
nee, het is mogelijk om een soort van X terminal sessie te starten op je windows bak, waarbij je de schermoutput van je linux bak op je scherm gepaint krijgt.

Dit gaat via het XDMCP protocol, en met behulp van een Xserver on der Windows.
Ik zelf gebruik Reflection X.

Standaard is het niet enables onder RedHat/ (of andere distro's) en zal je het moeten enabelen wil je het gaan gebruiken.

Dit doe je door in /etc/X11/xdm/Xaccess het # weg te halen voor * (Everyone can connect), of daar een IP adres/range in te kloppen om het dichter te zetten.

en in /etc/X11/xdm/xmd-config een poort nummer te specificeren, standaard is dit 177, maar default staat het op 0.
daarna X restarten (init 3 ; init 5)
en dan kan je kijken of het XDMCP protocol draait.
netstat -a
staat er ergens xdmcp tussen.

Opmerking:
xdmcp wil reverse resolven, dus zet je hostname in /etc/hosts of configureer je DNS server goed.

Veel succes..

gr
CJ

Verwijderd

Topicstarter
Thnx m8!

Denk dat ik hier wel ff mee aan de slag kan!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hou je er wel rekening mee dat er haast geen Windows programma's draaien onder Linux .. kan wel handig zijn :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Ghehe ja dacht ik ook pas later aan...
Mja twerkt verder wel fijn!!
En nieuwe dingen proberen is ook altijd wel leuk.

Verwijderd

http://k12ltsp.org/

Fedora Core 1 + LTSP...

Download iso 1 2 en 3...

Gewoon installen, zorg dat je X-Terminal client een PXE nic heeft (bv Intel) en
gaan met die banaan... Misschien dat je alleen in de lts.conf je video van "auto" op "vesa" moet zetten maar dit is echt plug 'n play...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bierkameel schreef op 12 januari 2004 @ 10:52:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, met VNC kan het wel ik weet alleen niet hoe dat gaat als er meerdere users inloggen :?
En omdat niemand anders antwoord geeft...

Linux kent de console niet zoals windows die kent. Bij windows is de console het grafische scherm dat aan je computer hangt. Bij UNIX (niet per see linux) kan het een terminal zijn die aan een seriele poort hangt, of zoals je meestal ziet de text console (want X is dat niet) op de monitor die aan de computer hangt.

UNIX is al sinds het begin der tijden multi-user. Daar is het voor gemaakt namelijk ;) Windows' multi-user functionaliteit (dus tegelijk inloggen en bezig zijn) is meer een soort add-on.

Om nu bij mijn punt te geraken. Bij windows is het zo dat vnc de grafische console overneemt. Maar bij UNIX kan dat niet, want die is er niet :) VNC in UNIX is eigenlijk gewoon een X server met wat extra functionaliteit. En net zoals je meerdere onafhankelijke X servers kunt draaien (probeer 't maar eens: startx -- :1 vanuit de textconsole), kun je ook meerdere onafhankelijke VNC servers draaien. Met meerdere onafhankelijke gebruikers die inloggen.

* CyBeR denkt dat dit overzichtelijk is maar weet eigenlijk wel beter.. ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 09:38

Ryceck

Constants and Variables

CyBeR schreef op 15 januari 2004 @ 16:45:
[...]

En omdat niemand anders antwoord geeft...

Linux kent de console niet zoals windows die kent. Bij windows is de console het grafische scherm dat aan je computer hangt. Bij UNIX (niet per see linux) kan het een terminal zijn die aan een seriele poort hangt, of zoals je meestal ziet de text console (want X is dat niet) op de monitor die aan de computer hangt.

UNIX is al sinds het begin der tijden multi-user. Daar is het voor gemaakt namelijk ;) Windows' multi-user functionaliteit (dus tegelijk inloggen en bezig zijn) is meer een soort add-on.

Om nu bij mijn punt te geraken. Bij windows is het zo dat vnc de grafische console overneemt. Maar bij UNIX kan dat niet, want die is er niet :) VNC in UNIX is eigenlijk gewoon een X server met wat extra functionaliteit. En net zoals je meerdere onafhankelijke X servers kunt draaien (probeer 't maar eens: startx -- :1 vanuit de textconsole), kun je ook meerdere onafhankelijke VNC servers draaien. Met meerdere onafhankelijke gebruikers die inloggen.

* CyBeR denkt dat dit overzichtelijk is maar weet eigenlijk wel beter.. ;)
Ik gebruik zelf de vncserver en ik kan met 1 user meerdere vnc-servers starten ja :)

vncserver -name test :1
vncserver -name test2 :2
vncserver -name test3 :3
vncserver -name testx :x

tot aan 99 gok ik want het display nummer is de laatste 2 cijfers van je port (59xx) :)

Tis allemaal mogelijk meej linux :)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Pagina: 1