Toon posts:

Speedtouch setup kan ethernet modem niet vinden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mensen ik heb een probleem met het installeren van ADSL thuis.

Wat gaat er mis:

- netwerkkaart met via tech chipset is goed ingestalleerd en geeft geen foutmeldingen
- zodra ik de speedtouch 510 ethernet modem van thompson aansluit op mijn pc begint op het modem het groene lampje te branden. Teken dat hij connectie heeft met de netwerkkaart volgens mij.
- Ik run de setup van de bijgeleverde kpn-adsl" cd-rom, hij gaat dan scannen of hij het modem in het netwerk kan vinden. Na een tijdje geeft hij aan dat hij het modem niet kan vinden en moet ik de setup afbreken.

Nu zit er op de "kpn-adsl" cd-rom draai heel netjes een probleem oplosser. Zodra ik deze opstart en mijn netwerkkaart test, kwam hij met de melding dat mijn netwerkkaart verkeerd stond ingesteld. (subnet stond niet goed zei die en het ip ook niet). Het programma vraag aan jou of hij voor jou de juiste instellingen moet instellen. Ik druk op ok, maar dan heeft ie een foutmelding dat het niet is gelukt. Dus ik probeer op een andere manier mijn subnet en ip wel goed te krijgen. Uiteindelijk is het gelukt. Subnet staat op 255.255.255.0 en ip op 10.0.0.0. Zodra ik de probleem oplosser dan weer opstart keurt hij idd mijn instellingen goed. maar gaat daarna niet verder op het moment dat tie de verbinding gaat maken met het modem. Ook deze zegt dat ie het modem niet kan vinden.

Wat heb ik verkeerd gedaan of wat gaat hier mis?

Verwijderd

als je nou 10.0.0.150 als ip adres neemt ??

dat was bij mij een keer de oplossing

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

10.0.0.0 lijkt me een wat moeilijk IP adres. Stel eens 10.0.0.1 of 10.0.0.150 (alles tussen de 1 en 254 behalve 138 lijkt me beter werken dan nul :P) ofzo in, en probeer eens of je dan de modem kan pingen?

Als dat lukt, probeer dan eens op de website http://10.0.0.138 kan komen? Als dat wel lukt, dan is er iets vaags aan de hand, maar is er geen man overboord. Je kan dan gewoon handmatig de modeminstellingen goed zetten door het bestandje adslvankpntelecom_NAT.ini in de modem te laden (via die web interface) en vervolgens je username en password in te stellen en vervolgens je eigen TCP/IP van je netwerkkaart weer volledig op automatisch te zetten (OF met een vast ip en 10.0.0.138 als standaard gateway en voorkeurs DNS server ingesteld, dat is uiteindelijk hetzelfde).

Ze hoofdstuk "macintosh" in het boekje hoe dat gaat. Kom je niet op die website maar kan je de modem wel pingen, dan is er OF iets mis met je IE, of met je modem of met je netwerk. Die modem kan je resetten (pagina 46 boekje), in IE kan je kijken of er niet een proxy staat en als het dan nog niet werkt, dan zou je je netwerkkaart eens opnieuw kunnen installeren of de snelheid wat lager (10mbit/half duplex) kunnen instellen...

Als je de modem uberhaupt niet kan pingen en je eigen netwerkkaart's ip wel, heb je hem overigens gewoon niet goed aangesloten en is het logisch dat de setup niets vindt >:).

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 12-01-2004 10:03 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens proberen of ik het ip-adres op de door jullie opgegeven ipadressen kan zetten. Ook zal ik eens kijken of ik het modem wel kan pingen, dat had ik nl nog niet geprobeerd.

Wat ik wel vreemd vind is dat je het ip en subnet van de netwerkkaart niet kan laten instellen door bv ipconfig /renew of door de probleem oplosser van de KPN adsl cd-rom.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 17:16

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 10:11:
Ik zal eens proberen of ik het ip-adres op de door jullie opgegeven ipadressen kan zetten. Ook zal ik eens kijken of ik het modem wel kan pingen, dat had ik nl nog niet geprobeerd.

Wat ik wel vreemd vind is dat je het ip en subnet van de netwerkkaart niet kan laten instellen door bv ipconfig /renew of door de probleem oplosser van de KPN adsl cd-rom.
Staat je netwerkkaart wel ingesteld voor een dynamisch ip-adres? FF doen, eventueel ip-adres renewen en dan die wizard draaien.
Heb je nog een firewall aan staan? Die willen ook wel eens roet in het eten gooien...

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
pas geleden bij een klant gehad, kreeg dat cdtje niet aan de praat, hij kon die speedtouch niet vinden, bleek later dat de firewall aanstond en die stond pakketjes te blocken :P

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:34
je subnet moet toch 255.0.0.0 zijn

57696520646974206c65657374206973206e657264

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, 255.255.255.0 werkt ook prima, dan stel je het netwerk wat "kleiner" in en dat is thuis altijd prima, 255.0.0.0 is als je 10.X.Y.Z als IP adressen wil gaan gebruiken, de modem snapt alleen 10.0.0.X, dus is 255.255.255.0 een logischer subnet :). Als je de modem geconfigureerd hebt, zal de DHCP server je ook 255.255.255.0 toekennen :).
richardkraal schreef op 12 januari 2004 @ 10:14:
pas geleden bij een klant gehad, kreeg dat cdtje niet aan de praat, hij kon die speedtouch niet vinden, bleek later dat de firewall aanstond en die stond pakketjes te blocken :P
Klopt, kan het ook veroorzaken, maar dat meldt die wizzard zelf al dus ik neem aan dat dat al gecontroleerd is :).

[ Voor 38% gewijzigd door JvS op 12-01-2004 10:22 ]

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:06

Oceria

I've been in between....

Als er een hub of een switch tussen de speedtouch en de PC staat kan de wizzard je modem ook niet vinden.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Verwijderd

Oceria schreef op 12 januari 2004 @ 10:37:
Als er een hub of een switch tussen de speedtouch en de PC staat kan de wizzard je modem ook niet vinden.
dat is onzin.

Ik heb mijn speedtouch op een switch welke geuplinked is naar een andere switch waar me pc aan hangt.

De eerste keer dat ik hem aansluitte zat mijn pc in de 192.168.0 range en toch kon de setup mijn speedtouch zonder problemen vinden (zal dan ook wel geen tcp hiervoor gebruiken :P)

Daarna zijn de instellinkjes van me pc aangepast en internetten maar
ralpje schreef op 12 januari 2004 @ 10:13:
[...]
Heb je nog een firewall aan staan? Die willen ook wel eens roet in het eten gooien...
Dit lijkt me een logischere verklaring :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 10:54 ]

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:09
Dit probleem heb ik ongeveer het zelfde gehad (mochten de boven genoemde suggesties niet werken).

Ik had eerst m'n Speedtouch aan gesloten via een <insert vaag merk naam here>-netwerkkaart en toen ik em via een 3Com kaart aansluitte werkte het ineens wel. :?

Ik snap ook niet waarom, maar misschien is dat voor jou ook de oplossing. :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zoals ik al zei, is het geen "man over boord" als de setup de modem niet vindt, als je via de explorer op die modempagina kan komen, dan kan je alles instellen wat je maar wil :).

Verwijderd

Topicstarter
Firewall kan het probleem niet zijn, want die heb ik gister uitgezet. Het een en ander heeft wel met de netwerkkaart te maken lijkt me, want bij mij zelf (het probleem doet zich voor bij mijn ouders) ging de setup in 1 keer goed.

Ik snap niet waarom de netwerkkaart zich niet laat aanpassen door bv de probleemoplosser van KPN. Als ik hem op automatisch heb staan blijft ie keihard op 192.x.y.z staan en als subnet 255.255.0.0. Ik moet echt via de instellingen van het lannetwerk heb keihard op 10.0.0.X en subnet 255.255.255.0 zetten, dan pas wil hij daarop gaan staan. Wat kan daar de reden zijn, een goedkope Netwerkkaart?

Verwijderd

mwa, ik weet niet in hoeverre ip instellingen van doen hebben met de driver van een netwerkkaart, maar je zou eens een andere (nieuwe) driver kunnen proberen...

wellicht is er een generieke driver te vinden voor je kaartje.. zoals bijvoorbeeld realtek (ok, jij hebt via, maar is maar voorbeeld) en anders probeer je ander kaartje, zo'n ding kost nix meer tegenwoordig

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 07:53
Ik heb hier hetzelfde probleem gehad. Bleek achteraf dat de DHCP server in de SpeedTouch niet aanstond (dit hoort toch zeker het geval te zijn bij een nieuw modem??). Ik heb toen - zoals in dit topic al meerdere malen is voorgesteld, het IP adres van mijn computer handmatig op 10.0.0.150/255.255.255.0 gezet. Daarna firewall op computer helemaal uitgeschakeld en de installatie CD gedraaid. Werkte als een speer.

Verwijderd

Topicstarter
Okee even kort samenvattend:

Het probleem kan zich in 3tal dingen voordoen:

- de kabel
- de netwerkkaart
- het speedtouch modem

Kabel is gemakkelijk te controleren zal ik vanavond even doen. LAN instellingen kan ik vanavond wijzigen en kijken of hij dan het modem wel vindt. Zo niet dan probeer ik een andere netwerkkaart. Maar omdat hij wel op het modem aangeeft dat er een netwerk is lijkt het me stug dat dat ding kapot is. Het lijkt wel alsof hij geen DHCP server heeft.

Ik zal vanavond ook even proberen het modem te resetten mocht het allemaal niet lukken. Nou ja ik probeer het vanavond en post hier morgen of vanavond mijn bevindingen.

Als iemand nog voorstellen heeft of ik concludeer iets niet goed, dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor de moeite die jullie al hebben gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 13:49 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjax schreef op 12 januari 2004 @ 11:58:
Ik heb hier hetzelfde probleem gehad. Bleek achteraf dat de DHCP server in de SpeedTouch niet aanstond (dit hoort toch zeker het geval te zijn bij een nieuw modem??).
Nee, pas als je een NAT.ini inlaadt, is het een router en heeft-ie DHCP... Anders staat de modem op "bridging" met foute VPI/VCI instellingen en zonder username en password, dus krijg je geen IP adres toegewezen, want er valt niets te bridgen :).
Het probleem kan zich in 3tal dingen voordoen:

- de kabel
- de netwerkkaart
- het speedtouch modem
- Het TCP/IP protocol :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 12-01-2004 15:36 ]

Verwijderd

Als je een firewall hebt...Probeer die dan eens uit te zetten

Verwijderd

Topicstarter
Nou het werkt jongens! Klasse super bedankt, zonder jullie had ik het niet kunnen oplossen. Wat heb ik gedaan:

Allereerst heb ik de kabel vervangen. Mijn firewall kwam gelijk met de melding dat er een nieuw netwerk was gevonden. Toen heb ik de instellingen van het netwerk op ip 10.0.0.150 gezet en de subnet laten staan op 255.255.255.0. Toen heb ik de setup gerund. Wederom werd het modem niet gevonden. Ik de probleem oplosser van KPN opgestart. Deze kwam met de melding dat mij ip en subnet meldingen goed stond en dat ik mijn modem kon testen. Waar dit de vorige keer verkeerd ging, ging dit nu wel goed. Maar de setup kon het modem nog steeds niet vinden op het netwerk.

Dus ik proberen te pingen naar 10.0.0.138. Dat lukte! Toen heb ik via de webinterface 10.0.0.138 proberen te verbinden. Ook dat lukte! Dus toen heb ik net als JvS al had aangegeven de ini file handmatig in het modem gezet. Toen username en wachtwoord ingevoerd en het werkte als een trein!!

Later nog eens de oude kabel geprobeerd, maar dan kon ik geen enkele website mee opvragen. Kaduk dus. Verders vind ik het nog steeds vreemd dat het modem niet werd gedetecteerd en dat ik handmatig de lan instellingen op 10.0.0.150 moest zetten. Op het moment van schrijven realiseer ik me dat ik dit niet heb getest met de firewall UIT. Stom kan een reden zijn dus.

Anyway het belangrijkste is dat het prima werkt. Bij deze wil ik jullie allemaal bedanken voor de tips en de hulp. Super! IK hoor nog graag jullie reacties.

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb hier precies hetzelfde probleem.

- Geen firewall
- WEL een ping naar 10.0.0.138
- GEEN webinterface (k krijg een pop-upje van IE dat hij de site niet kan vinden) dus niet dat hij zegt: Deze pagina kan niet worden gevonden)

er zit een Sweex netwerkkaartje in.
en t erge is, op de laptop die erlangs staat werkt hij wel gewoon naar behoren.
btw het is windows 98

Gratje
Pagina: 1