Toon posts:

[EDO DIMM] Dubble sided als single sided

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Is het mogelijk om dubble sided ram te gebruiken als single sided, mits natuurlijk een halvering in grootte?

Ik heb hier een Kingston KTC2254/128 (= 128 MB EDO ram 168pins 50ns ECC non-buffered), en die heeft 18 chipjes aan zich hangen (van het type Hyundai GM71V65803CT-5).

Nu is het probleem dat de (scsi) kaart waar de dimm opmoet slechts overweg kan met single sided modules. Dus ik vroeg me af of het mogelijk is paar connecties/chips te onderbreken/demonteren om zo tot een single sided 64MB dimm te komen? (trial & error is geen optie :)

Op internet/seach is hier niet echt veel over te vinden -- op een pinbeschrijving van de dimm na; maar ik wil het natuurlijk eerst 99% zeker weten eer ik connecties begin door te snijden ofzo....

Thx,
unidog

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Je wandelt al lang genoeg rond op GoT om te weten dat je niet je naam onder iedere topic hoeft te zetten :z

Allereerst de vraag wat die SCSI kaart doet als je hem er toch instopt. Het lijkt mij erg waarschijnlik dat hij alleen maar 64MB gaat gebruiken maar dat alles verder werkt.

Ik heb daarnaast nog nooit gehoord van het 'bewerken' van een DS DIMM om het SS te maken. Lijkt me erg raar en zeker in dit geval, waar je hoogst exotisch geheugen hebt wat behoorlijk wat waard is (ik ben bijna 18 maanden bezig geweest om een 64MB 168p 3.3V EDO DIMM te vinden voor een bedrag dat ik kon betalen), lijkt het me meer voor de hand liggend om te proberen te ruilen- er zijn weinig mensen die niet hun 64MB DIMM willen ruilen voor een 128MB DIMM helaas ben ik er een van, ik moet om andere redenen specifiek 64MB hebben en mijn reep is bovendien non-ECC

Misschien is het niet overbodig om te vermelden om wat voor SCSI kaart het hier gaat...

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 12-01-2004 04:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Wel, het gaat hier over een Dell Perc2/QC scsi raid kaart (wat eigenlijk een Adaptec AAC-364 kaart is). Deze kaart heeft een add-on module waarop het ram/cache en een batterij zit, zodat deze in geval van defect kan verstoken worden op een andere kaart.

Kaart werkt niet zonder die module, dus het ram is echt wel nodig. (Geeft anders vrij snel fout-melding bij het POSTen van de kaart)

Met ram, krijg ik bij het opstarten het volgende:
Waiting for Array Controller #0 to start...
Fatal Error: Controller kernel self test failed
<<Press any key to continue>>

Array Controller not started
Controller Post Operation failed
Self-test> EARLY SELFTEST: Passed
... nog wat tests die lukken
Self-test> SDRAM: Passed
Self-test> DIMM: Failed

*** Error: Self-test failed
Component: DIMM Controller cache memory
Test: DIMM needs to be single bank
Het gaat hier nu wel over single 'bank', maar in de FAQ over ram op got heb ik gelezen dat 'bank' soms als synoniem gebruikt wordt voor 'sided', en gezien de context lijkt me dit hier het geval.

Via dell ben ik er achter gekomen dat de kaart het volgende ram nodig heeft:
9379D DIMM,16,50N,2X72,2K,ECC,168
0479D DIMM,32,50N,4X72,4K,ECC,168
9961E DIMM,64,50N,8X72,4K,ECC,168
1479D DIMM,128,50N,16X72,4K,ECC,168
(Meer heb ik niet losgekregen, aangezien ze blijkbaar het product-id ruim voldoende vinden :)

Aangezien die modules nogal veel kosten ben ik op zoek gegaan naar identieke (*kuch*) modules, en ben ik uiteindelijk bij die Kingston KTC2254/128 in 50ns uitvoering terecht gekomen...

Dus moest het mogelijk zijn om dubble sided om te vormen naar single sided zou ik dit maar al te graag doen. Qua prijs viel ie al bij al wel mee, dus liever wat meer voor een 64MB betalen, dan geen ram te hebben :)

Ruilen is natuurlijk ook een optie; maar de vraag is hoeveel mensen hier geinteresseerd zullen in zijn, aangezien die 168pins edo enkel gebruikt werden in pentium pro systemen afaik...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 15:59:
[...]

Ruilen is natuurlijk ook een optie; maar de vraag is hoeveel mensen hier geinteresseerd zullen in zijn, aangezien die 168pins edo enkel gebruikt werden in pentium pro systemen afaik...
Veel kom je ze idd niet tegen, maar juist iemand met een PPro systeem zal zonder meer een 64MB DIMM voor een 128MB willen verruilen. Enige reden dat ik het niet wil is dat ik het wil gebruiken om te benchen op systemen die vaak een cacheable limit van 64MB hebben. Als je dan 128MB erin steekt en onder DOS (die bovenin het geheugen laadt) gaat benchen, keldert de performance omdat iig het OS niet meer gecached is. Bij PPro is dat geen issue (de oudste revisie kan tot 512MB cachen, alle anderen tot 4GB).

Deze DIMMs kunnen zonder meer op LX/BX moederborden, nagenoeg alles wat een 168p 3.3V DIMM slot heeft trekt ze, muv latere Via chipsets om een of andere duistere reden

Dus een kleine doelgroep, maar wel eentje waar zo goed als 95% wil ruilen :P

Dat is een stuk een eleganter dan een wat obscure mod...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Het is het proberen waard :) dus zal het eens op die manier proberen.