PC crasht met default FSB

Pagina: 1
Acties:

• AngryAngel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-04 22:42

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
Ik heb een probleem dat ik al 2 jaar heb. Ik hoopte dat met een upgrade opgelost zou worden maar helaas.
Ik had tot voor kort deze config:

AMD XP 1800+
ASUS A7V133 raid
512 mb sdram
Ati radeon 64 mb ddr vivo

mijn pc kon toen niet op 133 mhz fsb lopen. Als hij dat wel deed dan crashde hij met een inspanning (kje). ik dacht altijd dat het aan de mobo lag

Nu heb ik een upgrade gedaan
ik heb nu:
AMD XP 1800+
MSI KT6-Delta LSR
512 mb DDR 400mhz Kingston
Ati Radeon 9600 XT

dus de proc is nog hetzelfde. Nu zette ik de mobo weer op 133 mhz fsb. en hij crashed weer met een inspanning. Op 100 mhz fsb loopt hij wel stabiel maar op 133mhz hangt hij gewoon steeds.

Kan dit aan de proc liggen?
de temp is op 133 mhz fsb 60 graden en op 100 mhz fsb 55 graden.

ik denk dat ik maar weer ga sparen voor ook ee nieuwe proc.
of weet iemand een oplossing voor dit probleem?

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan van alles zijn. Eerste verdachte is BIOS settings (hoe staan de mem/AGP/PCI dividers?), tweede is je voeding. Probeer eens wat met deze tips:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Oslik blyat! Oslik!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 17:37

makje

Professioneel prutser

Als die processor idle (dus niet na een inspanning, maar bijv. gewoon in Windows zonder wat te doen) al 60 graden is dan wordt hij tijdens intensiever gebruik misschien wel zo warm dat hij eruit klapt/fouten in de berekening gaat maken.

Wat aan je koeling gaan doen lijkt mij dus sowieso een goed idee daar continue 60 graden (of hoger) toch wel erg hoog is.

Krijg je met een betere koeling die proc nog steeds niet op 133Mhz FSB dan ligt het misschien aan de proc die niet goed (meer) zou kunnen zijn. In dat geval zou je een nieuwe processor kunnen overwegen.

[ Voor 5% gewijzigd door makje op 12-01-2004 04:11 ]

9800x3d

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
De voeding moet geen probleem zijn ik heb een topower voding 400 Watt.

ik heb ongeveer elke bios settign nagekeken en de meest stabiele settings gekozen, maar het helpt niet, alle dividers staan allemaal op auto.

windows draait hij wel, maar tijdens een spel bv klapt hij eruit. Of als overnet een download aan het completen is.

Er zit een behoorlijke cooler op tot xp 2600+ zou hij moeten kunnen coolen.

60 graden heb ik uit de bios monitor gehaald.

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

• makje

makje

Professioneel prutser

Maar als jij in je BIOS kijkt en je ziet daar een temperatuur van 60 graden staan dan betekent dat dat de idle waarde 60 graden is. Na een stevig spel of een flinke hoeveelheid renderen ofzow is je temperatuur waarschijnlijk veel (?) hoger.

Dat jouw koeler gecertificeerd is tot 2600+ geloof ik best, maar als je temps zo hoog zijn als je nu aangeeft dan heb je daar niets aan ;) Misschien heb je de koeler dan niet helemaal goed bevestigd zodat hij de warmte van de processor niet goed weg kan voeren. Een andere mogelijkheid is dat je kast temperatuur verschrikkelijk hoog is doordat je niet genoeg ventilatie in je kast hebt. Dan zou de processorkoeler nog steeds niet z'n warmte kwijt kunnen.

Kijk voor tips over koeling etc. anders ook even in de FAQ van DOC

Dat je voeding verkocht wordt als een 400 Watt wil niet alles zeggen. Ik ken dat merk niet, maar een C-merk voeding van 400 WAtt kan best slechtere waardes afgeven dan een A-merk 300 Watt. Of misschien heb je toevallig net een rot exemplaar. Dit is wat Dion_b bedoelde met dat je de waardes van je voeding even moet uitlezen en posten. Vooral de 5v en de 12v zijn interessant, in principe mogen ze niet meer dan 5% afwijken.

De waardes van je voeding en de temperatuur van je pc kun je aflezen in de BIOS of met een programmaatje als Speedfan of Motherboard Monitor. Dit laatste programmatje is wel zo handig omdat je hiermee dus ook je temperaturen kunt aflezen tijdens intensief gebruik van je processor, bijv. direct na 3dMark of tijdens wat stresstesten.

9800x3d

Verwijderd

een 2600+ kan een Barton en een TB-B zijn, die 1800+ kan een palomino, TB-A en een TB-B zijn al die types hebben een andere warmteontwikkeling, een barton wordt bijvoorbeeld minder warm dan een TB-B

Verwijderd

wat is je spanning op V-core ?

ik heb gelijke problemen gehad , probeer op 1.7V - bij mij alle problemen opgelost

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
topower is een goede voeding, gekocht ook toen ik bij computerland werkte. Was daar een a-merk voeding. De voltage levels zijn ook allemaal goed. Mij core staat op auto voltage. Ik zal het morgen eens proberen.

Verwijderd

AngryAngel schreef op 13 januari 2004 @ 00:06:
topower is een goede voeding, gekocht ook toen ik bij computerland werkte. Was daar een a-merk voeding. De voltage levels zijn ook allemaal goed. Mij core staat op auto voltage. Ik zal het morgen eens proberen.
daar gaat het om , standaard auto voltage is te laag voor je cpu , staat mogelijk op 1.5-1.6 , probeer op 1.7 V en kijk of de problemen over zijn

Verwijderd

Een palamino wordt veel heter dan een thouroughbred of een barton. Een 1800+ van 2 jaar terug is een palamino. Zet het voltage eens op 1.7 en als dat niet helpt zul je toch een betere koeling of een andere proc moeten kopen.
Ik heb zelf een 2100+ palamino wat zo'n beetje de heetste proc is die amd ooit gemaakt heeft. Heb mijn voltage ook op 1.7 gezet en toen bleef die stabiel. Voorheen had ik hem onderklokt naar een 1800+ omdat ie anders bij volle belasting na 10 minuten crashte.

Verwijderd

Als je je cooler al zo lang gebruikt, denk er dan eens aan om je heatsink even schoon te blazen, als daar namelijk veel stof in zit kan dat de koeleigenschappen van je koeler ZEER nadelig beinvloeden...

Vcore omhoog moet niet nodig zijn maar het is wel nuttig om het te proberen.... Succes iig

• makje

makje

Professioneel prutser

Een palomino loopt standaard op 1,75v en volgens de TS zou hij daar nu dus al op moeten lopen.

De enige 2 redenen waarom er een probleem zou kunnen zijn met het core-voltage zijn:
-De voeding is toch niet helemaal puik en de waardes zijn wat lager dan zou moeten. (dat weten wij echter niet, de TS post daarover geen info)
-De processor wordt zo warm dat er wat meer juice nodig is om toch te blijven werken. Dit volgens hetzelfde principe als het truukje dat je kunt gebruiken bij het overklokken. (zie event. weer de FAQ van DOC als je niet weet wat ik bedoel)

Het nadeel van een hogere vcore is natuurlijk dat het zou kunnen zijn dat de temperaturen dan nog verder oplopen terwijl die al hoog zijn en misschien zelfs het probleem al veroorzaken. Het is het proberen echter wel waard :)

9800x3d

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
mijn core voltage was inderdaad 1.750 , ik heb hem nu op 1.850 gezet en fsb weer terug op 133.
ik zal eens een gamepje spelen en kijken of hij vast slaat.

mijn kast is op dit moment helemaal open (net nieuwe onderdelen) dus genoeg ventilatie. aanwezig denk ik zo.

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
ik heb een game gespeeld en hij sloeg weer vast op 133mhz

de temp was voordat ik de fsb en voltage omhoog schroefde 48 graden core en 39 systeem.

na crash meteen weer in bios gekeken temp coer was 60 graden en temp systeem 48 graden.

Verwijderd

haal je cpu koeler er vanaf en blaas eens tegen de heatsink aan.... waarschijnlijk (imo) komt daar heeeeel veel stof uit en dat ver******* de warmteafvoer van je koeler....

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
1.85v is wel erg veel je kan het in veel kleinere stapjes doen.

zet je kast eens open en test dan, loopt ie dan niet vast? Zet er desnoods een tafelventilator bij, zo kan je testen of het je temp is waardoor die vastloopt, of dat er iets hardwarematig (of bios instellingen fout zit).

Een systeem temp van 48 graden is ook wel errug hoog!! 8)7

Overigens moet auto vcore instellingen gewoon goed werken, het moederbord ziet zelf wel welke processor (en core) er geïnstalleerd zit. Maar handmatig op 1.75v zetten kan ook (als het een palomino core is dan)

Verwijderd

Waarom draai je de vcore omhoog ipv omlaag. Als het probleem je temp is dan is omlaag toch de manier om de temp ook omlaag te krijgen ! ! ! Zet hem nu eens op 1.7, dan verlaag je de temperatuur terwijl je toch binnen de officiele marge blijft.
Omhoog doe je alleen als je aan het oveklokken bent en je cpu niet genoeg power krijgt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 12:01 ]

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
de koeler is er pas uitgeweest, had hem al helemaal schook gemaakt.
de kast staat ook al open zoals ik al eerder had gezegd

omlaag? dat kan ook, maar dan levert de cpu toch niet genoeg power meer standaard?

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:13

4VAlien

Intarweb!

het gaat om de warmte ontwikkeling, net als met overklokken heb je ook een zekere marge om te onderklokken. Minder voltage = minder warmte.

Verwijderd

makje schreef op 12 januari 2004 @ 04:08:
Als die processor idle (dus niet na een inspanning, maar bijv. gewoon in Windows zonder wat te doen) al 60 graden is dan wordt hij tijdens intensiever gebruik misschien wel zo warm dat hij eruit klapt/fouten in de berekening gaat maken.

Wat aan je koeling gaan doen lijkt mij dus sowieso een goed idee daar continue 60 graden (of hoger) toch wel erg hoog is.

Krijg je met een betere koeling die proc nog steeds niet op 133Mhz FSB dan ligt het misschien aan de proc die niet goed (meer) zou kunnen zijn. In dat geval zou je een nieuwe processor kunnen overwegen.
Vaak klopt de info op je scherm helemaal niet, je kunt beter even voelen of het koel element echt warm word. Vaak niet het geval.. terwijl de bios gewoon aangeeft 60...64 graden..

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Om zeker te weten dat t aan de temperatuur ligt doe je t volgende:
Download een temp monitor client (bijvoorbeeld Motherboard Manager5).
Je weet wat de tempwaardes in t bios zijn, vergelijk deze even met MBM.

Download nu een }:O of een soortgelijk programma (www.distributed.net bijvoorbeeld).
Even installeren en draaien. Kijk eens tot hoever de temperatuur oploopt en op welk punt de PC vasthangt.
Herhaal dit een paar keer; en als het rond dezelfde temperatuur gebeurt weet je de oorzaak.

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
ik heb de voltage verlaagt van 1.750 naar 1.675.
hij loot vooralsnog stabiel
heeeft in iedegeval een stress-test doorstaan waarom hij normaal crashde dadelijk een langere test.
het werkt in ieder geval al wel zeker beter.

• AngryAngel

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Topicstarter
helaas .

ik probeerde need for speed underground, en hij crashed weer.

er zat vooruitgang in, maar niet genoeg, kan voltage nog lager?
of moet ik nieuwe cooler of proc aanschaffen?

Verwijderd

Voltage kan zeker nog lager maar dan val je buiten de standaard marge. Hoeft geen probleem te zijn maar kan wel. Kwestie van uitproberen (in kleine stapjes!).

Probeer eerst 1.7 eens. Kan namelijk ook zijn dat ie te weinig heeft met 1.675. Het verschil lijkt weinig maar is veel voor de proc.

Je kunt natuurlijk ook je fsb iets terugdraaien in je bios (125 of zo) en kijken of die combinatie wel stabiel loopt. Je vcore dichtdraaien kost geen performance maar je fsb wel, maar dat wist je waarschijnlijk wel.
Pagina: 1