PC boot pas op correcte snelheid na opwarmen op 1100MHz

Pagina: 1
Acties:

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ongeveer een weekje geleden heb ik de kabels van mijn PSU gesleeved. Toen ik de stekkertjes er weer aan vast had gemaakt en de boel had aangesloten bleek dat ik een grote fout had gemaakt; floppy connectors verkeerd om, wat resulteerde in een rookpluim uit m'n HD en een floppydrive die naar de eeuwige jachtvelden is. |:( De HD werkte gelukkig nog. _/-\o_

Het probleem is echter dat m'n PC sindsdien niet meer door de post komt als ik wil opstarten als ie koud is. Insert indrukken resulteert in booten op 1100MHz. Als ik dan de bios inga en vervolgens reboot werkt alles echter perfect. :?
Ook als ik em uitzet en een paar minuten later weer aanzet lijkt alles normaal te functioneren.

De voltages wijken niet meer dan 0,1V af, dus mijn voeding verdenk ik niet.
Verder kan ik uren achter elkaar zonder problemen Prime draaien.

Waar kan dit aan liggen? Op zich is het niet heel erg ofzo, maar toch vind ik het vervelend om telkens dit ritueel te moeten uitvoeren.

Koekie?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Cold boot problemen zijn meestal te wijten aan de voeding. Soms aan het mobo. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Topicstarter
Thnx BalusC :)

Dit staat er in de FAQ:
Problemen bij 'koude start'? Mogelijke oorzaken/oplossingen:
Gare/ontoereikende voeding.
Niet-geaarde voeding.
VCore iets verhogen.
AthlonXP: voltage bruggen verbinden, zodat de CPU direct met een verhoogde VCore opstart.
AthlonXP/Pentium4: 4pins ATX 12V stekkertje gebruiken
Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan is veelal het mobo gewoonweg gaar.
Hiermee kom ik helaas niet echt heel veel verder, dus dan zou mijn moederbord 'gaar' moeten zijn :(
Met die conclusie wil ik geen genoegen nemen, aangezien het systeem , als het eenmaal draait 100% stabiel is. Ik heb helaas niet de beschikking over een andere Athlon XP en een andere voeding om daarmee te testen en zo het moederbord uit te sluiten.

Op de default settings (1467MHz) treedt het ook op, maar niet altijd. Een te lage Vcore lijkt me dus onwaarschijnlijk. Bruggen op de CPU verbinden om hier zeker van te zijn is niet iets wat ik graag wil doen.

Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag. Tot die tijd zal ik wel dagelijks het bevengenoemde opstartritueel uitvoeren :/

Koekie?

Verwijderd

je zult toch een gokje moeten wagen....kijk je voltages eens na....

verder zou ik toch een andere voeding proberen.

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11-2025
heb je ook al een cmos reset geprobeert?

De lucht die uit je voeding komt, is die warm?
temp van je processor op 1100 en 1466 MHz
ATX connector op mobo zit goed vast? (goede pinout waarschijnlijk wel, anders start hij gewoon niet op)
Ook al eens je kabels nagekeken als er nergens ook maar de mogenlijkheid is op een kleine kortsluiting
verbruik v/d hdd een nameten (staat op je hdd van hoeveel mA hij verbruikt op 12V en 5V en . Nameten kan je met een multimeter)

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-08 11:05
Heb je het al geprobeerd met een andere voeding en zonder randapparatuur. Dat is de enige manier om vast te stellen of het je voeding wel of niet is.

• tvleeuwen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 14:42
aangezien als je eenmaal je pc opgestart hebt goed blijft lopen zou ik proberen om je bios up te date? mischien is er wel iets in de bios beschadigd dat die zo reageert
suc6

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Topicstarter
heb je ook al een cmos reset geprobeert?

De lucht die uit je voeding komt, is die warm?
temp van je processor op 1100 en 1466 MHz
ATX connector op mobo zit goed vast? (goede pinout waarschijnlijk wel, anders start hij gewoon niet op)
Ook al eens je kabels nagekeken als er nergens ook maar de mogenlijkheid is op een kleine kortsluiting
verbruik v/d hdd een nameten (staat op je hdd van hoeveel mA hij verbruikt op 12V en 5V en . Nameten kan je met een multimeter)
CMOS reset heb ik geprobeerd uiteraard.
Uit de voeding komt warme lucht, maar dat is nooit anders geweest ;)
Temps op 1100 en 1467 MHz zijn onder de 33 graden op 1,6V (default voltage).
Op 2500MHz @ 1,825V is dat zo'n 39 graden.

Ik denk dat er inderdaad ergens een kortsluiting oid optreedt, maar dan niet in mijn kabels, dat zou ik wel merken aan de brandlucht en rookwolken die dan uit m'n pc zouden moeten komen :9
Eerder iets op m'n mobo dus, hoogstwaarschijnlijk een onderdeel wat voor de spanning op de CPU zorgt bij het booten. Als de pc eenmaal draait zijn alle voltages stabiel. Ik zou echter niet weten waar ik in hemelsnaam zou moeten meten op m'n mobo en welke waarden normaal zijn.

Vanmiddag gaf mijn Radeon 9800 de melding dat de externe powerkabel (floppyconnector) niet aangesloten was. Op reset gedrukt en het probleem was weg :?

De geïntegreerde netwerkkaart is er eergisteren, na zo'n 30 pogingen om op te starten, ook mee gekapt. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er een verband is. Strax even een ander netwerkkaartje testen en een andere voeding testen.
aangezien als je eenmaal je pc opgestart hebt goed blijft lopen zou ik proberen om je bios up te date? mischien is er wel iets in de bios beschadigd dat die zo reageert
suc6
Dan zou CMOS toch een checksum error moeten geven?

Koekie?

• tvleeuwen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 14:42
Je kan het natuurlijk altijd proberen niet geprobeert is altijd mis.
Haal dan de nieuwste bios op van je moederbord.
Pagina: 1