Volume: Gentoo, kernel 2.6, Alsa en SIS7012

Pagina: 1
Acties:

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 12:34

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Gentoo geinstalleerd vanaf stage 1, met 2.6 kernel en gnome2.4. Alles draait lekker, behalve het geluid (SIS7012 onboard, op een Asrock k7s8x).
In de 2.6 kernel alsa ingebakken, niet als modules.

alsa-utils alsaplayer geinstalleerd.

Met de settings die ik nu heb krijg ik geluid uit de geluidskaart met:
- $ aplay pop.wav'
- Met alsaplayer kan ik een mp3 afspelen.

Wat echter niet kan:
- met 'aplay blablalblab.wav' en in alsaplayer een mp3 tegelijk afspelen
- ik kan ALLEEN in alsaplayer het volume regelen, dus niet met het gnome volume appllet in een panel, en niet met de gnome volume control, en OOK niet met alsamixer...

Ik zie door de bomen het bos inmiddels niet meer, hoop dat iemand me in de goede weg kan sturen....

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Waarschijnlijk is het probleem opgelost als je ze als modules compileert. Die tip heb ik ergens gelezen, en schijnt het probleem op te lossen.

Probeer het eens.

Leven is meervoud van lef

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Ik heb ook die kaart onboard zitten, en het probleem had ik ook, terwijl ik wel modules had. Het probleem is volgens mij dat je met een niet-standaard apparaat moet mixen, dus PCM, ipv master.

Het is ongetwijfeld aan te passen, maar ik heb ervoor gekozen om voor 9 euro op de HCC een vergelijkbare geluidskaart te kopen met een andere chip, en dat werkt wel.

Heb je niet veel aan, maar ik hoop dat ik je in de goede richting duw met dat PCM.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

emerge aumix

rc-update add aumix default

als ik het goed begrijp dat je niet kan mixen... ( bij reboot word alles weer gemute)

als je bedoelt dat je geen 2 geluiden tegelijk kan afspelen:

je geluidskaart ondersteund het niet, je moet softwarematig gaan mixen (arts in kde bijvoorbeeld)

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 12:34

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Hmm ja, allemaal lastiger dan ik dacht... Ik denk dat ik m'n sounblaster er maar ingooi.

Ik ben overigens nu wel zover dat ik in allerlei progs wel het volume kan aanpassen (Totem, Alsaplayer, XMMS), maar dus nog steeds niet met de gnome mixer, en het volume appletje op m'n panel.

Soundblaster it is. Toch jammer.

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:19

Niek

f.k.a. The_Surfer

klokop schreef op 11 januari 2004 @ 23:27:
(...)
Wat echter niet kan:
- met 'aplay blablalblab.wav' en in alsaplayer een mp3 tegelijk afspelen
Je moet _of_ een soundcard hebben die hardware mixing heeft (en ALSA die dat ondersteund), _of_ je moet software mixing aanzetten (werkt niet met OSS emu, alleen met apps die direct naar ALSA outputten). Kleine tip (save as /etc/asound.conf, via82xx aanpassen in je kaart):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
pcm.via82xx {
  type hw
  card 0
}

pcm.mixer {
  type dmix
  ipc_key 1234
  slave {
    pcm "via82xx"
    period_time 100000
  }
}

pcm.!default {
  type plug
  slave.pcm "mixer"
}
- ik kan ALLEEN in alsaplayer het volume regelen, dus niet met het gnome volume appllet in een panel, en niet met de gnome volume control, en OOK niet met alsamixer...
Je moet OSS support meecompilen. Of je gebruikt een volume applet die ALSA ondersteund.
edit:
Hmm, het werkt ook niet in alsamixer zeg je. Ik zou toch proberen OSS emu aan te zetten en nog eens proberen, dan zou alles moeten werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Niek op 12-01-2004 19:28 ]

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Pagina: 1