[VHS-capturen] Heeft S-Video zin en hoe gaat het werken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 570 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41287

Topicstarter
Laatst heeft de vader van mijn vriendin bij Informatique een nieuwe PC met een Pinnacle capture-kaart (Pinnacle Studio Deluxe 8 ) gekocht. Deze kaart heeft een breakout-box met composite en S-video aansluitingen (In/Out). Er zijn diverse bandjes die gecaptured moeten worden zoals Digital 8 (firewire) en Hi-8 (S-Video, als ik correct ben). We zijn echter begonnen met de grootste uitdaging: Capturen van 20 oude standaard VHS-banden die nodig aan digitalisering toe zijn (van zijn eerste camera).

Enfin, eerst zijn we met composite aan de slag gegaan, omdat de video ook iets van 20 jaar oud is en dus alleen met Scartbox >> Composite werkt. Het is op zich een fluitje van een cent en het resultaat is aardig, maar toch gaat er bij het capturen kwaliteit verloren en dat is onacceptabel omdat de dvd's uiteindelijk als substituut voor de vhs-banden moeten gaan fungeren (in ieder geval voor weer een tijdje).

We wilden het dus via een S-video kabel gaan proberen in de hoop dat er minder aan kwaliteit verloren gaat. Via Scartbox >> S-Videokabel kregen we echter zowel via de oude video als mijn nieuwere low-end (dus geen S-video-out) alleen het bekende zwart-wit beeld... Zover ik gelezen heb (maar daar zijn zoveel tegenstrijdige verhalen over) ondersteunen beide VCR's dus simpelweg niet het weergeven via een S-videokabel. Composite via mijn nieuwere Video ziet er trouwens ook niet veel beter uit dan via de video van de pa van mijn vriendin.

Het regelen van een high-end VCR met een echte S-video aansluiting lijkt mij dan de enige oplossing om er qua kwaliteit het beste uit te halen en gewoon met kleur te kunnen capturen. Kunnen jullie bevestigen of dit inderdaad echt gaat werken en of het zin heeft (is het beter dan composite) ?

Bovendien vroeg ik mij af of S-videokabels via een Scart-box gebruiken uberhaupt wel zin had, want in principe ben je dan toch gewoon via composite aan het werken ?

(By the way we hebben dus meerdere VCR's / kabels / Scartconvertors gebruikt om een defect aan de bekabeling uit te sluiten.)

PC-specs (ik post alleen even de basis specs)

MSI 865PE Neo 2 mobo
Intel Pentium 4 3ghz cpu
MSI Geforce FX 5600 265mb
2 x Maxtor Diamondmax plus (8mb) S-ATA
Pinnacle Studio Deluxe

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 41287 op 12-01-2004 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het meest waarschijnlijk zijn de kwaliteits problemen die je ziet gewoon de oorzaak van de slechte bron. (Oude vhs banden)

S-video via een scartbox is 'echte' svideo. De s-video uitgang van de scart box hangt aan de 2 pennen van de scart connector die daar voor bedoeld zijn. 1 van die pennen is tevens composiet uit. De ander (voor de kleuren) is meen ik gedeeld met rood van de rgb. Je zal met s-video v.s. composiet hooguit wat winst behalen in het kleuren domein. Iets helderder. Ruis e.d. raak je er helaas niet mee kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als je ruis kwijt wilt raken zal je een wat duurdere recorder moeten nemen. Zelf heb ik voor dat doel een JVC s-vhs recorder aangeschaft. Deze nieuwe series bevatten digi pure, die het beeld intern digitaal wat oplappen. Er is inderdaad minder ruis. Ik neem alles op via s-video, en het ziet er zo goed uit dat ik geen filters achteraf meer nodig heb.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je zou hoogstens kunnen redeneren dat de kwaliteit met S-video niet NOG slechter wordt dan het al is, in tegenstelling tot composite. Maar dat verschil zal hem alleen in de kabel zitten, de opname kwaliteit van de band was nml al VHS en niet S-VHS.

Het ligt er dus een beetje aan of je het het waard vindt om de kwaliteit niet nog verder achteruit te laten lopen, maar zo te horen vind je dat wel.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 09:23

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Mijn ervaring is dat er nauwelijks verschil is tussen het capturen van een signaal via composite en svideo. Te weinig om het echt te kunnen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-06 13:59

Xymox

Determinism rulez !

Ik begrijp uit de begin-post dat er ook Digital8 bandjes gebruikt worden, dus dat je een Digital8 camera hebt. De beste manier om analoge signalen om te zetten naar je PC is gebruik maken van de analoge capture mogelijkheid van de D8 camera. Het analoge signaal wordt dan door de camera naar DV formaat gecaptured (op tape).

Je moet echter wel controleren of je D8 camera ANALOG IN ondersteund. Meestal als je camera DV IN heeft dan kan deze ook ANALOG IN. Kan je camera dat niet, dan kan je dmv speciale kabels en software (op internet te vinden) je camera DV / ANALOG IN enabled maken.

Heb je dit wel, dan een kabel tussen VHS en camcorder (SCART -> camcorder), VHS aanzetten en camcorder record zetten en voila !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het meest waarschijnlijk zijn de kwaliteits problemen die je ziet gewoon de oorzaak van de slechte bron. (Oude vhs banden)
De banden zijn weliswaar oud, maar zien er nog heel erg goed uit als we ze afspelen; vandaar dat het kwaliteitsverlies ook wat opviel...
Maar dat verschil zal hem alleen in de kabel zitten, de opname kwaliteit van de band was nml al VHS en niet S-VHS
Klopt, maar er is veel aangelegen om dit gewoon zo goed te doen als het kan, dus als het al een klein beetje scheelt, zijn wij blij !
Je moet echter wel controleren of je D8 camera ANALOG IN ondersteund. Meestal als je camera DV IN heeft dan kan deze ook ANALOG IN. Kan je camera dat niet, dan kan je dmv speciale kabels en software (op internet te vinden) je camera DV / ANALOG IN enabled maken.
Zal wel niet zo zijn i.v.m invoerrechten ed. en aan de camera rotzooien doen we liever niet. Desalniettemin ga ik het zeker even nakijken of de cam toevallig WEL een analog-in heeft... :)

Het feit dat we met Scartbox >> SVHS zwart-wit hadden; heeft dat ook met de kwaliteiten van de VCR te maken, of zou dat sowieso op geen enkele VCR zonder S-video-aansluiting werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66035

Je moet eens proberen om een adapter (verloopstuk) zien te krijgen die van S VHS naar Composite gaat maar dan een S vhs plug met 8 pinnen, dit heb ik bij mij ook gedaan en dit werkt goed, nu heb ik ook kleur op de tv die geen Svhs ingang heeft

Bij mij zat deze adapter bij de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

plankie schreef op 12 januari 2004 @ 06:58:
Mijn ervaring is dat er nauwelijks verschil is tussen het capturen van een signaal via composite en svideo. Te weinig om het echt te kunnen zien
Dan capture jij zeker via je videokaart. Ik capture via een externe Canopus encoder, en daar zie ik wel degelijk groot verschil tussen composiet en s-video. Dus, als het effe kan moet je altijd via s-video capturen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29226

Het feit dat we met Scartbox >> SVHS zwart-wit hadden; heeft dat ook met de kwaliteiten van de VCR te maken, of zou dat sowieso op geen enkele VCR zonder S-video-aansluiting werken ?
Hier ben ik ook nieuwsgierig naar. Volgens mij is het zo dat scart gewoon geen aansluiting heeft voor het pennetje van de kleuren in s-video. Wie kan dit verifieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103482

Hoi,

Dat er met de omzetting van svideo --> scart of andersom z/w-beeld is in plaats van kleur heeft volgens mij enkel te maken met de bedrading in de scartkabel. Ik heb namelijk hetzelfde probleem.

een voorbeeldje om dit uit te leggen:

Als ik van mijn dvd-speler naar mijn pc ga met svideo (aan weerszijden) dan heb ik prima kleuren beeld. gebruik ik echter de scart-naar-svideo-omvormer dan heb ik zwart/wit beeld. Gebruik ik van mijn dvd-speler naar mijn tv scart/scart dan heb ik prima kleuren beeld. Gebruik ik dan echter de omvormer van svideo naar scart voor dvd naar tv dan heb ik zwart/wit beeld.

Dit ligt enkel en alleen aan de bedrading in die (goedkope) omvormer. Het is gewoon niet anders te verklaren. Volgens mij worden niet alle signalen van de svideo naar de scart (juist) verbonden.

Ik moet nog juist uitzoeken hoe dit zit, maar we werken er aan.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103482

nogmaals ikke :+ ,

kijk eens op deze site (hier verteld men dat diegene die zulke kabels/convertors verkoopt in europa idioten zijn......leuk toch....... :'( )

http://www.svideo.com/svideoscart.html

Ok, so you've connected your laptop's S-Video-out to your television with a SCART adapter that you purchased from some idiot and you're getting a black and white signal? Too bad you purchased a SCART adapter with an s-video jack. A SCART connector only supports composite video and connecting an s-video cable to the "s-video" jack of a SCART connector will result in a black and white signal. So, how do you get a colour signal? You either go out and buy another television or get our exclusive "S-Video to SCART" adapter that provides you with a colour signal.

Our "S-Video to SCART" adapter gives you colour and works with PAL and NTSC video formats and it includes the cables pictured. It's better than any "PC/DVD SCART Converters" sold in Europe that only provide a black/white signal and there's no need for you to spend more money on an S-Video TV.

huilen met de pet op in europa dus....... :X

Wat mij echter verbaasd is dat geen van al deze verkopers (idi*ten) weet dat dit niet werkt..... echt droevig......en dat noemt zich dan speciaalzaken....... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:51

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Anoniem: 103482 schreef op 22 januari 2004 @ 10:06:

huilen met de pet op in europa dus....... :X

Wat mij echter verbaasd is dat geen van al deze verkopers (idi*ten) weet dat dit niet werkt..... echt droevig......en dat noemt zich dan speciaalzaken....... 8)7
In europa verkopen ze allemaal troep, maar onze svhs - scart converter doet het wel? Klinkt als klare onzin in mijn oren. Het hangt er maar net vanaf WAT VOOR converter je koopt. Dit is gewoon gare verkooppraat. Ik heb hier in nederland ook wel converters gezien de het wel doen. Je krijgt vaak svhs naar composiet converting.

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 22-01-2004 10:21 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 04-07 19:44
sterker nog ik heb hier op mijn JVC SVHS recoder achterop een scart => svideo plug zitten (en ook nog 3 tulpstekkertjes voor composite en geluid) waarmee ik capture met mijn DC10+.
Het ligt gewoon aan de bedrading in de videorecorder. Volgens mij is Svideo later in de SCART-standaard erbij gehacked, omdat RGB-scart niet echt aangeslagen is in europa. (nu wel een beetje sinds de DVD)

Ik heb vaker van die goedkope scart-adapters (3 - 10 gulden prijsklasse) in handen gehad die zo bagger gesoldeerd waren dat bij de minste of geringste draai aan de Svideo-plug die kabeltjes losschoten. Mijn adapter heb ik dan ook opnieuw gesoldeerd en gelijk volgespoten met lijm, want die Svideo-connector zit verder niet vast in de behuizing.

Met mijn JVC-recorder heb ik wel gezien dat wanneer ik composite als voorkeur instel ik meteen zwartwit op de Svideo-lijn krijg.

Wanneer je echt de kleuren nog wat strakker wilt krijgen, dan zou ik echt voor een Svideo recorder gaan.
Vergelijk het maar met een goede heldere foto (svideo) waarvan elke kleur (R, G, B) elk afzonderlijk verschillend geblurred is (composite)

Ik heb met mijn DC10+ ook ervaren dat er met beroerde bandsnelheid (oudere banden) bij composite meer lost-frames optreden, dan wanneer ik Svideo gebruik.
Een ander probleem waar ik tegenaan loop (vermoed dat het of aan de DC10-XP-drivers ligt of aan mijn SVHSrecorder) is dat ik een storing van 3.75 MHz door de opname heen zie, wanneer ik Svideo gebruik (uitgerekend door #storingspixels per lijn te tellen en te delen door 64 us) en dit met name door vrij intens rood of blauw. Ik heb hier geen last van als ik het rechtstreeks opneem van de uitzending.
Ik denk erover om hiervoor een virtualdub-filter te schrijven, aangezien ik bang ben dat een analoog filter te veel zal verwijderen.

Maar goed, dat kan dus een exemplarisch probleem bij mij zijn, maar het is dus ook mogelijk dat dit veroorzaakt kan worden door de VHS-techniek.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26642

Gewoon altijd s-video gebruiken, Composiet zit vol met kleurschifting.
Als je bv op ondertitels let kan je dat goed zien.
Als ik capture via mn canopus dv storm2 dan ziet een composiet signaal er echt niet uit.
Stelling: composiet is voor amateurs :*) :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 103482 schreef op 22 januari 2004 @ 10:06:

kijk eens op deze site (hier verteld men dat diegene die zulke kabels/convertors verkoopt in europa idioten zijn......leuk toch....... :'( )

http://www.svideo.com/svideoscart.html
Ja, dat stukje had ik inmiddels ook al gelezen; ben je mooi klaar mee :)
Maar ik denk dat ik ga proberen ergens zo een hig-end VCR met S-Video-out te lenen om al het gedonder te omzeilen en het meteen goed te doen; dat lijkt me de beste weg om te bewandelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Scart <-> Scart naar je TV dan gaat de tv zelf een signaaltje kiezen. Als de tv het ondersteund RGB.

Probleem met de scart to svhs is dat de dvd speler gewoon niet de shvs pennen heeft aangesloten. Overbodig immers omdat er al een apparte svhs aansluiting opzit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104695

Anoniem: 103482 schreef op 22 januari 2004 @ 09:54:
Hoi,

Dat er met de omzetting van svideo --> scart of andersom z/w-beeld is in plaats van kleur heeft volgens mij enkel te maken met de bedrading in de scartkabel. Ik heb namelijk hetzelfde probleem.

een voorbeeldje om dit uit te leggen:

Als ik van mijn dvd-speler naar mijn pc ga met svideo (aan weerszijden) dan heb ik prima kleuren beeld. gebruik ik echter de scart-naar-svideo-omvormer dan heb ik zwart/wit beeld. Gebruik ik van mijn dvd-speler naar mijn tv scart/scart dan heb ik prima kleuren beeld. Gebruik ik dan echter de omvormer van svideo naar scart voor dvd naar tv dan heb ik zwart/wit beeld.

Dit ligt enkel en alleen aan de bedrading in die (goedkope) omvormer. Het is gewoon niet anders te verklaren. Volgens mij worden niet alle signalen van de svideo naar de scart (juist) verbonden.

Ik moet nog juist uitzoeken hoe dit zit, maar we werken er aan.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bericht voor SVID
Ik heb hetzelfde probleem en heb zo'n adaptor'uit elkaar gehaald en er waren,maar 2 draden van de S-Video ingang door verbonden,ik weet alleen niet welke draden ik er bij moet trekken.
Wil je me eventueel op de hoogte houden
Jan
devries266@zonnet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
@Jolige jantje: Je posts zijn niet duidelijk. iets quoten zonder buiten die quote te schrijven is erg onoverzichtelijk.

Maar goed, ik begrijp dat je een bagger-adapter hebt, want die svideo aansluiting moet toch echt 4 (minstens 3, wanneer je de beide grounds verbonden hebt) pinnen aangesloten hebben.

de pinbezetting van de scart-stekker
de pinbezetting van de Svideo stekker

Als je nu zwartwit-beeld krijgt op de svideo -aansluiting, dan is in elk geval de luminantie doorverbonden.

scart -pin 13 & 15 geven de kleur informatie weer (chrominantie)
scart-pin 20 & 17 geven de limunantie weer.

dus pin 20 op de scart naar pin 3 van de svideo stekker
dus pin 15 op de scart naar pin 4 van de svideo stekker
dus pin 17 op de scart naar pin 1 van de svideo stekker
dus pin 13 op de scart naar pin 2 van de svideo stekker

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor TD-er

Ik wilde mijn zelfgemaakte videobestanden uit het verleden op CD of DVD zetten.(Alles analoog)
Daarom kocht ik bij Mycom de "Pinnacle Studio DC 10 Plus" PCI kaart.
Deze heeft alleen een S-Video ingang.
Het probleem was dat ik via de videocamera aangesloten door middel van een S-Videokabel prima beeld in kleur kreeg,maar met de videospeler (verschillende recorders uit geprobeerd)met een scartadaptor alleen zwart-witbeelden kreeg.
Ik gebruik WinXP
Wie weet een oplossing?
devries266@zonnet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ik heb zelf de DC10+ en ik weet met 100% zekerheid te zeggen dat die zowel Svideo als composite in en out ondersteund.
je kunt ook beter niet onder elke post je emailadres zetten, wanneer je wilt dat mensen je kunnen mailen, dan kun je beter je mailadres in je profile zetten. (prefs bovenaan deze pagina)
het klinkt alsof jouw videorecorder gewoon geen svideo-signaal weergeeft.
Alleen de wat betere videorecorders bieden die mogelijkheid.
Ik zou dus gewoon proberen via composite te capturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 104695 schreef op 05 februari 2004 @ 10:30:
Voor TD-er

Ik wilde mijn zelfgemaakte videobestanden uit het verleden op CD of DVD zetten.(Alles analoog)
Daarom kocht ik bij Mycom de "Pinnacle Studio DC 10 Plus" PCI kaart.
Deze heeft alleen een S-Video ingang.
Het probleem was dat ik via de videocamera aangesloten door middel van een S-Videokabel prima beeld in kleur kreeg,maar met de videospeler (verschillende recorders uit geprobeerd)met een scartadaptor alleen zwart-witbeelden kreeg.
Ik gebruik WinXP
Wie weet een oplossing?
devries266@zonnet.nl
Die vraag is nu precies de essentie van dit topic; dus neem de informatie mee die hier gegeven wordt en blijf dit topic net zoals ik volgen... :)
Pagina: 1