[Promise]HD en CD traag

Pagina: 1
Acties:

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02:41
Ik heb een Gigabyte mobo met daarop een Promise 20276 RAID/ATA133 controller.

Ik heb 2 hd's op IDE1 aangesloten en 2 cd spelers op IDE2 aangesloten en 2 HD's met 1 kabel op de Promise controller, ingesteld als ATA133.

Nu merk ik sinds ik dat heb veranderd, dat me systeem veel meer laad en doet dan voorheen.
Ik had eerst de 2 cd spelers (brander + dvd speler) op de Promise controller aangesloten, alleen dat werkte traag met het branden van een cd. (niet 1 op 1, maar vanaf HD)Ook liep het systeem vaak vast als ik de brander wou gebruiken.
Volgens de FAQ is het ook niet aan te raden om er cd-speler etc op aan te sluiten, dus ik veranderen.

Nu worden de 2 HD's (2x Maxtor 80gb) op de Promise controller herkent als SCSI device schijven, net zoals de cd spelers herkent werden als SCSI. Maar dit komt volgens de FAQ ook wel vaker voor.

Nu wil ik ergens de DMA functie checken of die aanstaat :?, maar dat wil moeilijk als die schijven als SCSI worden herkend :'(

En kan ik die HD's niet laten herkennen als normale ATA schijven, en niet als SCSI. :?

Ik heb gezocht (en ben veel topics tegengekomen die aardig in de buurt komen, maar niet specifiek of oplossend voor mijn probleem) en al diverse drivers (oa van Gigabyte site) geprobeerd, maar niks verhelpt dit tragere gebeuren. Ik heb Intel Appl. Accel. en Intel INF drivers geinstalleerd, alsmede Windows 2000 Pro SP4.

De performance van zowel de cd-spelers als de HD's vallen me dus tegen als die zijn aangesloten op de ATA133 Promise controller, een probleem ergens :?

Any :?

p.s. De brander (nu aangesloten op een onboard IDE) werkt nu wel naar behoren, zonder lag stootjes of traagheden.

[ Voor 35% gewijzigd door Hoyden op 11-01-2004 23:09 ]