Toon posts:

Netwerk werkt niet naar behoren.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds eergister een Switch aangeschaft omdat ie toch maar 2 tientjes was bij Gistron, en dat er nog wel bij kon ;)

Het gaat dus om deze switch: http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13560

Alleen deze switch heeft dus blijkbaar geen line-in, wat mijn Hub (10mbit, vandaar vernieuwing) wel heeft.
Dus als ik alles aansluit op de switch kan ik geen verbinding krijgen met internet.
Intern werkt het netwerk wel perfect, maar het modem is niet te bereiken.

Ik heb dit netwerk heel lang geleden aangelegd, en ik weet niet meer of de kabel van het modem naar de hub crossed of gewoon straight is.
Kan het daaraan liggen? Of ligt het aan het feit dat het modem als Router staat ingesteld ipv als Bridge?
Dat laatste kan ik nu niet uit proberen, omdat er anders 5 mensen erg boos op me worden >:) anders had ik het wel gedaan.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

Willem2

Ω is futile

Je oude router had een uplink, je nieuwe niet.
Dus probeer:

Check wat voor kabel je modem nu heeft. Is dat crosslink, dat moet je hem nu met straight aansluiten of andersom.

50% kans! :)

Sommige modems willen nl. cross, andere straight. In combinatie met of zonder uplink heb je dus een andere UTP kabel nodig.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Verwijderd

Waarschijnlijk is bovenstaande onzin. Een 8-poorts switch zonder uplink is in 99,999% van de gevallen auto MDI/MDI-X. Een cross- of straightkabel zou dus niets uit moeten maken.

Verwijderd

De modem naar switch kan gewoon straight zijn, die gebruik ik tenminste altijd.
Als ik zo de handleiding bekijk (slechts één A4-tje), dan is poort 1 de poort waar de modemkabel in zou moeten zitten.

Als dat niet werkt is het zonde van de 2 tientjes ;)

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

Willem2

Ω is futile

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 23:04:
Waarschijnlijk is bovenstaande onzin. Een 8-poorts switch zonder uplink is in 99,999% van de gevallen auto MDI/MDI-X. Een cross- of straightkabel zou dus niets uit moeten maken.
ja joh? kewl! leermomentje! :)

[edit]

you are 100% correct; uit de manual:

Ports 8 x UTP/STP Auto-MDIX ports

[ Voor 13% gewijzigd door Willem2 op 11-01-2004 23:14 ]

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Verwijderd

poort 1 is toch altijd de uplink, bij mijn hubs wel in het ieder geval.

• HurrI
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 15:04

HurrI

No fear... I is here

Het verschil tussen een uplink (of line-in zoals de TS het noemt) poort en een gewone switch/hu poort is dat het een gecrosste poort is. Dus als je 2 hubs/switches aan elkaar wilt knopen die beide geen uplink poort hebt zal dat moeten gebeuren met een crosslink kabel tussen 2 willekeurige poorten.

Als 1 van de apparaten een uplink poort heef kunnen de apparaten gekoppeld worden dmv een straight (normale) kabel. De kabel moet dan wel in de ene crosslink poort zitten.

Indien beide apparaten beschikken over een uplink poort zijn er nog meer mogelijkheden. Tussen de 2 uplink poorten moet een crosscable, tussen 1 vd uplink en een normale poort moet een straigth en het kan ook nog steeds op de eerst genoemde manier: tussen 2 normale poorten met een crosscable.

Suc9!

If it's just us, it seems like an awful waste of space

Verwijderd

Dit is geen moderne switch maar een hub die verschillende snelheden aankan, deze zijn meestal niet auto MDI/MDX.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 23:22:
Dit is geen moderne switch maar een hub die verschillende snelheden aankan, deze zijn meestal niet auto MDI/MDX.
Het staat er wat stom, dat ben ik met je eens, maar het is wel degelijk een switch :) Als je even verder kijkt op de site wordt het wel duidelijker gemaakt.

Het is een 8-poorts Auto MDI/MDI-X Switch :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, heb zojuist geprobeerd de kabel vanaf het modem in poort 1 2 en 8 te stoppen, en alleen mijn kabel aan te sluiten, maar het werkt niet.
Ik kan het modem niet eens pingen.

Het ligt denk ik aan de kabel van het modem naar de switch.
Morgen ga ik die kabel crossed maken..

Verwijderd

Topicstarter
HurrI schreef op 11 januari 2004 @ 23:16:
Het verschil tussen een uplink (of line-in zoals de TS het noemt) poort en een gewone switch/hu poort is dat het een gecrosste poort is. Dus als je 2 hubs/switches aan elkaar wilt knopen die beide geen uplink poort hebt zal dat moeten gebeuren met een crosslink kabel tussen 2 willekeurige poorten.

Als 1 van de apparaten een uplink poort heef kunnen de apparaten gekoppeld worden dmv een straight (normale) kabel. De kabel moet dan wel in de ene crosslink poort zitten.

Indien beide apparaten beschikken over een uplink poort zijn er nog meer mogelijkheden. Tussen de 2 uplink poorten moet een crosscable, tussen 1 vd uplink en een normale poort moet een straigth en het kan ook nog steeds op de eerst genoemde manier: tussen 2 normale poorten met een crosscable.

Suc9!
Zo heb ik het nu ook werkend. De kabel vanaf het ADSL modem gaat naar de uplink poort (was het juiste woord even kwijt :P), en vanaf poort 2 van de hub gaat een kabel naar een andere port in de switch.
Dan werkt het netwerk wel, maar is internet op de een of andere manier extreem traag.
Daarom ga ik nu bovenstaande maar proberen. Mocht dat niet werken, dan gaat ie gewoon terug.

Verwijderd

Topicstarter
Wou nog even melden dat het opgelost is.
De kabel was inderdaad de schuldige, blijkbaar hebben wij 2 jaar geleden toen we het netwerk aanlegden, ons niet gehouden aan de UTP standaard. :P

Na vervanging van alle stekkertjes en de kabel vanaf het modem crossed te maken ipv straight, werkt het naar behoren, nml 10mb/s waarmee ik wel tevreden ben.
Pagina: 1