Toon posts:

Windows geeft verkeerde grootte HD aan

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heey,

Ik heb een nieuwe hardeschijf gekocht nl: (Maxtor DiamondMax® Plus 9 120GB 7200 RPM) maar in windows geeft de verkenner maar een capaciteit van 31,4GB aan. Ik heb Windows XP. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit op kan lossen.

Mvg.

Bartelum

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 15:01

Flexx

This side up

Omdat je FAT32 geen partities groter dan 32 gig ondersteunt, dan zal je de driver moeten opdelen in verschillende partities of NTFS formatteren.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Flexx schreef op 11 januari 2004 @ 22:31:
Omdat je FAT32 geen partities groter dan 32 gig ondersteunt, dan zal je de driver moeten opdelen in verschillende partities of NTFS formatteren.
FAT 32 kan volumes maken tot 2TB, dus daar zal het niet aan liggen.
Het probleem van de TS kan liggen aan een bios die niet meer dan 32GB ziet of dat de hdd gejumpered is met de limit jumper.

TS, post je specs eens.

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Rechtsklik op Deze computer > Behereren > Schijfbeheer
Check dara of al je partities geformateerd zijn.

Heb je maar 1 partitie (de hele schijf dus meest waarschijnlijk) dan kan het idd een teken zijn dat je FAT32 gebruikt.
Mogelijke oplossingen dan:
- 4 partities aanmaken (lijkt mij handiger om het overzicht te behouden :))
- de schijf formateren als NTFS
Beide hier boven genoemde opties kun je vanuit de schijfbeheer uitvoeren.

edit:
Zoals Terw_dan zegt kan het natuurlijk ook ana je BIOS liggen. Mijn wat oudere 2e PC kan ook maar 30GB aan en het is dus bijna nutteloos om daar een 120GB schijf in te zetten. ;)
En nee, laatste BIOS-update ondersteund ook maar tot 30GB... Ik vraag me alleen af waarom dit in het BIOS beperkt wordt? Wat is globaal de technische achtergrond daar van?

[ Voor 30% gewijzigd door Joen op 11-01-2004 22:38 ]

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 15:01

Flexx

This side up

Terw_Dan schreef op 11 januari 2004 @ 22:36:
[...]

FAT 32 kan volumes maken tot 2TB, dus daar zal het niet aan liggen.
Het probleem van de TS kan liggen aan een bios die niet meer dan 32GB ziet of dat de hdd gejumpered is met de limit jumper.

TS, post je specs eens.
Ik windows xp kan je FAT32 maar tot 32gig formateeren.

Hier nog wat info

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem met een schijf van 80 gig. De bios gaf wel de goede grootte aan, maar bij het formatteren hield het met 12 gig op. Vervolgens op de site van Matrox.com het programma Maxblast3 gedownload en toe was het een fluitje van een cent.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bartelum, het is hier op GoT de bedoeling dat je eerst vooronderzoek doet eer je een topic opent. Daaronder valt o.a. het raadplegen van de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum. Hier in OM is dat dus OM FAQ / Beleid. Daarin zul je onder het kopje "Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl deze groter is?" alle antwoorden vinden :)

Omdat je hier nieuw bent en al gelijk de FAQ hebt overgeslagen, heb ik het idee dat je de [faq]registratievoorwaarden[/] helemaal niet hebt doorgenomen. Doe dat alsnog en dan met name het forumgedrag gedeelte. Zodoende krijg je een beter beeld van hetgeen wij hier op GoT van de gebruikers verwachten ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.