Geachte mede tweakers,
Ik vind dit voor mij zelf een ietwat lastig vraagstuk en had dus ook geen idee hoe ik eventuele zoekopdrachten hier voor exact zou moeten definiëren, dus ik stel gelijk de vraag hier maar in een nieuw topic.
Ik zou graag voor een websiteproject voor mijn aankomende stageadres een soort menustructuur willen gebruiken dat oneindig uitklapbaar is, maar ik vraag me af hoe ik mijn query's daar voor moet gaan opstellen e.d.
Om mijn vraagstelling iets duidelijker te maken heb ik even 2 tabelstructuren + enkele gegevens voor mijn database gemaakt.
Je ziet dus dat in de tabel 'menu' alle menu-items staan en dat auotmatisch submenu's niet tussen de hoofdmenu's verschijnen, maar dat tijdens het laden van de hoofdmenu's wel automatisch eerste de pagina's uit de tabel 'pagina' worden geladen en daar onder de submenu's.
Een hoofdmenu wordt gekenmerkt door de waarde 0 (nul) in het veld 'hoofdid'.
En omgekeerd zou ik het ook handig vinden om te weten hoe ik terug kan rekenen vanuit een bekende pagina-id in welke submenu's en hoofdmenu die staat, maar dat valt allicht dan nog zelf uit te vogelen.
De tabellen:
De geografische structuur vertaling van de tabellen en gegevens zoals ik het in gedachten heb:
Kan iemand mij adviseren in de te gebruiken tabelstructuur (als de mijne niet werkbaar is volgens jou) en de te gebruiken query's?
Ik vind dit voor mij zelf een ietwat lastig vraagstuk en had dus ook geen idee hoe ik eventuele zoekopdrachten hier voor exact zou moeten definiëren, dus ik stel gelijk de vraag hier maar in een nieuw topic.
Ik zou graag voor een websiteproject voor mijn aankomende stageadres een soort menustructuur willen gebruiken dat oneindig uitklapbaar is, maar ik vraag me af hoe ik mijn query's daar voor moet gaan opstellen e.d.
Om mijn vraagstelling iets duidelijker te maken heb ik even 2 tabelstructuren + enkele gegevens voor mijn database gemaakt.
Je ziet dus dat in de tabel 'menu' alle menu-items staan en dat auotmatisch submenu's niet tussen de hoofdmenu's verschijnen, maar dat tijdens het laden van de hoofdmenu's wel automatisch eerste de pagina's uit de tabel 'pagina' worden geladen en daar onder de submenu's.
Een hoofdmenu wordt gekenmerkt door de waarde 0 (nul) in het veld 'hoofdid'.
En omgekeerd zou ik het ook handig vinden om te weten hoe ik terug kan rekenen vanuit een bekende pagina-id in welke submenu's en hoofdmenu die staat, maar dat valt allicht dan nog zelf uit te vogelen.
De tabellen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| TABEL menu +----+---------+---------+-----------------------------+ | id | hoofdid |volgorde | naam | +----+---------+---------+-----------------------------+ | 1 | 0 | 1 | Algemeen | | 2 | 0 | 2 | Contact | | 3 | 1 | 1 | Informatie | +----+---------+---------+-----------------------------+ |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| TABEL paginas +----+--------+----------+--------------------------+---------+-----------------+-----------------------------+-------------------+--------------------+ | id | menuid | volgorde | titel | include | includebestand | tekst | tijdstipgewijzigd | tijdstiptoegevoegd | +----+--------+----------+--------------------------+---------+-----------------+-----------------------------+-------------------+--------------------+ | 1 | 1 | 1 | Wie zijn wij? | 0 | |Op deze pagina lees je | 20040111213800 | 20040111213800 | | | | | | | |binnenkort wie we zijn. | | | | 2 | 2 | 1 | Stuur ons een e-mail | 1 | inc/email.php | | 20040111214000 | 20040111214000 | | 3 | 1 | 2 | Wat zijn onze doelen? | 0 | |Lees hier over onze doelen | 20040111214700 | 20040111214700 | | 4 | 3 | 1 | Brochure | 0 | |Vraag een brochure aan door | 20040111215200 | 20040111215200 | | | | | | | |een e-mail te sturen naar | | | | | | | | | |brochures@domein.nl | | | +----+--------+----------+--------------------------+---------+-----------------+-----------------------------+-------------------+--------------------+ |
De geografische structuur vertaling van de tabellen en gegevens zoals ik het in gedachten heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| ROOT | +-- Algemeen (menu id 1, volgorde 1) | | | +-- Wie zijn wij? (pagina id 1, volgorde 1) | +-- Wat zijn onze doelen? (pagina id 3, volgorde 2) | | | +-- Informatie (menu id 3, submenu van 1, volgorde 1) | | | +-- Brochure (pagina id 4, volgorde 1) | +-- Contact (menu id 2, volgorde 2) | +-- Stuur ons een e-mail (pagina id 2, volgorde 1) |
Kan iemand mij adviseren in de te gebruiken tabelstructuur (als de mijne niet werkbaar is volgens jou) en de te gebruiken query's?