Radeon 9600 XT fps problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeadEye
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:17
Ik heb nu al een paar weken een Radeon 9600 XT, en heb nogsteeds zeer lage fps in de meeste fps games (in Day of Defeat en Counter Strike gemiddeld 50 a 60). Ik heb zo'n beetje alle drivers geprobeerd, eerste de standaard ati, daarna catalyst 3.8, 3.9 & 3.10, en de omega drivers, maar nogsteeds dezelfde problemen.

Ook heb ik "snelheden" aan de anti-aliassing en antisotropic filter zitten veranderen, allen zonder effect.

Specs:

AMD Athlon 1700+ (1.4 GHz)
Asus A7V8X-X Mobo
768 MB DDR Ram
Asus Radeon XT 9600 128 MB
LG StudioWorks 77M monitor @ 85 Hz

Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 10:26

WiXX

Kijk uit malloot een...

Vertical sync uitzetten. Zet hem dus op always off bij opengl dan krijg je gewoon 100 fps

• DeadEye
Al gedaan, ik heb nu alles "default off" en "high performance" staan

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 10:26

WiXX

Kijk uit malloot een...

dat moet dus op always off en niet op default off

Verwijderd

Je processor is gewoon niet snel genoeg.

• DeadEye
mijn fout, daar staat hij op, alle balkjes staan volledig naar link, highest performance dus

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 21:41:
Je processor is gewoon niet snel genoeg.
Voor CS ? Dat kun je nog deftig spelen op een Celeron 400 ...

Verwijderd

Zijn dat de enige spellen waar je lage FPS hebt, of zijn het alle spellen? Want ik weet wel dat ik in Quake 3 ook lage FPS heb (50 @ 1024x786 + Hi Details) maar voor de rest draait ie met ieder spel prima. Dus misschien ligt het wel aan het spel zelf.

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

De processor is het probleem waarschijnlijk niet, ik heb een AMD Thunderbird op 1,3 Ghz met een Radeon 9600 XT en Max Payne 2, Call of Duty en Vice City draaien netjes in 1280x1024x32, met VSync aan (ivm tearing op mijn TFT via DVI).

Staat in Half-Life je grafische driver niet op 'OpenGL'? Misschien kan je beter Direct3D even proberen!

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• DeadEye
Ook in Call of Duty zit ik aan drops van de 30 fps, gemiddeld 40/60

• raoulduke
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Heb je dit probleem altijd al gehad? Kan je bij het SMARTGart tabblad van de Catalyst driver zien in welke busmode je kaart wordt aangestuurd?

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• DeadEye
raoulduke schreef op 11 januari 2004 @ 21:53:
Heb je dit probleem altijd al gehad? Kan je bij het SMARTGart tabblad van de Catalyst driver zien in welke busmode je kaart wordt aangestuurd?
Ja, ik heb dit probleem sinds het begin.

Bij SMARTGart staan "set AGP speed" en "fast write" beide op "off"

• raoulduke
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Oh, het ziet er dus naar uit dat we je AGP bus + drivers aan de praat moeten krijgen. Weet je of je drivers voor je AGP bus hebt geinstalleerd? En kan je in je BIOS even kijken of daar een AGP mode te selecteren valt (onder Integrated Peripherals, of Chipset Features)?

• Zotn_Dré174
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 19:18
ouch man, je AGP staat af. Zet je AGP speed in je BIOS op 8x of 4x (liefst 8x natuurlijk)!!!

• DeadEye
Hier de relevante dingen die ik kon vinden over m'n gfx in de BIOS: (bij chip configuration)

Primary VGA BIOS: AGP VGA Card
Graphics Aperture Size: 128 MB
AGP Capability: 8X Mode (niet veranderbaar)
AGP Performance Control: Disabled
AGP Fast Write Control: Disabled
Video memory cache mode: UC
PCI Delayed transaction: Disabled
Onboard PCI IDE: both
DRAM burst length 8QW: Disabled
S24Bus Driving Strenght: auto

Dan nog iets wat mij net te binnen schiet:

Toen ik mijn moederbord drivers installeerde, VIA 4in1, inclusief AGP (3.0 supported), sloeg mijn monitor uit nadat ik een paar minuten aan het werk was. Daarna heb ik dezelfde driver zonder AGP geinstalleerd, en geen problemen meer gehad. Later, met verschillende gfx drivers heb ik het nog ene paar keer geprobeerd te installeren, maar steeds weer viel m'n beeldscherm uit na een tijdje.
Zal wel belangrijke info zijn ook, stom dat ik het vergeten ben te melden in de 1e post

Verwijderd

doodoog schreef op 11 januari 2004 @ 22:19:
Hier de relevante dingen die ik kon vinden over m'n gfx in de BIOS: (bij chip configuration)

Primary VGA BIOS: AGP VGA Card
Graphics Aperture Size: 128 MB
AGP Capability: 8X Mode (niet veranderbaar)
AGP Performance Control: Disabled
AGP Fast Write Control: Disabled
Video memory cache mode: UC
PCI Delayed transaction: Disabled
Onboard PCI IDE: both
DRAM burst length 8QW: Disabled
S24Bus Driving Strenght: auto

Dan nog iets wat mij net te binnen schiet:

Toen ik mijn moederbord drivers installeerde, VIA 4in1, inclusief AGP (3.0 supported), sloeg mijn monitor uit nadat ik een paar minuten aan het werk was. Daarna heb ik dezelfde driver zonder AGP geinstalleerd, en geen problemen meer gehad. Later, met verschillende gfx drivers heb ik het nog ene paar keer geprobeerd te installeren, maar steeds weer viel m'n beeldscherm uit na een tijdje.
Zal wel belangrijke info zijn ook, stom dat ik het vergeten ben te melden in de 1e post
Volgens mij moet je de via drivers weer installeren, met agp op tubo (als die optie er nog is, ik heb nu ander mobo).

En wat ik mij herrinner stond bij mijn via chipset de "agp ... cache mode" op EC. Maar dat laatse letterlijk uit het boekje van m'n oude mobo overgenomen. Wellicht staat dat ook in jouw boekje.

En als laatste, ik heb begrepen dan de 9600 wèl goed overweg kan met fast-writes, maar probeer dat pas als je je kaart op orde hebt. Het is namelijk niet de oplossing van je huidige probleem, alleen een tip.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 22:26 ]

• DeadEye
Ik heb de AGP Driver weer geinstalleerd, UC in USWC veranderd in de BIOS, en inderdaad, bij SMARTGart staat AGP speed nu op 8X.

Ik probeerde nu een spel te joinen. Ik start het spel op (800*600 btw), wat nog ging, daarna joinde ik de game, waarbij mijn monitor direct "Out of Range" aangaf. Ik reboot mijn PC, probeer hetzelfde spel in 1024*768 op te starten, waarbij mijn monitor direct uitspringt.

Ik heb de USWC setting daarna weer terug gezet en AGP Performance control aangezet, en weer een spel geprobeerd te joinen, waarbij mijn monitor weer gelijk uitsloeg (1024*768)

Verwijderd

doodoog schreef op 11 januari 2004 @ 23:01:
Ik heb de AGP Driver weer geinstalleerd, UC in USWC veranderd in de BIOS, en inderdaad, bij SMARTGart staat AGP speed nu op 8X.

Ik probeerde nu een spel te joinen. Ik start het spel op (800*600 btw), wat nog ging, daarna joinde ik de game, waarbij mijn monitor direct "Out of Range" aangaf. Ik reboot mijn PC, probeer hetzelfde spel in 1024*768 op te starten, waarbij mijn monitor direct uitspringt.

Ik heb de USWC setting daarna weer terug gezet en AGP Performance control aangezet, en weer een spel geprobeerd te joinen, waarbij mijn monitor weer gelijk uitsloeg (1024*768)
Goed je bent op de helft, heb je de optie om UC te veranderen in EC al geprobeerd ?

En een tweede vraag, welke drivers gebruik je ? De ATi 3.9 drivers hebben een probleem met de refresh-rate. Dat probleem wordt overigens niet door iedereen gerapporteerd, maar toch . . . gebruik de nieuwste ATi of Omega drivers. Ik heb dat probleem overigens wel gehad met de Omega-drivers gebaseerd op een Dell - driver beta of zo . . .

PS: Geinig. ik heb dezelfde monitor, heb jij dan toevallig een monitor - driver of zo. (Om de kleuren-defenitie recht te trekken bij m'n scanner / printer)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 23:13 ]

• DeadEye
Toen ik m'n PC weer gereboot had en m'n vorige post gepost heb, ging mijn monitor weer uit. Ik heb daarna m'n PC weer opnieuw opgestart en bij SMARTGART m'n AGP speed maar weer op off gezet, nu heb ik schijnbaar geen problemen meer.

De UC setting heb ik, zoals ik zei, naar USWC omgezet, er zit geen EC optie

ps. UC = uncachable, USWC = uncachable, speculative write combining

ps2. Ja, ik heb de kleurenschema's van m'n monitor: http://home.planet.nl/~dogge097/DeadEye/Monitor.rar

*edit* Ik gebruik nu de laatste Omega driver, de 3.10

[ Voor 10% gewijzigd door DeadEye op 11-01-2004 23:21 ]

Verwijderd

doodoog schreef op 11 januari 2004 @ 23:21:
Toen ik m'n PC weer gereboot had en m'n vorige post gepost heb, ging mijn monitor weer uit. Ik heb daarna m'n PC weer opnieuw opgestart en bij SMARTGART m'n AGP speed maar weer op off gezet, nu heb ik schijnbaar geen problemen meer.

De UC setting heb ik, zoals ik zei, naar USWC omgezet, er zit geen EC optie

ps. UC = uncachable, USWC = uncachable, speculative write combining

ps2. Ja, ik heb de kleurenschema's van m'n monitor: http://home.planet.nl/~dogge097/DeadEye/Monitor.rar

*edit* Ik gebruik nu de laatste Omega driver, de 3.10
Errugg veel thanx voor de monitor-driver _/-\o_

UC is dus goed . . . maar om een beetje framerate te krijgen moet AGP wel aanstaan. Humm . . ik ga ff die boekjes opzoeken en in mijn eigen bios en driver-opties kijken om je verder te helpen.

Ill be back . .

*\ edit: Pak m'n oude PC er bij . . . maar dat duurt tot morgen voodat die geinstalleerd is tot op jouw "hoogte" (driver-versie e.d.) sorry
*\ end edit

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 23:47 ]

Verwijderd

Download anders eens de *nieuwste* VIA 4-in-1 chipset drivers.
Ik had met diegene die bij mijn mobo zaten ook de nodige problemen, waaronder met UDMA op mijn schijven.
Of had je dit al gedaan, in dat geval kan je nog een bios flash proberen; in de changelog voor de laatste versie flash voor dat mobo staat iets over verbetering stabiliteit AGP kaarten.

• DeadEye
M'n bios heb ik al geflasht naar de nieuwste (1007 van Asus).
De nieuwste VIA 4in1, 4.49, heb ik ook al gedownload

*edit* Ik heb de 3.10 van Ati er weer op gezet. In het begin leek het goed te gaan, ik kreeg 91 fps in Call of Duty (stabiel) en ook redelijk tot goede fps in Day of Defeat. Toen ik voor de 2e keer Day of Defeat opstarte ging mijn monitor jammergenoeg weer "Out of Range" nadat ik even aan spelen was *edit*

[ Voor 59% gewijzigd door DeadEye op 12-01-2004 09:46 ]

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Is die XT niet gewoon gaar? Want het signaal wat de monitor krijgt klopt dus niet. Anders springt hij niet Out of Range. Heb je het al geprobeerd met een andere monitor?
Zet anders VPU recover eens uit. En kijk wat er dan gebeurt. Dit wil ook wel eens problemen oplossen :)

JayGTeam (213177)

• raoulduke
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Gebruik je de VGA of de DVI uitgang van je kaart? Ik gok gewoon op VGA, maar het is even voor de zekerheid. Ik heb op mijn Hitachi TFT wel eens een 'No signal' op mijn DVI kabel, zelfs als er gewoon beeld zou moeten zijn.

• DeadEye
VPU Recovery uit maakt geen verschil, en ik gebruik gewoon de VGA port van m'n videokaart.

Ik heb nu weer de drivers van de CD (Catalyst 3.8) geinstalleerd, en hij lijkt nu stabiel te lopen op 4X, al krijg ik er wel koppijn van

• DeadEye
Hmm, nu heb ik wat vreemd gevonden:

http://home.planet.nl/~dogge097/DeadEye/radeon.jpg

Hij geeft 256 Mb aan in PowerStrip, terwijl er in mijn bios 128 staat.
Ik heb het in mijn bios nu teruggezet naar 64 Mb, maar zonder effect.
Zou dit er wat mee te maken kunnen hebben :?

[ Voor 3% gewijzigd door DeadEye op 12-01-2004 19:36 ]

• naps
  • Laatst online: 20-08-2024
hoeveel geheuge heeft je kaart? 256mb? dan moet AGP aperture size op 256 zetten maar denk ;)
Dat prog geeft aan wat je kaart heeft en op wat hij in bios is ingesteld..

Ik heb ook een 9600xt en die stond ook op 64 in bios ipv 128, ik had hierdoor ook een anzienelijk lagere fps in spellen..

[ Voor 53% gewijzigd door naps op 12-01-2004 19:49 ]

• DeadEye
Ik heb een 128 Mb kaart, dat is het rare dus. En in mijn bios staat hij nu op 128 Mb. odd

Verwijderd

om catalyst 3.10 te installen moet je wel windows xp SP1 hebben, weet niet of je dat hebt...

Verwijderd

Hoi i'm back.

Heb alle bios setting ff nagelopen. Ze komen overeen met die van jou. Check ook ff deze;
[BIOS]
Writecombining = on
InitAGPfirst=on
AGPaperturesize=128

[ATi Driver]
AGP = 8x
Fastwites=on
AlternativeDVIfrequency (of zo) = niet aangevinkt.

Ik denk dat die laatste het is. Toen ik die had aangevinkt ging ook eens in de zoveel tijd m'n monitor uit. Het ledje bleef groen, maar knipperde, en kon m'n monitor niet uitzetten. Moest ff de stroomstekker uit de monitor halen, en er weer in doen, waarna hij weer werkte. (Ik heb dezelfde monitor als jij LG studioworks 77m)

Sinds ik die alternative DVD frequency (of zo, bij "weergaves") had uitgezet is het niet meer voorgekomen. Over de catalyst drivers staat hier ook nog meer info, kan je wellicht ook gebruiken http://www.techspot.com/tweaks/radeon/index.shtml (ATI radeon Tweak guide 1.5 moet je hebben, mag schijnbaar niet deep-linken)

Succes.

*\ edit
Deep-linken toch voor elkaar gekregen :)
*\ end edit

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 11:10 ]

• DeadEye
Ik heb die DVI settings aangepast en m'n kaart weer op 8X gezet in SMARTGART, maar na ongeveer een uur gesurft/gespeeld te hebben sloeg hij toch weer uit : (

Bij mij slaat de monitor trouwens op "stand-by", het oranje lampje, dus geen knipperend lampje

Verwijderd

doodoog schreef op 13 januari 2004 @ 13:32:
Ik heb die DVI settings aangepast en m'n kaart weer op 8X gezet in SMARTGART, maar na ongeveer een uur gesurft/gespeeld te hebben sloeg hij toch weer uit : (

Bij mij slaat de monitor trouwens op "stand-by", het oranje lampje, dus geen knipperend lampje
Tja dan kan je ook niet verder helpen denk ik. Het kan van alles zijn dan, een brakke kaart, te warme kaart door te weinig koeling, brakke voeding weet ik veel.

Hoop dat je er toch uitkomt; Sorry

• DeadEye
Het zal mijn voeding wel zijn dan, 230V

• barbarian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:31
230v dat is de stroomvoorziening. Maar hoeveel watt vermogen heeft je voeding?
Het lijkt eerder een warmteprobleem.
Kijk eens of je coolertje wel goed vast zit met voldoende coolpasta. (zodat hij goed contact maakt.).
Tevens de airflow van je kast kan ook nog de oorzaak zijn.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:46

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
installer is ASUS smart doctor, ik had namelijk ook problemen met mn ASUS Radeon 9600 XT/TVD ik gebruik nu de catalyst 3.10 drivers en alles werkt goed, het lag aan de voltage die zo was het:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/youngap/Creative/foutmelding.jpg
nu is het zo:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/youngap/Creative/info.jpg
ik heb de Vddq verhoogt naar 1,7 volt standaard 1,5 volt, das blijkbaar de AGP voltage in me BIOS, en nu werkt alles perfect :P
offtopic:
weet iemand nog een tooltje om de vga kaart uit te lezen, voltages temps enzo

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• DeadEye
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dogge097/DeadEye/smartdoc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dogge097/DeadEye/smartdoc2.jpg

De temperatuur lijkt mij redelijk normaal. Hij draait nu op 4X (nogsteeds dezelfde fps problemen, maargoed)

*edit*
Auch:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dogge097/DeadEye/smartdoc3.jpg

Deze 2 errors zijn nu steeds zichtbaar:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dogge097/DeadEye/damn.bmp
*edit*

[ Voor 31% gewijzigd door DeadEye op 14-01-2004 16:47 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:46

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
doodoog schreef op 14 januari 2004 @ 16:17:
[afbeelding]

[afbeelding]

De temperatuur lijkt mij redelijk normaal. Hij draait nu op 4X (nogsteeds dezelfde fps problemen, maargoed)

*edit*
Auch:

[afbeelding]

Deze 2 errors zijn nu steeds zichtbaar:

[afbeelding]
*edit*
in de opties van het proggie kan je het uitvinken dat die die voltage leest, schijnt dat dat proggie het nie goed lees, maar ik hem geen andere progjes... weet iemand nog andere? ik heb MSI KT4V mobo, ASUS probe werkt dus nie, maar die ondersteund het ook... MSI FuzzyLogic4 (zelfde soort proggie als Probe maar dan van MSI :P) kan ik de vga metingen nie vinden, kan wel overclocken van CPU in windows, best handig, en kan voltages van GPU/CPU/RAM aanpassen in windows.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 14-01-2004 18:05 ]

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• DeadEye
BiG-GuY schreef op 14 januari 2004 @ 15:27:
installer is ASUS smart doctor, ik had namelijk ook problemen met mn ASUS Radeon 9600 XT/TVD ik gebruik nu de catalyst 3.10 drivers en alles werkt goed, het lag aan de voltage die zo was het:
[afbeelding]
nu is het zo:
[afbeelding]
ik heb de Vddq verhoogt naar 1,7 volt standaard 1,5 volt, das blijkbaar de AGP voltage in me BIOS, en nu werkt alles perfect :P
offtopic:
weet iemand nog een tooltje om de vga kaart uit te lezen, voltages temps enzo
Om hier nog maar even op terug te komen, ik kan deze settings dus nergens in mijn BIOS vinden, iemand enig idee.

*edit* Gevonden, mijn mobo kan alleen +1.5V kaarten aan*edit*

*edit* ok, ik heb even op internet gezocht en kwam de volgende dingen tegen:

http://www.rojakpot.com/d...location=8&var1=0&var2=34
http://www.rojakpot.com/d...location=8&var1=0&var2=36
http://www.adriansrojakpo..._Guide/BIOS_Guide_02h.htm

Ann deze instellingen zou het dus kunnen liggen, maar ik heb geen idee op welke waarde ik de N en de P control moet zetten, iemand enig idee? *edit*

[ Voor 24% gewijzigd door DeadEye op 24-01-2004 16:45 ]

• japsai
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem, mijn monitor gaat ook iedere keer na een tijdje uit met de melding "frequency out of range". Ik ga nu verder aan de slag met die AGP-waarden maar ik kan in mijn bios die P en N waarden ook niet vinden, dus misschien kan ik die wel gewoon niet aanpassen.

(ASUS A7V600, 2600+, ASUS A9600XT, NEC-Mitsubishi Pro 930SB)

[ Voor 7% gewijzigd door japsai op 24-01-2004 18:54 ]

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
uhm, zoals gezegd was moet je gewoon vsync uitzetten en in de console van cs "fps_max 100" ff intypen.

Voor CS zijn de 3.6 Cat het best, maar die sucken weer voor andere games.

• DeadEye
Vsync staat (uiteraard) uit en fps_max staat ook hoog genoeg, maar ik heb in elk spel het performance probleem, niet zozeer alleen in half-life

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Eej, maar dan heb ik een opper-de-opper-plan. Heb je de videokaart nieuw gekocht? heb je nog garantie? Breng hem dan terug en je krijgt zo een andere. Heb ik zelf al 3 gedaan met een 9800pro. GL ermee
Pagina: 1