Voor welk van volgende koeler ga ik het beste

Pagina: 1
Acties:

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik ben een beetje aan het twijfelen voor welke koeler ik zou gaan.
A. een gewone enermax 80mm fan Er steekt er al eentje in vanvoor die lucht naar binnen zuigt (op de HD gericht). Nu zou ik er nog eentje vanachter kunnen steken naar buiten gericht om zo een betere airflow te krijgen
http://www.enermax.com.tw/uc-8fab.htm
kostprijs: 10€

voordelen:
+ de algemene luchtstroom in de case wordt verbeterd
+ goedkoopste
+ double ball bearing
nadelen
- graka wordt niet gekoeld

of

B. Een zalman FB123 die ik dan niet boven de cpu laat draaien maar boven m'n graka (waarvan de passieve koeling gloeiend is, ik heb m'n vingers er al bijna eens aan verbrand) en northbridge. (zitten dicht bij elkaar)
http://www.zalman.co.kr/english/product/fb123.htm
kostprijs: 15€

Voordelen:
+ graka, northbridge en cpu krijgen extra rechtstreekse koeling
+ in silent mode maakt hij evenveel geluid als de enermax maar produceer meer airflow
+/- koeler steekt in de kast dus hopelijk iets minder geluid te horen dan de enermax die aan een blowhole zit...
nadelen:
- duurder
- geen ball bearing maar sleeve (levensduur???)

Dus enige tips over welk van de 2 ik zou kiezen???

"If it works, don't fix it"

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:23

Exigence

dnkroz

Alle twee hebben ze een totaal andere functie. Allebei zou de beste optie zijn :)

• deleenheir
mja maar 25€ is wa te veel van het goede... En trouwens zoveel koeling/lawaai heb ik niet nodig... Ik zoek dus eigenlijk naar het meest rendabele

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:30

makje

Professioneel prutser

Je hebt de voor- en nadelen van beide al op een rijtje gezet dus nu hoef je die alleen nog maar af te wegen 8)7

Goed, als ik ik er dan iets over mag zeggen: Als je algehele kasttemperatuur nu niet al te hoog is (zeg lager dan 35 graden) ga dan voor de Zalman om je videokaart en mobo wat meer directe koeling te geven. Is je kasttemperatuur nu al wel hoog (wat ik niet direct verwacht gezien je ene enermax fan en je passieve videokaart) dan zou ik voor een extra enermax outtake-fan gaan

9800x3d

• deleenheir
ok hier zijn m'n temps:
Idle met CPUidle extreme
28° HD
37° Mobo
37° cpu socket
37° cpu core

idle zonder CPUidle extreme:

28° HD
38° Mobo
48° Cpu socket
55° cpu core

Stressed:
28° HD
39° Mobo
52° Cpu socket
62°cpu core

De graka is altijd redelijk warm maar als ik net een spel heb gespeeld is ie echt wel gloeiend... BTW dat is een MSI FX5200-TD128 de uitvoering met passieve koeling. (niet de beste kaart maar het is dan ook geen echte game PC)

edit: en dat alles bij een omgevingstemperatuur van 20°

[ Voor 7% gewijzigd door deleenheir op 11-01-2004 20:51 . Reden: kers op de taart ]

Verwijderd

Gewoon een case fannetje, daarmee gaat je case-temp naar beneden en daarmee ook je grafische kaart.

Als je Low-budget wilt is een enermax fannetje niet echt nodig, een oud 8x8 fannetje uit een willekeurige voeding doet al een hoop. (en als hij wat lawaaierig is dan zet je hem op 7 volt ofzo)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:53
wel een leuk woord trouwens, graka .... B)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
LOL@graka :P
25€ is niet zo veel hoor... Allebei lijkt me best een handige optie :P
Anders zou ik eens kijken naar willekeurige casefannetjes. Ik heb 8.95€ per stuk betaalt voor 80mm blauwe ledfannetjes, eentje intake en eentje outtake is al genoeg om die gruwelijk hoge casetemp van jou omlaag te helpen denk ik (Ik zit hier op 16 graden casetemp :D)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• deleenheir
bedankt voor de tip... Ik eens rondkijken voor een oude voeding... Ik denk dat ik toch voor de zalman ga gaan... Ik heb net gemerkt dat als ie lang primed dat ie soms fouten maakt... Ik heb een athlon XP 2000+ @ 1904Mhz (141*13.5 op Vcore 1.65 standaard dus)

In de hoop dus dat de zalman ook nog voor wat extra afkoeling voor m'n cpu zorgt...

Verwijderd

Wormaap schreef op 11 januari 2004 @ 21:02:
LOL@graka :P
25€ is niet zo veel hoor... Allebei lijkt me best een handige optie :P
Anders zou ik eens kijken naar willekeurige casefannetjes. Ik heb 8.95€ per stuk betaalt voor 80mm blauwe ledfannetjes, eentje intake en eentje outtake is al genoeg om die gruwelijk hoge casetemp van jou omlaag te helpen denk ik (Ik zit hier op 16 graden casetemp :D)
offtopic:
Vergeet er niet bij te zetten dat je dan met een jas achter je pc zit, omdat je kampertemp bekant niet boven het vriespunt uitkomt >:)

De beste optie is idd. beide. Maar daarvoor heb je echt niet van die dure fannetjes nodig hoor! Met 15 euro voor 2 fans, kan je ook behoorlijke fans kopen hoor, die niet zoveel slechter zijn als die Zalman en Enermax :)

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm (staat ook bij het handige links gedeelte)

Me dunkt dat je hier een leuke kunt uitzoeken :)

Use the Search Luke...

• NitroTec
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10-2025
Ik sluit me idd ook aan bij de 'beide' optie.....op dit moment lijkt je casetemp het grootste probleem en deze is vrijgemakkelijk naar onder te krijgen door ff een goede airflow te 'verzorgen'.......heeft trouwens ook meteen een goede uitwerking op de rest van de temp's .......

Persoonlijk ben ik trouwens een Enermax fan.....makkelijk, goed (dubbele lagers) en lekker stil.......

Dont work hard, just party!

Pagina: 1