Ethisch onverantwoord / Onethisch verantwoord

Pagina: 1
Acties:
  • 1.197 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-04 23:19
Na een verspreking vroeg ik me af of ethisch onverantwoord nou ongeveer hetzelfde is als onethisch verantwoord. Wat is eigenlijk onethisch verantwoord?? Bestaat zoiets wel? En wat verstaan we onder beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
e1f schreef op 11 januari 2004 @ 20:11:
Na een verspreking vroeg ik me af of ethisch onverantwoord nou ongeveer hetzelfde is als onethisch verantwoord. Wat is eigenlijk onethisch verantwoord?? Bestaat zoiets wel? En wat verstaan we onder beide?
ik denk hetvolgende:

ethisch onverantwoord = bijv. eutanasie die een patient wenst maar met bijv 50% kans op genezing.

onethisch verantwoord = abortus van een gezond kind maar waar het leven van de moeder ingevaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24527

Het woord onethisch staat nieteens in de vandale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daarnaast is het niet echt W&L waardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

"(On)ethisch" is in dit geval een bijwoord: het zegt iets over het bijvoeglijke naamwoord "(on)verantwoord". Voor de respectievelijke betekenissen verwijs ik naar het woordenboek (al had je dat zelf natuurlijk ook al opgezocht :P). Wat de samenstelling betreft:

Als iets ethisch onverantwoord is, is het volgens de ethiek niet te verantwoorden, bijvoorbeeld moord. Als iets "onethisch verantwoord" is, is de manier waarop het verantwoord is, niet ethisch; bijvoorbeeld: "ik hoop dat 'ie snel doodgaat want hij heeft een rooie auto" (hier maak ik mezelf met graagte schuldig aan >:)).

"Onethisch onverantwoord" lijkt me alleen zinvol als elkaar versterkend paar (een onethische onverantwoorde man; een onethisch, onverantwoord standpunt - let op dat je onethisch niet als bijwoord schrijft, anders is "het niet verantwoorden" niet ethisch), en "ethisch verantwoord" kan je nou zelf uitrekenen :)

Overigens blijkt uit de context meestal dat het om een ethische kwestie gaat (de enige uitzondering die ik kan verzinnen is onverantwoorde afwezigheid van iets (bijv. kasgeld of een militair die op maandagochtend nog met een kater op zijn britsje blijft liggen in plaats van op appel te verschijnen)). "Gedrag" kan niet anders dan op een ethische manier onverantwoord zijn; het woord 'ethisch' is dan altijd overbodig.

@Larry4: Leg eens uit? Ik kan me namelijk geen voorstelling maken van "euthanasie met 50% kans op genezing" (da's trouwens gewoon dom van die patient); en de keuze tussen kind en moeder is een enorm dilemma, maar als je moet kiezen, moet je kiezen - daar is niets onethisch aan.

@Irons: de woorden "on" en "ethisch" staan allebei in de Van Dale, waarbij bij de eerste "voorvoegsel" vermeld staat. Als je niet weet wat een voorvoegsel is, en op basis daarvan beweert dat onethisch niet bestaat, hoef je van mij niet in een taaltopic te reageren. Daarnaast had je in plaats van een dubbelpost ook een topicreport kunnen aanmaken, dan hoeven wij ons niet aan dat offtopic geneuzel te storen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rataplan op 11-01-2004 20:43 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rataplan schreef op 11 januari 2004 @ 20:42:

@Irons: de woorden "on" en "ethisch" staan allebei in de Van Dale, waarbij bij de eerste "voorvoegsel" vermeld staat. Als je niet weet wat een voorvoegsel is, en op basis daarvan beweert dat onethisch niet bestaat, hoef je van mij niet in een taaltopic te reageren. Daarnaast had je in plaats van een dubbelpost ook een topicreport kunnen aanmaken, dan hoeven wij ons niet aan dat offtopic geneuzel te storen.
Gelukkig heb ik jou goedkeuring dan ook geenszins nodig. Kun je me dan verder even uitleggen waarom er bij woorden als 'ontoegankelijk' en 'onaardig' er gewoon wel een keurige vermelding in de vandale staat, en bij het woord "onethisch" niet. Oftewel: ik houd nog steeds vol dat het geen goed woord is.

Laat ik je dan verder nog even onderwijzen in de term "dubbelpost" aangezien jou vocabulair blijkbaar ook niet zo ver reikt. Een dubbelpost is 2x dezelfde post, aangezien mijn 2 posts verre van identiek zijn wens ik niet dat je ze als zodanig bestempelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Anoniem: 24527 schreef op 11 januari 2004 @ 21:15:
[...]
"onethisch"
Oftewel: ik houd nog steeds vol dat het geen goed woord is.
Nu vond ik de reactie van rataplan op jou ook wat katterig, maar als we met autoriteiten gaan gooien: onethisch is wel opgenomen in de woordenlijst der nederlandse taal. Er staan wel meer nederlandse woorden niet in van Dale. Zoek loodzetter maar eens op een van de latere drukken...

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Rataplan schreef op 11 januari 2004 @ 20:42:
"Gedrag" kan niet anders dan op een ethische manier onverantwoord zijn; het woord 'ethisch' is dan altijd overbodig.
Dit wil ik graag nuanceren, tenminste mijn boekhouder heeft het regelmatig over mijn onverantwoord uitgeefgedrag, en ik geloof niet dat dat een ethisch oordeel is.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Goed mensen. Ik zou zeggen "probeer het eens opnieuw" en dan zonder flamen.

Laat me ook nog even mijn visie geven. Gedrag kan ethisch en onethisch zijn. Gedrag kan ook verantwoord en onverantwoord zijn. Ethiek en verantwoording van gedrag zijn niet hetzelfde en zijn twee dimensies. Verantwoord gedrag betekent enkel dat er goede redenen zijn om het gedrag in kwestie te vertonen. Zodra die redenen er niet zijn is gedrag onverantwoord. Je kunt wel zeggen dat gedrag ethisch verantwoord is, maar je kunt ook gedrag vertonen dat ethisch niet, maar op een andere wijze wel, verantwoord is. Bijvoorbeeld gedrag dat volgt uit een groepsbeslissing. Het doden van een mens is ethisch niet verantwoord, maar in sommige gevallen is het wel verantwoord op andere wijzen.

Maar dit topic gaat dicht. Ik ben het wederzijdse gekat een beetje beu. Indien er nog potentie tot discussie is kun je hier een nieuw topic over openen.

Hier wil ik (=Confusion) nog wel even toevoegen dat het inderdaad niet de bedoeling is te dubbelposten of opmerkingen van moderatieve aard te maken spelen. Voor het eerste bestaat de edit-knop en voor het tweede de topic-report of SeM.

[ Voor 12% gewijzigd door Confusion op 12-01-2004 16:47 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.