Toon posts:

Overbelichting bij gebruik flits

Pagina: 1
Acties:
  • 652 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een A70 en heb daarover een vraag:
Bij het maken van binnen foto's waarbij ik de flits gebruik heb ik bijna altijd last van overbelichte foto's. (automatische sluitertijd, iso waarde en diafragma)
Herkennen mensen deze situatie? Zo ja, is er wat aan te verbeteren? Zo nee, wat doe ik verkeerd?

Groet, Goean

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10-2025
Ik heb het bij mijn p52 van sony ook gehad. Ik kan op mijn camera de flits instellen en die stond toen op "high" vervolgens heb ik hem op low gezet en het probleem was verholpen. Wellicht heeft de A70 ook zo'n functie.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 19:39:
Ik heb sinds kort een A70 en heb daarover een vraag:
Bij het maken van binnen foto's waarbij ik de flits gebruik heb ik bijna altijd last van overbelichte foto's. (automatische sluitertijd, iso waarde en diafragma)
Herkennen mensen deze situatie? Zo ja, is er wat aan te verbeteren? Zo nee, wat doe ik verkeerd?

Groet, Goean
Welkom bij Tweakers,
Externte flitsers kun je vaak instellen hoeveel ze moeten flitsen. Dit kun je handmatig instellen, maar automatische zullen er ook wel zijn.

Als je net iets te veel donkere plekker op een voorgrond hebt met een felle achtergrond kun je bijvoorbeeld flitsen met 10% van de totale kracht van je flitser, dan zie je tenminste weer genoeg op de voorgrond. Inflitsen is de term. Zou je 100% gebruiken wordt de achtergrond donker en de voorgrond veel te veel verlicht.

Mischien kun je eens een boekje kopen met de basis-principes van fotograferen, daar kun je erg veel van leren. Ikzelf vind die van National Geographic erg prettig.

offtopic:
Geen groeten van mij, zie faq

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Dj Daniel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 15:42
als je van te voren weet dat je alleen maar moet flitsen (bv in café), zou je hem kunnen 'underexposure' -> kan via FUNC menu (ofzo). (zie boekje)

Weet niet of dat mooi is, maar je kan het proberen.

Post eens een voorbeeld van een overbelichte foto.

Volgens de Dpreview Flashtest was die foto die ze daar maakte te donker.

Verwijderd

Tukk schreef op 11 januari 2004 @ 20:07:
[...]
Welkom bij Tweakers,
Externte flitsers kun je vaak instellen hoeveel ze moeten flitsen. Dit kun je handmatig instellen, maar automatische zullen er ook wel zijn.

Als je net iets te veel donkere plekker op een voorgrond hebt met een felle achtergrond kun je bijvoorbeeld flitsen met 10% van de totale kracht van je flitser, dan zie je tenminste weer genoeg op de voorgrond. Inflitsen is de term. Zou je 100% gebruiken wordt de achtergrond donker en de voorgrond veel te veel verlicht.

Mischien kun je eens een boekje kopen met de basis-principes van fotograferen, daar kun je erg veel van leren. Ikzelf vind die van National Geographic erg prettig.

offtopic:
Geen groeten van mij, zie faq
op de A70 kan je geen externe flitser aansluiten ;)

Zet AiAf uit zodat ie altijd op het midden focust, dat zou al wat moeten schelen. Soms wil ie wel eens op een donkere plaats focussen waardoor hij te hard flitst.

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Ik zelf heb siends kort een A60 , maar ik ben er achter gekomen dta ik zeker niet met die standaardt flitser moet gaan flitsen.
Dus ik zorg nu gewoon dta er genoeg externe licht aan wezig is, zo niet dan maar een Tripod of mono pod mee nemen . want ik vind zelf op de handmatige flits teveel .

Maar het is gewoon uit testen wat je zelf wil ..
wat je ook kan proberen is die flits een beetje afteschermen.

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Verwijderd

Topicstarter
De tip van het uitzetten van AiAf is voor mij een erg goede.
Na wat testjes ben ik er tevens achtergekomen dat de overbelichting mee valt. Ik werd echter op het verkeerde been gezet door het grote 'vertrouwen' in de display op de camera zelf. Dit vertrouwen is onterecht, ik zal voortaan eerst de foto's uploaden voor ik er een mening over geef.

• Dj Daniel
Ik dacht dat Canon zo goed aangeschreven stond. Maar hoe kan het dan dat 'het flitsen' niet zo goed werkt (of werkt het juist té goed :))?? In reviews lees ik daar niets over.

En als je nu mensen van 'dichtbij' flits, hoe zien die foto's er dan uit?

Dan wil ik wel eens zien wat overbelicht is dan. (van de a70 / a60 dan)

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Dit topic houd ik even in de gaten! :)

Ik heb zelf een PowerShot S40 en ik heb er ook last van de flits veel te fel is. Op de stand P kan ik de flitssterkte wel aanpassen, maar ik fotografeer eigenlijk bijna altijd op stand M (Manual). In deze stand kan ik de flitssterkte niet aanpassen, wat ik dus zeer irritant vind. Ben bijna gedwongen om altijd mijn statief te gebruiken als ik zonder flits moet fotograferen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Probleem met die cameraatjes is de flitsmeting: Meestal een averaging of center weighted meting. Wat gebeurt er binnen en in kroegen waar het omgevingslicht altijd te laag is? Het niet al te krachtige flitsertje wordt afgevuurd, waardoor de persoon voorop een paal keihard (want ook niet uit softboxje of gebounced) licht krijgt, maar de achtergrond vrijwel niets vangt. De flits draagt gewoon niet ver genoeg. Dan wordt er zolang belicht tot het gemiddeld goed is: witte koppen op zwarte achtergronden.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• ravw
  • Nu online
Dj Daniel schreef op 11 januari 2004 @ 21:32:
Ik dacht dat Canon zo goed aangeschreven stond. Maar hoe kan het dan dat 'het flitsen' niet zo goed werkt (of werkt het juist té goed :))?? In reviews lees ik daar niets over.

En als je nu mensen van 'dichtbij' flits, hoe zien die foto's er dan uit?

Dan wil ik wel eens zien wat overbelicht is dan. (van de a70 / a60 dan)
Hier een voorbeeld:

A60 op de autostand , Macro

ZONDER
Afbeeldingslocatie: http://server2.fs2002.com/uploaded/jan04/107_0792.JPG

MET
Afbeeldingslocatie: http://server2.fs2002.com/uploaded/jan04/107_0793.JPG

Weet iemand hoe ik die AiAf uit moet zetten op een A60?

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• Dj Daniel
Je ziet dat er geflitst is, maar het is toch niet overbelicht? En aangezien dat het een Macro-shotje is!!! (flitser héél dichtbij vliegtuig) valt het wel mee.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Wok schreef op 11 januari 2004 @ 21:36:
Dit topic houd ik even in de gaten! :)

Ik heb zelf een PowerShot S40 en ik heb er ook last van de flits veel te fel is. Op de stand P kan ik de flitssterkte wel aanpassen, maar ik fotografeer eigenlijk bijna altijd op stand M (Manual). In deze stand kan ik de flitssterkte niet aanpassen, wat ik dus zeer irritant vind. Ben bijna gedwongen om altijd mijn statief te gebruiken als ik zonder flits moet fotograferen.
Ik heb hier een S45 en ik heb een keer bij toeval het instellen van de flitssterkte uitgevonden.
Ik had hem altijd op minimum staan, vraag mij niet waarom maar zo is ie geleverd; ik zette hem toen op FULL (WB-knop linksboven naast LCD) maar hield mijn vinger ervoor... Ik kreeg een felle hete flits tegen mn vinger maar tot mijn verbazing was die FULL flits toch niet zo veel sterker als mn normale :+
Toen ik echter mijn vinger er vanaf haalde was hij opeens flink fel, hoppa wat een bonk licht. Dus misschien helpt het... je vinger of een klein stukje wit papier ervoor houden :?

Dj Daniel... dit is Blackhole he, die doet het voor, niet goean... dat is de Topicstarter... :w

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Blue op 11-01-2004 22:07 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Blackhole schreef op 11 januari 2004 @ 21:55:
[...]

Hier een voorbeeld:

A60 op de autostand , Macro

ZONDER
[afbeelding]

MET
[afbeelding]

De flitser is in principe niet bedoeld voor macro's, dus dit een beetje een slecht voorbeeld.
Heb je nog andere voorbeelden?

Sorry, ik dacht dat jij de topic-starter was... |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Jur op 11-01-2004 22:08 ]

• ravw
  • Nu online
Hier nog een voorbeeld van een met weinig licht en die zelfde foto met flits.

Zonder flits:
Afbeeldingslocatie: http://server2.fs2002.com/uploaded/jan04/107_0799.JPG

Met Flits:
Afbeeldingslocatie: http://server2.fs2002.com/uploaded/jan04/107_0800.JPG

• Dj Daniel
Dark Blue schreef op 11 januari 2004 @ 22:05:
...
Dj Daniel... dit is Blackhole he, die doet het voor, niet goean... dat is de Topicstarter... :w
offtopic:
Nou, ik wilde weten 'wat dan wel niet overbelicht was (ik weet wel wát het is btw) en hij gaf, mij gequote, een voorbeeld, dus ik dacht dat hij dat overbelicht vond en nu ben ik de draad kwijt...:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inderdaad de topic-starter, de reden dat ik nog geen foto heb kunnen plaatsen is dat ik mijn foto nog ergens kwijt moet en heb momenteel nog geen geschikte webspace. Voorbeelden volgen!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 22:48:
Ik ben inderdaad de topic-starter, de reden dat ik nog geen foto heb kunnen plaatsen is dat ik mijn foto nog ergens kwijt moet en heb momenteel nog geen geschikte webspace. Voorbeelden volgen!
http://theforumisdown.com/upload/upload.php

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geleerde (uitschakelen AiAf) toegepast en ben nu erg tevreden, zonet de volgende foto gemaakt en naar mijn mening niet overbelicht

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/102_0231a.jpg
Allen bedankt!

Verwijderd

Blackhole schreef op 11 januari 2004 @ 21:55:

P stand (of andere handmatige standen), menu, AiAf uitzetten.
Waarom P? Dan kan je alles nog op auto zetten waardoor je nog wel het point&shoot gehalte behoud.
oh ja en macro's moet je niet flitsen, da's veel te dicht bij

• ravw
  • Nu online
Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 23:16:
[...]

P stand (of andere handmatige standen), menu, AiAf uitzetten.
Waarom P? Dan kan je alles nog op auto zetten waardoor je nog wel het point&shoot gehalte behoud.
oh ja en macro's moet je niet flitsen, da's veel te dicht bij
Weet ik doe het normaal ook niet , met macro gebruik ik alleen externe licht.

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bij de A70 is het me wel vaker opgevallen dat de flitser niet het sterkste punt van de camera is. Soms lijken foto's overbelicht, of juist onderbelicht. Maar eigenlijk is dit meer een probleem dat je bij veel compact camera's met een kleine interne flitser ziet.
Om een beetje vergelijkings materiaal te hebben, heb ik net een paar flits foto's gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://ftp.castel.nl/~oeseh01/flits/flits001_small.jpg
Genomen met een Powershot A70, stand P zonder AiAF iso50, verder alles standaard.

Afbeeldingslocatie: http://ftp.castel.nl/~oeseh01/flits/flits002_small.jpg
Genomen met een Powershot G3, stand P iso 50 verder alles standaard.

Afbeeldingslocatie: http://ftp.castel.nl/~oeseh01/flits/flits003_small.jpg
G3 met externe flitser Metz 32MZ-3 via het plafond geflitst.

Heel opvallend is dat er erg weinig verschil is tussen de foto's genomen met de A70 en G3 en ingebouwde flits.
De derde foto laat duidelijk de meerwaarde van een externe flitser t.o.v. de ingebouwde flitser op de G3 zien.
Aan de hand van deze foto's concludeer ik dat de flitser van de A70 het op zich best redelijk tot goed doet. Met deze foto's vergelijk ik natuurlijk alleen twee Canon camera's ten opzichte van elkaar en het kan natuurlijk zo zijn dat andere camera's een veel mooier of beter resultaat geven.
Persoonlijk gebruik ik het liefst zo min mogelijk de interne flitser en gebruik ik voor dit soort stillevens veel liever een statief. Voor het fotograferen van mensen zal ik vrij snel overstappen op de externe flitser, de reden waarom lijkt me duidelijk als je de foto's bekijkt.

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Je kan ook een spiegel of iets anders voor de flits houden (onder hoek van 45 graden) zodat je de flits 'afbuigt' naar het plafond.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik heb een externe flitser die ik alleen maar gebruik wanneer ik veel licht nodig heb (danswedstrijden). De flitser is goedkoop en lomp en er valt niets aan in te stellen en is te fel in 9 van de 10 situaties maar het is toch lekker dat ik hem heb omdat de flitser op mijn s602z vaak tekort schiet.

Een kleine tip voor de mensen die geen externe flitser hebben maar toch 'indirect' willen flitsen: Neem een plaatje metaal en houd deze onder een hoek voor de flitser, het licht gaat niet direct naar voren en dus heb je een heel ander resultaat. Persoonlijk doe ik liever dat omdat een naar voren gerichte flits niet mooi is (reflecties en schaduwwerking).

Nog beter is het om helemaal geen flits te gebruiken maar soms moet je wel. :)

Edit:
Crap, denk je een handige tip te geven, is er iemand met dezelfde tip terwijl je typt. :+

[ Voor 8% gewijzigd door bazs2000 op 12-01-2004 01:02 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn digitale camera (brak dingetje, maar was gratis bij me abbo), een Aiptek PocketCam Slim3000, flitst ook te fel op korte afstanden, wat ik dan vaak doe is er een stukje papier voor houden om de flits iets te "dimmen" omdat die niet instelbaar is. werkt altijd goed :)
Pagina: 1