DV - werkwijze en efficient omgaan met opslagruimte

Pagina: 1
Acties:

• intruder1400
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kortgeleden heb ik een start gemaakt met het bewerken van opgenomen filmmateriaal. Hiervoor maak ik gebruik van mijn sharp dv en een laptop. Mijn laptop heeft een harde schijf van 40 gig.

Omdat 40 gig te weinig is, heb ik een externe behuizing met firewire en een hardeschijf van 160 gig aangeschaft. Helaas heeft Adobe Premiere 6.5 hier moeite mee (AP werkt wel prima zonder de externe harde schijf). Ik ben dus genoodzaakt met Pinnacle Studio 8 te werken. Deze is (bij mij) stabiel maar eenvoudig. Omdat ik beginner ben kan ik met dit laatste wel leven (voor de komende tijd).

Ik ben aan het worstelen met de wijze waarop ik omga met de grote hoeveelheid data en de daarvoor beschikbare ruimte.

Zo heb ik 5,5 dv tapes vol met film van mijn vakantie. Gecaptured betekent dit ongeveer 70 Gig. Dit kan ik niet allemaal gaan bewaren maar ik wil wel graag mijn bronmateriaal bewaren om eventueel in de toekomst (als gevorderde videobewerker?) mooiere homevideo's te maken.

Momenteel capture ik de gehele tape als één file waarna ik onbruikbare stukken eruit knip. Vervolgens sla ik het 'project' als .avi op waardoor ik mijn bronmateriaal gereduceerd heb. De selectie van wel/niet bruikbaar heeft heel grofweg plaatsgevonden waardoor ik slechts een % van het materiaal daadwerkelijk zal gebruiken.

Ik heb nu de volgende vraag:
1. Welke vervolgstappen zijn voor mij aan te raden om zo min mogelijk data te hoeven bewaren met als voorwaarde dat ik in de toekomst opnieuw aan het project kan werken.
2. Op welke wijze bewaren jullie data en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• peter_the_hobbit
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 22:19
ikzelf bewaar gewoon mijn orginele dv cassetjes. Ik film elk jaar een 2 tal kampen en heb na elk kamp een stuk of 10 bandjes. Die houdt ik gewoon bij.

bij het bewerken zet ik alles op mijn pc, knip, bewerk, verrap, vertraag, enz. tot ik een volledig goede project heb. Daarna maak ik een beginstukje en eindstukje.
Als ik op een moment een stukje terug wil dat ik heb geknipt heb kan ik dit gewoon in premier er terug 'inslepen'. maw het balkje waar dit beeldje achter kwam verlengen, dan komt dat stuk er terug bij.

Als alles af is maak ik eerst een dv kwaliteit avi tje. ruw. En daarna
1 terug op een dv bandje als kopie
2 internetversie
3 dvdversie
.....

Als dit alles gebeurd is smijt ik alles weg. Wil ik later nog een andere versie maken dan zet ik gewoon alles weer op de pc vanaf mijn bandjes.

als je het toch zoiezo wil bewaren op je pc zal het in orginele kwaliteit moeten laten staan, wat zeer veel plaats vraagt. Als je het gaat comprimeren zal premier meer rekenwerk moeten doen om je materiaal te bewerken, en zal de kwaliteit ook altijd minder zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door peter_the_hobbit op 11-01-2004 19:48 ]

• intruder1400
  • Niet online
Terugzetten op dv tape ben ik benieuwd naar.

Stel ik capture filmmateriaal, knip hier onbruibare stukken uit, baseer mijn project hierop (Pinnacle studio 8) en rendeer tot svcd, dvd etc.
Nu heb ik mijn bronbestand (.avi) eerst niet meer nodig. Deze zet ik dan terug op dv-tape. Als ik in de toekomst, om wat voor reden ook, het project opnieuw wil laten uitvoeren heb ik het bronbestand nodig.
Kan ik deze dan gewoon weer van de tape capturen en gebruiken als bronbestand? (Herkent het videobewerkingsprogramma dit dan als bronbestand ivm timecode)

• peter_the_hobbit
ivm met tijdcode weet ik niet, wat ik wel weet is als je hem terug op je dv-bandje zet, en de file die de info het project bevat, ook bewaard, zal het mogelijk zijn, later bij het terug capturen van die file, je project terug te hebben gelijk het was.
Als je begrijpt wat ik bedoel:-)

btw om het materiaal terug te kunnen zetten heb je wel DV-In nodig op je camera. Staat wel in je boekje of je dit hebt, bij de duurdere en recente modellen zit dit er standaard bij.

[ Voor 25% gewijzigd door peter_the_hobbit op 11-01-2004 20:21 ]

• intruder1400
  • Niet online
Oke, ga ik proberen.

Hoelang blijven dv tapes trouwens (als opslagmedium) bruikbaar?

• peter_the_hobbit
Ik heb er hier liggen van een 4 jaar oud, geen enkel probleem. Het is magnetisch dus zal wel beperkt zijn, maar nu niet om te zeggen maar 10 jaar bv. Over de lange termijn zet je ze toch om naar dvd en hoe je enkel het afgewerkte produkt nog over.

Beetje info over formaten:
http://www.ictopschool.ne...0compilatievideo/document

Onderaan ergens

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Als Pinnacle je niet bevalt, zou je 's naar Sonic Foundry (kortgeleden overgenomen door Sony) Vegas kunnen kijken. Daar werk ik mee en het bevalt me uitstekend.
Het bevalt me zelfs beter dan Premier, waar ik me iedere keer de blaren zocht naar de funties, tussen de crashes in :|

Anyway... dat was je vraag niet.

Ik capture de tapes, maak er gelijk een flitsende film van en gebruik de tapes gewoon weer opnieuw. Mijns inziens moet je op een gegeven moment afscheid nemen van het bronmateriaal, anders kan je wel bezig blijven.

Tegen de tijd dat je een beter programma hebt of zelf gevorderd bent met je knipkunsten, gebruik je gewoon materiaal dat dan vers is. Niet steeds teruggrijpen naar ouwe rommel joh. Doorgaan! :)

De uiteindelijke fim zet ik op SVCD en op DV. De AVI blijft op de HDD, dan kan dat nog 's op een DVD gezet worden, als die brander er is. Mijn voordeel is dat ik 230GB dataschijf intern heb, dus ik maak me niet zo'n zorgen over de opslag. :)

Het originele bronmateriaal tjoep ik 1x over naar VHS. Als ik dan weer 's een keer een stukje wil zien dat niet in de originele film is beland, kijk ik daar wel naar.

Overigens, hoe lang ben je op vakantie geweest? 5,5 tape?! :o
Ik heb 4 weken door Thailand en Laos rondgezworven en dat staat op 2 tapes. Dat hadden er misschien 3 mogen zijn, maar echt niet meer. Je knipt je lam, als je zoveel materiaal hebt. En bovendien moet je ook van je vakantie genieten en niet alsmaar met zo'n machine voor je kop rondlopen.

En hoe lang wordt je uiteindelijke film?
De mijne is nu nog ca. 45 minuten, dus net iets meer dan 1/3 van het origineel. Langer kan ik het publiek met m'n vakantiepret niet bezig houden. :Z

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• peter_the_hobbit
lol, klopt wel. Je shiet wel zeer veel beeldjes. Ik was cameraman op mijn kampen, das nog iets anders.
En om een vb. te geven, mijn uiteindelijk filmpje was 8 min lang :)
Pagina: 1