Geen ADSL verbinding, maar ligt niet aan mij...

Pagina: 1
Acties:

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Ik ging gisteren bij wat kennissen een paar huizen verder op helpen met het opzetten van de ADSL verbinding. De splitter en kabels waren al goed gelegen. Dus router geconfigureerd, maar helaas, er komt geen verbinding tot stand.

Wanneer ik echter deze modem bij mij zelfs thuis aan de telefoonlijn knoop (heb ook adsl), dan ontstaat er wel een verbinding. Maar zelfs als ik de router bij mijn kennisen direct op het ISRA punt aansluit (bij hun is dat gewoon een stekkertje dat uit de grond komt) gebeurt er ook niets.

Nu heb ik dus het vermoeden dat dit niet aan mij ligt. Echter, kijk ik in de ATM logs van de router, dan zie ik wel dingen als 'xxxx cellen ontvangen en verstuurd'.

Zie ik nog iets over het hoofd, of kan ik beter de KPN opbellen? Ik neem hierbij aan dat ik bij KPN (is de adsl provider) moet zijn en niet bij de bijbehorende internet provider xs4all. Op een brief van de KPN staat dacht ik wel een telefoonnummer. Maar hoe kan ik dit probleem het beste omschrijven?

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 17:02

Sick Nick

Drop the top!

Je moet na het ISRA punt wel een splitter ertussen hangen he, weet je ook zeker dat die lijn al is opgeleverd?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou, ze zullen je daar wel uitvragen :P. Want met dit als info kan niemand iets, je meldt niet wat voor modem je hebt, niet hoe je het ingesteld hebt, wat voor adsl abonnement je hebt enzo :p. Dan kan je het best inderdaad even de helpdesk bellen, want dan worden in een paar minuten even de goede vragen gesteld en kunnen ze even analyseren waar het probleem zich bevindt :7

Ik bedoel, heb je wel linesync ofzo? Of is de PC instelling gewoon niet goed? Wat voor modem heb je? Wat doen de indicatieledjes? Kan je zien of er ook een adsl verbinding is, uberhaupt? Krijg je een melding als je probeert in te loggen? En zo kan ik nog wel even doorvragen, als ik niet eens weet wat voor spul je eigenlijk hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 11-01-2004 18:59 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Infinitive
Ok. Ik dacht dat bovenstaande informatie wel toereikend zou zijn omdat ik er vanuit ga dat er geen configuratiefout in de router is. Tenslotte, de reouterkrijgt wel verbinding als ik hem bij mij thuis aansluit (uiteraard met de gegevens van mijn kennissen). Bovendien heb ik zo'n routertje al heel wat vaker geconfigureerd :)

Maar goed, nog wat meer gegevens:

provider: xs4all
modem: thompson speedtouch 510
abonnement: lite

Uiteraard is heb ik de router na de splitter hangen :) Maar voor de zekerheid ook direct op het ISRA punt geprobeerd. En ja, volgens de website van de provider (xs4all) is de lijn al meer dan een week opgeleverd.

Verder is er op het momem één statuslampje voor internet dat er zou moeten gaan branden. Maar deze gaat niet branden en knippert ook niet. Als ik hem bij mij thuis aansluit, gaat het na enige geknipper (opzetten verbinding) groen branden. Maar niet bij mijn kennissen. Helemaal niets.

Over de splitter:
zij hebben een iets andere splitter dan bij mij. Bij mijn kennissen staat ook op de splitter duidelijk waar elk stekkertje in moet en bovendien ook nog groot op een a4-tje. Dus ik weet absoluut zeker dat het goed aangesloten is. Daarnaast ben ik voor de zekerheid ook al de mogelijke permutaties afgegaan :)

Verder kan ik niet zien of ik wel doorverbonden wordt met mijn provider, of dat het juist op het laatste stukje mis gaat. Ik bedoel, de router geeft alleen aan dat 'ie het niet doet. Dus daar kan ik maar weinig uit afleiden. Maar juist omdat de router het bij mij thuis wel goed doet, lijkt het me dat met de provider niets aan de hand is.

[ Voor 17% gewijzigd door Infinitive op 11-01-2004 19:22 . Reden: modem = router in dit geval ]

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Verwijderd

Ping anders je hostnaam even vanaf een andere locatie. Het kan namelijk heel goed zijn dat je nog geen ip adres toegewezen hebt gekregen.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:18
kabeltjes stuk? heb je de kabels die je thuis gebruikt hebt ook bij je buren gebruikt?

[ Voor 3% gewijzigd door nachtnet op 11-01-2004 19:19 . Reden: typo ]

• Infinitive
Jawel hoor, hij krijgt een ip-adres. Als ik de router bij mij thuis aansluit kan ik er prima mee internetten en geeft de router hetzelfde ip-adres aan, als ik op de service-pagina van de provider kan aflezen.

offtopic:
Vreemd eigenlijk, je zou verwachten dat zo'n abonnement aan je telefoonnummer gebonden is.

• Infinitive
nachtnet schreef op 11 januari 2004 @ 19:15:
kabeltjes stuk? heb je de kabels dien je thuis gebruikt hebt ook bij je buren gebruikt?
De kabeltjes die ik thuis gebruik die lopen onder de vloer en over de vliering ( :D ), die verplaats ik niet makkelijk.

Maar ik heb de router dus ook een keer direct aan het ISRA punt gehangen. Dat is bij hun gewoon zo'n standaard stekkertje. Dus daarvoor hoefde ik geen eigen kabel te gebruiken. En toen deed 'ie het ook niet.

Met splitter ertussen en via het kabeltje dat bij de router zat doet 'ie het ook niet. Met splitter ertussen en via kabel die we zelf gelegen hebben doet 'ie het ook niet. Telefoon over de kabels doet er btw. wel, dus dat lijkt me zo wie zo al reden genoeg dat het kabeltjes in orde zijn, in ieder geval genoeg om een verbinding op te zetten.

offtopic:
Hey, mijn vorige post schoof een post naar beneden! Dat is niet de bedoeling, want anders had ik wel de edit-knop gebruikt...

[ Voor 12% gewijzigd door Infinitive op 11-01-2004 19:21 ]

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:18
kan je wel andersom de kabels van je buren bij je zelf inpluggen?

Verwijderd

Infinitive schreef op 11 januari 2004 @ 19:16:
Jawel hoor, hij krijgt een ip-adres. Als ik de router bij mij thuis aansluit kan ik er prima mee internetten en geeft de router hetzelfde ip-adres aan, als ik op de service-pagina van de provider kan aflezen.
Dat is vreemd. Ik kan absoluut niet onder abbo's van bekende inloggen. Ik krijg wel verbinding maar er is geen verkeer mogelijk

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 19:25 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Infinitive schreef op 11 januari 2004 @ 19:19:

De kabeltjes die ik thuis gebruik die lopen onder de vloer en over de vliering ( :D ), die verplaats ik niet makkelijk.

Maar ik heb de router dus ook een keer direct aan het ISRA punt gehangen. Dat is bij hun gewoon zo'n standaard stekkertje. Dus daarvoor hoefde ik geen eigen kabel te gebruiken. En toen deed 'ie het ook niet.

Met splitter ertussen en via het kabeltje dat bij de router zat doet 'ie het ook niet. Met splitter ertussen en via kabel die we zelf gelegen hebben doet 'ie het ook niet. Telefoon over de kabels doet er btw. wel, dus dat lijkt me zo wie zo al reden genoeg dat het kabeltjes in orde zijn, in ieder geval genoeg om een verbinding op te zetten.

offtopic:
Hey, mijn vorige post schoof een post naar beneden! Dat is niet de bedoeling, want anders had ik wel de edit-knop gebruikt...
offtopic:
Het is niet toegestaan binnen 24 uur je topic te kicken meen ik ;) Als je nuttige info hebt, gebruik je de edit knop. Liefst in de start post als 't om specs gaat ed. Updates in tests enzo in je laatste post. Dit kan je in de FAQs en Policys vinden.

Misschien een beetje kortzichtig, maar werkt jouw router/modem daar wel? Ik heb tot twee keer toe een brak modem gekregen van mijn provider (Demon8/1Mbit) . Die om onverklaarbare wijze niet online kwamen. Een telefoontje naar de helpdesk en hij wordt omgewisseld :)

[ Voor 13% gewijzigd door sanfranjake op 11-01-2004 19:28 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Infinitive
Ik had het ook over het externe ip adres :) Maar goed, ik ben niet te beroerd om even te pingen hoor. (momentje). Ja, krijg netjes het ip-adres voor de hostname. Pingetjes worden niet beantwoord, maar ja das logisch als die router nog geen verbinding heeft.
Misschien een beetje kortzichtig, maar werkt jouw router/modem daar wel? Ik heb tot twee keer toe een brak modem gekregen van mijn provider (Demon8/1Mbit) . Die om onverklaarbare wijze niet online kwamen. Een telefoontje naar de helpdesk en hij wordt omgewisseld
Vandaar dat ik de modem dus thuis ook uitgeprobeerd heb :) Eerst met de gegevens zoals ik hem bij mijn kennisen ingesteld heb. Dat ging goed. Ik kreeg dus verbinding via het abonnement van mijn kennissen. Vervolgens heb ik ook nog mijn eigen gegevens ingevuld. Daarmee kon ik via die router ook verbinding krijgen. Vervolgens heb ik nogmaals de gegevens van m'n kennissen ingevuld. En weer verbinding. Bij mij thuis dus.

Ja, ik wilde mijn eigen routertje ook nog bij mijn kennisen aansluiten. Maar ondanks dat het van dezelfde serie is, is de voeding iets anders (15V i.p.v. 9V). Vergeten op te letten toen ik de mijne aansloot, dus dat ging niet helemaal goed. Gelukkig dat 'ie het nog doet :+ En na al het heen en weer gerace gisteren moest ik toen weg, dus had geen tijd meer en nu zijn mijn kennisen er niet.
Ik bedoel, heb je wel linesync ofzo?
JVS, wat bedoel je daarmee? Is dat zoiets als "kiestoon"?
Dat is vreemd. Ik kan absoluut niet onder abbo's van bekende inloggen. Ik krijg wel verbinding maar er is geen verkeer mogelijk
Bij XS4ALL kan je een 'inbelfilter' instellen. Deze staat standaard uit. Misschien als je deze inschakeld dat je dan alleen maar vanaf je eigen telefoonlijn kan inbellen. Maar dat zou zo wie zo weinig zin hebben, want als je de abonnementsgegevens hebt kan je zo vanaf een andere provider via de service-webpagina deze optie uitzetten.

Voordat ik de router bij mij thuis heb ingeschakeld heb ik nog naar de 'global stats' van ATM gekeken. Daarin stond een >0 aantal ontvangen en verzonden 'octets' en 'cells'. Het aantal errors stond op nul. Alleen veel minder dan bij mijn eigen 'global stats'. Om een voorbeeldje te geven als dat niet helemaal duidelijk is (deze komen uit mijn eigen router vandaan!):
[quote]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
=>gstats
        # of received octets = 233021125.
        # of transmitted octets = 233023192.
        # of received cells = 4396625.
        # of transmitted cells = 4396664.
        # of unknown cells = 1.
        # of errors on the input = 0.
        # of errors on output = 0.

Het kunnen ontvangen en verzenden van cells, zou impliceren dat er wel een bepaald soort verbinding tot stand komt, maar ergens tussen kpn en provider niet verder komt?

[ Voor 119% gewijzigd door Infinitive op 11-01-2004 20:02 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Infinitive schreef op 11 januari 2004 @ 19:10:
Verder is er op het momem één statuslampje voor internet dat er zou moeten gaan branden. Maar deze gaat niet branden en knippert ook niet.
Nou, dat is tenminste informatie. De modem heeft dus geen adsl signaal, dat bedoel ik met " geen linesync". Dat @ ledje hoort groen of oranje te branden, niet oranje te knipperen en al helemaal niet uit te staan. Geen signaal kan veroorzaakt worden door:

- Inderdaad gewoon geen adsl signaal op de telefoonlijn (aansluitfoutje van kpn)
- Een verkeerd aangesloten splitter/bekabeling
- Defecte bekabeling / te lange bekabeling
- Defecte splitter
- Defecte modem
- Verkeerd soort modem (ST510i op een analoge lijn ofzo)

Sluit de modem even rechtstreeks op de binnenomende telefoonlijn aan en als het @ lampje dan ook uit blijft, moet je even de kpn bellen :). Simple, daar hoef je niet voor te pingen of te tracen of wat dan ook.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 11-01-2004 21:42 ]

• Infinitive
Geen signaal kan veroorzaakt worden door:
Al deze punten had ik al gechecked :)
Sluit de modem even rechtstreeks op de binnenomende telefoonlijn aan en als het @ lampje dan ook uit blijft, moet je even de kpn bellen . Simple, daar hoef je niet voor te pingen of te tracen of wat dan ook.
En rechtstreeks ook. Lampje blijft uit. Dus dat wordt toch maar de kpon bellen. Thx :)

Verwijderd

is de lijn al vrijgegeven? stomme vraag maar wie weet he...

hebben je buren bijv: al een briefje gehad dat de lijn is opgeleverd ???

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 00:01 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

ik krijg het idee dat de adsl nog niet helemaal is "uitgeleverd".
Er is wel een ip nr bekend e.d. maar de aansluiting - voor je buren/kennissen - op de ADSL co-locatie in de wijkcentrale ontbreekt dan nog. (denk ik)

eagle

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

er is een fout gemaakt bij het aansluiten, bij adsl van kpn werkt de kpn test-verbinding per defenitie als het pakket opgeleverd is, zoniet dan is er een storing :).

• Infinitive
ik krijg het idee dat de adsl nog niet helemaal is "uitgeleverd".
Ik neem aan dat ze bij xs4all geldige data van kpn krijgen wat betreft de status van de aanvraag...

Ik dacht zelf al dat het probleem bij kpn ligt (topic title), maar omdat het atm log zegt dat er wel dataverkeer is, twijfelde ik. Maar dat er communicatie met de kpn optreed hoeft nog niet te zeggen dat er geen 'storing' kan zijn.

Maar ik bel morgen wel. Wat kan ik dan het beste zeggen: "Ik wil een storing rapporteren?".

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

gewoon exact zeggen wat je bevindingen zijn, dat je @ lampje uit blijft en dat je dus geen signaal hebt en dat je het rechtstreeks op de ISRA hebt aangesloten en dat je het modem bij jou thuis getest hebt en dat-ie het daar wel doet :P. Niet meer en niet minder ;).

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 12-01-2004 00:24 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Infinitive schreef op 12 januari 2004 @ 00:21:
[...]

Ik neem aan dat ze bij xs4all geldige data van kpn krijgen wat betreft de status van de aanvraag...
Da's een leuke aanname. Hij is echter incorrect. KPN meld regelmatig lijnen als 'opgeleverd' ook al is er nog niets gebeurd, en minstens even vaak wordt er niets gemeld (of een week te laat) terwijl er wel geleverd is.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Regelmatig is totaal het verkeerde woord, ik schat dat minder dan 1 op de 100 aansluitingen fout lopen (bedenk 10 tot 20.000 geautomatiseerde aansluitingen in een normale actieloze maand). Als kpn meldt dat de lijn opgeleverd is (in het orderproces), dan is-ie dat ook gewoon. En als hij dat niet is, dan is er gewoon sprake van een storing en is het niet "verkeerd voolichten" ofzo hoor.

Verder worden adsl lijnen in gemiddeld twee weken opgeleverd, met een marge van 1 week tot 3,5 weken (extreme uitzonderingen), dat lukt niet als kpn "regelmatig" foute info verschaft...

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 12-01-2004 00:35 ]

• Infinitive
Verder worden adsl lijnen in gemiddeld twee weken opgeleverd, met een marge van 1 week tot 3,5 weken (extreme uitzonderingen), dat lukt niet als kpn "regelmatig" foute info verschaft...
Wij hadden tegelijkertijd aangevraagd. Ik kreeg het pakket na 2 weken binnen. De ander naar drie weken. En het is nu meer dan vier weken geleden. Tja, die ander had pas een weekend later de tijd. :)
offtopic:
Nu hoorde ik van een bekende dat hij op een gegeven moment bijna niet meer kon bellen en toen het wel lukte, dat onder een ander nummer gebeurde (ander nummer via nummerweergave)... volgens de kpn was vlak daarvoor de centrale geupgrade... is dat dan zo'n precies karweitje, zo'n centrale upgraden?

[edit]
Ondertussen gebeld. Helpdeskmedewerker bevestigde dat het aan KPN lag en zet er een monteur op die binnen 48 uur zal terugbellen.

[ Voor 45% gewijzigd door Infinitive op 12-01-2004 17:59 ]

Pagina: 1