[XP] bootloader werkt niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik had laatst besloten om ter vervanging van m'n diskettestation een extra partitie aan te brengen en dan wel eentje met msdos erop.
Dus ik via Partition magic een Fat16 primaire partitie gemaakt en vervolgens met de recovery console van XP er een bootloader opgeplant. Alles leuk en aardig, maar zodra ik kies om XP op te starten, reboot mijn computer.
Als ik voor de optie MS-DOS (c:\) ga, dan geeft hij een I/O error bij het lezen van bootsec.dos oid en hangt vervolgens helemaal vast.
Als ik via partition magic vervolgens de andere primaire partitie weer actief maak, dan start hij weer netjes op.

Wie kan me uitleggen waarom het niet werkt? Ik dacht zelf namelijk alles netjes by the book gedaan te hebben :?

alvast bedankt!

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

denk dat windows xp niet compitabel is met fat16

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
om de tweede primaire dos partitie bootable te maken zou ik sys c: doen met win 98 bootdiskette. Het mag dan dan ook fat32 zijn! Wat je best doet 16 of 32 zou ik kiezen naargelang de grootte van je partitie, boven 1 gig zou ik zeker fat32 kiezen.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

http://support.microsoft....l;153762&Product=winxpINT
Samenvatting
In dit artikel wordt beschreven hoe u Windows kunt instellen op een dual-boot-configuratie voor MS-DOS op een computer die oorspronkelijk werd ingesteld voor alleen Windows. De dual-boot-configuratie moet zich bevinden op een FAT-partitie (File Allocation Table) en niet op een NTFS-partitie (Windows NT-bestandssysteem).
Meer informatie
Start de computer op vanaf een MS-DOS-diskette waarop het bestand Sys.com aanwezig is. Stel het opstartstation in op MS-DOS door de volgende opdracht te typen bij de MS-DOS-prompt:
a:>sys c:

Nadat u deze opdracht hebt gegeven, wordt een bericht weergegeven zodra de procedure is voltooid.

OPMERKING: met deze opdracht wordt de Windows-opstartlader uitgeschakeld zodat de computer MS-DOS opstart wanneer de vaste schijf van de computer wordt opgestart. U moet de Windows-opstartlader herstellen nadat u de volgende stappen hebt uitgevoerd.
Start de vaste schijf van de computer op vanaf een opdrachtprompt en installeer MS-DOS op de computer als dat nog niet is gebeurd.
Nadat u MS-DOS volledig hebt geïnstalleerd en opnieuw hebt opgestart, moet u de computer herstarten met behulp van de Windows Setup-media. Tijdens Setup selecteert u R om Windows te herstellen.

OPMERKING: u hoeft alleen de Windows-opstartsector te herstellen. Geef niet aan dat u tijdens deze procedure de registerbestanden, Windows-systeembestanden of Windows-opstartomgeving wilt controleren.
Nadat u de Windows-opstartsector hebt hersteld, moet u het bestand Boot.ini handmatig wijzigen om een optie voor het opstarten vanaf MS-DOS in te stellen. Het bestand Boot.ini is een verborgen systeembestand met het kenmerk Alleen-lezen, dat zich in de hoofdmap van het opstartstation bevindt. Voeg de volgende regel toe aan de sectie voor besturingssystemen in het bestand Boot.ini:
c:="Microsoft DOS".

De volgende keer dat u de computer opnieuw opstart, kunt u de optie MS-DOS selecteren in het menu Start van Windows.

U kunt de procedure in dit artikel ook gebruiken voor een dual-boot-configuratie van Windows NT en Windows 95. Voor een dual-boot-configuratie met Windows 95 start u de computer op vanaf MS-DOS en installeert u Windows 95. Een Windows 95-installatie herkent Windows NT en overschrijft geen NT-opstartladergegevens wanneer u deze procedure gebruikt.
Hmm, probeer dit eens?

[ Voor 95% gewijzigd door Illegal_Alien op 12-01-2004 19:12 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
helaas :(

ik krijg wel mooi een dos command dingetje, zoals ik eerder ook al had, maar zodra ik daar fixboot op uitvoer, dan vernaggeld hij m'n dos partitie. vage foutmeldingen, exception, trap en meer van dergelijke vage kreten.

nog iemand een ideetje ?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik heb het nog eens geprobeerd en de situatie is nu zo: hij boot en dan zegt ie missing ntldr, press any key to reboot.

Dus ik copier de ntldr van m'n xp dir naar c: en reboot. Resultaat hij boot, en reboot etc.

heel vervelend :( iemand enig idee wat ik fout doe ?

Pagina: 1