Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Mini LEDs op in Multimedia Dell Keyboard

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

ik ben net nieuw op dit forum en heb net 'the art' van het casemodden ontdekt. Om niet te hard van stapel te lopen dacht ik er aan om eerst de LEDjes van me keyboard te modden om van de saaie 'amber' kleur af te komen en ze te vervangen door een vette blauwe. T probleem is nou, dat de LEDjes in me toetsenbord van die mini-LEDjes zijn die direct aan de printplaat vastgesoldeerd zitten! Ook weet ik niet waar die kleine krengen te krijgen zijn...

Kan iemand me ff tips geven?

Greetz,

SoLiD SnAkE

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 16:52 ]

Verwijderd

Het zijn waarschijnlijk 3mm ledjes (standaard ledjes zijn 5mm dik).
Deze leds zijn bij de standaard elektroboer vast wel te verkrijgen.

Omdat je pas nieuw bent op dit forum, ff wat uitleg.
Over dit soort onderwerpen is meestal al vaak een topic gestart. Daarom is het misschien handig als je voortaan eerst de search van dit forum of google gebruikt.

Verder veel succes in de wereld van het casemodden :)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:22

Super_ik

haklust!

zijn waarschijnlijk SMD ledjes :) k denk nie dat je die gaat vinden bij de locale electroboer, conrad zou kunnen, maar k denk dat je wel vanaf 100 ofzo moet bestellen :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Sry voor de nieuwe topic!
Maar, nu weet ik dus dat het SMD LEDs zijn. Maar hoe krijg ik die minuscule rotdingen van me printplaat af, zonder iets te mollen? Suggesties gevraagd pleazzz!!!

Greetz,

SoLiD SnAkE

Verwijderd

met een soldeerbout

Verwijderd

Super_ik schreef op 11 januari 2004 @ 17:03:
zijn waarschijnlijk SMD ledjes :) k denk nie dat je die gaat vinden bij de locale electroboer, conrad zou kunnen, maar k denk dat je wel vanaf 100 ofzo moet bestellen :)
Blauwe SMD leds zijn gewoon verkrijgbaar bij www.world-led.com
Link:
http://www.world-led.com/...cd08aa9fb95300f49631419d0

Verwijderd

Topicstarter
Jah, maar mol ik m dan niet? (ben niet zo'n ervaren soldeur)

Verwijderd

oefen eerst wat met wat tin, tot je er wat handigheid in krijgt,
als je dan voorzichtig bent mol je niks nee

Verwijderd

Topicstarter
Keej, bedankt allemaal voor de razendsnelle replies!!!
Kzal me best doen en ik laat wel horen hoe t gaat! (eerst maandag + disndag schoolexamens, yuck :()

Greetz,

SoLiD SnAkE

Verwijderd

Topicstarter
Eeey,

Kheb net 20 van die SMD LEDs besteld! €0,70 per stuk.
Lichtsterkte = 500mcd. Zal dat feller zijn van die groene krengen op me keyboard? Laat t ff weten pleazz!

Greetz,

SoLiD SnAkE

btw: toetsenbord draait op 5V, LEDjes zijn gerate tussen 3,5V - 4,5V, zal t goed zijn dan?

Verwijderd

de leds worden vanuit die chip gestuurd, die past waarschijnlijk zelf de stroom al aan.
Als er ruimte voor is kan je ook wel gewone 3mm of leds erop solderen. SMD solderen is een pokkewerk als je niet de juiste spullen hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, t probleem is dat er 10 SMD's op ongeveer 5 cm2 zitten! Het wordt dus onmogelijk er gewone 3mms in te douwen. Ook zit de cover van t toetsenbord te laag, waardoor die 3mms er gewoonweg niet onder passen. Wat voor soldeerbout zal ik nodig hebben voor die SMDs?

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

je kan het met een gewone maar het is allesbehalve gemakkelijk omdat er zo weinig plaats is. Je moet echt een goede, vaste soldeer-hand hebben.

Oohja, misschien een goed id als je eventjes de FAQ (Frequently Asked Questions CME) doorneemt, daar staan zeer veel handige tips in, ook is het niet altijd nodig een groet onder een post aan te brengen; wij Tweakers doen elkaar altijd de groeten ;)

edit; misschien is er op http://www.circuitsonline.net/forum/view/5479 wat meer info te vinden.

edit 2; op Cheap contactloos SMD soldeer apparaat (10 euro / 5 min mod) is er meer te vinden hoe je voor weinig geld een smd-soldeerbout kan maken :)

[ Voor 34% gewijzigd door Ibex op 11-01-2004 18:33 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Verwijderd

je kan daarvoor het beste een soldeerbout voor gebruiken met zo'n punt ( kweet niet of daar een speciale naam voor is ) en belangrijk is dat je één hebt met een laag aantal watt, ergens rond de 30 watt. Wanneer je met een soldeerpistool van 120 watt aan de gang gaat kan je erop rekenen dat je de boel sloopt....

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de replies! Zal ff die FAQ doorlezen en een soldeerbout met 'punt' aanschaffen. Denk dat ik dan wel een heel eind kom!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
Owja..ff de huisregels @ GoT:

we groeten elkaar niet op het einde van je bericht, we zijn toch allemaal vrienden.
En bericht aanpassen doe je met dit knoppie Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

En SMD solderen zou ik eerst even oefenen. Neem een oud stukkie elektronica met smd zooi, en soldeer wat los en probeer het weer vast te solderen. Anders heb je denk ik aan 20 ledjes nie genoeg :P

[ Voor 12% gewijzigd door Rein_stein op 11-01-2004 20:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eey,

Ik zat ff bij Conrad te kijken en zag deze fijne soldeerbout van 15W:

Producteigenschappen:

Type WM 15 L
Vermogen 15 W
Spanning 230 V~
Afm. Æxl 22 x 200 mm

productomschrijving:

Professionele mini soldeerbout voor elektronica fans. Door de uitermate kleine constructie bijzonder geschikt voor soldeerwerkzaamheden op moeilijk toegankelijke plaatsen en fijne soldeerwerkzaamheden open kabeleinde bij WM 15 L/ 12 V.

Ik zag dezelfde ook met 20W, maar ik weet niet precies waar ik goed aan doe.
Er was zelfs een microsoldeerbout van 8W, maar ik denk dat die te klein is.
Suggesties?

edit:
Of deze?

productomschrijving:

De fijnsoldeerbout Ersa Multi-Pro met hittebestendig snoer valt op door de flexibiliteit. Het complete assortiment van duurzame Ersadur soldeerpunten uit de serie 832 en 842 met verdraaibescherming staat u hierbij ter beschikking. Dat wil zeggen dat naast de conventionele soldeertoepassingen, zelfs SMD-componenten gesoldeerd en gedesoldeerd kunnen worden. Hoewel de soldeerbout zo veelzijdig is, weegt deze slechts 60 g.
Technische spec.: Spanning 230 V~ · Vermogen 25 W · Temperatuur van de soldeerpunt ca. 480 °C · Opwarmtijd ca. 120 s · Lengte van het snoer 1,6 m (uitermate flexibel/hittebestendig).
Omvang levering: Soldeerbout Ersa Multi-Pro compleet met Ersadur longlifesoldeerpunt 832 CD en houder A 18.
25 watt
Multifunctioneel
Hittebestendig snoer

Zeg het maar!

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 09:47 ]

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:13

Felyrion

goodgoan!

schoppen van een topic word niet echt gewaardeerd... je zult zo ook wel reacties krijgen, je topic staat zo een dag in de topiclist.
Bovendien staat het wel in de faq: Hier

en over je soldeerbout: die laatste lijkt op het eerste gezicht wel geschikt voor smd werk. Je zult gewoon een kleine soldeerbout nodig hebben, en verder gewoon proberen :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Verwijderd

tja denk niet dat zo'n klein verschil in wattage zoveel uitmaakt... je moet zelf maar kijken wat ze kosten en dan beslissen welke je wil kopen.
veel suc6 d'r mee.

Verwijderd

Topicstarter
Eey,

kben net naar de lokale Gamma geweest en heb daar een mooie Weller soldeerbout gevonden met 0,65mm punt! Kheb gelijk soldeertin met harskern gekocht (reteduur trouwens) en twee reserve soldeerpunten. Was in totaal €35,- kwijt, vond ik geld zat om eerlijk te zijn! iig, ik kan lekker aan de slag! Nu nog maar hopen dat t lukt... fingers crossed!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:05
In de FAQ van CM&E staan ook nog wat handige links over solderen voor je:
Frequently Asked Questions CME - Solderen

Suc6 :) en we willen wel het resultaat zien ;)

Verwijderd

Topicstarter
Eey allemaal!

Tis gelukt hoor, no problemos!
Hier ff snel een plaatje van t resultaat, wel een b-tje groot en vaag, maar jullie moeten t er maar ff meej doen:

[url]"http://casemodsnake.20megsfree.com/"[/url]

Klik op t jpeggie in de root om t plaatje weer te geven
Nou, laat ff weten wat jullie ervan vinden!

btw: sry dat ik geen thumbnail kan laten zien, maar die host heeft een maffe cgi configuratie, sry voor die sjit

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 10:07 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:24
_/-\o_ Newbie slaat ff aant SMD-solderen

Ziet er goed uit toch? Tenminste ook niet zo belachelijk fel dat je kamer midden in de nacht helderblauw is.

edit:

Ik host die thumb dan wel even voor je;
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/eprui/S1010040.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door frickY op 16-01-2004 12:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je gelooft t misschien niet, maar kheb er maar 2 gesloopt, terwijl er nu 9 werkende
SMD's in zitten... Ik na elk SMD-tje natuurlijk checken en t ging goed, totdat me pc ineens met een keyboard failure kwam. Dus ik al die krengen er weer af halen en ze een voor een weer erop solderen. Uiteindelijk deed alles t weer, waarschijnlijk was er wat soldeer tussen 2 polen van een SMD-tje gekomen. Maar alles werkt dus ik ga lekker gamen! Thanx voor de thumbnail trouwens! Laterz!
Pagina: 1