Toon posts:

[Sendmail] mail versturen vanaf localhost

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hej,

Het lukt me niet om mail te versturen vanaf mijn server. Een debian bak waar sendmail op draait. Ik denk dat het aan de configuratie van sendmail ligt, maar ik kom er niet uit waar/wat/hoe.

Het probleem: Als ik een mail verstuur via het mail commando, of de mail functie in php dan krijg ik geen foutmelding dat er geen mail verstuurd is. Ik zie totaal geen meldingen in mail.log (het logbestand van sendmail). Het mailtje wordt niet verstuurd, maar het blijft ook nergens hangen.

Ik heb /etc/hosts aangepast omdat er misschien geen contact gemaakt wordt met de lokaal draaiende mailserver, als ik nu telnet localhost 25 doe krijg ik keurig

code:
1
2
3
4
Connected to localhost.
Escape character is '^]'.
220 localhost.localdomain ESMTP Sendmail 8.12.10/SQL-8.12.10-1/8.12.3; 
Sun, 11 Jan 2004 15:15:46 +0100

Dat lijkt in mijn ogen goed. Verder heb ik in php.ini ook het pad staan naar sendmail, dat overeenkomt met de juiste locatie van sendmail, maar dat schijnt ook niet te helpen. Ik heb google en de search gebruikt, er zijn meerdere mensen met dit probleem (geweest), maar een oplossing heb ik niet kunnen vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 15:30 . Reden: typos ]

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
probeer eens of je wel kan mailen via telnet:
---
mail from:mijn@server.nl
rcpt to:jouw@email.nl
tekst
.
---

Verwijderd

Topicstarter
Dit werkt wel. Ik krijg keurig de melding dat het verstuurd is, en ook in mijn logbestanden is wat terug te vinden.

ingetypt in telnet:
mail from:lex@bitbrox.com
250 2.1.0 lex@bitbrox.com... Sender ok
rcpt to:wasmiddel@planet.nl
250 2.1.5 wasmiddel@planet.nl... Recipient ok
DATA
354 Enter mail, end with "." on a line by itself
testtest
.
250 2.0.0 i0BET5ee030447 Message accepted for delivery
QUIT

in mail.log:
Jan 11 15:31:37 bitbrox sm-mta[30447]: i0BET5ee030447: from=lex@bitbrox.com, size=9, class=0, nrcpts=1, ms
gid=<200401111429.i0BET5ee030447@localhost.localdomain>, proto=SMTP, daemon=MTA, relay=localhost [213.196.
33.8]

Jan 11 15:31:37 bitbrox sm-mta[1049]: i0BET5ee030447: to=wasmiddel@planet.nl, delay=00:02:19, xdelay=00:00
:00, mailer=esmtp, pri=30009, relay=mail.wxs.nl. [195.121.6.51], dsn=2.0.0, stat=Sent (Ok.)

en mailtje kwam dus ook wel aan. Wat betekend dit nou. Als het via telnet wel werkt, maar via het mail commando niet?

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
misschien dat je hostname fout staat en dat de andere mailservers de mail daarom niet accepteren?

[ Voor 5% gewijzigd door frim op 11-01-2004 16:04 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:25
Zover ik kan zien zou alles moeten werken. Hij stuurd het door naar WXS, dan zou die 'm verder moeten accepteren.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DiedX schreef op 11 januari 2004 @ 16:06:
Zover ik kan zien zou alles moeten werken. Hij stuurd het door naar WXS, dan zou die 'm verder moeten accepteren.
Als je het even nog een keer goed leest is te zien dat die mail ook is aangekomen. Andere mail, met het mail commando gestuurd, komt niet aan, en dat is het probleem.

Krijg je nog meldingen in je logbestanden als je met het mail commando mail stuurt? staan die niet nog toevallig in je mailqueue?

Verwijderd

Topicstarter
Nope, als ik mail verstuur via het mail commando blijven de log leeg. Dit geld ook voor mailq. Die blijft ook leeg.

Ligt het probleem misschien bij het feit dat ik geen verbinding kan krijgen met 127.0.0.1? Ik kan hier niet naar telnetten (alleen naar localhost of de domeinnaam). Als ik verbind met dat locale ip adres, blijft hij hangen bij

Trying 127.0.0.1

mijn /etc/hosts:

code:
1
2
3
4
# /etc/hosts

213.196.33.8    localhost bitbrox localhost.localdomain bitbrox.com
127.0.0.1       localhost bitbrox localhost.localdomain

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 16:40 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 15:23:
Het probleem: Als ik een mail verstuur via het mail commando, of de mail functie in php dan krijg ik geen foutmelding dat er geen mail verstuurd is. Ik zie totaal geen meldingen in mail.log (het logbestand van sendmail). Het mailtje wordt niet verstuurd, maar het blijft ook nergens hangen.
PHP opent een pipe naar /usr/sbin/sendmail, en niet via TCP/IP sockets. Zonder wat meer info (oa de sendmail versie) is hier weinig over te zeggen.

een snelle test :

code:
1
2
3
/usr/sbin/sendmail email@adres.nl
type wat tekst
CTRL-D

Dat verstuur of mail, of print een melding op stderr.

• igmar
  • Nu online

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 16:27:
code:
1
2
3
4
# /etc/hosts

213.196.33.8    localhost bitbrox localhost.localdomain bitbrox.com
127.0.0.1       localhost bitbrox localhost.localdomain
localhost is ALTIJD 127.0.0.1. Gooi al die aliases van 213.x d'r uit, die zijn principieel fout en hebben geen enkele zin.

Verwijderd

ff iemand met hetzelfde probleem (ben al iets van 4 dagen met dit probleem bezig maar ik kom der niet helemaal uit).
Ik zit er ook mee dat ik geen mail kan versturen via een php script vanaf mijn linux bak.

Zo staat het in php.ini en het pad klopt:
sendmail_path = /usr/sbin/sendmail -t -i

Het script werkt ook omdat hij hiervoor op een windows server heeft staan draaien en wel e-mailtjes kon versturen.

Als aanvullende informatie heb ik dat ik sendmail 8.12.8 heb draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai Sendmail 8.12.10. Ik denk dat het probleem ligt bij het feit dat ik niet kan telnetten naar 127.0.0.1, dan blijft hij hangen bij

code:
1
2
telnet 127.0.0.1 25
Trying 127.0.0.1...

maar ik kan wel weer gewoon verbinding krijgen op poort 25 met 213.x (het externe ip adres).

Verder, als ik dit probeer:
code:
1
2
3
type wat tekst
CTRL-D

Dan krijg ik niet de mogelijkheid om een mail te versturen, maar een foutmelding:
/etc/mail/submit.cf: line 326: settimeout: invalid timeout starttls
Het vreemde hieraan is dat ik niks met tls te maken heb, ik heb bij het compilen geen opties ingegeven om tls mee te bouwen.

Moet ik sendmail niet opstarten met extra flags of idd als ik er zo een mail mee wil versturen? Ik kan hierover alleen nergens informatie over vinden.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 12:36 . Reden: sendmail versie ]

• igmar
  • Nu online

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 12:33:
Ik draai Sendmail 8.12.10. Ik denk dat het probleem ligt bij het feit dat ik niet kan telnetten naar 127.0.0.1, dan blijft hij hangen bij

code:
1
2
telnet 127.0.0.1 25
Trying 127.0.0.1...

maar ik kan wel weer gewoon verbinding krijgen op poort 25 met 213.x (het externe ip adres).
Sja.. Submitten gaat op 127.0.0.1. Je config is gewoon niet goed, dat dien je eerst op te lossen.
Verder, als ik dit probeer:
code:
1
2
3
type wat tekst
CTRL-D

Dan krijg ik niet de mogelijkheid om een mail te versturen, maar een foutmelding:
/etc/mail/submit.cf: line 326: settimeout: invalid timeout starttls
Het vreemde hieraan is dat ik niks met tls te maken heb, ik heb bij het compilen geen opties ingegeven om tls mee te bouwen.
Wederom : je config klopt niet. Zolang je errors hebt in de submit.cf kun je geen mail via de commandline versturen.
Moet ik sendmail niet opstarten met extra flags of idd als ik er zo een mail mee wil versturen? Ik kan hierover alleen nergens informatie over vinden.
Nope. Je moet gewoon je config in orde maken, en al die vreselijke aliases uit je /etc/hosts gooien.

• igmar
  • Nu online

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 14:18:
Bedankt en nu nog antwoord op mijn vraag alstublieft
Zie de gehele thread, de problemen en de oplossingen.

Verwijderd

igmar schreef op 12 januari 2004 @ 14:24:
[...]

Zie de gehele thread, de problemen en de oplossingen.
Dat werkt allemaal, alleen nog niet dat ik via een php-script iets naar een mail kan versturen:S

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 14:43
mail twolla@billa.nl

Werkt dat wel?

zeroxcool.net - curity.eu

Verwijderd

Neem aan dat dit bericht voor mij bestemd was. Mailen naar mijn domeinnamen lukt wel gewoon ja

• igmar
  • Nu online

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 14:27:
Dat werkt allemaal, alleen nog niet dat ik via een php-script iets naar een mail kan versturen:S
Dat valt behoorlijk buiten dit topic. Wij kunnen niet vanaf afstand zien wat bv jouw logfiles aangeven, en je probleem is duidelijk anders als van de TS.

Verwijderd

igmar schreef op 13 januari 2004 @ 10:54:
[...]

Dat valt behoorlijk buiten dit topic. Wij kunnen niet vanaf afstand zien wat bv jouw logfiles aangeven, en je probleem is duidelijk anders als van de TS.
Bedankt voor alle moeite. Het is al gelukt en werkt nu

• igmar
  • Nu online

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 11:20:
Bedankt voor alle moeite. Het is al gelukt en werkt nu
En het probleem in jouw geval was ?? Da's wel handig om te weten voor degene die dit topic nalezen :)
Pagina: 1