Drie trillende schermen naast elkaar

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heel af en toe, als ik m'n PC opstart, heb ik er vanaf het opstarten van Windows XP last van dat ik drie trillende 'schermen' naast elkaar op m'n beeldscherm (IIyama Vision Master Pro 400) zie.

Dat is niet vanaf het booten, maar pas wanneer Windows XP begint met opstarten. Ik krijg ook 3 muisaanwijzers, en de 3 schermen geven ook alle 3 precies hetzelfde (trillende) beeld. Als ik dan vervolgens ga herstarten, is het probleem weer weg. Vandaag heb ik dit probleem al 3 keer gehad, normaal ca 1 keer per maand ofzo.

Ik heb alle aansluitingen gecontroleerd, en een ander scherm werkt (nu) ook perfect, maar omdat het probleem erg onregelmatig optreedt kan ik daar verder weinig mee.

Wie herkent dit probleem, en weet waar het aan ligt?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het klinkt als een sync-probleem in je monitor. Kun je met zekerheid vaststellen dat het probleem alleen optreedt met je Iiyama VMPro 400?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
koraks schreef op 11 januari 2004 @ 15:24:
Het klinkt als een sync-probleem in je monitor. Kun je met zekerheid vaststellen dat het probleem alleen optreedt met je Iiyama VMPro 400?
Nee, dat kan ik helaas niet. Het is vandaag dus net 3 keer gebeurd, en na een paar keer herstarten gaat het nu steeds goed. Anders gebeurt het maar heel zelden.

Ik denk niet dat het handig is om bij een computer die aanstaat een ander beeldscherm aan te sluiten, toch?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waarom niet ? Kan best hoor ... gewoon kabel eruit trekken en een andere monitor er aan.

En handig is het in dit geval zeker wel !

[ Voor 21% gewijzigd door redfoxert op 11-01-2004 15:31 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 20:02

tweakerbee

dus..?

Je kunt (als alternatief) ook tijdelijk een videokaart even omruilen met een andere PC (of met een vriend of zo), dan kun je ook kijken of het probleem blijft.
Persoonlijk denk ik ook dat het in de monitor zit, maar je weet maar nooit ;)

You can't have everything. Where would you put it?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zelfde effect had ik ook, maar dan met een oude Tulip monitor, zie R9800 pro en Tulip monitor - beeld verrot

Oplossing bleek bij mij het aansluiten op de DVI out te zijn mbv verloop stukje. Welke videokaart heb je zelf? Misschien at dit voor jou ook werkt.

Overigens heb ik dit probleem al vaker gezien (zie ook mijn topic), maar ben er tot op heden nog niet achter wat er nou de precieze oplossing voor is. Ik denk dat het iets met geheugentimings van de videokaart te maken heeft, waardoor er het e.e.a verkeerd uitgestuurd word, alleen probleem is niet te reproduceren - ik kan moeilijk met mijn monitor gaan lopen leuren. Wat ik al wel heb kunnen vaststellen is dat de combinatie van monitor en videokaart het probleem vormt - mijn monitor doet het prima op een andere videokaart. Heb zelf het vermoeden dat het alleen bij ATI's gebeurt, misschien kun jij dat bevestigen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
is je PC/Monitor geaard?
zoja, hoeveel verschillende dingen hangen aan dezelfde aarding? ik weet nl nog van school dat alle monitoren daar hetzelfde vertoonde. Als je de monitoren apart nam deden ze het allemaal stuk voor stuk perfect.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fludizz schreef op 11 januari 2004 @ 15:48:
is je PC/Monitor geaard?
zoja, hoeveel verschillende dingen hangen aan dezelfde aarding? ik weet nl nog van school dat alle monitoren daar hetzelfde vertoonde. Als je de monitoren apart nam deden ze het allemaal stuk voor stuk perfect.
In mijn geval is de monitor niet geaard. Ook doet ie het op de DVI uitgang perfect, evenals met een andere grafische kaart aan een andere PC. Dus dan denk ik dat je aarding uit kunt sluiten...maar ja je weet het niet zeker.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik denk dat het iets met geheugentimings van de videokaart te maken heeft
Nee, dat dacht ik niet. Dit soort problemen ontstaan als de monitor niet in staat is uit het VGA signaal een bruikbare sync te destilleren. Ik meen dat de sync meestal uit het groene signaal wordt gemaakt. Met videogeheugen heeft dit volgens mij niks te maken (heel misschien indirect, maar er is zeker geen direct verband).

@TS: Je monitor aarden zal waarschijnlijk weinig uitmaken, maar het is misschien geen gek idee om je pc te aarden als die niet al geaard is.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde beeldscherm en ik heb een soortgelijk probleem, bij mij zijn het i.p.v 3 schermen 2 schermen. Ik weet niet pcies hoe je dit moet verhelpen, maar als je gewoon inlogt, dan even je resolutie op een andere grootte zetten en dan weer terug zetten, dan is hij weer helemaal goed. Misschien handiger dan hem opnieuw opstarten?
Pagina: 1