[Jamicon KM-S4-1] Is dit mobo nog te redden?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deur63
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 07:40
Als projectje ben ik bezig een mini pc in elkaar te fabrieken op basis van een Jamicon KM-S4-1 moederbord (=een 486 moederbord).
Als voeding had ik een leuke ITX voeding uitgezocht, en heb een mooie converter gemaakt ATX -> AT. Makkelijk 1 op 1 doorlussen van kabel dacht ik. na een tijdje kwam ik erachter dat dit dus niet het geval was.
Voor enkele minuten heeft op de "Power Good" van het mobo (oranje draad) 3.3V gestaan (ATX conn. oranje draad). Sindsdien ontspruit er bitter weinig actie uit het mobo.

Ik heb er weer een AT voeding opgeprikt, en een tijdje zitten meten. alle spanningen (CPU core, memory, seriele & parallele poort, keyboard, HD, FD) zijn goed, en het lijkt ook alsof er activiteit plaats vindt op het bord. De IC's worden gevoed met de correcte spanningen, en deze worden na verloop van tijd ook warm (niet heet, alsof er kortsluiting is, maar gewoon warm, zoals elke pc wordt als ie een uur aanstaat). Wanneer er een toetsenbord wordt ingestoken gaan de LED's erop aan, en niet meer uit. De kaarten die tijdens het 'ongeluk' in de computer zaten heb ik getest, en deze werken allemaal nogsteeds vlekkeloos.

Ik heb vanallerlei dingen geprobeerd, of het verschil maakt, onder andere een andere CPU, andere VGA kaart, de hele PC zonder kaarten, etc. maar niets helpt. Het welbekende piepje van de speaker vindt ook niet plaats.

Is dit moederbord nog te redden?

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik acht de kans bijzonder klein. Als je alles doormeet en het lijkt goed te zijn, maar toch start het niet op is misschien je BIOS chip vern**kt... en ja, om daar nu nog een BIOS voor te krijgen/kopen ?

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wanneer er een toetsenbord wordt ingestoken gaan de LED's erop aan, en niet meer uit.
Op basis van die waarneming geef ik je bijzonder weinig kans...op zoek naar een ander geschikt bordje!

• deur63
all_by_myself schreef op 11 januari 2004 @ 20:50:
Ik acht de kans bijzonder klein. Als je alles doormeet en het lijkt goed te zijn, maar toch start het niet op is misschien je BIOS chip vern**kt... en ja, om daar nu nog een BIOS voor te krijgen/kopen ?
Ik heb die "Power Good" printbaan grotendeels doorgemeten op het moederbord. Hij zit onderandere aan de Reset aansluiting (voor de reset knop) met een 60ohm weerstand. verder loopt de Power Good ook naar 1 van de 2 chips van de chipset middels een 30 ohm weerstand. Ik heb beide weerstanden gemeten, en deze hebben hun correcte waarde.

De PG loopt niet naar de BIOS, in eerste instantie was dat ook mijn idee, dat ik gewoon m'n bios opgeblazen had, jammergenoeg is dit niet het geval.

Ik was net aan het denken geslagen. Is het nou mogelijk dat ik die chip het opgeblazen? lijkt me eigenlijk een beetje stug, aangezien die weerstand van 30 ohm em enigzins beveiligd, of heb ik het nou fout?

Ik zal het reset-circuit doormeten, aangezien dat. Ik had bij het ongeluk op de reset-knop gedrukt, mogelijk is het toch de BIOS.

Ik heb een BIOS dump gemaakt een tijdje geleden, maar ik heb geen EEPROM fikker noch een EEPROM.

Reset circuit doorgemeten -> andere pin zit aan GND, niet aan de bios

[ Voor 4% gewijzigd door deur63 op 11-01-2004 22:40 . Reden: toevoeging ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

deur63 schreef op 11 januari 2004 @ 21:46:
[...]

Ik heb een BIOS dump gemaakt een tijdje geleden, maar ik heb geen EEPROM fikker noch een EEPROM.
BIOS EEPROMs kunnen behoorlijk wat hebben (een aantal keer heb ik ze bijv. verkeerd om in de socket geplaatst en deden ze het ondanks loeiheet geworden te zijn weer prima na goed draaien), maar als je toch een dode BIOS wil uitsluiten, kun je altijd hotswappen :z

Oslik blyat! Oslik!

• deur63
dion_b schreef op 11 januari 2004 @ 23:13:
[...]

BIOS EEPROMs kunnen behoorlijk wat hebben (een aantal keer heb ik ze bijv. verkeerd om in de socket geplaatst en deden ze het ondanks loeiheet geworden te zijn weer prima na goed draaien), maar als je toch een dode BIOS wil uitsluiten, kun je altijd hotswappen :z
hotswappen... bij een werkende pc de bios eruit halen wanneer ie aan staat, dan de mogelijk gare erin stoppen en flashen? of hebben we het nu over iets anders?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup ;)

http://gathering.tweakers...17919687#biosflashmislukt
[rml][ BIOS hotswap] op andere chipset flashen[/rml]

(vanavond nog een K7S5A BIOS op een PC Chips M590 So7 geval geflashed, er kan echt heel veel)

Oslik blyat! Oslik!

• deur63
maar in je post van Bios Hotswappen zeg je:

Maar goed, bij deze dus de (weinig verrassende) conclusie: hot-swappen met een ander (maar dicht verwante) chipset is prima te doen.

Op dat Jamicon zit een SiS 85c497 chip (=½ deel v/d chipset), en ik heb zelf geen ander mobo wat ook maar in de buurt daarvan zit.

Ik ga morgen proberen een vervangende BIOS op de kop te tikken, ik zag een tijdje geleden dat een computerschuur hier in de buurt een verdacht moederbord aan de muur getimmerd had, welke wel erg veel op het Jamicon bord van mij lijkt. Ik zal daar eens navragen of het bord en/of de bios het daar nog op doet, en zomogelijk het bord overnemen.

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 19:57

Xanax959

relax...

En dan nog, ik weet niet waar je het mobo vandaan hebt, er kunnen ook haarscheurtjes in printbanen e.d. zitten. Is mij meerdere malen overkomen met tweedehands 486 moederborden. Test je hem, werkt ie goed, een dag later is het ding morsdood....

Atari portfolio Dos 2.11

• deur63
deur63 schreef op 11 januari 2004 @ 23:49:

Ik ga morgen proberen een vervangende BIOS op de kop te tikken, ik zag een tijdje geleden dat een computerschuur hier in de buurt een verdacht moederbord aan de muur getimmerd had, welke wel erg veel op het Jamicon bord van mij lijkt. Ik zal daar eens navragen of het bord en/of de bios het daar nog op doet, en zomogelijk het bord overnemen.
Ik heb nagevraagd, hij heeft daar 2 borden, maar die zijn allebei dood.

Ik heb ook nog wat aan die van mij gemeten, en alle andere hardware getest (CPU was dat alleen nog), en die doet het.

't bord is dus rijp voor de sloop.

[ Voor 14% gewijzigd door deur63 op 12-01-2004 22:32 ]

• deur63
goed nieuws. ik heb een ander mobo gekregen, en ik dacht: laat ik eens de biossen omdraaien, en verhip, de jamicon boot weer. wel met wat errors enzo (checksum enzo), maar die zijn standaard.
heeft iemand enig idee waar ik zo'n leeg eeprommetje kan krijgen om een om die als nieuwe bios te laten fungeren?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Van een willekeurig ander (dood) moederbord :z

Lees de topid die ik hierboven quotte een keer goed door:

Oslik blyat! Oslik!

• deur63
dion_b schreef op 19 februari 2004 @ 20:48:
Van een willekeurig ander (dood) moederbord :z

Lees de topid die ik hierboven quotte een keer goed door:
ik heb net proberen te hotswappen, lijkt te werken, alleen zegt awdflash: "unknown flash type".
ik heb net eens een 486 flasher geprobeerd en die zegt: "erase chip fail" (en dat is bij de oude bios, degene die niet werkt). wel moet ik opmerken dat de pc gewoon doorwerkt op die bios, alleen niet boot.

[ Voor 31% gewijzigd door deur63 op 19-02-2004 21:23 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) die oude is allicht gaar als wat, dus zou ik een andere aanraden
2) awdflash is voorzien van beveiligingen die hem nutteloos maken voor hotswap - uniflash is de flashtool die je nodig hebt :z

Oslik blyat! Oslik!

• deur63
dion_b schreef op 19 februari 2004 @ 23:02:
2) awdflash is voorzien van beveiligingen die hem nutteloos maken voor hotswap
ook awdflash uit 1993 al?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

deur63 schreef op 19 februari 2004 @ 23:14:
[...]

ook awdflash uit 1993 al?
Geen idee eigenlijk. Uniflash werkt zo goed als altijd op verreweg de meeste mobo's en chips, dus gebruik ik nooit iets anders. Het kan trouwens zijn dat je niet een EEPROM maar een EPROM te pakken hebt, dus dat die sowieso niet gewist kan worden. Eerste prioriteit blijft een goede EEPROM te scoren.

Let trouwens ook op de voltage van de EEPROM. Ze kunnen 12V of 5V zijn (valt af te leiden uit de code op de chip, zo goed als altijd onder die onnozele 'Award' (of AMI) sticker erop). Nieuwere mobo's kunnen dat automatisch instellen, maar bij een 486 moet het zo goed als zeker met de hand dmv een jumper.

Oslik blyat! Oslik!

• deur63
dion_b schreef op 19 februari 2004 @ 23:20:
[...]

Geen idee eigenlijk. Uniflash werkt zo goed als altijd op verreweg de meeste mobo's en chips, dus gebruik ik nooit iets anders. Het kan trouwens zijn dat je niet een EEPROM maar een EPROM te pakken hebt, dus dat die sowieso niet gewist kan worden. Eerste prioriteit blijft een goede EEPROM te scoren.

Let trouwens ook op de voltage van de EEPROM. Ze kunnen 12V of 5V zijn (valt af te leiden uit de code op de chip, zo goed als altijd onder die onnozele 'Award' (of AMI) sticker erop). Nieuwere mobo's kunnen dat automatisch instellen, maar bij een 486 moet het zo goed als zeker met de hand dmv een jumper.
ik heb Uniflash gedownload en gelopen, en hij geeft de volgende melding:
Flash ROM chip: UNKNOWN
Organisation: N/A (is writeprotect disabled?)
PCI Chipset: SiS85C496+497

ik heb het op 3 pc's getest, allemaal met diezelfde SiS chipset, en ik krijg ook 3x die melding.
maar wat je zegt, op alle borden zit een EPROM (12V dacht ik) en op 2 van de 3 borden kan ik de programmeerspanning instellen.

Ik kan nog eens kijken of bij AWDflash er een optie inzit dat ie niet de chip erased, maar dat lijkt me zeer stug. ik denk dat ik em toch in een eprom fikker aan het bakken kom, als ie het nog doet tenminste.

Ik heb net met AWDflash gekeken en die zegt dat het chippie een 28C010 is, terwijl het een 27C010 is. oftewel: awdflash denkt dat et de flash-versie is, maar het is de prom versie

[ Voor 8% gewijzigd door deur63 op 19-02-2004 23:52 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als het geen EEPROM is gaat flashen natuurlijk nooit lukken he :z

Gewoon ergens een dooie Pentium plank zoeken en daar de BIOS chip vanaf halen. Als je hier in de buurt had gewoond had ik het wel op een van de tig 1Mb EEPROMs die ik van dode planken getrokken heb geflasht voor je :P

Oslik blyat! Oslik!

• deur63
dion_b schreef op 20 februari 2004 @ 16:46:
[...]
Als je hier in de buurt had gewoond had ik het wel op een van de tig 1Mb EEPROMs die ik van dode planken getrokken heb geflasht voor je :P
't is zeker niet mogelijk dat je me er eentje opstuurt? ;)

offtopic:
Ik zit overigens met nog een probleem. Ik heb een AT mobo en een ATX voeding. vandaag heb ik een converter in elkaar gesoldeerd, ding werkt perfect.
Ik heb alleen 1 probleem: als ik em aan zet (groene met zwarte draad van atxcon verbind) gaat ie na enkele minuten weer uit, en dan ook ECHT uit. de voeding doet geen bal meer. ik heb het gevoel dat het een of andere beveiliging is.
AT gebruikt geen 3.3V en 5.0Vsb, en die heb ik daarom met de ground verbonden met een 40R resp. 100R weerstand. als ik dit niet doe gaat ie al na enkele seconden uit.
Enig idee hoe dit kan?

[ Voor 50% gewijzigd door deur63 op 20-02-2004 17:25 ]

Pagina: 1