Internet Security achter NAT-Router

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29769

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:
Veel mensen die achter een NAT router zitten vinden het nodig om op iedere client alsnog een personal firewall te draaien. Sommige zeggen "overdreven", de router blokkeert al heel veel. Tot een tijdje terug behoorde ik tot die mensen. Alleen veel NAT routers doen niets anders als het blokkeren van inkomend verkeer en zijn dus passief firewall (zo heet dat toch?). Je hebt ook routers met een actieve firewall (met packet filtering etc) dan ben je al een stap dichter in de buurt van de veiligheid.
Maar op zich is met die firewall niet de internettoegang beveiligd. Dus heeft iets als ZoneAlarm die op applicatieniveau de internettoegang van programmas blokkeert toch nog meerwaarde. Daarnaast zijn er op veel websites ook nog allerlei scripts die op een of andere manier dialers of spyware installeren (ik heb het serieus meegemaakt dat ik minstens drie van die programma's op mijn computer geinstalleerd kreeg door slechts een pagina te openen).

Hoe kun je je het beste beschermen tegen veel van dit soort onzin? Is dit op te lossen zonder op iedere pc een personal firewall te installeren?

Voorheen beschermde ik de clients met norton antivirus pro. Deze blokkeert scripts en beschermt tegen allerlei mallware alleen ben ik nu over naar norton antivirus corporate en bij deze ontbreekt deze extra functionaliteit.

(ps Ik heb niet altijd tijd om te reageren dus een reply kan soms ff duren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-06 14:00
op elke plek waar het verkeer naar buiten (= richting Internet) gaat kun je natuurlijk filteren. Dwz als je daarvoor de software/gateway/router/firewall hebt die dat kan en je genoeg firewall-kennis hebt. Je hebt dus een gateway nodig die ook uitgaand verkeer kan filteren. Filteren kan blokkeren en/of loggen inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jah das waar maar dat is makkelijker gezegd als gedaan. Het is natuurlijk vele malen simpeler om voor alle clients te zeggen welke programma's toegang hebben tot het internet. (alleen veel werk voor iedere client maar daar valt waarschijnlijk wel omheen te werekn)

Bovendien blijft het probleem bestaan van de beveiligingsproblemen van internet explorer en andere programmas. Scripts van internet pagina's kunnen voor vervuiling van de clients zorgen.

Kan ik hieruit concluderen dat een personale firewall op de clients niet overbodig is? en zijn er ook personal firewalls die beschermen tegen scripts die via internet explorer e.d. schader aanrichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een NAT router met passieve firewall (ik weet niet wat die "firewall" is die in routers wordt meegeleverd) en verstandig gebruik zijn IMO wel voldoende :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Heel strikt gezien zit in een zo'n hardware-routertje geen firewall maar een portfilter. Dit is echter in de meeste gevallen afdoende.
Dingen die jij noemt; dialers, spyware, adware, etc. is niet te voorkomen met een firewall. Een "personal firewall" als ZoneAlarm doet in feite ook niets tegen dat soort software, het enige dat ZoneAlarm doet is vragen of je de software toestaat een verbinding naar internet toe te leggen. Een portfilter/firewall die ook uitgaand verkeer aan restricties onderwerpt kan exact hetzelfde doen. Dit tref je echter niet zomaar aan in een hardware-router omdat dit (veel) configuratie vereist. In softwarepakketten als Microsoft Proxy Server en ISA Server behoort dit wel tot de mogelijkheden.

Tegen malafide software als de genoemde dialers en spyware kun je in principe alleen iets doen met behulp van bijvoorbeeld virusscanners en programma's als AdAware. Dít soort software biedt écht bescherming. Firewalls doen alleen maar waar ze voor geschreven zijn: connectiviteit beperken. Dat hierdoor rommel als spyware zijn doel niet kan bereiken is puur toeval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96893

Ik moet zeggen dat een hardware matige firewall goed werkt, mits je er maar kennis van hebt en 'm zo goed mogelijk dicht zet.

Wat je ook kunt doen is, indien je geen server hebt staan die van buitenaf zichtbaar moet zijn, is een dmz aanmaken en laten verwijzen naar een niet bestaand ip adres, met bijvoorbeeld de configuratie in je adsl router/modem.

Wij hadden op het werk een software matige firewall en die had trouwens minder problemen dan de net geleverde hardware matige firewall, maar dat kwam door het niet goed configureren van de hardware matige firewall door het betreffende bedrijf. Heb me nu in dat ding verdiept en nu staat ie lekker dicht.

Roland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42791

Anoniem: 29769 schreef op 11 januari 2004 @ 13:59:
[..]

Daarnaast zijn er op veel websites ook nog allerlei scripts die op een of andere manier dialers of spyware installeren (ik heb het serieus meegemaakt dat ik minstens drie van die programma's op mijn computer geinstalleerd kreeg door slechts een pagina te openen).

Hoe kun je je het beste beschermen tegen veel van dit soort onzin? Is dit op te lossen zonder op iedere pc een personal firewall te installeren?
Spyware en andere troep die via websites geïnstalleerd kan worden, kan je volgens weinig aan doen. Programma's als Adaware en Spybot helpen wel, maar dat is meer om de troep achteraf op te ruimen.

Hoewel, zou je onder NT/XP/2000 geen account aan kunnen maken met alleen 'user rechten', zodat er niets geïnstalleerd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

zolang je niet op "ja" klikt, wordt er volgens mij ook helemal niets geinstalleerd hoor. ActiveX is wel vervelend, maar je moet het echt zelf activeren

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42791

JvS schreef op 12 januari 2004 @ 01:19:
zolang je niet op "ja" klikt, wordt er volgens mij ook helemal niets geinstalleerd hoor. ActiveX is wel vervelend, maar je moet het echt zelf activeren
Ja, bedoel ik. Beetje onduidelijk misschien. Als je op No drukt wordt er idd niets geïnstalleerd. Maar mensen klikken desondanks toch zo vaak op ja, omdat ze niet weten waar ze ja op zeggen. Zou een Windows account met beperkte rechten geen uitkomst zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Zo'n account is meestal de basis van beveiliging. Voor mensen die niet weten waarop je 'Ja' zeggen zou ik dat sowieso aanraden. Toch wel een belangrijke factor IMO.

Roland: kennis voor een hardwarematige firewall? Hebben we het nu over dezelfde kleine routerkastjes die bij iedere Henk-om-de-hoek staan :? Daar heb je juist geen kennis voor nodig omdat die standaard een Deny-all policy hebben. Dingen die veel configuratie vereisen zijn juist de geavanceerdere hardwarematige firewalls (ik noem Cisco PIX, 3Com's) en de softwarematige Enterprise-pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben ook geen voorstander van het intalleren van een personal firewall op de clients. Echter merk ik dat een firewall op de server niet genoeg beveiliging bied. Je kan met zo'n firewall het soort en de inhoud van het verkeer regelen dat via de router loopt zowel naar binnen als naar buiten, dat snap ik ondertussen.

Alleen zijn er meer bedreigingen zoals scripts die via internet explorer gedraait worden. Nu kun je zeggen dat gebeurt alleen maar als je op ' ja ' drukt. Het zou mooi zijn als ze allemaal zo netjes waren. Of als internet explorer zo waterdicht zat dat er geen mogelijkheid is om scripts te draaien of software te installen zonder instemming van de gebruiker. De praktijk is meestal anders. Nu is mijn voorbeeld uit mijn starttopic (de dailers die helemaal vanzelf instaleerden) ook een ervaring die opgedaan heb op een win98 machine die waarschijnlijk slecht gepatched is, dus dat kent ook zijn keerzijde.
Maar dan is het er nog het probleem van de gebruikers die wel op ' ja ' klikken en zich niet bewust zijn van de risicos. Ik doe het niet, maar de gemiddelde gebruiker wel. En dat zijn ook gebruikers die op de netwerken werken die ik onderhoud.

Veel antivirus software zal tegenwoordig wel tegen dit soort dingen beschermen en voor standalone machines raad ik de mensen het ook aan en installeer ik het voor ze. Alleen op de netwerken die ik onderhoud gebruik ik antivirus software die slechts beschermt tegen virussen. Andere antivirus software is ook niet echt een optie in die gevallen. Ik vind dit probleem ook niet echt een taak van de antivirus software (net zo min als het een taak is van de personale firewall).

Adaware en spybot zijn idd meer achteraf en dit is ook niet makkelijke in een netwerk omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

tja je bent er idd niet alleen met een firewall als je goed wil beveiligen kan je een aantal zaken toepassen.

per client
- virusscanner
- firewall
- ad-aware + active scanner

server
- firewall
- nat
- proxy + filter (er zijn ook filters die bv activex en java troep kan filteren)
- hosts file aanpassen ( omdat je de host file op de server die NAT doet waarschijnlijk kan aanpassen zal je de bekende reclame troep ipv anar het internet naar je eigen pc kunnen sturen (127.0.0.1) en dus zal het een error opleveren

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Anoniem: 29769 schreef op 11 januari 2004 @ 13:59:

Maar op zich is met die firewall niet de internettoegang beveiligd.
jawel. Omdat je interne netwerk buiten niet bekend is (bijv. prive geadresseerd, of geen route updates), kunnen interne machines nooit direct aangesproken worden.

Enkel het systeem met de interface naar buiten toe.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dirk-Jan schreef op 13 januari 2004 @ 20:21:
[...]

jawel. Omdat je interne netwerk buiten niet bekend is (bijv. prive geadresseerd, of geen route updates), kunnen interne machines nooit direct aangesproken worden.

Enkel het systeem met de interface naar buiten toe.
interne netwerk adressen (oftewel de prive adressen 10.x.x.x en 192.168.x.x en de rest) worden door je NAT of IP-masquarading service verborgen

je firewall zorgt dat niemand vanaf extern je router/pc kan benaderen door een aantal porten af te schermen. tenzij je ze bewust openzet of voor poortforwarding.

een firewall per client is geen slecht idee zoals bv zone alarm want een firewall op de server mag dan wel het meeste meuk buiten houden, als je een trojan op een pc intern krijgt kan die best naar buiten toe met een andere pc verbinding leggen en ben je dus alsnog gaar. en zone alarm waarschuwt jou dan dat er een progamma ... verbinding wil leggen dus het is een stukje extra beveiliging ..

[ Voor 1% gewijzigd door vso op 14-01-2004 10:58 . Reden: taalfoutje ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:43

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik heb => router-----isaserver----clients
en dit werkt tot dusver nogsteeds goed :)
zolang je de isaserver maar goed instelt,en daar kan je ff mee bezig zijn.
en van router=>isaserver vind ik de router er goed genoeg voor :) heb nog geen problemen gehad,en ja,ik check mijn logfiles :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[message=19730948,noline]vso schreef op 14 januari 2004 @ 10:57/message]:
[...]

interne netwerk adressen (oftewel de prive adressen 10.x.x.x en 192.168.x.x en de rest) worden door je NAT of IP-masquarading service verborgen
neem een les in routes...

in de routetabel van de ISP staat nergens een route 192.168.0.0/24 naar jou externe ip adres.

als jij dus intern 192.168.0.1 enz. nummert, kan te nooit en te nimmer een systeem op internet contact leggen met deze client.

Dat heeft niets met NAT of IP-masquerading te maken...

NAT en IP-masquerading zijn systemen dat ip adressen in ip headers (en in meer dingen...) vertalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@ Dirk-Jan

Routes vergelijken met NAT of masquarading is hetzelfde als een appel en peer te vergelijken.

sterker nog mijn systemen intern hebben 192.168.x.x

mijn router en clients weten waar er wat in mijn netwerk staat vervolgens weet mijn router ook wat mijn externe IP is (omdat deze ook NAT service draait en in verbinding staat met mijn ISP) deze router stuurt pakketjes die voor internet bedoelt zijn naar de NAT-service en deze geeft ze weer terug aan de router-service die ze vervolgens het internet op gooit. dit proces wordt omgedraait als er een pakketje terug komt vanaf het internet
de pakketjes die hij niet kent of geen raad mee weet die verdwijnen de bithemel in

het principe van NAT is dat het je interne netwerk "verbergt" en dat via 1 extern ip (van je ISP) contact legt met het internet. de NAT router heeft een tabel waarin hij bewaart wat en met wie verbonden is en deze vervangt / verandert de headers zo dat alles goed met elkaar kan communiceren.

routers worden gebruikt om het verkeer (tcp/ip verkeer bv) zodanig een structuur te geven dat het weet waar het heen moet als het een IP zoekt.

Er is een filmpje van een aantal MB 975mb ofzo) "Roadwarriors guide to the internet" ofzo .. daarin wordt zeer mooi grafisch uitgelegd hoe het TCP/IP verkeer inelkaar zit inclusie router NAT en firewall kijk dat eerst en dan .... dan verder ..praten

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arikkert
Dirk-Jan schreef op 14 januari 2004 @ 12:09:
[...]

als jij dus intern 192.168.0.1 enz. nummert, kan te nooit en te nimmer een systeem op internet contact leggen met deze client.

Dat heeft niets met NAT of IP-masquerading te maken...
nouwe ... je wilt dus dat je 192.168.0.1/24 pakketten translated worden naar een extern (dwz op Internet routeerbaar) adres en dat je interne 192.168.0.1/24 adressen daarmee gemaskeerd worden. In die zin heeft het ermee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is waar dat de privat ip-ranges niet gerout worden door de meeste routers op het internet. Dat is heel veilig want dat betekent dat een computer die direct aan het internet hangt met zo'n privat ipadres dat hij niet benaderbaar is vanaf het internet (het enige nadeel van deze superveilige oplossing is dat je ook het internet niet opkomt want je packets komen niet aan).
Met NAT heb je twee netwerken, het interne netwerk hierop kies je welke ipadres range dan ook (verstandig is een privat iprange te nemen) en je hebt het internet. De router vormt aanspreekpunt maar dat gaat natuurlijk maar één kant op (LAN naar WAN). De enige manier om het netwerk te benaderen vanaf het internet is via het ipadres van de router en dat je de router zo instelt dat hij het doorgeeft. Deze ingebouwde firewall functionaliteit van de NAT router is niets meer dan een poort blokker. En dan nog maar één richting op.

Ik weet hoe NAT werkt en hoe het mijn netwerk beschermt. Ik weet dat mijn netwerk niet zomaar benaderbaar is vanaf het internet.

Maar we dwalen een beetje af.
Toen ik zei "Maar op zich is met die firewall niet de internettoegang beveiligd. " bedoelde ik vanuit het interne netwerk naar buiten. DirkJan las het vanuit een ander perspectief, dit is dus niet het probleem waar ik op doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

vso schreef op 14 januari 2004 @ 16:02:
@ Dirk-Jan

Routes vergelijken met NAT of masquarading is hetzelfde als een appel en peer te vergelijken.

sterker nog mijn systemen intern hebben 192.168.x.x

mijn router en clients weten waar er wat in mijn netwerk staat vervolgens weet mijn router ook wat mijn externe IP is (omdat deze ook NAT service draait en in verbinding staat met mijn ISP) deze router stuurt pakketjes die voor internet bedoelt zijn naar de NAT-service en deze geeft ze weer terug aan de router-service die ze vervolgens het internet op gooit. dit proces wordt omgedraait als er een pakketje terug komt vanaf het internet
de pakketjes die hij niet kent of geen raad mee weet die verdwijnen de bithemel in

het principe van NAT is dat het je interne netwerk "verbergt" en dat via 1 extern ip (van je ISP) contact legt met het internet. de NAT router heeft een tabel waarin hij bewaart wat en met wie verbonden is en deze vervangt / verandert de headers zo dat alles goed met elkaar kan communiceren.

routers worden gebruikt om het verkeer (tcp/ip verkeer bv) zodanig een structuur te geven dat het weet waar het heen moet als het een IP zoekt.

Er is een filmpje van een aantal MB 975mb ofzo) "Roadwarriors guide to the internet" ofzo .. daarin wordt zeer mooi grafisch uitgelegd hoe het TCP/IP verkeer inelkaar zit inclusie router NAT en firewall kijk dat eerst en dan .... dan verder ..praten
je zegt het dus precies verkeerd om.
je had eerst netwerken met systemen met illegale adressen. (vanwege veiligheid/gierigheid om ip blocks te kopen). Vervolgens hebben ze een systeem gemaakt (NAT) dat deze beperking omzijlt, door illegale adressen te vervangen door legale.

NAT zorgt er dus juist voor dat die lokale hosts WEL het internet op kunnen, ipv. dat NAT ervoor zorgt dat er niemand het netwerk binnen komt. know your history before you preach...

het filmpje is overigens 133 mb en heet "warriors of the net".

als je verder wilt praten voeg je mij maar toe aan msn. dan zal ik het je precies uit leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@toppicstarter

ik denk voor je wat je wil moet je het toch op de linux/unix kant richten voor beveiliging.

Ik zou je een boek aanraden over hacking + beveiliging enzo
omdat daar vele vormen meestal behandeld worden van intern naar buiten en visa versa.

een boek of een andere (misschien digitale bron) zou je denk ik veel helpen wat voor een vormen van firewalls+proxy's je hebt .. het is ook even zoeken in het bos wat het beste aan je eisen voldoet.

je hebt zoveel mogelijk heden ..
hoe hoog moet de grens van kosten/ en het "fabriceren van je product" zijn ten opzichte van de baten ..

en vergeet niet dat de gebruiker ook een hazard an zich is.

vergeet niet de KISS methode (Keep It Simple Stupid) want als je het heel moeilijk voor jezelf maakt dan zie je het ook niet meer .. probeer alles in delen te zetten.. en alles zo klein mogelijk te maken en bv tekeningen en eisen op papier te zetten van wat je wil en je huidige en te wensen situatie.

nogmaals even kort om antwoord te geven op de vraag van
hoe bescherm je je LAN netwerk thuis tegen virus/trojans vanaf het internet ?
- NAT
- Firewall met active filter (die "vervelende" scripts kan filteren)
- en een viri-scanner op de client
- client zodanig beveiligen dat de gebruiker niks kan installeren

extreem ;) ;) ;) ;) ;)
je pc veranderen in een blok cement en in de zee gooien ;)

-------------------------------------------------------
@Dirk-Jan
Dirk-Jan schreef op 14 januari 2004 @ 22:24:
[...]

je zegt het dus precies verkeerd om.
je had eerst netwerken met systemen met illegale adressen. (vanwege veiligheid/gierigheid om ip blocks te kopen). Vervolgens hebben ze een systeem gemaakt (NAT) dat deze beperking omzijlt, door illegale adressen te vervangen door legale.

NAT zorgt er dus juist voor dat die lokale hosts WEL het internet op kunnen, ipv. dat NAT ervoor zorgt dat er niemand het netwerk binnen komt. know your history before you preach...

het filmpje is overigens 133 mb en heet "warriors of the net".

als je verder wilt praten voeg je mij maar toe aan msn. dan zal ik het je precies uit leggen.
nee ik zeg het niet verkeerd om, dat ik het wat anders uitleg dan het misschien is niet netjes maar als men het maar begrijpt.

[off-topic]
en wtf heeft geschiedenis te maken met uitleggen hoe iets werkt? als ik wil weten hoe een motor van een auto werkt dan hoef ik niet te weten dat men eerst met paard en wagen vervolgens de stoom machine en toen de "ontploffings" motor er was .

vervolgens raad ik jou aan om beter te lezen en on-topic te wezen. als je me corrigeert doe dat dan wel svp on topic en extra informatie is leuk maar zoals de Topicstarter ook zegt in deze zaak niet relevant.

en ga voor de klas staan als je mensen de les wil lezen. maar verwacht mij iig niet in die klas want ik pak wel een boek of hoor het wel van anderen als ik me relevante informatie verkeerd post

ps mocht je het afvragen ik bedank je vriendelijk voor je MSN aanbod omdat ik graag met plezier post/praat en ik heb mijn naasten lief en accepteer hoe ze zijn.
[/off-topic]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

allerlaatste reactie van mij op dit topic:

ik vertel juist dat NAT niet de oorzaak is dat externe conputers je netwerk op kunnen, maar dat routes in de internet backbone hiervoor zorgen. Een firewall is daarom niet nodig, omdat het systeem waarop NAT draait, toch het enigste systeem is dat op internet aangesproken kan worden. NAT zorgt ervoor dat je interne netwerk met internet kan communiceren.

Als je maar een systeem aan internet hebt hangen, is een firewall niet nodig, maar enkel dien je de poorten en de listeners in de gaten te houden van dit ene systeem.

Dus als je NAT doos dus veilig is, is je interne netwerk veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dirk-Jan schreef op 15 januari 2004 @ 01:43:
[...]
ik vertel juist dat NAT niet de oorzaak is dat externe conputers je netwerk op kunnen, maar dat routes in de internet backbone hiervoor zorgen. Een firewall is daarom niet nodig, omdat het systeem waarop NAT draait, toch het enigste systeem is dat op internet aangesproken kan worden. NAT zorgt ervoor dat je interne netwerk met internet kan communiceren.
oke je haalt hier een aantal dingen door elkaar, ik ga het even zo simpel mogelijk uitleggen zonder al teveel verwarrende zaken erbij te halen.

NAT
het klopt dat NAT-service ervoor zorgt dat je interne netwerk met je externe netwerk kan communiceren.
Dit op basis van 1 of meerdere externe IP's wat gebruikt wordt is 1 IP omdat dit lekker simpel is en meestal heb je niet meer nodig of krijg je er niet meer.

nat routeert en manyupuleert de pakketjes zodanig alsof het lijk dat het vanaf 1 pc komt. en heeft zelf een tabel/database met hoe en wat hij gedaan heeft zodat hij ook alles weer van buiten naar binnen en visa versa kan routeren(met bewerking erbij)

nat kan een grootdeel verbergen voor de de alles wat buiten je lan ligt, maar geheel verbergen kan hij dat niet er bestaan technieken om zelfs te achter halen hoeveel pc's ongeveer achter een NAT systeem draaien.

ROUTERS
je interne netwerk adressen zijn afspraken die gemaakt zijn zodat je een TCP/IP netwerk intern kan opzetten zonder hiervoor geld te hoeven betalen aan een instantie.
Omdat veel bedrijven/particulieren van prive-adress gebruik kunnen maken worden deze vanwege gemaks halve niet routeerbaar op internet omdat elke host een UNIEK nummer moet hebben. en deze unieke nummers zijn met IPv4 vrij "krap" (of slecht uitgedeeld) hier komt ook een beetje de oorsprong van NAT om de hoek zetten. (ook omdat IP's duur waren/zijn)

als iedereen een 10.1.1.1 adres per ongeluk zou aansluiten op internet is het conflicten tot en met.

overgens is het mogelijk om een willekeurige IP te gebruiken om te internetten. zolang hij maar uniek is op het Internet-Netwerk (IP-highjacking)

providers/isp's en andere mede-beheerders kunnen ervoor kiezen om bepaalde IP-ranges te negeren op hun netwerk voor bepaalde redenen.

dus kortom NAT en routers zijn 2 verschillende zaken soms hebben ze echter overeenkomsten zeker een NAT-service met een router deze 2 zaken gaan meestal hand in hand in het geval van NAT.

wat je beweert van NAT dat deze ervoor zorgt dat:
- NAT ervoor zorgt dat je niet op je interne netwerk kan komen.
Is niet helemaal waar.

je kan poortvoorwarding doen of een programma (trojan bv) zodanig manipuleren dat je toch bv een een pc in het Interne netwerk kan benaderen.

een voorbeeld is bv een webserver die alleen benaderbaar is via www/http poorten en dan je ook internet via de NAT router. of vanaf een interne computer een VPN met een andere computer op het internet op kan zetten.

Daarom ook zal zoals de topicstarter aangeeft in sommige gevallen nodig zijn om ook nog eens een firewall op elke client moeten staan.
Als je maar een systeem aan internet hebt hangen, is een firewall niet nodig, maar enkel dien je de poorten en de listeners in de gaten te houden van dit ene systeem.

Dus als je NAT doos dus veilig is, is je interne netwerk veilig.
een firewall is altijd nodig

unix systemen kunnen zelfs op IP basis IP's of IP-ranges toelaten of weigeren. standaard.

De vraag die je je moet afvragen is hoeveel moeite wil ik doen, heb ik veel kostbaare belangrijke informatie en wat is het mij waard?

foto's van mooie menselijke lichamen die voorbij 18+ zizijn legio te vinden op het internet dus die zijn misschien minder belangrijk dan die fot's van feestjes van de familie en van je hobbies want dat zijn moment opnamens.

Misschien is deze vergelijking wat makkelijker:

als je nu bv in een buurt woont waar veel inbraken zijn neem jij dan zoals jij nu zegt alleen genoegen met sloten op de deur en enkel glas etc ?
Of beveilig je je huis toch wat beter met bv dubbel glas anti-inbraak strips en schroeven en sloten op al je ramen etc ?

Ik denk niet dat de keuze moeilijk is met de vergelijking. Nu zo is het ook met een firewall enzv hoe hoger de grens dat er ingebroken zou kunnen worden hoe minder aantrekkelijk het is voor de inbreker. zeker als je maar een simpel bedrijfje of een thuisgebruiker. want daar valt niks te halen. daarintegen valt bij een groot bedrijf of bak meer te halen dus moet daar de beveiliging hoger zijn.

dit is de vorm van paranoia die men heeft en dat is een zeer persoonlijk iets.

ik brand alles op cd en zet dat in de kast en verwijder het van mijn HD's en ik draai ook met een simple NAT router. maar de TopicStarter kan ik best begrijpen.

bij een computer is niks mogelijk zolang je de techniek zodanig kan manipuleren dat hij doet wat jij wil.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

vso schreef op 15 januari 2004 @ 17:49:
overgens is het mogelijk om een willekeurige IP te gebruiken om te internetten. zolang hij maar uniek is op het Internet-Netwerk (IP-highjacking)
Dat je dit zegt, bewijst wel dat je geen verstand hebt van routers.
je kan een willekeurig ip adres gebruiken om pakketjes te verzenden.

wil je echter ook iets ontvangen (wat fijn is bij internetten) dan MOET er een route zijn in zowel de internet backbone, als bij de provider waar je aangesloten bent, met daarin het subnet waar jou IP adres in thuis hoort.

is deze route er niet, dan houd internetten helemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

voor de topicstarter /en de rest mag dit wat DJ en ik over hebben misschien oftoppic zijn maar let op!! ik denk dat kennis een goeie bron is om veiligheid te vergaren.

een verkeerde kennis (van wie doet even niet ter zaken) levert gaten op in je beveiliging en is dus een geen goed begin.

@dirk-jan
1) een subnet masker bepaald alleen hoe groot jou IP range is dus welk gedeelte van een IP uniek is en welke algemeen geld dus bv een ip adres met subnet masker 255.255.255.0 en met IP 192.168.1.222 zou betekenen dat
ik 254 routable adressen heb in een range
192.168.1 is de "straat/postcode"
en .222 is het unieke adres (en het huisnummer)
.0 en .255 zijn broadcast

dit geld ook voor 255.255.255.0 met het ip 62.45.45.23 alleen 62.45.45.x is dan hier de straat en .x is dan het huisnummer

2) als ik een willekeurige broadband router neem met de volgende informatie
192.168.1.2 tot 192.168.1.254 als range en met 192.168.1.1 als gateway
dan kan ik in het netwerk een pc zetten met het IP 10.1.12.14 en als gateway 192.168.1.1 en als DNS server ook 192.168.1.1
Dit zal werken.

dit heeft niks met routes wel of niet aanwezig zijn te maken.

daarnaast zijn er nog routing protocollen die dit "snel leren" waar een IP adres zich bevind.

IP-ranges worden gebruikt om de zaak wat netter te houden en te zorgen dat het geen chaos word in de chaos.

ik denk dat je ongeveer wel weet waar je het over hebt, maar een goed boek zou je geen kwaad doen. of in elk geval wat lees-voer. ik denk dat je de theorie redelijk beheerst echter je weet nog niet alles te plaatsen hoe en wat het hoort

over de zaaken NAT/Routes en dergelijken ben ik geen GURU en pretendeer dat ook niet te zijn. maar als ik niet zou weten wat ik zou doen zou mijn netwerk met:
- 5 lans over 5 locaties
- met internet gateways (freeBSD+NAT-service, Firewall etc)
- VPN's met IPSEC protocol en non broadcasting IP-point to point verbindingen
- met daar achter aparte LAN's met verschillende IP-Ranges waarin windows 2003 Domains staan.
dan zou dit niet werken.
Ik ben namelijk de beheerder van dit zaakje (de Win2k3 domains worden door mij en een ander beheerd) .

tuurlijk nogmaals ik weet niet alles maar mijn motto is:
"A wise man knows what he doesn't know"
en hiermee bedoel ik dat ik nog veel te leren heb op veel vlakken misschien ook in menselijke communicatie.

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 15-01-2004 23:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Laatst online: 10-06 18:59

tweakerbee

dus..?

dan kan ik in het netwerk een pc zetten met het IP 10.1.12.14 en als gateway 192.168.1.1 en als DNS server ook 192.168.1.1
Dit zal werken.
Ik ga het morgen wel even testen, maar volgens mij kun je de andere PC niet eens pingen. Ik dacht namelijk dat een PC in dezelfde range moest zitten om zichtbaar te zijn? Dus in dat geval kan de PC (10.1.12.14) de router (192.168.1.1) niet bereiken...

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:47
tweakerbee schreef op 16 januari 2004 @ 02:51:
[...]

Ik ga het morgen wel even testen, maar volgens mij kun je de andere PC niet eens pingen. Ik dacht namelijk dat een PC in dezelfde range moest zitten om zichtbaar te zijn? Dus in dat geval kan de PC (10.1.12.14) de router (192.168.1.1) niet bereiken...
Inderdaad, het zou niet moeten werken, sterker nog, de meeste computer gaan zeuren dat je gateway niet in je lokale (subnet) zit, dus kan je het niet eens invoeren!

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

meeste computers gaan zeuren ? hmmm misschien een waarschuwing maar dat is alles.

als de gateway en client maar in het zelfde subnet liggen.

een IP-range in je netwerk gebruiken is netjes .. en het is niet netjes om 2 verschillende reeksen in 1 netwerk te hangen maar het kan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

vso schreef op 15 januari 2004 @ 23:38:

Dit zal werken.
Van je langzalzeleven niet. Waarom hebben we dan nog routers, als dit zou werken?
hier heeft het alles mee te maken. routes zijn wegwijzers voor subnets. Als er geen wegwijzer met jou ip subnet op internet is, kan niemand met je computer communiceren, omdat ze deze niet kunnen vinden.
daarnaast zijn er nog routing protocollen die dit "snel leren" waar een IP adres zich bevind.
routing protocollen leren niets. Elke route die ze kennen, zul je zelf ergens moeten opgeven.
Het enigste wat routing protocollen doen, is de routes die zij kennen, door geven aan zijn buurrouter. (sommige houden ook nog de status van interfaces bij).
IP-ranges worden gebruikt om de zaak wat netter te houden en te zorgen dat het geen chaos word in de chaos.
ip ranges worden gebruikt om de zaak aanwijsbaar te maken. Je kan geen unieke host aan het internet koppelen. Deze zal altijd in een subnet moeten zitten.
ik denk dat je ongeveer wel weet waar je het over hebt, maar een goed boek zou je geen kwaad doen. of in elk geval wat lees-voer. ik denk dat je de theorie redelijk beheerst echter je weet nog niet alles te plaatsen hoe en wat het hoort
Euh, ik ben MCSA (en MCP 70-220) en CCNA (passing score 958) gecertificeerd. Ik heb mijn BSCI-CCNP 4 maanden geleden gehaald, en men ik momenteel bezig met BCRAN. Daarnaast ben ik bezig met het CCDA traject. Deze zou ik nog voor mei willen afsluiten. Op mijn plank staan 1,3 meter Cisco en Microsoft boeken. Ik denk dat mijn kennis over netwerken minder basic is als jij denkt.
over de zaaken NAT/Routes en dergelijken ben ik geen GURU en pretendeer dat ook niet te zijn. maar als ik niet zou weten wat ik zou doen zou mijn netwerk met:
- 5 lans over 5 locaties
- met daar achter aparte LAN's met verschillende IP-Ranges waarin windows 2003 Domains staan.
dan zou dit niet werken.
Ik ben namelijk de beheerder van dit zaakje (de Win2k3 domains worden door mij en een ander beheerd) .
Ik hoop dat er niets mis gaat met je routers ;)
en hiermee bedoel ik dat ik nog veel te leren heb op veel vlakken misschien ook in menselijke communicatie.
Communicatie is goed. Je mag je alleen wel wat verder verdiepen in de theorie. Staan soms ook interesante dingen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57365

vso schreef op 15 januari 2004 @ 23:38:
voor de topicstarter /en de rest mag dit wat DJ en ik over hebben misschien oftoppic zijn maar let op!! ik denk dat kennis een goeie bron is om veiligheid te vergaren.

een verkeerde kennis (van wie doet even niet ter zaken) levert gaten op in je beveiliging en is dus een geen goed begin.

@dirk-jan
1) een subnet masker bepaald alleen hoe groot jou IP range is dus welk gedeelte van een IP uniek is en welke algemeen geld dus bv een ip adres met subnet masker 255.255.255.0 en met IP 192.168.1.222 zou betekenen dat
ik 254 routable adressen heb in een range
192.168.1 is de "straat/postcode"
en .222 is het unieke adres (en het huisnummer)
.0 en .255 zijn broadcast

dit geld ook voor 255.255.255.0 met het ip 62.45.45.23 alleen 62.45.45.x is dan hier de straat en .x is dan het huisnummer

Dit zal werken.

- 5 lans over 5 locaties
dan zou dit niet werken.

zulke bull maakt me dag weer goed :)

owned by dirk-jan i'd say :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 57365 schreef op 16 januari 2004 @ 11:18:
[...]

zulke bull maakt me dag weer goed :)

owned by dirk-jan i'd say :)
Nou dat zou ik niet zeggen. Het punt wat hij probeert te maken klopt volgens mij wel (het geen waar het eigenlijk omging).
Hij gooit alleen een paar dingetjes door elkaar. Hij zegt ook dat je een router met adres 192.168.x.x met subnetmask 255.255.0.0 en een client met 10.10.x.x met subnetmask 255.255.0.0 dat deze in hetzelfde subnet zitten en dus kunnen communiceren maar dit is niet waar. Volgens mij gooit VSO subnetmask en subnet door elkaar. Routers moeten idd weten welk packet naar welk subnet gerout moet worden anders zou het hele internet niet werken.

Maarrrrrr het is niet zo dat het feit dat je op je interne netwerk prive adressen gebruikt en dat deze op het internet niet geroute worden ervoor zorgt dat het interne netwerk niet beschikbaar is vanaf het internet. Het is natuurlijk wel zo dat de ipadressen die voor het interne netwerk gebruikt worden op het internet niets betekenen maar ik zou er rustig voor kunnen kiezen om voor mijn interne netwerk het subnet 213.239.154.x te gebruiken. Mijn clients zijn dan nog steeds niet bereikbaar vanaf het internet. Natuurlijk ook omdat het niet naar mijn ip geroute word, maar dat is niet mijn punt (als jullie snappen wat ik jullie duidelijk probeer te maken). Het enige nadeel van dit subnet boven een prive iprange is als ik nu naar www.tweakers.net wil gaan krijg ik het ipadres 213.239.154.35 en dat zit op mijn eigen netwerk. De privat ipranges worden niet op internet gebruikt en die kun je dus veilig gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ow ja, wat betreft mijn eigen topic (het geen waar het echt eigenlijk om ging).
Ik wil met best verdiepen in linux (iemand raadde dat een paar posts terug aan) maar ik denk niet dat dat iets is voor de clients (tenminste voorlopig). De gebruikers kunnen er ook niet mee omgaan. Bovendien vind ik dat je zoiets eerst goed onder de knie moet hebben voordat je dat aan je gebruikers voorschotelt.
Een goed boek is misschien ook wel een idee maar ik hoop eigenlijk dat er andere netwerk beheerders zijn die dit probleem ook onderkennen en zou graag willen weten hoe ze ermee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Anoniem: 29769 schreef op 16 januari 2004 @ 11:31:
(als jullie snappen wat ik jullie duidelijk probeer te maken)
je snapt het precies.

eigenlijk zeg je het zelfde wat ik zeg. Die computers zijn niet bereikbaar omdat er geen route is naar het subnet. Ik heb het over prive ranges, omdat die impliciet geen route in de internet backbone hebben.

Legale (gejatte) subnets zijn niet bereikbaar, omdat de route voor het legale subnet een route heeft naar de echte eigenaar. Bij jou ook niet bereikbaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dirk-Jan schreef op 16 januari 2004 @ 11:38:
[...]

je snapt het precies.

eigenlijk zeg je het zelfde wat ik zeg. Die computers zijn niet bereikbaar omdat er geen route is naar het subnet. Ik heb het over prive ranges, omdat die impliciet geen route in de internet backbone hebben.

Legale (gejatte) subnets zijn niet bereikbaar, omdat de route voor het legale subnet een route heeft naar de echte eigenaar. Bij jou ook niet bereikbaar dus.
Idd maar ik zou dan zeggen dat het feit dat je een NAT opstelling hebt ervoor zorgt dat je interne netwerk beschermt is.
Daarnaast al zouden er routes zijn naar jou eigen NAT router, je NAT router heeft geen routes naar je interne netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arikkert
Anoniem: 29769 schreef op 16 januari 2004 @ 11:51:
[...]
, je NAT router heeft geen routes naar je interne netwerk.
[offtopic kul>
he nee, jullie worden heb eens, strax wordt het topic gesloten. tijd dus om verwarring te zaaien :Y)
als je nat router geen route naar je interne net heeft hoe routeert die dan ? of doet die nat ipv routeren (maar wrom noemen ze het dan een router) of is nat een vorm van routeren ? :?
[/offtopic kul>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

arikkert schreef op 16 januari 2004 @ 12:05:
[...]

[offtopic kul>
he nee, jullie worden heb eens, strax wordt het topic gesloten. tijd dus om verwarring te zaaien :Y)
als je nat router geen route naar je interne net heeft hoe routeert die dan ? of doet die nat ipv routeren (maar wrom noemen ze het dan een router) of is nat een vorm van routeren ? :?
[/offtopic kul>
het zit zo:

je provider heeft een legale IP range. (we zullen AS'en even helemaal buiten beschouwing laten).
in de internet backbone zit een route naar de provider zijn subnet.
Een van deze adressen in dit subnet is jou adres.
Het netwerk van de provider weet waar jij bent.

Dit is het enigste adres waarmee je op internet te bereiken bent.

Nu het volgende: Je hebt een intern netwerk, maar je beschikt niet over legale IP adressen. Je kan nu je interne netwerk met illegale ip adressen gaan nummeren.

Je zit nu met het volgende probleem. Deze interne IP adressen zijn niet over internet te bereiken.

Daar hebben ze vervolgens NAT voor uitgevonden. NAT is een proces dat op een router draait, en alle pakketten uit een voorgedefinieerde range vervangt door adressen uit een andere voorgedefinieerde range.

NAT is oorspronkelijk ontwikkeld om netwerken met overlappende subnets met elkaar te kunnen laten praten.

Later zijn ze dit gaan gebruiken om complete netwerken aan internet te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
arikkert schreef op 16 januari 2004 @ 12:05:
[...]

[offtopic kul>
[/offtopic kul>
Hij heeft gelijk. We moeten echt weer ontopic. Ik heb iemand (weet niet meer wie) al beloftes horen doen dat het zijn laatste reactie was over dit onderwerp, maak ze waar. Als deze discussie echt gevoerd moet worden doe het dan in een nieuw topic ofzo.
Nu graag weer reacties over mijn probleem.

(zul je zien dat gelijk de discussie stil valt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@albert

de discussie valt niet meteen stil

ik was denk ik de gene die zijn Linux/Unix/BSD :P en nee ik adviseer je ook niet om dat op de clients te draaien omdat je dan met software en vooral games toch veel problemen kan verwachten (zoals bv het spelen van de nieuwste games) daarnaast bied het gebruik van windows op de clients toch een paar voordelen ..

ik ga neit verder op de linux c.q windows clients in anders wordt dat een andere off-topic oorlog ;)

linux/unix/bsd adviseer ik als router/gatewat/NAT server omdat deze zeer stabiel zijn en voornamelijk FreeBSD omdat deze de schoonste en netste TCP/IP stack heeft en je dus veel plezier ervan hebt. echter als je nog nooit met linux/unix/bsd hebt gewerkt is misschien linux weer wat prettiger omdat de HOWTO's wat beter beschikbaar zijn en prettiger zijn om te lezen. lukt het je op linux dan kan je ook overstappen naar bsd en heb je in elkgeval de basis goed te pakken.

voordeel van Unix is dat het ook wat sneller is en bv de software is gratis en helemaal naar eigenhand te zetten met zeer veel configuratie mogelijkheden. de dingen die je wil verhuizen naar de server zijn ook zeer breed gedocumenteerd en beschikbaar.

@dirk-jan
nee ik had inderdaad niet verwacht dat je een paar meters papier minder had dan mij. dus ik vraag me af wie der nu slechter de topic's leest en daarop inhoudelijk antwoord.

misschien zijn mijn voorbeelden niet helemaal juist en verwar ik subnets met subnet maskers. ik heb ook nooit beweerd dat ik degene was die men 100% moest kunnen vastnagelen op wat ik vertel.

papier en praktijk willen daarnaast wel eens verschillen. zeker in hetrogene omgevingen.
daarnaast heb ik ook wat papiertjes en dat is alleen maar om de volgende redenen
- kwam plee-papier te kort
- baas vond dat leuk staan
- tijdens het de WC gangen had ik wat lees voer nodig.

vergelijking
het is leuk om de theorie te weten, echter een kookboek kunnen lezen en eten neerzetten wat ook daadwerkelijk wat eetbaars op tafel te krijgen is een ander verhaal

nu is de bovenstaande vergelijking 100% waar en dat geld dus voor alles. want je rijbewijs was ook niet alleen theorie.

leesvoer is zeer intressant en handig en dan weet je hoe het hoort te werken, die papiertjes zijn ook leuk (als je een hoge score hebt wijst er dus op dat je meer theoretisch bent zeer goed!!!) maar zoals ik al aangaf tussen de regels door ik heb zowel praktijk en papiertjes. en van beide leer je heel veel.

het is misschien jammer dat de TS hier onder moet lijden en dat men niet zijn vraag beantwoord .. maar iemand aanvalt omdat hij iets niet neerzet zoals het misschien volkgens het boekje exact antwoord. gelukkig heeft de TS ook door wat ik wilde duidelijk maken

nogmaals!!! De topic is security en niet wat de oorsprong is van NAT en hoe het internet werkt dit bewijst ook dat er niet analytisch gelezen wordt maar lukraak wat geroepen wordt. anders zou er ontopic een antwoord zijn geweest.

en over bekritiseren gesproken
denk eens na over "I am a perfect HUMAN"
HINT !!! "perfect" is niet het sleutelwoord ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

over linux/bsd/unix gesproken, het is maar een advies om dat eigenlijk als router neer te zetten de rest van je netwerk zou ik windows houden.

hoewel unix een leuke tool is en vele voordelen heeft, is dat net zoals windows meestal zijn deze tegenstrijdig wat bv handig is onder windows is moeilijk onder linux en visa versa. en er zijn overeenkomsten .. maar hier zijn zeer veel "hete discussies" gevoerd en ik denk niet dat handig is om dit hier te herhalen.

wat gewoon een feit is dat:
- FreeBSD een schone TCP/IP stack heeft
- als je dos kennis hebt linux zeer makkelijk is op te pakken
- de GUI (X-Windows grafische schil) wel leuk is onder linux/unix maar daar blijft het bij de command line is voor wat router/nat/dhcp/filter/proxy zat.

router/nat/dhcp/filter/proxy en de rest van je wensen zijn denk ik zeer haalbaar. kijk eens voor de onderwerpen van de HOWTO's bv eens op
http://www.tldp.org/HOWTO/HOWTO-INDEX/howtos.html
en lees een voor jou intressant /bekend onderwerp eens door

de DOS to win to linux howto is een aanrader voor elke starter.

over het algemeen hebben beheerders van redelijke netwerken
- een proxy die bv activeX enzo niet doorlaat
- bepaalde sites zijn geblokt (te vergelijken met parent filters voor kinderen)
- firewall
- virus scanners op clients (en misschien op de mailserver)
en dan heb je het een beetje gehad.

omdat het op de legale manier het goedkoopst linux/unix/bsd is zou je dat kunnen proberen.

voor windows zijn er natuurlijk ook oplossingen maar IMHO vind ik het niet verantwoord om windows aan de poort van je netwerk te zetten. en de Internet Connection Sharing van Windows is ook aan de brakke kant.

maar de keuze is aan jou niet aan mij

mijn netwerk doet wat het moet doen en over mijn 5 locaties kunnen we perfect veilig op ons interne netwerk gamen vanuit ieder zijn eigen IP range, packet filtering ethernet tunnels Roeleren ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 20:42
@ Dirk-Jan

het is me niet duidelijk of je het net niet snapt, of alleen maar beroerd onder woorden brengt.
Dirk-Jan schreef op 15 januari 2004 @ 01:43:
[...]
ik vertel juist dat NAT niet de oorzaak is dat externe conputers je netwerk op kunnen, maar dat routes in de internet backbone hiervoor zorgen.
Dat klopt uiteraard, om echter terug te komen op het punt waar deze hele 'de mijne is groter' discussie om draait: als ik een officieel gerouteerd IP adres zou gebruiken, maar op de router naar mijn ISP NAT/PAT zou gebruiken, zou mijn netwerk van buitenaf veilig zijn. NAT/PAT is, voor gevaar van buiten, een afdoende beveiliging.

NAT(/PAT) is een basisbouwsteen van de meeste enterprise-grade firewall systemen zoals de Cisco PIX en de Checkpoint FW1 om precies die reden. Inherent veilig, zonder direct aan de accesslists te hoeven. Wat niet wil zeggen dat acl's geen toegevoegde waarde kunnen hebben, alsmede statefull inspection, anti-spoofing en nog wat meer marketing termen.
vso schreef op 15 januari 2004 @ 17:49:
nat kan een grootdeel verbergen voor de de alles wat buiten je lan ligt, maar geheel verbergen kan hij dat niet er bestaan technieken om zelfs te achter halen hoeveel pc's ongeveer achter een NAT systeem draaien.
Alleen indirect, door de verkeersstroom te analyseren, en dan nog afhankelijk van diverse factoren als gebruikte OS, router, enz enz.
als iedereen een 10.1.1.1 adres per ongeluk zou aansluiten op internet is het conflicten tot en met.
Geen conflicten, het gaat gewoon niet werken. Er is maar een situatie waarbij je een conflict kan krijgen, en dat is bij een multiple access netwerk (zoals o.a. Ethernet), waarbij dat IP adres op zich wel geldig is (subnet), alleen niet aan jouw behoort.
Alleen als 'ie uniek binnen het IP subnet, en het een multiple access betreft. Net als hierboven.
Dirk-Jan schreef op 16 januari 2004 @ 10:39:
Euh, ik ben MCSA (en MCP 70-220) en CCNA (passing score 958) gecertificeerd. Ik heb mijn BSCI-CCNP 4 maanden geleden gehaald, en men ik momenteel bezig met BCRAN. Daarnaast ben ik bezig met het CCDA traject. Deze zou ik nog voor mei willen afsluiten. Op mijn plank staan 1,3 meter Cisco en Microsoft boeken. Ik denk dat mijn kennis over netwerken minder basic is als jij denkt.
Zonder over je kennis te willen (en kunnen, op deze beperkte basis) oordelen, moet ik hier toch even om lachen. Ik ben MSCE, MSP+I en nog zo wat papiertjes, maar ik heb niet de illusie dat ik echt veel verstand heb van NT producten. Daarentegen heb ik 5 jaar zware netwerkervaring in grote bedrijfsnetwerken, en is mijn CCNP certificatie puur omdat de werkgever dat wel leuk vond, niet omdat ik het zo nodig had. Papiertjes zeggen mij dus erg weinig... (en de mijne is het grootst :P )

De vraag die ik tot nu toe mis is wat je precies wilt beveiligen. Wil je voorkomen dat je systeem gehacked wordt van buitenaf? Dan is NAT an sich voldoende, tenzij je bewust poorten open zet. Tegen een aanval van buiten heeft firewall software op de clienst geen toegevoegde waarde.

Wil je voorkomen dat er bepaald verkeer van binnen naar buiten plaats vind, dan zul je dat met access-lists en/of software op je clients moeten doen. Voor mijn persoonlijke situatie is NAT ruim voldoende, voor mijn ouders (downloaden en installeren alles wat los en vast zit) niet.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:20

Jimbolino

troep.com

Grappig dat mensen allemaal firewalls en antivirus software nodig hebben om hun pc te beschermen.

Ik doe al heel mijn leven zonder firewalls en virusscanners, en ik moet toegeven ik heb wel eens een virusje gehad en ben wel eens gehackt (wie niet) maar ik heb daarvan geleerd en mijn beveiliging aangepast.

Voor een bedrijf is het natuurlijk geen optie om geen firewall en virusscanner te draaien.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ijdod schreef op 16 januari 2004 @ 14:46:
@ Dirk-Jan
Alleen indirect, door de verkeersstroom te analyseren, en dan nog afhankelijk van diverse factoren als gebruikte OS, router, enz enz.
ja dat klopt echt onzichtbaar zal je het denk ik nooit krijgen en nooit helemaal duidelijk ook niet. denk ik dan. maar kwa veiligheid is dit denk ik niet een gewenst fenomeen. als ISP kan je daar toch gebruik van maken en er zijn al ISP's die dit soort systemen niet toelaten c.q geld in rekening willen brengen voor de hoeveelheid pc's die van internet gebruik gaan maken.

Geen conflicten, het gaat gewoon niet werken. Er is maar een situatie waarbij je een conflict kan krijgen, en dat is bij een multiple access netwerk (zoals o.a. Ethernet), waarbij dat IP adres op zich wel geldig is (subnet), alleen niet aan jouw behoort.
Ik ben MSCE, MSP+I en nog zo wat papiertjes, maar ik heb niet de illusie dat ik echt veel verstand heb van NT producten. Daarentegen heb ik 5 jaar zware netwerkervaring in grote bedrijfsnetwerken, en is mijn CCNP certificatie puur omdat de werkgever dat wel leuk vond, niet omdat ik het zo nodig had. Papiertjes zeggen mij dus erg weinig... (en de mijne is het grootst :P )
ik sluit me wel aan betreft de papiertjes en praktijk
De vraag die ik tot nu toe mis is wat je precies wilt beveiligen. Wil je voorkomen dat je systeem gehacked wordt van buitenaf? Dan is NAT an sich voldoende, tenzij je bewust poorten open zet. Tegen een aanval van buiten heeft firewall software op de clienst geen toegevoegde waarde.
wat ik van de TS vermoed is dat deze zeg maar zich wil beschermen tegen software die via java + activex geinstalleerd worden op een systeem via ja/nee buttons. virussen en netsend spam en eventueel reclame blokkeren.

zeg maar een hoge gradatie van paranoia
Wil je voorkomen dat er bepaald verkeer van binnen naar buiten plaats vind, dan zul je dat met access-lists en/of software op je clients moeten doen. Voor mijn persoonlijke situatie is NAT ruim voldoende, voor mijn ouders (downloaden en installeren alles wat los en vast zit) niet.
ACL's zijn denk ik een beetje extreem weer IMHO indien deze zeggen dat je bv niet mag kazaa-en maar wel HTTP verkeer mag genereren .. om maar wat te nomen. (wel netjes opgevoede ouders ;) )

ik denk dat de TS wel alles van binnen naar buiten wil kunnen doen maar een beetje extreem(voor jou en mij dan, niet voor de TS zelf) van buiten naar binnen wil beveiligen dus zich maximaal mogelijk tegen het externe kwaad wil beschermen zonder daarvoor zijn pc in cement te hullen en op de bodem van een oceaan te hoeven gooien.

betreft mijn uitleg
tja ipadressen en dergelijke it works over here en ik zal ook me gewoon aan de "standaard" topologie houden vpn's en ethernet bridges over het internet aanleggen verhoogt je moeilijkheidsgraad netwerk technisch gezien. en netzoals dit beveiligings topic het is een leuk onderwerp om iets te leren over computers

even een leuk feitje .. ik heb net mijn BSD bak zodanig geconfigureerd dat mijn ethernet frames over beide NIC's gestuurd worden en ik kan vanaf elk systeem in mijn lan benaderd worden(promisc modus). daarvoor niet.

LAN ===== ROUTER === ADSL modem

dus...

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 16-01-2004 17:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@vso

Wat betreft een unixvariant als server. Daar geld ook het argument als je niet weet waar je mee bezig bent maakt het de situatie alleen maar minder veilig. Bovendien veel van de argumenten die je noemt zijn meer algemene voordelen van een unixbased os. Je hebt geluk, je hoeft me wat dat betreft niet te overtuigen. Ik zal er wel mee expirimenteren maar niet in de netwerken en zeker niet op de server waar ik op moet kunnen rekenen. Bovendien zijn de netwerken die ik beheer klein en hebben ze slechts één server en deze moet ook domaincontroller zijn dus ben ik afhankelijk van windows. Daarnaast ben ik ook niet echt overtuigt van de meerwaarde wat betreft netwerk veiligheid. Het enige argument wat ik vind is de schonere ip-stack van freeBSD(weet niet in welke mate deze bijdraagt aan de veiligheid).
Het is ook niet zo dat ik gewoon windows internet delen gebruik. Ik gebruik op het moment Kerio Winroute Firewall. Volgens mij is het een redelijke firewall. Deze kan zowel inbound als outbound verkeer regelen.

(ik moet nu ff eten ik kom zo terug (hoop ik) om te reageren op de volgende posts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
*burp*

@ijdod

Ik ben niet zo bang om gewoon van buitenaf gehacked te worden. Ik denk ook dat gewoon NAT daar wel genoeg bescherming voor bied. Maar ik zou graag ook wat invloed uit willen oefenen op wat de gebruikers doen op het internet. Nou met een beetje firewall kun je dat regelen (ik gebruik winroute firewall deze kan dat ook). Ik heb op de client ook goede antivirus software.
Waar ik me een beetje zorgen over maak zijn:
- Wat kunnen de gebruikers op het internet (meer inhoudelijk)
- Scripts die via outlook expres en internet explorer gedraait kunnen worden
- Spyware
Dit zijn de nieuwe gevaren van het internet. Veel mensen installeren een totaal pakket wat beveiligt op veel van dit soort punten (vb Norton internet security). Maar als je een netwerk beheert zijn zou ik niet weten hoe je je effectief beschermt tegen dit soort dingen. Het zijn nou niet dingen die direct een groot beveilings risico zijn maar ze veroorzaken wel rotzooi op mijn clients.
ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

@Jimbolino

Grappig dat er nog steeds mensen rondlopen die er zo als jou over denken. Ik denk dat er zat mensen zijn die nog nooit gehacked zijn en die dat kunnen danken aan hun firewall. Vooral als je windows gebruikt is het fijn als er een programma is wat alleen al je poorten dicht houd. Ik kom regelmatig in aanraking met virussen en dan is het echt wel handig dat ik een virusscanner heb. Ik heb het ook over netwerken met servers die 24/7 aan staan en verschillende services naar het internet aanbieden. Niet over mijn netwerkje dat ik samen met mijn ouders heb ofzo (en dan nog ouders zijn een serieus beveiligings risico). Ik heb ook meerdere gebruikers waar er van tussen zitten die het nooit leren of niet willen leren.

@vso

Ik weet niet of wat ik wil zo extreem is of dat gewoon een hoge mate van paranoia is. Ik krijg regelmatig te maken met pcs vol met zooi. Ik zit met de twee strijd dat ik kleine netwerkjes beheer waarop iedereen zijn eigen pc mag indelen (gebruikers mogen software installeren ed) maar dat het wel goed moet blijven lopen (zooi moet geweerd worden)

Ik zag vandaag ook op een paar sites dat makers van personal firewalls pakketen gemaakt hebben voor centralized beheer van de personal firewalls. Blijkbaar is er wel een markt voor.

-http://www.sygate.com/products/centrally_managed_personal_firewall.htm

-http://www.tinysoftware.com/home/tiny2?s=7547386732981481242A0&offer=standard&
pg=resources&group=tfms&book_name=tfms55_manual&intro_topic=Overview_2

Ook ben ik wat spyware betreft een prog tegengekomen wat misschien makkelijk kan zijn. Het hoeft niet in de achtergrond te draaien maar hoeft alleen wat registry entrys te wijzigen en dan blockt het al een hoop (schijnt). Dit lijkt me ideaal kan ik gewoon in een msi packet stoppen en deployen over het netwerk.

-http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

Verder kan de Router die ik gebruik ook content filering doen van groepen sites die een verhoogt risico hebben en van activex onderdelen.

Dus op zich heb ik weer voldoende om mee aan de slag te gaan. Misschien heeft iemand ervaring met de nieuwe software van sygate, tiny of spywareblaster?
Maar ik vraag me af of ik nu de enige ben die me druk maakt om dit soort dingen of lost iedereen dit gewoon op met content filtering, een uitgebreide verzameling rules op de firewall en beperkingen en in group policy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:05

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

offtopic:
Dirk-Jan en VSO zouden eens samen een FAQ over "thuis-netwerkje beveiliging" moeten maken :O

An Explanation of l33t Speak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Buzz_Lightyear schreef op 26 januari 2004 @ 17:43:
offtopic:
Dirk-Jan en VSO zouden eens samen een FAQ over "thuis-netwerkje beveiliging" moeten maken :O
moet je daar een week-oud topic voor kicken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:05

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

OOPS...excuses aan allen en iedereen

toch een bruikbare suggestie, niet? :+

An Explanation of l33t Speak

Pagina: 1