Beeldscherm zeer vochtig..

Pagina: 1
Acties:

• quakerix
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-07 22:13
eY tweakers,

m'n broertje z'n 17" futjitsu beeldscherm is vannacht (behoorlijk) vochtig van binnen geworden tijdens de regen. Z'n pC staat sinds kort in z'n kamer en blijkbaar lekt zijn dakkapel een beetje.

Hij had het beeldscherm aangezet ( natuurlijk zonder dat hij door had dat het vochtig was ) en vond het al een vreemd beeld. Beetje wazig, 1 kleur etc.

Ik heb hem toen meteen uitgezet en stroom er vanaf gehaald. Nu is mijn vraag,

gaat dit scherm het nog redden? Met al dat vocht kon er makkelijk kortsluiting ontstaan. Hoe lang moet ik hem uit laten staan bij de kagel om op te drogen? De bovenkant was zeer vochtig maar niet nat :)

Is het mogelijk zo'n scherm ff open te maken en te drogen? Kortom, hebben er mensen ideetje om mijn broertje(beeldscherm) van een langzame dood te verhelpen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Effe openmaken en 2 uurtjes een tafelventilator ofzo op laten blazen, dan moet ie wel droog zijn. Geen idee of die het gaat redden, denk niet dat dat te voorspellen is :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Ik zou hem eerst laten drogen bij de kachel en daarna weer proberen. Als hij dan nog steeds niet werkt, vooral niet los gaan halen. Als je garantie hebt, stuur hem dan op. En anders geef je het op aan de verzekering, zodat je uiteindelijk ook een nieuwe krijgt. Naar mijn weten is dit aan te kaarten bij de verzekering.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Paar dagen uit laten staan in een redelijk droge warme ruimte gaat het drogen wat sneller, en dan hopen dat de monitor weer werkt.

Een kans geven dat ie weer werkt is niet te doen, ligt er maar niet aan of en waar er water in de monitor zelf is gekomen en of de eventuele kortsluiting schade aangericht heeft. Kwestie van afwachten en hopen dus :)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:20

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik zou hem open schroeven en hem dan toch wel een dag en een nacht goed laten drogen. Omdat er met hoge voltage word gewerkt moet ie egt helemaal droog zijn. Ofdat ie het daarna weer doet is idd moeilijk te zeggen, ligt er helemaal aan ofdat hij is beschadigd ofniet.

Last.fm

• quakerix
Paar dagen of een paar uur? we doen nu poging hem open te schroeven..

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-08 10:11
kijk alsjeblieft heel goed uit met open schroeven, een klap stroom van dat beeldscherm is niet leuk, echt niet... k heb je gewaarschuwd!!

[ Voor 8% gewijzigd door Jassy op 11-01-2004 13:32 . Reden: zwaar overdreven actie ;) ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-07 06:59

Wokkels

Het lekkerste zoutje

quakerix schreef op 11 januari 2004 @ 13:26:
Paar dagen of een paar uur? we doen nu poging hem open te schroeven..
Kijk alsjeblieft uit hiermee! Er staat een spanning van een aantal duizend volt op de buis! OOK ALS HIJ UIT IS!

IMO kan je hem beter op de verwarming leggen een paar dagen, maar dan niet opengeschroeft iig!

edit:
/spuit 11-mode 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Wokkels op 11-01-2004 13:30 ]

Permanent wintericon!

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-08 15:14
rozndaal schreef op 11 januari 2004 @ 13:28:
kijk alsjeblieft heel goed uit met open schroeven, een klap stroom van dat beeldscherm overleef je niet... k heb je gewaarschuwd!!
Niet overleven is weel heel radicaal, maar zo'n klap ga je in geen geval fijn vinden :)
Meestal kan het toch nog vrij veel hebben wat vocht betreft, maar je weet nooit wat er binnen is gebeurt, dus laten drogen en afwachten.

Verwijderd

Die spanning gaat er na een tijdje wel af hoor, en van dat "niet overleven" is ook wel een beetje aan de overdreven kant. => ik zit hier nog, het mooiste bewijs dat je kan hebben >:)
Moest je met de transfo in aanraking komen (ca. 35 000 V bij onze breedbeeld TV, dus je beeldscherm zal wel lager liggen, weet ik niet juist vanbuiten)
dan gaat gewoon eventjes het licht uit en als het terug aangaat lig je de andere kant van de kamer, die stroompiek is maar een paar milliseconden.

Vijs gewoon de achtertste behuizing los en haal ze eraf. (altijd stomme kliksystemen, dus je zal wat moeten koteren met je schroevendraaier)
En laat hem een paar dagen in de woonkamer staan.

Hij heeft immers nog geen echte kortsluiting gegeven, dus het ziet er wel rooskleurig uit voor je scherm.

• quakerix
We hebben hem opengemaakt en het ziet er tot mijn verbazing nog redelijk 'droog' uit.

Veel stof etc. we hebben hem ergens neergezet bij een (zeer) grote ventilator. We zitten te twijfelen of we hem over een paar uur kunnen aanzetten omdat we nergens waar we keken 'vocht' zagen.

Alle metale plaatjes zie je bedekt met een mooi laagje stof.

[ thx voor de reacties btw. ]

[ Voor 9% gewijzigd door quakerix op 11-01-2004 13:38 ]

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Rattlehead schreef op 11 januari 2004 @ 13:31:
[...]

Niet overleven is weel heel radicaal, maar zo'n klap ga je in geen geval fijn vinden :)
Meestal kan het toch nog vrij veel hebben wat vocht betreft, maar je weet nooit wat er binnen is gebeurt, dus laten drogen en afwachten.
Wees erg voorzichtig met openschroeven. Ik had droge handen en heb bij de reparatie even niet nagedacht over die condensatoren.... Zwarte dikke vinger aanovergehouden... als je ook moet iets aan zweet of vocht op je handen zou hebben dan is je lichamelijke weerstaand heel veel lager.

Anyway ... laat het beesie in een droge omgeving (liefst wat droog en warm) voor de zekerheid een dag lang. En op je knietjes liggen dat er geen onderdelen van een eerder voorval zijn geoxideerd en die de zaak kunnen hebben versneld, zodat ie niet meer werkt.

suc6

I've visited the Mothership @ Cupertino

Pagina: 1