Toon posts:

[EL] Defect onderdeel Roland Keyboard

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hello poppetjes, een paar weken geleden is het keyboard van mijn zusje overleden, zo'n muziek instrument hehe, geen toetsenbord haha. Nu was het draadje van de adapter naar het keyboard toe helemaal gesmolten, dus het leek mij kortsluiting, ik netjes draadje vervangen van de adapter, keyboard opengeschroeft, en aangezet. Ik zag een onderdeel ontzettend opgloeien, en ik heb geen flauw idee wat het is, en of dat het is, ik kon verder geen enkel ander onderdeel vinden wat kapot leek, geen opgezwollen elco's stukke transistors of ergens anders brandvlekken.
Mijn vraag, wat is dit voor onderdeel, wat doet het, en is het mogelijk dat ik het zelf kan vervangen? Ik zie nergens nummers staan, dus mijn zoektocht op internet leverde niet zoveel op, hieronder een aantal foto's.

Het betreft een Roland EP7 IIe

Afbeeldingslocatie: http://80.60.124.209/Keyboard/MVC-348S.JPG
Afbeeldingslocatie: http://80.60.124.209/Keyboard/MVC-349S.JPG
Afbeeldingslocatie: http://80.60.124.209/Keyboard/MVC-350S.JPG
Afbeeldingslocatie: http://80.60.124.209/Keyboard/MVC-351S.JPG
Afbeeldingslocatie: http://80.60.124.209/Keyboard/MVC-352S.JPG
Afbeeldingslocatie: http://80.60.124.209/Keyboard/MVC-353S.JPG

Het lijkt wel een spoeltje, maar wat doet het in godsnaam, waarom gloeit dat ding in godsnaam op, is dat ding stuk, of is het iets anders, waardoor dat ding gaat gloeien? Alle sporen op de electronica zijn verder in tact, en nergens zwarte vlekken te vinden. Ik weet het niet meer 8)7 :?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Casemodding & Elektronica -> Audio, Video & HiFi Forum

Kans is groter dat daar iemand bekend is met het specifieke keyboard dan in CME, dus moveje :)

[ Voor 6% gewijzigd door m-m op 11-01-2004 13:19 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56

Super_ik

haklust!

das een spoeltje met een kern :) en tenzij jij de juiste waarde weet, ga jij die niet zomaar vinden :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 15:13

AcouSE

Swedish Chef

Bedoel je dat 'ie opgloeit als in "licht op" of gloeien als in "straalt warmte uit"?

Verwijderd

Topicstarter
In de zin van hij wordt rood, en er komt rook uit, dat zal het plastic wel zijn haha, kortom er is iets fout. Kan dat spoeltje stuk zijn dan? Ik bedoel, als ie gloeid, dan uhm neem ik aan dat ie nog steeds geleid? En das toch de bedoeling ?

• Stig
  • Laatst online: 03-08 10:03
Zo te zien zit het spoeltje dicht bij de DC connector, en zorgt met name voor ontstoring. Als je er van overtuigd bent dat het aan het spoeltje ligt, kun je het in princiepe verwijderen. Wel moet je de sporen van + & - doorlussen, let hierbij wel op wat de plus & wat de min is.

Kort leefde de kamerplant die aan een wilde orchidee.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dus niet zeker of het spoeltje stuk is, hij gloeit dus op, maar dat kan niet komen doordat er electronica achter zit die defect is, en dat het spoeltje als een soort zekering werkt????

Zou ik het kunnen testen door het gewoon kort te sluiten voordat ik het spoeltje helemaal verwijder? Gewoon de + en + en - en - door verbinden?

• Stig
Dat kortsluiten heeft geen zin, als de spoel binnen kortsluting maakt.

Ik denk niet dat het de electronica erachter is, maar dat de draden van de + & - in het spoeltje elkaar raken, en hierdoor bijna kortsluiting veroorzaken waardoor er enorm veel stroom door het spoeltje loopt en hierdoor warm wordt.

Wat je kunt doen is de ingangsweerstand meten, met spoel erop, en vervolgens met spoel eraf en daarna nog eens alleen de spoel. Dan weet je wel genoeg om tot de conclusie te komen of het aldanniet aan de spoel ligt.

[ Voor 13% gewijzigd door Stig op 11-01-2004 13:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
De spoel heeft 4 pinnetjes, waarover meet ik dan de ingangs weerstand? En de spoel zit nu nog vast, is het niet zo dat wanneer ik de weerstand van de spoel meet, die b.v. 0 moet zijn wanneer ie kortsluiting heeft? En hoeveel ohm kan ik ongeveer verwachten?

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb even mijn multimeter erop gezet

ik meet 0.3 Ohm tussen beide pootjes, zowel over de min als over de plus kant, verder heeft die multimeter zo'n leuke diode functie, waarmee je kan testen of iets geleid ja of nee, en tussen + en - bevindt zich geen kortsluiting volgens dat ding, maar het kan natuurlijk zijn, dat dat pas optreed als je er 12 volt over hebt staan ofzo right?

• Stig
Nou, de diode-functie is ervoor om de spanningsval van een diode te meten bij een bepaalde stroom. deze zou in jou geval op je schermpje 0 moeten zijn? (is dus niet bedoelt om te kijken of iets geleid!)

over het spoeltje:

1 -[ ]- 2
3 -[ ]- 4

als je los hebt gesoldeerd:

tussen 1 & 2 nagenoeg 0 Ohm
tussen 3 & 4 idem

tussen 1 & 3 veeeeel
tussen 2 & 4 veeeeel

[ Voor 9% gewijzigd door Stig op 11-01-2004 14:23 ]

Verwijderd

dat spoeltje is een ontstoorfilter.wordt veel gebruikt in sat receivers.als er elk twee 0 ohm hebben dan is die nog goed.je kan die er ook uithalen en twee draadbruggen plaatsen.

echter mag zo'n spoel niet gloeien want dat duidt op een behoorlijke sluiting achter die spoel.dat moet je dus als eerste opzoeken.dan moet je de diodebrug controleren en de condensatoren van de primaire kant.daar zal een sluiting zitten.

als bijv die c51 een sluiting geeft dan heb je al de fout en zal er zoveel stroom door die spoel gaan dat die gaat gloeien(als voorbeeld he want ik denk als idd die condenssator kapot zou zijn dat die gaat verbranden)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 14:46 ]

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-08 18:13
idd, volgens mij zie ik op dat onderste plaatje een gelijkrichters brug zitten. die dingen vinden het wel eens leuk om het circuit eens te gaan kortsluiten.

en anders eens proberen op http://www.synthforum.nl daar doen ze wel meer met dit soort apparatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door hilbren op 11-01-2004 15:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het spoeltjes los gesoldeerd, en er zit een tekeningetje onder wat aangeeft dat er een spoel tussen pootje 1 en 2 en een spoel tussen pootje 3 en 4 zit, tussen 1 en 3 en 2 en 4 meet ik geen weerstand, zou dus kunnen dat er meer dan 2000kohm tussen zit????

Ik heb beide vervangen door draadbruggen, nu eerst checken of er dus achter dit spoeltje ergens kortsluiting is?

• Stig
yep, ff weer weerstand over + & -

als dat weer 0,3 Ohm is dan moet je toch het probleem ergens anders zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Nou er staat nog steeds 0,3 dus het moet wat anders zijn, maar ik kan niks stuks vinden, althans op het uiterlijk, en ik ga dus niet dat hele bord door meten, das me teveel werk, jammer maar goed hij's echt stuk lijkt het op :(

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:11

PCR

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 16:19:
Nou er staat nog steeds 0,3 dus het moet wat anders zijn, maar ik kan niks stuks vinden, althans op het uiterlijk, en ik ga dus niet dat hele bord door meten, das me teveel werk, jammer maar goed hij's echt stuk lijkt het op :(
0,3 ohm is wel heel erg weinig, er moet wel een hele kleine spanning nodig zijn om daardoor geen grote stroom te laten lopen. In mijn ogen is 0,3 ohm een bijna-kortsluiting. Bij 1 volt gaat er al een stroom lopen van 3,3 ampere.

Verwijderd

Topicstarter
jah nou leuke is dus dat dat er tussen staat, dus er zal idd kortsluiting zitten achter de spoel, want zonder die spoel staat er dus tussen + en - 0,3 ohm

Verwijderd

0,3 ohm tussen + en - ??dat is dus een kortsluiting.tussen + en - MOET je een hogere weerstand hebben dan 0,3 ohm.je moet de meter wel wat langer op de + en - houden ivm met opladen van de condensatoren.stijgt die dan is het goed.de spoel zelf meet je met een voltmeter heel laag.je zegt zelf al dat je tussen 1 en 2 en 3 en 4 een lage weerstand hebt. dan is de spoel goed.LET OP!!het gaat hier niet om een transformator!!!stel je hebt een storingspuls aan de pluskant dan wordt er aan de minkant van de spoel een tegenover gestelde puls gegenereerd.die twee heffen elkaar op en de storing komt dan niet in je schakeling.dat doet die spoel.

wat voor onderdelen zitten aan die koelplaat geschroefd??type nr's?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 18:08 ]

Pagina: 1