Booten zonder Video kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Topicstarter
Hoi,

Ik ben bezig met een Stand Alone Mp3 player maar ik wil hem zo zuinig mogelijk maken. Nu is alleen het probleem dat als ik de videokaart eruit haal dan start windows niet meer op. 8)7
Is er een mogelijk heid om windwos te laten booten zonder videokaart. :?

p.s. de videokaart moet er zowiezo toch al uit omdat de kast anders niet dicht past. :X

Signature unavailable

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 03:53

Brazza

Byte me!

Geen enkele pc start op zonder vga kaart. (tenminste niet dat ik weet)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:42
Een moederbord met onboard videokaart kopen. Windows heeft gewoon een videokaart nodig om te werken/booten :)

The devil is in the details.

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zomaar een "domme" vraag van mijn kant hoor. En hoe wil jij je MP3's afspelen al jij geen beeld hebt? Je zal toch moeten weten/zien wat je doet :?

[ Voor 26% gewijzigd door Br@m op 11-01-2004 11:17 ]

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

misschien door een mp3 speler in een opstartscript te zetten, en met een afstandsbediening of toetsenbord te laten spelen?

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Topicstarter
Windows start --> Winamp start --> Lcdplug-in met Afstandsbediening op seriele input.

Maar het is een oude kast van acer waar eigenlijk een xt-pc'tje in zat, daar zit nu een p1-150 mhz in maar ik heb geen videokaart die er wel in past :'( .

Dus er is echt geen mogelijkheid om het zonder videokaart werkend te krijgen??

Signature unavailable

Verwijderd

Mr GAmba schreef op 11 januari 2004 @ 11:21:
Windows start --> Winamp start --> Lcdplug-in met Afstandsbediening op seriele input.

Maar het is een oude kast van acer waar eigenlijk een xt-pc'tje in zat, daar zit nu een p1-150 mhz in maar ik heb geen videokaart die er wel in past :'( .

Snor gewoon een pci-vidkaartje op. Ik neem aan dat je wel een pci-slot hebt, maar geen agp? Bij www.mr-at.nl ligt er een voor 29 euro, maar je moet ze zeker veel goedkoper kunnen krijgen

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:41

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb het ook nooit voor elkaar gekregen. Mijn oplossing was een 1024KB Trident ISA VGA kaart erin steken ;)

Je kunt vast wel ergens een verschrikkelijk oud videokaartje vinden... ISA maakt dus ook niet uit :)

Hier stond een dode link.

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
windows zonder video kaart lijkt mij niet mogelijk met een standaard pc/software

bij de wat duurdere merk servers/workstations kan je in je bios op COM1 VT100 aanzetten wat dus betekend dat als je screen/keyboard out/input naar je com poort wordt gestuurd

dut kan je vervolgens met een andere pc weer uitlezen via bijv. hyperterminal/kermit

maar ik denk niet dat windows dit gaat ondersteunen aangezien die geen echte text mode heeft

je zou het wel met linux kunnen doen (waarschijnlijk moet je dan installeeren met video kaart en kan je deze later er weer uit halen) vervolgens moet je VT100 in linux aanzetten

wat dus inhoud dat je tijdens booten niets te zien krijgt maar zodra linux de VT100 service start krijg je op je hyperterminal/kermit "beeld"

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Topicstarter
Damn, Ik heb wel een video kaartje maar die is te groot en om de cirkelzaag er nou ff langs te halen zodat hij wel past is ook nie zo'n goed idee.

En een lowprofile kaartje zou dat wel werken?? En zo ja weet iemand dan een goeie met als t kan tv-out

Signature unavailable

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Mr GAmba schreef op 11 januari 2004 @ 12:30:
Damn, Ik heb wel een video kaartje maar die is te groot en om de cirkelzaag er nou ff langs te halen zodat hij wel past is ook nie zo'n goed idee.

En een lowprofile kaartje zou dat wel werken?? En zo ja weet iemand dan een goeie met als t kan tv-out
Alleen de Radeon 9200 is makkelijk te krijgen als Low Profile versie (van Club3D). Ze zijn niet allemaal Low Profile dus kijk uit ;)

Deze heeft ook tv out.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Hahn
Pricewatch Search: Low Profile [Videokaarten], daar vindt je al een aantal low profile videokaarten met een goede TV-Out. Als je verder in de pricewatch kijkt kom je misschien ook nog videokaarten tegen met aan het einde SE, soms zijn dat ook low profile kaarten :)

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
daar heeft hij niks aan, denken jullie dat een 150mhz computer daar wat mee kan?

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
ja, booten :)
Dat is het enige wat hem interesseert.. dus een klein pci vga kaartje is al voldoende..

• jivemen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-02-2025
Koop toch een kaartje,ze staan hier in de vraag en aanbod al voor 7 euro ?

Tja, en toen waren we bij Windows 7 aan beland

Verwijderd

Maar dan de volgende vraag: hoe start je Windows (bijvoorbeeld XP) op zonder monitor?

Deze moet toch ook gedetecteerd worden?

Verwijderd

windowsXP op een P1 150Mhz, denk het toch niet. je kan alles booten das niet moeilijk, gewoon goed instellen voordat je geen monitor meer gaat gebruiken en het werkt dan als een trein.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Windows start idd op zonder monitor.
Maar als je het echt zuinig wilt doen, gebruik dan Linux of BSD op dat ging. Veel efficienter. Die starten - als het BIOS meewerkt - ook zonder videokaart wel op.

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Deze moet toch ook gedetecteerd worden?
Dat gaat gewoon hoor, alleen heb je bij sommige applicaties (voornamelijk spellen) dat die dan niet correct de refreshrate herkennen maar in zijn geval (WinAmp) is dat geen probleem.

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Topicstarter
Kan ik ook gewoon windows opstarten en dan bij systeembeheer de videodriver verwijderen en dan bij het opnieuw opstarten de kaart eruit trekken?? Of kan ik dan alles weer opnieuw installeren??

P.s. Ik heb het geprobert maar nee dat werkt ook nie.

Ow als ik de pc opstart dan is tie nog wel even bezig met hd activiti enzo dus ik denk wel dat de bios meewerkt.

[ Voor 32% gewijzigd door Mr GAmba op 11-01-2004 12:53 ]

Signature unavailable

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Mr GAmba schreef op 11 januari 2004 @ 12:47:
Kan ik ook gewoon windows opstarten en dan bij systeembeheer de videodriver verwijderen en dan bij het opnieuw opstarten de kaart eruit trekken?? Of kan ik dan alles weer opnieuw installeren??

P.s. Ik heb het geprobert maar nee dat werkt ook nie.

Ow als ik de pc opstart dan is tie nog wel even bezig met hd activiti enzo dus ik denk wel dat de bios meewerkt.
Je hele pc boot niet zonder videokaart, dus hoe wil je Windows inkomen?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Topicstarter
ALs ik de pc opstart met videokaart dan hoor ik ±20 sec wat hd geprutteld ed. dan ff niks en dan komt windows met z'n startbalk enzo.

Als ik er geen Vidkaart in heb zitten heb ik eerst ook ±20 sec. hd gepruttel en dan stilte.....

Dus hij boot volgends mij wel maar blijft hangen helverwege bij windwos..

Signature unavailable

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
owkee, ik denk dat het duidelijk is dat windows niet boot zonder video kaart, dat is natuurlijkk*t, maar goed wat doe je er aan.
Is het geen optie om linux te gebruiken voor je machine? ALs je er alleen een mp3 speler van wil maken, lijkt me dat ernstig geschikt... en die kan gewoon booten zonder videokaart..

correctie; mijn debian server boot zonder problemen zonder videokaart....

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-05 14:00
Ik moet vaak op pc's werken die geen monitor hebben.
Op die pc's staat VNC geinstalleerd (je kan natuurlijk ook Remote Desktop van Windows gebruiken), en zodra ze opgestart zijn kun je gewoon inloggen op die bak zonder dat ie een beeldscherm heeft.

Dus het is misschien handig om in ieder geval een netwerkkaartje en vnc te installeren op die bak, zodat je er makkelijk bij kan vanaf een andere pc (laptopje ernaast ofzo) :)

Maar linux is natuurlijk helemaal makkelijk, dan kun je gewoon via SSH / telnet inloggen op je pc en alles doen..

[ Voor 14% gewijzigd door JozyDaPozy op 11-01-2004 13:04 ]

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Topicstarter
Ja maar hoe krijg je het voor elkaar dat hij windows start van zonder windwos doet vnc het ook niet. Denk ik teminste.

En wat zou dan een goed VNC progje zijn??

[ Voor 17% gewijzigd door Mr GAmba op 11-01-2004 13:04 ]

Signature unavailable

• JozyDaPozy
Mr GAmba schreef op 11 januari 2004 @ 13:03:
Ja maar hoe krijg je het voor elkaar dat hij windows start van zonder windwos doet vnc het ook niet. Denk ik teminste.

Conclusie is dus ben ik bang dat als je echt niet aan de videokaart wilt beginnen, dat je toch naar linux moet gaan kijken..

Heb je meteen een stabielere pc.. Is ook wat waard toch? ;)

Goed vnc-progje: VNC --> http://www.realvnc.com/

[ Voor 8% gewijzigd door JozyDaPozy op 11-01-2004 13:08 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:25

Super_ik

haklust!

geen monitor wil nog niet zeggen geen video kaart he ;)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• JozyDaPozy
(sorry foutje)

[ Voor 98% gewijzigd door JozyDaPozy op 11-01-2004 13:07 ]

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Topicstarter
Dus jullie zeggen linux, maar ik ben een total Linux n00b.

En op zich is het wel jammer want ik heb voor winamp een geweldige plug-in voor m'n mp3 speler (met o.a. menu enz.) maargoed dat terzijde.

jozy2002 : jij zegt dat je op het werk ook pc's hebt zonder videokaart maar staat daar dan ook Windows op of niet??

Signature unavailable

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Volgens mij heeft hij het over systemen zonder monitor, niet over systemen zonder videokaart.

• Hahn
OlafvdSpek schreef op 11 januari 2004 @ 14:05:
Volgens mij heeft hij het over systemen zonder monitor, niet over systemen zonder videokaart.
Hoe maak jij dat op uit deze zin:
Nu is alleen het probleem dat als ik de videokaart eruit haal dan start windows niet meer op.
:?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik had het over de uitspraak van jozy2002 (laatste zin van de reactie waar ik opreageerde), niet over het probleem van Mr GAmba.

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 11-01-2004 14:13 ]

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mensen moeten even het verschil tussen monitor en videokaart niet vergeten :p

zelf gebruik ik iedere dag realvnc om onze servers in amsterdam te beheren. Daar zit echter wel een videokaart in.. (misschien zelf een monitor, who cares).

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Mr GAmba schreef op 11 januari 2004 @ 11:21:

Er bestaat ook een dos mp3 speler met lcd infra ;-).

Ik weet alleen niet zo even hoe dat programma ook alweet hete.

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Topicstarter
Ja uhh DAMP die heb ik maar die heeft geen ondersteuning voor me sweex pci geluidskaartje..... :(.

En aangezien ik er geen drivers voor kan vinden voor dos... gaat het daar ook nie mee lukken :(

Signature unavailable

Verwijderd

rac-on schreef op 11 januari 2004 @ 13:01:
owkee, ik denk dat het duidelijk is dat windows niet boot zonder video kaart, dat is natuurlijkk*t, maar goed wat doe je er aan.
...
Kan je niet een dummy driver installeren?
Ik heb wat met XP Embedded gehobbied, en daar kAn je dus een dummy driver selecteren.

succes

• dion_b
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mensen, het probleem dat een videokaart nodig is, zit NIET primair bij het OS, maar in de BIOS. BIOS controleert zo'n beetje als 2e (na CPU) voor aanwezigheid van videocontroller. Geen videocontroller=geen BOOT. Punt. Het maakt daarbij geen zak uit of je Windows, DOS, Linux of voor mijn part QNX draait :z

Dat je zogezegd hoort dat zonder VGA de HDD ook begint te reutelen is gewoon een zelftest van dat ding als hij niet aangestuurd wordt- dat heb je ook als je helemaal geen IDE kabel eraan hebt zitten en je geeft hem stroom (probeer maar :z )

Evt zou je een LinuxBIOS kunnen overwegen, maar die zijn er maar voor een zeer beperkt aantal moederborden, waaronder geen enkel die zo oud is als die jij zou hebben. Daar komt nog bij dat een custom systeem met LinuxBIOS volledig aan de praat krijgen meer NOS kennis vergt dan je aangeeft te hebben.

Ik ga deze naar PMG moven, want dit is echt een BIOS issue, niet V&B.

Mijn advies: zoek een zo klein en plat mogelijke VGA kaart, of een ISA/PCI riser waarmee je een kaart plat kunt leggen.

Oslik blyat! Oslik!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Mr GAmba schreef op 11 januari 2004 @ 13:03:

VNC _is_ het proggie en VNC drait als een service dus ook als je niet ingelogd bent kun je er gebruik van maken.

/edit

fuck waren al 2 pagina's |:(
volgende keer even verder kijken sorry :)

[ Voor 11% gewijzigd door max op 11-01-2004 19:09 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Barracuda
[quote]dion_b schreef op 11 januari 2004 @ 17:48:
Mensen, het probleem dat een videokaart nodig is, zit NIET primair bij het OS, maar in de BIOS. BIOS controleert zo'n beetje als 2e (na CPU) voor aanwezigheid van videocontroller. Geen videocontroller=geen BOOT. Punt. Het maakt daarbij geen zak uit of je Windows, DOS, Linux of voor mijn part QNX draait :z

Dat je zogezegd hoort dat zonder VGA de HDD ook begint te reutelen is gewoon een zelftest van dat ding als hij niet aangestuurd wordt- dat heb je ook als je helemaal geen IDE kabel eraan hebt zitten en je geeft hem stroom (probeer maar :z )

Evt zou je een LinuxBIOS kunnen overwegen, maar die zijn er maar voor een zeer beperkt aantal moederborden, waaronder geen enkel die zo oud is als die jij zou hebben. Daar komt nog bij dat een custom systeem met LinuxBIOS volledig aan de praat krijgen meer NOS kennis vergt dan je aangeeft te hebben.

Mijn advies: zoek een zo klein en plat mogelijke VGA kaart, of een ISA/PCI riser waarmee je een kaart plat kunt leggen.[/quote]

sorrie.. kan wel

zie zoek via google maar op beowulf without video card

denk alleen niet dat dit met windows gaat werken

zal het je nog sterker vertellen, ik heb op mijn werk 8 servers staan waar geen video kaart in zit VT100

zoiets heet officieel
Console Redirection
Remote Terminal Type VT100/VT220
dit kan ik bijvoorbeeld bij mijn Dell poweredge 2650's aan zetten en staat standaard aan op mijn IBM F30, F50, F80's

en kan ook gewoon op een cloon machine draaien.
het nadeel is dat je (mits je bios dit niet ondersteunt) tijdens de install wel een video kaart nodig hebt en natuurlijk dat je via deze weg geen grafishe omgeving kan draaien

[ Voor 14% gewijzigd door Barracuda op 12-01-2004 00:04 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 09:43

makje

Professioneel prutser

Dat was al bekend schat :> : Barracuda in "Booten zonder Video kaart"

Maar dat kan niet met een gewone simpele pc

edit:
:o dat was jouw eigen post :o. in dat geval quote ik je even:

[quote]bij de wat duurdere merk servers/workstations kan je in je bios op COM1 VT100 aanzetten wat dus betekend dat als je screen/keyboard out/input naar je com poort wordt gestuurd[/quote]

Daarnaast betreft het een stand alone mp3 bakkie en kan hij die com poort waarschijnlijk niet uitlezen. Oftewel, hier heeft de TS weinig aan

[ Voor 68% gewijzigd door makje op 12-01-2004 00:23 ]

9800x3d

• JozyDaPozy
Mr GAmba schreef op 11 januari 2004 @ 13:12:
[..]
jozy2002 : jij zegt dat je op het werk ook pc's hebt zonder videokaart maar staat daar dan ook Windows op of niet??
Ik had het over een computer zonder monitor.. (niet zonder videokaart)
(Maar dat misschien inmiddels wel duidelijk.. ;)

Wat een misverstanden toch allemaal... >:) )

Maar conclusie als jij een linux-noob bent... Gewoon goedkope videokaart erin hangen, Windows installeren en niet meer zeuren :p :p :p

[ Voor 23% gewijzigd door JozyDaPozy op 12-01-2004 00:25 ]

• Barracuda
zoals ik al aangaf... kan het wel maar gaat het met windows niet lukken altans niet met een standaard computer

op een standaard computer die linux draait gaat het wel gewoon, alleen heb je het geval dat je pas nadat de redirection service gestart wordt ascii beeld krijgt

verder moet het ook geen probleem zijn om een windows machine via deze manier op te laten starten en vervolgens via VNC of terminal service vervolgens je input te leveren

je kan namelijk op ieder standaard computer mainboard uitzetten dat hij niet moet zeuren naar een video kaart en keyboard.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Barracuda schreef op 12 januari 2004 @ 00:24:
zoals ik al aangaf... kan het wel maar gaat het met windows niet lukken altans niet met een standaard computer

op een standaard computer die linux draait gaat het wel gewoon, alleen heb je het geval dat je pas nadat de redirection service gestart wordt ascii beeld krijgt

verder moet het ook geen probleem zijn om een windows machine via deze manier op te laten starten en vervolgens via VNC of terminal service vervolgens je input te leveren

je kan namelijk op ieder standaard computer mainboard uitzetten dat hij niet moet zeuren naar een video kaart en keyboard.
Wat je een standaardcomputer noemt...

Ook als je Linux als OS draait, moet de BIOS je toestaan door te booten zonder video. Ik heb in de laatste week van zeker een dertigtal mobo's (So5 en 7, zelfde era als te TS heeft) de BIOS van dichtbij gezien en dat niet een keer tegengekomen. Ik heb het wel eens als optie gezien op Supermicro en NEC serverplanken, en wil gelijk aannemen dat het op Dell en IBM servers ook kan. Maar dat zijn in geen velden of wegen standaardPCs te noemen.

Er zijn nauwelijks meer mobo's die NIET onherroepelijk zullen struikelen over een ontbrekende video adapter dan die de (overigens geniaal nuttige) VT100 optie hebben. Een gemiddelde Sun daarentegen... (gewoon keyboard eruit en hij stuurt output vanzelf naar VT100 :7 )

Oslik blyat! Oslik!

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Topicstarter
Ik zal is kijken op de pc wel gewoon boot zonder videokaart.

Mijn idee is om een progje in de autoexec.bat te zetten dat een tekst naar m'n lcd schermpje stuurt. Als ik die tekst kan lezen dan boot hij dus wel en is het dus niet gewoon hd opstartgepruttel...

Maar dan blijft het zeker nog gewoon zo dat ik windows niet kan gebruiken.

En dan moet ik dus maar uitgaan zoeken hoe linux werkt... (kan toch niet zo moeilijk zijn om dat te installeren. :?

Signature unavailable

Verwijderd

dion_b schreef op 11 januari 2004 @ 17:48:

Mijn advies: zoek een zo klein en plat mogelijke VGA kaart, of een ISA/PCI riser waarmee je een kaart plat kunt leggen.
Ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt, maar je kan perfect een pc laten opstarten en doorbooten naar een niet Windows OS zonder wat voor VGA kaart ook op je moederbord.

Het kan niet met alle moederborden, en ook niet met windows, maar in veel andere gevallen kan het perfect.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 19:45:
[...]

Ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt, maar je kan perfect een pc laten opstarten en doorbooten naar een niet Windows OS zonder wat voor VGA kaart ook op je moederbord.

Het kan niet met alle moederborden, en ook niet met windows, maar in veel andere gevallen kan het perfect.
Waar ik die wijsheid vandaan haal is van 28 So5/7 moederborden wiens chipsets ik momenteel op de pijnbank aan het leggen ben. Van de 28 zijn er welgeteld twee die überhaupt de optie 'Halt on all erros - Disable' hebben (een AOpen AP57 en een Asus P5A). De andere 26 hebben die optie niet. Je kunt dus je donder erop zeggen dat het bij die borden niet gaat lukken. Bovendien wil de P5A niet booten zonder video, ook al heb je Halt on all errors op Disable staan. Met de AP57 heb ik het nog niet getest, maar al werkt het, dan nog is het minder dan 4% van borden van de generatie van die van de TS die het kunnen.

Misschien kan het met ultra-nieuwe mobo's van de laatse 2 jaar standaard ofzo, maar met het systeem van de TS zeg ik onderbouwd: not a chance in hell :z

Oslik blyat! Oslik!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 19:45:
Volgens iemand op SR kan het wel met Windows XP.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zeg, misschien een vreemd idee hoor... maar hoe detecteert een moederbord een videokaart??? doordat er stroom gevraagd word of anders? In het eerste geval zou je namelijk misschien een weerstandje (of een lampje ofzo) op het slot kunnen plaatsen om het moederbord te neppen... Maybe dat het zo werkt...?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
OlafvdSpek schreef op 20 januari 2004 @ 14:54:
[...]

Volgens iemand op SR kan het wel met Windows XP.
Het heeft 0,0 bij het booten niet veel met Windows te maken, of dit nou XP, 2000 of 2003 (server) is. Waar het om gaat is de BIOS; die controleert de video adapter. De PC zal nog niet eens de mogelijkheid krijgen om iets van Windows te laden als de BIOS het systeem stopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Laurent op 20-01-2004 16:04 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 09:23

sphere

Debian abuser

Hrm, mijn pcchips m575 boot prima zonder videokaart... en pcchips staat nou niet bepaald bekend om kwaliteit :o Ben een beetje verbaasd over wat dion_b zegt, dat 27/28 plankjes bij hem het niet doen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:34

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Aikeleer schreef op 20 januari 2004 @ 15:07:
[...]

Het heeft 0,0 met Windows te maken, of dit nou XP, 2000 of 2003 (server) is. Waar het om gaat is de BIOS; die controleert de video adapter. De PC zal nog niet eens de mogelijkheid krijgen om iets van Windows te laden als de BIOS het systeem stopt.
Waar, maar zoals je al hebt kunnen lezen heeft het wel degelijk met het OS te maken. Sommige BIOS-en staan het toe om zonder videokaart te starten en dan is de volgende vraag of je OS dat kan: Windows niet en een aantal *n*x-en wel.

Dus dat het 0,0 met Windows te maken heeft klopt niet.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 18:47

Jiffy

God, you're ugly!

sphere2 schreef op 20 januari 2004 @ 15:20:
Hrm, mijn pcchips m575 boot prima zonder videokaart... en pcchips staat nou niet bepaald bekend om kwaliteit :o Ben een beetje verbaasd over wat dion_b zegt, dat 27/28 plankjes bij hem het niet doen.
Same here. Méér dan een beetje verbaasd zelfs. Ik heb zelf ook een aantal pc's staan thuis (router, fileserver, webserver enz) die het prima doen zonder videokaart. En met name bij de wat oudere bordjes (socket 7 & 8, slot 1 en van diverse merken (Epox, Soyo, PC-Chips, Asus, Intel(!)) heb ik de ervaring dat dit in de meeste gevallen wel mogelijk is. Bij nieuwere bordjes heb ik het eigenlijk nooit geprobeerd, dus daar doe ik geen uitspraken over * Jiffy gebruikt afdankertjes voor serverdoeleinden, uiteraard! ;)

Oftewel, de stellige overtuiging waarmee dion_b eea beweert, zou toch iets minder stellig mogen zijn, wmb.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

om even wat toe te voegen aan deze discussie: mijn d850mvl mobo van intel boot ook gewoon met windows xp sp2 zonder videokaart. Ik kan er in komen met remote desktop.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ik ben er ook mee bezig geweest omdat ik een 1u server wou bouwen met 2 mobo's die ik nog had liggen zonder onboard vga en een had er maar lan onboard.
Intel d850GB bootte wel zonder vidcard maar kreeg toch echt rare errors na verloop van tijd, in zowel windows2003 als fedora en winxp
asus a7v8x had gelukkig onboard lan waardoor ik omdat deze ook niet wou booten zonder vidcard een pci vidcardje in de riserslot kon doen.
Iets wat je zowiezo moet instellen in je bios is halt on NO errors..
verder zou je bijv ook gewoon een oud pci kaartje, 1mb s3 trio ofzo erin kunnen doen, ik kan me echt niet voorstellen dat het stroomverbruik zoveel geld gaat schelen tenzij je een high end game kaart gebruikt, of er dus geen plek voor hebt in de kast..
Pagina: 1