AR Speaker advies

Pagina: 1
Acties:
  • 1.607 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-12 14:45
Ik heb voor de gein vandaag eens naar wat luidsprekers geluisterd omdat de Tannoy MX3-m in de aanbieding was (149Euro per stuk). Ik was toch benieuwd (hij komt er in veel testen goed uit). Ik vond hem tegenvallen wat betreft bass, volgens tannoy 35Hz - 20kHz, maar die 35Hz dat lijkt mij zeer sterk. De 6" bassdriver is dus blijkbaar toch een stuk te klein. Voor de rest klonk ie goed. Ik moet zeggen dat de vergelijking ook oneerlijk was, de andere speakers waren allemaal duurder.

Een snelle impressie van wat andere speakers die er stonden:

- De JBL E-60 of E-80?(o.i.d.) stond er ook dit was mijn inziens de slechtste, die er stond en ik beluisterd had.

- Een Magnat redelijk goed maar wat rommelig/beetje te boemerig.

- De Tannoy Sensys DC-2, iets beter dan de Mx3 maar ook veel duurder en lelijker.

Maar ook Acoustic Research het exacte type weet ik helaas niet meer. Dit klonk erg goed! Zijn ze trouwens failliet ofzo? Hun website doet het al maanden niet meer! Helaas waren ze wel wat te te duur (549 Euro/stuk) en wel erg groot (schatting 1.10m hoog 25cm breed) met side firing (passive)"subwoofer". Hebben mensen ervaring met dit merk? Weet iemand een site met AR speakers zodat ik wat meer info kan opsteken?

Ik wil nog wel meer luistersessies houden. Maar nu zou ik wel willen weten wat ik dan moet gaan luisteren! Hij moet in ieder geval een diepere bass hebben dan de Tannoy MX3-m. Het budget is tot 500 Euro/speaker max. Eigenlijk moet er ook een center speaker van zijn zodat ik er een HT set van kan maken.

Zelf leken mij de volgende speakers nog interessant:

- Mission m74i
- Infinity Alpha 40/50
- JM LAB Chorus 716 S
- Acoustic Energy Aegis evo 3 In Engeland goed betaalbaar/verkrijgbaar maar hier??????

Muziek die ik geluisterd heb:

Vooral:
The white stripes - Seven nation army
Prodigy - Narayan

Verder:
Oakenfold - dread_rock-mvp
Dire Straits - Money for nothing
Bob Marley - Bad Boys
DJ Tiesto - Suburban Train
Moby - In This World
Queen of the stoneage - No One Knows
Reamonn - Supergirl
Spybreak - Propellerheads
Coldplay - Clocks

Wat ik ook apart vindt dat er enorme prijsverschillen zijn als je bijv. Duitse speakers in Duitsland gaat kopen. Het scheelt echt enorm veel (tot factor 1.5+) heeft iemand daar een verklaring voor?

Sorry voor het lange verhaal :)........................

Verwijderd

Luidsprekers zijn altijd een persoonlijke keuze en worden mede bepaald door de versterker. Duitse speakers zijn over het algemeen wat aggresiever, dus wat zwaardere bass en scherper hoog. AR is een Engels merk wat een wat rustigere luidspreker bouwt. Gezien jouw ervaring met AR zou ik ook eens kijken naar B&W. Ook dit is een Engelse speaker maar is wat robuuster in het laag. De prijs is afhankelijk van je keuze maar het begint volgens mij al bij zo'n € 200,- p/st. Let wel goed op dat de gebruikte versterker in de luisterruimte van de winkel overeenkomt met jouw versterker thuis, want anders zou je bedrogen uit kunnen komen. In veel luisterruimten worden de speakers los van achter en zijwanden geplaatst waardoor de lage tonen ook wat zwakker kunnen lijken dan in de thuissituatie. Veel winkels bieden dan ook de mogelijkheid om na aankoop van de speaker deze binnen 14 dagen terug te brengen.
Nog een punt wat belangrijk is bij het beluisteren is hoe lang de speakers in de winkel gespeeld hebben. Een luidspreker moet nl. inspelen. Dit duurt een week of 6 voordat ie optimaal klinkt. In theorie wist ik dit maar in de praktijk schrok ik hiervan. Toen ik mijn luidsprekers (Quadral Aurum -5) thuiskreeg was ik zo teleurgesteld, dat ik ze direct wilde omruilen. De linker en rechter speaker reageerden nog niet tegelijk waardoor het geluid overal vandaan kwam behalve van tussen de speakers, en het laag van de ene kant werd opgeheven door de trage reactie van de andere. Het klonk als tegenfase, maar niets was minder waar. Ik heb ze een kans gegeven omdat ik wist dat ze nieuw waren en heb vol goede moed een week of 3 zwaar gedraaid met de speakers. Het was goed merkbaar dat na die 3 weken het geluid al een stuk beter was. Dit kan ook voorkomen bij speakers die in de winkel net zijn uitgepakt en kan je indruk totaal op z'n kop zetten!
Sorry voor de lange reactie, maar ik hoop dat jij (en anderen natuurlijk!) hier je voordeel mee kan doen.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-12 18:07

jasjenl

Liab A Tymo

AR is amerikaans en zou ik nou niet bepaald als rustig willen bestempelen. Ik heb zelf in het verleden een paar AR 310 HO gehad, dit waren ook zuilluidsprekers met een 10 inch side-firing woofer. In eerste instantie was ik wel te spreken over deze luidsprekers, maar op den duur vond ik ze toch minder. Het laag vond ik tegenvallen, echt diep laag kwam er niet uit naar mijn mening, er leek op dat gebied gewoon wat te missen. Wat me echter nog het meeste tegenstond is dat de speakers te aggressief klonken, als je ze met andere luidsprekers vergeleek (wat ik bij aanschaf van mijn huidige speakers, Quadral Aurum 7, ook gedaan heb) viel altijd weer op dat de AR's heel erg fel en 'in your face' klonken. Dat klinkt in een winkel wel indrukwekkend maar gaat op den duur toch storen. Ik vond ze in het midden ook een beetje hol klinken, niet echt mijn smaak. Mijn Quadrals scoren op dat punt toch een stuk beter, veel gelijkmatigere en rustigere klank en voller, mooier laag. Ik heb m'n Quadrals wel onlangs laten modificeren, met name om het laag wat strakker te krijgen omdat deze Quadrals een beetje de typisch duitse neiging van een wat overdreven vette bas hebben.
Je zou dus ook nog eens naar Quadral kunnen luisteren, alhoewel ik het jammer vind dat ze afgestapt zijn van de mooie ribbon-tweeters die in mijn Aurum 7 nog wel zitten (die geven naar mijn mening een erg fraai, verfijnd hoog).

Verwijderd

jasjenl schreef op 11 januari 2004 @ 01:29:
AR is amerikaans en zou ik nou niet bepaald als rustig willen bestempelen. Ik heb zelf in het verleden een paar AR 310 HO gehad, dit waren ook zuilluidsprekers met een 10 inch side-firing woofer. In eerste instantie was ik wel te spreken over deze luidsprekers, maar op den duur vond ik ze toch minder. Het laag vond ik tegenvallen, echt diep laag kwam er niet uit naar mijn mening, er leek op dat gebied gewoon wat te missen. Wat me echter nog het meeste tegenstond is dat de speakers te aggressief klonken, als je ze met andere luidsprekers vergeleek (wat ik bij aanschaf van mijn huidige speakers, Quadral Aurum 7, ook gedaan heb) viel altijd weer op dat de AR's heel erg fel en 'in your face' klonken. Dat klinkt in een winkel wel indrukwekkend maar gaat op den duur toch storen. Ik vond ze in het midden ook een beetje hol klinken, niet echt mijn smaak. Mijn Quadrals scoren op dat punt toch een stuk beter, veel gelijkmatigere en rustigere klank en voller, mooier laag. Ik heb m'n Quadrals wel onlangs laten modificeren, met name om het laag wat strakker te krijgen omdat deze Quadrals een beetje de typisch duitse neiging van een wat overdreven vette bas hebben.
Je zou dus ook nog eens naar Quadral kunnen luisteren, alhoewel ik het jammer vind dat ze afgestapt zijn van de mooie ribbon-tweeters die in mijn Aurum 7 nog wel zitten (die geven naar mijn mening een erg fraai, verfijnd hoog).
Ik heb een jaar of 15 geleden in een Hifi-zaak gewerkt waar ook AR verkocht werd. Volgens de vertegenwoordiger en de dozen kwamen de speakers uit Engeland. Misschien is het merk overgenomen en zijn ze andere speakers gaan bouwen, maar dat was mij niet bekend.
Ik ben het bijna helemaal eens over de Quadrals, behalve over de tweeters. De nieuwe tweeters klinken iets minder mooi maar geven wel meer ruimte. Dat bereik ik nu wel redelijk maar ik moet precies midden tussen de speakers zitten om dat te bereiken. Even op m'n linker arm leunen in de stoel en het beeld is weg. Dat zou met de nieuwe tweeters weg moeten zijn. Ik ben wel benieuwd naar de mod die je hebt laten doen. Ik heb dat probleem ook op een hoop plaatsen in de kamer. M'n vriendin wordt op de bank soms gek van het vele laag. Uiteraard is het op de luisterpositie (mijn stoel :9 ) goed tot zeer goed in balans.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 01:47 ]

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

De 'sweet-spot' van de bandtweeters is inderdaad niet zo heel groot, maar moet zeggen dat ik 't niet zo heel veel vind verschillen met de AR's (die 'gewone' tweeters hadden). Maar ja, je blijft bij stereo toch altijd een beetje dat probleem houden, ik vind het zelf niet zo'n heel groot punt. Mijn center speaker heeft zo'n nieuwe tweeter (Quadral Base Prestige) en ik heb toch de indruk dat die net wat minder sprankelend klinkt. En hoe 't daar met de sweet spot zit, kan ik met een center natuurlijk niet echt beoordelen :).

Over die mod die ik heb laten doen kun je hier wat meer info vinden. Martin HSI zwerft hier op GoT ook wel eens rond maar is ook veel op hifi.nl te vinden.

Verwijderd

jasjenl schreef op 11 januari 2004 @ 02:13:
De 'sweet-spot' van de bandtweeters is inderdaad niet zo heel groot, maar moet zeggen dat ik 't niet zo heel veel vind verschillen met de AR's (die 'gewone' tweeters hadden). Maar ja, je blijft bij stereo toch altijd een beetje dat probleem houden, ik vind het zelf niet zo'n heel groot punt. Mijn center speaker heeft zo'n nieuwe tweeter (Quadral Base Prestige) en ik heb toch de indruk dat die net wat minder sprankelend klinkt. En hoe 't daar met de sweet spot zit, kan ik met een center natuurlijk niet echt beoordelen :).

Over die mod die ik heb laten doen kun je hier wat meer info vinden. Martin HSI zwerft hier op GoT ook wel eens rond maar is ook veel op hifi.nl te vinden.
offtopic:
Ik heb wel een stuk gecorrigeerd door een zilveren 2,5mm v/d Hull op het laag te zetten en koperen op het hoog. Op de versterker zitten die ook apart op de A&B-uitgangen. Misschien dat die mod het nog wat verbeterd. Wat waren de kosten?

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 02:26:
[...]

offtopic:
Ik heb wel een stuk gecorrigeerd door een zilveren 2,5mm v/d Hull op het laag te zetten en koperen op het hoog. Op de versterker zitten die ook apart op de A&B-uitgangen. Misschien dat die mod het nog wat verbeterd. Wat waren de kosten?
Dat scheelt, zilver op het laag zetten? Ik heb dat eigenlijk nog niet geprobeerd, heb ze wel gebe-wired, nog met de bekabeling die ik destijds bij m'n AR's kreeg (niet zulke bijzondere kabel geloof ik van Monitor Cable, 4 mm koper voor het laag en 2,5 zilver voor het hoog). Ik zal eens proberen wat omwisselen van die twee voor verschil maakt.
De precieze prijs van de mod heb ik even niet bij de hand, maar je moet ergens tussen de 200 en 300 euro denken.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

jasjenl schreef op 11 januari 2004 @ 02:45:
[...]
Dat scheelt, zilver op het laag zetten? Ik heb dat eigenlijk nog niet geprobeerd, heb ze wel gebe-wired, nog met de bekabeling die ik destijds bij m'n AR's kreeg (niet zulke bijzondere kabel geloof ik van Monitor Cable, 4 mm koper voor het laag en 2,5 zilver voor het hoog). Ik zal eens proberen wat omwisselen van die twee voor verschil maakt.
De precieze prijs van de mod heb ik even niet bij de hand, maar je moet ergens tussen de 200 en 300 euro denken.
Zilver heeft de eigenschap om erg op en helder te klinken, wat normaal gesproken ideaal is voor mid en hoog, terwijl juist het hoog wat te scherp was. Bij mij verbeterde het behoorlijk, maar da's uiteraard persoonlijk. Overigens heeft Monitor hele goede kabel gemaakt in het verleden.

• mdcobra
Okee bedankt voor alle de reacties. De speakers waren aangesloten op een Yamaha reciever RX-630 of RX-640. Dit is voor mijn situatie goed omdat ik ook een Denon instap reciever heb. Ik ga zeker nog eens luisteren naar B&W. Het moeten zowiezo vloerstaanders zijn. Ik zal eens kijken naar de 603 (alles hoger wordt mij toch veel te duur). Weet iemand of deze speaker in Groningen nog ergens te beluisteren valt? Misschien hebben jullie wel gelijk over die bass, dat het in het begin heel erg indrukwekkend klinkt maar later toch wat gaat vervelen.
Ik heb geen haast met upgraden ik was gewoon nieuwsgierig naar de mogelijkheden.
Leuk om te zien op wat voor tijden jullie nog gereageerd hebben :)

• mdcobra
Er stonden twee AR speaker paren. Een met een passive Sub en een met een active van dezelfde range. Ik zal de volgende keer dat ik er kom de types opschrijven. Ik vind ze zowiezo wat te duur&groot.

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Die AR's die ik had (310 HO) zagen er qua behuizing wel precies zo uit als deze, alleen hadden die dan een kleinere woofer en dat was een gewone woofer, geen ingebouwde actieve subwoofer. Die AR 1 kwam volgens mij uit de serie die de HO serie heeft opgevolgd. Vraag me trouwens wel af wat er nou precies met AR is gebeurd want zowel hun eigen website als die van hun moeder bedrijf (Recoton) zijn al tijden offline. En wat ik me dan bij 'AR is currently in Chapter 11' moet voorstellen??
<edit>
Ah, gevonden wat dat betekent, blijkbaar is Recoton vorig jaar failliet gegaan..

[ Voor 12% gewijzigd door jasjenl op 11-01-2004 14:23 ]

• mdcobra
Op het forum hifi.nl gaf Cees. B. mij erg goede info: http://www.dynavox.ch/de/frame.htm daar staan de Chronos F25 en de A25 die ik beluisterd heb!
Pagina: 1