[PHP & Mysql] views bijhouden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben bezig een manier in een CMS te bouwen om het aantal views per pagina bij te houden.

Hoe wordt dit door een van jullie toegepast? Waar ik aan zat te denken was dat iedere keer als de pagina laadt een query toe te voegen die in de database een view registreert alleen dat lijkt me niet zo efficient. Wat is een slimme manier om dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Logfiles analyseren

[ Voor 12% gewijzigd door gorgi_19 op 10-01-2004 23:40 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Nee ik wil het graag bij de pagina zelf tonen, dus als je bv als beheerder inlogt dat je kan zien hoe vaak een pagina bekeken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

ViNyL schreef op 10 januari 2004 @ 23:40:
Nee ik wil het graag bij de pagina zelf tonen, dus als je bv als beheerder inlogt dat je kan zien hoe vaak een pagina bekeken is.
Je kan ook automatisch je logfiles laten analyseren dmv een cronjob / task planner. Deze analyseert vervolgens dagelijks je data.

en deze data laat je zien.

[ Voor 15% gewijzigd door gorgi_19 op 10-01-2004 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Hmm kan zoiets niet direct bijgehouden worden? Hoe gebeurt dit anders bv op Got, het aantal views van een topic? Vast niet door het analyseren van log files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

ViNyL schreef op 10 januari 2004 @ 23:43:
Hmm kan zoiets niet direct bijgehouden worden? Hoe gebeurt dit anders bv op Got, het aantal views van een topic? Vast niet door het analyseren van log files.
analyseren ga je natuurlijk niet zelf doen. Daar kan je perfect een scriptje overheen gooien, wat dmv regular expressions de goede data eruit haalt.

Nu zal het ook niet zo heel veel performance kosten om alles in een database op te slaan, btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Maar je kan dus niet een tabel hebben met bv deze velden:
titel inhoud hits

En steeds een hit wegschrijven in dat veld bv als er 14 staat er 1 bij op tellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

ViNyL schreef op 10 januari 2004 @ 23:47:
Maar je kan dus niet een tabel hebben met bv deze velden:
titel inhoud hits

En steeds een hit wegschrijven in dat veld bv als er 14 staat er 1 bij op tellen...
Kan ook; d'r zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Je kan het in je script zelf doen, je kan het door middel van een 'image' doen (zoals netstat), je kan alleen de pageviews opslaan, je kan ook per dag, maand, uur, etc. opslaan. Je kan wel of geen browserinformatie opslaan, unieke bezoekers ja / nee en ga zo maar door.

Of je kan logfiles parsen. Ergo: keus genoeg.

[ Voor 45% gewijzigd door gorgi_19 op 10-01-2004 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Hmm denk dat ik het dan in eerste instantie zo aanpak. Eens kijken hoe dat uitpakt.

Het gaat me er echt puur om zodat je kan zien hoeveel keer er naar een pagina gekeken wordt sinds deze online staat. Per dag en maand is misschien later intressant maar ik denk dat ik voorlopig eerst maar eens een simpel tellertje bouw.

Dank voor je input

[ Voor 62% gewijzigd door ViNyL op 10-01-2004 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:15

BrZ

gorgi_19 schreef op 10 januari 2004 @ 23:48:
[...]

Kan ook; d'r zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Je kan het in je script zelf doen, je kan het door middel van een 'image' doen (zoals netstat), je kan alleen de pageviews opslaan, je kan ook per dag, maand, uur, etc. opslaan. Je kan wel of geen browserinformatie opslaan, unieke bezoekers ja / nee en ga zo maar door.

Of je kan logfiles parsen. Ergo: keus genoeg.
Ligt er ook een beetje aan waarvoor je het wil gebruiken. Als je achteraf het aantal views wil bekijken dan is een logfile parsen handiger, wil je de stats realtime op je site aanbieden dan zou ik ervoor kiezen om het elke keer in een db te gooien, ten koste van wat performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

BrZ schreef op 10 januari 2004 @ 23:51:
[...]

Ligt er ook een beetje aan waarvoor je het wil gebruiken. Als je achteraf het aantal views wil bekijken dan is een logfile parsen handiger, wil je de stats realtime op je site aanbieden dan zou ik ervoor kiezen om het elke keer in een db te gooien, ten koste van wat performance.
Klopt; dat is iets wat ik probeerde te zeggen: Er is niet 1 goed antwoord te geven; er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Idd denk dat de database optie op dit moment het beste is. Dank allemaal !
Pagina: 1