Toon posts:

[bepaalde effecten]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey ik ben een beginnende fotograaf vooraf gezegt moet ik zeggen dat ik BIJNA nog geen ervaring ermee heb ..

Ik schiet met een sony cybershot F707

mijn vraag:
Is het mogelijk

om met dit toestel zo'n soort effect te maken dat als iemand voor een witte wand staat dat het net lijkt alsof diegene in de leegte staat (Dus dat je geen schaduw ziet alleen wit om diegene heen zoals bij deze dame:

http://fotos.by.nl/show/00274345-2

( op deze foto is het niet echt helemaal, maar denk dat er bij veel mensen nu wel een beleltje gaat rinkelen)

Ik weet dat je het naderhand ook kan fotosoepen maar is het ook mogelijk het zo te doen dat het net zo lijkt (achtegrond helemaal wit) of moet ik dan een hele flitser instalatie neerzetten

alvast bedankt voor het antwoorden

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 23:16 ]

Verwijderd

Volgens mij moet je een grote witte doek nemen en die in een bolling zonder plooien ophangen. Licht laten vallen vanachter en het moet ontzichtbaar worden

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Je moet zorgen voor een egale verlichting, dan lukt het wel.

Verwijderd

Topicstarter
Egale verlichting wil zeggen >> geen TL verlichting of moet ik het zo niet zien>

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
meerdere flitsers, of beter idd: egale verlichting. van die parapluutjes die je in fotostudio's tegemkomt zijn leuk :)

juist wel TL (maar wan wel meerdere). Verlichting vanuit 1 punt geeft een hele scherpe schaduw (zoals je flitser of de zon) maar als het ligt van alle kanten komt dan is er geen schaduw zichtbaar.

[ Voor 48% gewijzigd door RolandWitvoet op 10-01-2004 23:42 ]

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
RolandWitvoet schreef op 10 januari 2004 @ 23:39:
meerdere flitsers, of beter idd: egale verlichting. van die parapluutjes die je in fotostudio's tegemkomt zijn leuk :)
ja maar ik ben geen professional he! hehe.. dus ik heb geen verlicht studio :D hahaha.. een witte muur is dus niet voldoende ...

dus een wit doek neerhangen moet wel lukken? :D
en dan kan ik bijv ook autofocus gebruiken toch? (geeft dat niet hetzelfde effect) (maak alles wat dichtbij is zichtbaar en de achtergrond meer vervaagt

Verwijderd

ik denk dat je de technische faq fotografie even door moet nemen, en dan met name het stukje over scherptediepte, daar staat hoe je achtergronden wazig maakt. deze staat als sticky in fotografie.
autofocus is gewoon het automatisch scherpstellen van de lens, heeft helemaal niets met scherptediepte of effecten te maken.
de enige manier om zo'n achtergrond echt mooi te doen is met een achtergronddoek in combinatie met de "parapluflitsers" die de fotograaf ook gebruikt, of door nabewerking met photoshop of paint shop pro bijvoorbeeld.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Met de autofocus bereik je niets. Het object staat te dicht bij de achtergrond om de achtergrond echt heel onscherp te krijgen.
of je een witte muur of een doek gebruikt maakt niets uit. be blijft die schaduw zien (omdat je filtser net vanaf een ander punt dan je lens) en dus zie je de slagschaduw

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

Mischien kan je met een slave flitser die achterwand invullen.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Het belangrijkste is is dat je diffuus licht hebt. Dat betekent dus dat je lichtbron zo groot mogelijk moet zijn. Een diffuse lichtbron zorgt voor heel weinig schaduwvorming, in tegenstelling tot een puntlichtbron, welke voor scherpe schaduwen zorgt.

Neem als voorbeeld de buitenlucht. Op een onbewolkte dag tekenen zich scherpe schaduwen af op de grond. Dit komt omdat de zon een puntlichtbron is. Echter schuiven er ineens een heleboel wolken voor de zon, dan zie je ook meteen dat je schaduw verdwenen is. Wolken zorgen ervoor dat je puntlichtbron een diffuse lichtbron is geworden, omdat het licht nu vanuit een groot egaal vlak lijkt te komen.

Ditzelfde effect bereik je in de studio door bijvoorbeeld een softbox te gebruiken. Hierbij moet je wel zorgen dat je de softbox niet al te ver van het te fotograferen model afzet. Want hoe groter het model de lichtbron ziet, hoe diffuser de schaduwen zullen zijn. Verder moet je ook zorgen dat je je model een klein beetje los van de achtergrond houdt. minimaal een meter of anderhalf, liefst nog meer.

Volgende twee voorbeelden van mijn hand:

Afbeeldingslocatie: http://www.hierynomus.com/~jeroen/GoT/juul02.jpg
Gemaakt met een softbox rechtsvoor, en een kleine spot linksvoor die anderhalve stop minder licht gaf, om wat invulling te geven aan de schaduwen in het gezicht.

Afbeeldingslocatie: http://www.hierynomus.com/~jeroen/GoT/suus02.jpg
Gemaakt met een softbox rechtsvoor, maar meer frontaal dan van rechts, en een spotje van links vrij hoog, om der haar wat op te lichten.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Niet d epersoon direct tegen de muur zetten, om een of andere reden doen beginnende fotografen dat altijd. Zorg ervoor dat het model minstens een meter van de muur vandaan staat.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

als je zorgt voor genoeg tegenlicht ....

je neemt dus van de ene en de andere kant moet het wel lukken dan krijg je dus een witte achtegrond ipv een schaduw.

dezelfde techniek wordt ook voor bijvoorbeeld chromakey gebruikt .

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

RSP

3punts belichting moet de meeste schaduwen wel verhelpen. zorg dat het doek minstens zo goed wordt uitgelicht als het object. ik zie niet hoe dat dan nog fout kan gaan :)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
en bedenk je dat nabewerken mag; zo heb ik ook dit soort foto's gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://tobias.dezeserver.nl/forum/foto/pepsi/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tobias.dezeserver.nl/forum/foto/pepsi/8.jpg

overigens met behulp van (toch) de zon, een rol A0 om het voorwerp op te leggen, een zaklampje en een Nikon Coolpix 5000 :)

• nlimper
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-12-2021
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 23:14:
Is het mogelijk om met dit toestel zo'n soort effect te maken dat als iemand voor een witte wand staat dat het net lijkt alsof diegene in de leegte staat
Hee, leuk dat je een door mij gemaakte foto als voorbeeld neemt. :-)

Je kunt zo'n foto gewoon thuis nemen, zelfs met jouw toestel. Meestal gebruik ik zelf studioflitsers, maar deze foto is toevallig bij daglicht gemaakt.

Met jouw camera doe je dat als volgt:
- zoek een witte muur, met haaks daarop een groot raam. In mijn geval heb ik mijn woonkamer gebruikt. De achterwand heeft een groot raam met schuifpui, de zijmuur is cremekleurig wit.
- Wacht tot het dag is ;-) Liefst bewolkt.
- zoek een gewillig model. Dat kun je eventueel zelf zijn, als je begint.
- flitser UIT
- camera in stand 'A' (aperture priority, = dat je zelf het diafragma kiest, de camera doet de rest). Kies het grootste diafragma (= het kleinste getal, in jouw geval F2.0). Dat zorgt ervoor dat de muur niet scherp wordt.
- zet je model minstens een meter van de muur af.
- kijk naar de schaduw op de muur. Als je het goed doet, dan is er (bijna) geen schaduw, of de schaduw is ver van je model verwijderd.

Dan krijg je dus zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.by.NL/show/00274306-2
(hier scheen de zon dus nog wel, in dat geval kun je een laken voor het raam hangen)

Aangezien de muur een groot stuk van de foto in beslag neemt, wil je fototoestel de muur goed belicht fotograferen. Maar jij wil dat niet: de muur moet overbelicht zijn. Dat doe je dus met het +/- knopje op je fototoestel. Begin eens met +1 EV (= '1 stop overbelichten'), maar da's een kwestie van experiementeren. Zorg dat je scherpstelt op je model en niet op de muur.

Als je het goed doet, dan hoe je nauwelijks meer iets bij te werken in Photoshop. Veel experimenteren, daar leer je het meest van.

Succes!

Nic
http://fotos.by.NL

Verwijderd

Topicstarter
nlimper schreef op 11 januari 2004 @ 21:01:
[...]

Hee, leuk dat je een door mij gemaakte foto als voorbeeld neemt. :-)

Je kunt zo'n foto gewoon thuis nemen, zelfs met jouw toestel. Meestal gebruik ik zelf studioflitsers, maar deze foto is toevallig bij daglicht gemaakt.

Met jouw camera doe je dat als volgt:
- zoek een witte muur, met haaks daarop een groot raam. In mijn geval heb ik mijn woonkamer gebruikt. De achterwand heeft een groot raam met schuifpui, de zijmuur is cremekleurig wit.
- Wacht tot het dag is ;-) Liefst bewolkt.
- zoek een gewillig model. Dat kun je eventueel zelf zijn, als je begint.
- flitser UIT
- camera in stand 'A' (aperture priority, = dat je zelf het diafragma kiest, de camera doet de rest). Kies het grootste diafragma (= het kleinste getal, in jouw geval F2.0). Dat zorgt ervoor dat de muur niet scherp wordt.
- zet je model minstens een meter van de muur af.
- kijk naar de schaduw op de muur. Als je het goed doet, dan is er (bijna) geen schaduw, of de schaduw is ver van je model verwijderd.

Dan krijg je dus zoiets:
[afbeelding]
(hier scheen de zon dus nog wel, in dat geval kun je een laken voor het raam hangen)

Aangezien de muur een groot stuk van de foto in beslag neemt, wil je fototoestel de muur goed belicht fotograferen. Maar jij wil dat niet: de muur moet overbelicht zijn. Dat doe je dus met het +/- knopje op je fototoestel. Begin eens met +1 EV (= '1 stop overbelichten'), maar da's een kwestie van experiementeren. Zorg dat je scherpstelt op je model en niet op de muur.

Als je het goed doet, dan hoe je nauwelijks meer iets bij te werken in Photoshop. Veel experimenteren, daar leer je het meest van.

Succes!

Nic
http://fotos.by.NL
thanks man almeerders onder elkaar hahaha een bekende van mij vraagt of je haar mail hebt ontvangen (magaly)
Pagina: 1