Toon posts:

harddisk overleden? ibm 1 gig desktop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer 98se te instaleren op deze schijf maar kom niet verder dan kopieren van bestanden, als de pc ( wist niet of het aan de laptop lag dus even in een oud pc tje gehangen) dan opnieuw moe opstarten loopt hij vast en geeft de melding I/O fout, vervang de diskette en druk op een toets. In de laptop IBM 560 bleef hij al hangen voor deze melding.
Heb win 98se gekopieerd op deze schijf en vervolgens setup uitgevoerd.
Kan dit een defecte HD zijn ( niet bootable meer) of zie ik iets over het hoofd?
HD voor instalatie geformateerd, partitie gemaakt (actief ) en getest (norton, geen foutmeldingen)
Ben nu al drie dagen bezig, ideeen zijn op, suggesties meer dan welkom,alvast bedankt

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een dergelijk probleem gehad met een splinternieuwe schijf op een splinternieuwe pc. Bleek ik een bios-update nodig te hebben om op dat mobo win95/98 te kunnen installeren op een baracuda.

moraal: al gekeken of er een bios-update bij de fabrikant ligt?

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
ja, bios in laptop is ok en in mijn andere pc heb ik al eerder 98 geinstalleerd dus dat moet ook ok zijn.

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Probeer eerst even een scandisk te doen nadat je je schijf hebt ingedeelt/ingesteld met fdisk/gdisk en na de format.

Dan pakt hij eventueel die foute sectors eruit en heb je hopelijk nog wel genoeg "goede" ruimte over om de install wel goed uit te voren.

succes.

Verwijderd

Topicstarter
Het gekke is dat er geen foute sectoren worden ontdekt, hij wil gewoon niet booten, niet in pc en niet in laptop.

Als ik de schijf als slave in m'n pc erbij hang kan ik wel gewoon alle bestanden zien.
Zit nu te dubben om toch een ander schijfje te halen. Probleem is dat ik niet zeker weet of het moederbord wel ok is. Heb inmiddels een repair manual besteld, kijken of ik daar iets wijzer uit kan worden wat de foutmelding.
Dev 086 betekend.

Verwijderd

Het als "master" of als "slave" instellen van de harddisk heeft geen enkel effect op het wel of niet booten :+ (Je kunt Win98SE ook vanaf een als "slave" ingestelde harddisk booten. No Problem!!! Doe ik hier ook)

Heb je fdisk /mbr geprobeerd? (Het DOS-commando om de master boot record opnieuw te formatteren) Lijkt me op dit moment een zinnige stap. Verder gewoon die schijf geheel formatteren. (zodat Windows98 ook genoeg ruimte heeft om zichzelf te installeren) (krijg op dit moment weinig idee hoeveel ruimte je Windows98 laat om zich te installeren... Hou je ook rekening met een redelijke ruimte voor Virtueel Geheugen? Je hebt immers de harddisk gepartitioneerd!)

Die oude schijven zijn bijna niet kapot te krijgen (in verhouding met de hedendaagse schijven), zo snel geeft ie t echt niet op.

Kijk ook ff in de BIOS-settings waar je Laptoppie die schijf herkend... Misschien dat ie bij een reset de bios ook reset, en je de boel dan weer opnieuw moet instellen voordat ie ervan kan booten.

Vergeet niet de laptop drive in de oorspronkelijke stand terug te zetten... master/slave/cable select! (IBM e.d. willen nogal vaak de boel als Cable Select instellen. master/slave conflicteren hiermee) :+

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een google op "dev 086 error laptop" gaf een aantal results waarin deze error wordt gerelateerd aan problemen met het touchpad, daar heb je niet veel aan dus... 8)7

Over de schijf: ik heb wel eens meegemaakt dat een schijf niet kon booten, maar dat betrof een nieuwe disk die (bij mijn weten) überhaupt nog nooit geboot had; die is dus gewoon teruggegaan. Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat een schijf (na goed te hebben gewerkt) niet meer kon booten.

Verwijderd

Topicstarter
thanks guys,

ga weer even aan de slag bedankt voor de tips, had dus ook al op google gekeken voor de error in m'n laptop maar niet met deze keywords, perfect weer een stapje verder.
Pagina: 1