PATA bootable HDD overzetten naar sata raid volume

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
OK gezocht en niks gevonden, dus probleem als volgt:

Heb hier een P4P800, daaraan 2 WD 120gb SATA HDD's in raid 0. Loop als een zonnetje, niks te klagen. Ik wil alleen de data van de HDD uit mijn oude PC overzetten, dus ik d8 HDD er uit, in de nieuwe PC, reboot en draaien. Niet dus :(
De oude hdd is een 6,4gb samsung. Deze is altijd primary gewest, staat w2k prof op. Als ik die HDD nu in mijn nieuwe PC hang, wil ie ineens van de oude HDD booten. Maar ik wil juist dat ie van het RAID volume boot - daar staat nl mijn XP omgeving op. 1x booten van w2k is fataal ben ik bang; de oude hdd moet terug in de oude pc en die moet draaiend terug naar mijn ouders
Nou las ik al iets van bootvolgordes in het bios. Da's leuk en aardig, maar als ik die in wil stellen terwijl de oude HDD er in hangt, blijkt mijn raid niet mer herkend te worden in het bios, en kan ik die dus ook niet als 1e boot instellen :(
En het hele zwikkie met floppy booten en dan overzetten gaat ook niet werken, want dan zou ik dat SATA raid volume onder DOS moeten aan zien te sturen en ik denk niet dat dat gaat werken.
Ik heb al geprobeerd met en netwerkkaart, maar da's gigantisch traag - dat krijg je als je aan de ene kant een 10mbit realtec in een p2-350 hebt zitten, terwijl de andere kant een on board 3com Gbit NIC heeft :) en ik heb weinig zin om mijn hele netwerkomgeving om zeep te helpen voor dit geintje. Kan me niet voorstellen dat ik niet gewoon van mijn SATA RAID als 1e zou kunnen booten.

Help anyone?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Als ik het goed begrijp staat op die Samsung ook een primaire partitie W2K, dus je wilt booten van gewoon RAID volume en de data van de Samsung overhalen. Het probleem is dan dat je twee primaire partities hebt met op ieder een OS. En dat vinden ze niet echt fijn.
Dus tip: NIET DOEN...als het je lukt krijg je hele rare dingen en nog erger wordt het als de disk er weer eruit is..!!! Ik heb die fout zelf ook een per ongeluk gemaakt, door een verkeerde disk er aan te hangen..!!

Mocht op de Samsung het OS op een aparte partitie staan dan zou ik die eerst met Patition Magic (of andere leuke disk tool) op hide zetten en dan als slave (jumpers) aan je P4P800 hangen.

Mocht de Samsung geen aparte partitie hebben, dan zou je die primaire partitie kunnen omzetten naar logical. Maar of dat nu zo verstandig is...?? niet doen dus.

Nog een andere optie (en de beste denk ik, mits voldoende ruimte):
Samsung partitioneren, dus:

Primaire partitie kleiner maken,
resterende ruimte logical maken.
data van Primair naar logical overzetten
Primaire partitie Hide maken
Als slave in je nieuwe PC hangen
Data overzetten (klaar als kees)

Oke, nu je samsung weer unhide maken
Jumpers weer op master
en terughangen in je oude PC
eventueel data terugzetten of zo houden, als er programma's zijn verhuist van primair naar logical kan je ook met drivemapper (ook van Partition Magic) de verwijzingen aan laten passen.

Succes, ik hoor het hier wel of het is gelukt.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Je slaat de spijker op zijn kop. De PATA scijven worden eerst gezien, dus hij kan nooit bij de SATA schijven komen...en wil dus alleen van de PATA booten als die er zijn.

Je noemt een leuke oplossing, ik had ook al een beetje aan fdisken en aanverwanten zitten denken ;)
Probleem is alleen dat het maar 1 partitie is...en die disk helemaal vol staat met data, naast de rest van het systeem + alle apps. De apps hoeven niet over; de 3 gb aan data qua films, mp3's en zips en wat diens meer zij wel.

Overigens: als slave in mijn nieuwe PC hangen werkt dus niet...dan ziet ie om de 1 of andere vage reden mijn SATA raid niet, dus kan ie er ook niet van booten...en als master, nou ja dat had ik al gezegd, dan boot ie van die w2k en help ik die aan gort.

Iemand nog andere tips? Is het mogelijk om de schijf tijdelijk niet bootable te maken en dan weer terug te zetten? Dat zal dan wel in de oude PC moeten, maar gaat dat werken als dat de enige partitie is waar ook het OS op staat? Zal dan wel via flop moeten gok ik zo, als het al kan....

Wellicht ter info: Alle partities, zowel op mijn nieuwe als mijn oude HDD's draaien op NTFS...dat wordt helemaal leuk aansturen onder dos oid..... :(

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:16
Ik denk dat dit probleem weinig te doen heeft met partities ed; het feit dat je RAID array gewoon niet meer herkend wordt als je PATA schijven aansluit duid volgens mij toch op een ander probleem. Want als je computer gewoon zou doen wat ie zou horen te doen kan je gewoon de boot volgorde instellen in het BIOS zodat ie eerst boot vanaf de SATA schijven.

Ik denk niet dat partities veranderen enzo gaat helpen want als je bios die RAID setup niet meer ziet dan kan je daar natuurlijk ook niet meer van booten of er dingen opzitten etc.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Hielko schreef op 11 januari 2004 @ 00:24:
Ik denk dat dit probleem weinig te doen heeft met partities ed; het feit dat je RAID array gewoon niet meer herkend wordt als je PATA schijven aansluit duid volgens mij toch op een ander probleem. Want als je computer gewoon zou doen wat ie zou horen te doen kan je gewoon de boot volgorde instellen in het BIOS zodat ie eerst boot vanaf de SATA schijven.

Ik denk niet dat partities veranderen enzo gaat helpen want als je bios die RAID setup niet meer ziet dan kan je daar natuurlijk ook niet meer van booten of er dingen opzitten etc.
Helemaal mee eens, en dat vind ik ook zo raar. En ik heb net het laatste BIOS er op zitten. Overigens: bij mijn weten worden bij mijn P4P800 de SATA's gezien als 3e IDE controller....dat zou kunnen verklaren waarom ie niet wil, maar dan nog zou je zeggen dat ik gewoon zou moeten kunnen selecteren waar ik van kan booten.
Iemand anders nog ideeen?

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Schop :+

Pagina: 1