Terratec 5.1 sky kraakt :(

Pagina: 1
Acties:

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik heb een terratec 5.1 sky kaart gekocht vandaag, voor bij me altec lansing 251 setje :) Ik kom thuis ouwe sweex (:P) eruit en nieuwe erin, werkte allemaal niet goed, kwamen alle biepjes uit me boxen, dus maar een reinstall gedaan (was ook nodig). Dus alles schoon, werkt ie met de nieuwe drivers van terratec, de oude niet geprobeerd. Maar na een tijdje hoor ik op willekeurige momenten (kom er net achter af en toe als je iets doet, van prog veranderen enz) tikken, hij kraakt dus :( Dit gebeurd alleen als er muziek word afgespeelt. Winamp / windows biepjes / wmp / bij alles dus.
Dus ik denk PCI latency veranderen @ me bios, mooi niet dus :( Ik ga kijken in me bios van me A7N8X-X, staat nergens, zie ook in de handleiding er niks van staan :( Hoe kan ik het kraken nou verhelpen? Komt het dus door de -X dat ik dat niet instellen? Kunnen mensen met een gewone of deluxe a7n8x dit wel?

Bij mijn oude sweex 5.1 kaartje of de onboard (van het onderstaande systeem) had ik soms wel last van dat het geluid werd 'vervormd' (zegmaar gekraak) bij het opstartgeluid van windows, verder niet echt na gekeken.

Ik heb de search gebruikt maar ik kan niks duidelijks vinden van pci latency van de nforce. Wil iemand mij ajb helpen? bvd

edit:
Het tikken/kraken komt niet constant voor, maar het is wel storend, hoop niet dat ik hem moet terug brengen :'(

[ Voor 8% gewijzigd door jordz. op 10-01-2004 21:37 ]

Arch Linux

Verwijderd

joRDzz schreef op 10 januari 2004 @ 21:35:
Ik heb een terratec 5.1 sky kaart gekocht vandaag, voor bij me altec lansing 251 setje :) Ik kom thuis ouwe sweex (:P) eruit en nieuwe erin, werkte allemaal niet goed, kwamen alle biepjes uit me boxen, dus maar een reinstall gedaan (was ook nodig). Dus alles schoon, werkt ie met de nieuwe drivers van terratec, de oude niet geprobeerd. Maar na een tijdje hoor ik op willekeurige momenten (kom er net achter af en toe als je iets doet, van prog veranderen enz) tikken, hij kraakt dus :( Dit gebeurd alleen als er muziek word afgespeelt. Winamp / windows biepjes / wmp / bij alles dus.
Dus ik denk PCI latency veranderen @ me bios, mooi niet dus :( Ik ga kijken in me bios van me A7N8X-X, staat nergens, zie ook in de handleiding er niks van staan :( Hoe kan ik het kraken nou verhelpen? Komt het dus door de -X dat ik dat niet instellen? Kunnen mensen met een gewone of deluxe a7n8x dit wel?

Bij mijn oude sweex 5.1 kaartje of de onboard (van het onderstaande systeem) had ik soms wel last van dat het geluid werd 'vervormd' (zegmaar gekraak) bij het opstartgeluid van windows, verder niet echt na gekeken.

Ik heb de search gebruikt maar ik kan niks duidelijks vinden van pci latency van de nforce. Wil iemand mij ajb helpen? bvd

edit:
Het tikken/kraken komt niet constant voor, maar het is wel storend, hoop niet dat ik hem moet terug brengen :'(
Het probleem kan ook liggen aan het feit dat de oude drivers van je sweex niet volledig verwijderd zijn. Haal je nieuwe kaart eruit en verwijder alle drivers van je oude kaart. Verwijder ook alle drivers van Terratec. Stop de kaart er weer in en installeer de drivers opnieuw. Dit heeft bij mijn Hercules GTXP7.1 een hoop problemen verholpen.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 00:45:
Het probleem kan ook liggen aan het feit dat de oude drivers van je sweex niet volledig verwijderd zijn. Haal je nieuwe kaart eruit en verwijder alle drivers van je oude kaart. Verwijder ook alle drivers van Terratec. Stop de kaart er weer in en installeer de drivers opnieuw. Dit heeft bij mijn Hercules GTXP7.1 een hoop problemen verholpen.
Lezen!

"...dus maar een reinstall gedaan (was ook nodig). Dus alles schoon..."

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

deelt de kaart misschien een irq?
probeer eens een ander pci slot.

probeer eens een oudere driver.
heb je de laatste chipset drivers geinstalleerd?

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Sounds stupid..I know..is het ook:
Vorige week een Hercules Gamesurround Fortissimo DE gekocht, na wat gamen en klooien ging ik muziek luisteren.
Maar ik hoorde dus gekraak en geruis door mn mp3-tjes.
Dus ik even alle instellingen nalopen, maar niks te vinden.
Ik pak een andere mp3, en nog steeds gekraak!
Opeens kreeg ik een ingeving :P
Ik opende de utility van Hercules en zag dat de microfoon op mn Headset ingeschakeld was.. 8)7
Aangezien daar geen knopje op zit (wat ik wel gewend was...) was ik vergeten dat ding uit te zetten na een potje quaken :)
En die headset hing naast een speaker, boven mn super_veel_lawaai_makende pc en ga zo maar door :)

Wie weet hè.. ;)

Leave only footprints, take only memories

• jordz.
damster schreef op 11 januari 2004 @ 00:56:
deelt de kaart misschien een irq?
probeer eens een ander pci slot.

probeer eens een oudere driver.
heb je de laatste chipset drivers geinstalleerd?
Ik zal het morgen proberen, ik laat het weten! Ik heb nou de laatste drivers geinstalleerd :)
Mafkeez schreef op 11 januari 2004 @ 01:03:
Sounds stupid..I know..is het ook:
Vorige week een Hercules Gamesurround Fortissimo DE gekocht, na wat gamen en klooien ging ik muziek luisteren.
Maar ik hoorde dus gekraak en geruis door mn mp3-tjes.
Dus ik even alle instellingen nalopen, maar niks te vinden.
Ik pak een andere mp3, en nog steeds gekraak!
Opeens kreeg ik een ingeving :P
Ik opende de utility van Hercules en zag dat de microfoon op mn Headset ingeschakeld was.. 8)7
Aangezien daar geen knopje op zit (wat ik wel gewend was...) was ik vergeten dat ding uit te zetten na een potje quaken :)
En die headset hing naast een speaker, boven mn super_veel_lawaai_makende pc en ga zo maar door :)

Wie weet hè.. ;)
Neej neej dat is het niet :) Heb alles gedempt wat ik niet nodig heb :) Heb aan & uit geprobeerd dus daar ligt het niet aan! :)

Ik zal morgen wel testen, bedankt voor de reply's!

Arch Linux

Verwijderd

Weezer-DC schreef op 11 januari 2004 @ 00:49:
[...]

Lezen!

"...dus maar een reinstall gedaan (was ook nodig). Dus alles schoon..."
Er staat nergens dat het een clean install van Windows betrof. Velen verstaan onder een clean install dat ze de drivers van de nieuwe kaart eraf hebben gehaald en die 'clean' installen. Zal ik hier dan maar de opmerking Denken! achter plaatsen of snap je het zelf nu ook wel dat jouw reactie zinloos was? Overigens, als je toch reageert op een topic, waar blijft je hulp voor het vraagstuk dan? Volgens mij kun je in de FAQ's lezen! dat andere reacties niet gewaardeerd worden... 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 02:06 ]

• jordz.
Ik heb windows opnieuw geinstalleerd hoor :) Ik heb even gekeken en de kaart deelt geen irq gedeelt met een andere kaart. Ik heb me pc ook terug geclockt, gewoon @ 2500+. Ik ga nu proberen de met een andere pci slot en oudere drivers.

Arch Linux

• jordz.
Nou ik heb andere pci sloten geprobeerd, helpt niet, met nieuwe en oude drivers niet :'( Ik heb de drivers erop gezet van de cd die erbij zat en nou blijft hij maar piepen en doen :( Ik kan op internet verder ook niet zo'n problemen vinden, alleen over de pci latency, weet iemand hoe je die kan veranderen met een a7n8x-x ? Anders gaat me sweex er maar weer in die geen problemen heeft :|\

edit:
Ik heb me pc weer opnieuw geinstalleerd, met mn sweex 5.1 kaartje. Maar 1 keer hoorde ik bij het opstarten hem overslaan oid. Dus ik denk dat ik die andere maar terug breng, als ik geld terug krijg :? Nog steeds niemand die iets weet van de pci latency?

[ Voor 27% gewijzigd door jordz. op 11-01-2004 13:46 ]

Arch Linux

• jordz.
*kick

Ik wou graag weten hoe dit probleem kwam, iemand een idee? Want misschien koop ik wel een andere geluidskaart en zou ik graag wilen weten of ik dit probleem ook zou kunnen krijgen/hebben?

Arch Linux

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Heb je al geprobeerd om de kaart gewoon in een ander pci slot te zetten. En neemt het gekraak toe als je een onderdeel van je pc zwaar belast. Dus hoor je meer gekraak als je b.v. 3dmark draait of als je veel schijfactiviteit hebt?(twee grote files tegelijkertijd naar een andere plek kopieren ofzo)

• jordz.
Ja hoe meer ik deed hoe meer ik dat gekraak hoorde, maar dat was niet echt regelmatig. Ik had hem ook in een ander slot geprobeer, zonder resultaat.

Arch Linux

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Het zou kunnen komen doordat de dma van harddisken niet aanstaan, kun je aan zetten bij de controllers in je device manager. Maar als dat het zou zijn dan zou dat eigenlijk ook niet goed zijn. Ik heb dezelfde kaart, maar dan op een via-chipset gebaseerd moerderbord(abit kr7a) en heb nergens problemen mee.
Voor de rest weet ik het eigenlijk ook niet. Ik kan je alleen aanraden om nieuwe bios erin te zetten en drivers voor de nvidea nforce chipset te installen.

Verwijderd

Ik heb dezelfde kaart, maar (gelukkig) da probleem niet. Wel is hij niet geheel bug-vrij trouwens. Met dank aan de driver-makers van terratec die blijkbaar niet echt hard werken.

Maar je hebt het over latency, ik weet dat je in het bijgeleverde programma van terratec bij de tab "digital", "asio" kan selecteren.
Daarin kan je zelf bepalen hoe veel de kaart doet, en dus hoe veel zijn latency is. (op zijn laagste stand is dit 2msec. bij 192 samples/buffer)

Anders kan je dit nog proberen.
Sommige spellen kunne niet overweg met de terratec en vertonen vreemde problemen in-game.
Ik los dit op door de instellingen te veranderen in: configuratiescherm/ geluid-audio apparaten/ luidsprekerinstellingen/ geavanceerd/ prestaties.

Daar kan je zijn hardwareversnelling en conversiekwaliteit aanpassen. Dat wil nog wel eens helpen als je deze lager zet. (allemaal dankzij de geweldige driver van terratec, en in windows heb ik trouwens deze instellingen allemaal op zijn hoogst staan)

Misschien helpt dit je een beetje als je hiermee speelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2004 19:08 ]

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 19:19
Ik heb precies dezelfde combinatie (Asus A7N8X-X bord met Aureon 5.1 Sky), zonder problemen hier.

Heb je de allerlaatste NForce chipset drivers erop staan? Heb je de laatste BIOS versie? Het speciale control-panel al geïnstalleerd (word meegeleverd op CD)? Alle onnodige bronnen ge-mute?

En oh ja, als je XP draait, heb je de laatste service pack er al op gezet? Er word nl. sowieso aangegeven dat de sky 5.1 kaart met SP1 192Khz kan gebruiken, 't zou kunnen dat oudere versies ook problemen geven....

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• jordz.
Ik heb de nieuwste bios, drivers, SP1, alles, maar het lukte niet. Maar ik heb hem inmiddels al terug gebracht, kreeg netjes mijn geld gewoon terug. Volgende keer als ik hardware koop, let ik wel op of er goede drivers voor zijn. Dit is ook niks goede kaart, maar slechte drivers. Bedankt voor alle replys! :)

Arch Linux

Verwijderd

joRDzz schreef op 25 januari 2004 @ 11:25:
Ik heb de nieuwste bios, drivers, SP1, alles, maar het lukte niet. Maar ik heb hem inmiddels al terug gebracht, kreeg netjes mijn geld gewoon terug. Volgende keer als ik hardware koop, let ik wel op of er goede drivers voor zijn. Dit is ook niks goede kaart, maar slechte drivers. Bedankt voor alle replys! :)
Jammer dat je hem hebt moeten ruilen. Je mist nu echt wat, deze kaart heeft al wat awards gewonnen en word altijd goed gereviewd voor geluidskwaliteit en prestaties. Voornamelijk door de ongeloofelijk goede chipset die die toepast.

Ik ken wel redelijk wat mensen met de terratec's, en niemand heeft er echt problemen mee die jij opnoemt. Hij is niet bug-vrij, maar zo erg is het nou ook weer niet.

Hopelijk heb je met de kaart die je nu hebt wel plezier iig :) (welke heb je nu gekocht dan?)

• jordz.
Ik heb niks gekocht, gewoon me oude sweex ( :X ) erin :) Die doet het gewoon goed. Ik luister toch bijna alleen maar mp3z en films mee, bijna nooit dvds! Dus ik ben zo ook wel tevreden :) Me geld gaat nou uit aan me waterkoeling die ik wil gaan kopen :)

Arch Linux

Pagina: 1